Míňam jednu ulicu za druhou, mrholí. Do nosa mi udiera vôňa kávy z pojazdného stánku na bicykli. Coffee Brothers, milý a fotogenický úkaz v uliciach Bratislavy. Nedávno som jedného z bratov vyfotografoval pri prevážaní stánku na prechode pre chodcov neďaleko odtiaľ.
Do práce (Fujifilm X-T1 + Fujinon XF 56mm f1,2)
Plnými pľúcami nasávam vôňu kávy i atmosféru mesta, ukazovák na spúšti fotoaparátu. Adrenalín a odhodlanie, stretnutia, rozhovory... Tváre, postavy, siluety, zákutia. Koketujem s každou scénou, ktorá ma zaujme či už pekným svetlom, odrazom, kompozíciou alebo momentom. Prechádzam ulicami so šteklivým pocitom. Závierka sa ozýva. Vo finále relax a tak trochu únik. Únik zo seba. Ako náhle sa prestanem zaoberať iba sebou, nachádzam iných, ale v nich opäť objavujem seba. Veď predsa človek sám seba definujem vo vzťahu k ostatným okolo.
Čakanie (Fujifilm X-E2 + Fujinon XF 35mm f1,4)
Reálny život, reálna fotografia!
Boli časy, keď som sa živil fotografiou. Najskôr reportážnou, neskôr aj štylizovanou, reklamnou. Retušovať modelov, vytvárať umelé scény, predlžovať nohy, odstraňovať záhyby, prefarbovať vlasy a pomáhať predávať často zbytočný produkt ma však už prestalo baviť. V mojom srdci ostala fotografia človeka, takého aký je, bez pretvárky, "bez vizáže". Naturálny portrét, street fotografia, dokument, to je moja vášeň.
Telefonát (Fujifilm X-E1 + Fujinon XF 35mm f1,4)
Zachytené momenty, ľudské stretnutia ako nitky, ktoré sa spájajú v uzloch, ako fotóny odovzdávajúce si energiu. Keď sa raz stretnú v interakcii, už nikdy nebudú vyzerať rovnako a svet okolo sa o kúsok zmení. V uliciach platí, akú energiu odovzdávame, takej sa nám poväčšine dostane späť. Ľudia totiž vycítia, či ich vnímame ako osoby alebo iba ako "zvieratká na safari". Preto je dôležité byť pravdivý voči sebe i ľuďom na ulici. Ak vás pouličný život fascinuje, zaujíma vás ľudský osud, fenomén človeka, omnoho ľahšie sa vám bude fotografovať a svoje konanie aj zdôvodniť v prípade otázky položenej na ulici. Ak nás nezaujímajú ľudia, ktorých fotíme, ak nie sme ochotní a pripravení nechať v tomto krátkom strete kúsok pozitívnej energie, radšej nefoťme! Preto prvá rada na úvod: Zamilujte si ľudí a foťte streetku so srdcom.
Bubliny (Fujifilm X-E1 + Fujinon XF 60mm, f2,4)
V dnešnej dobe neprimeraného egoizmu, zamerania sa na seba (v určitej miere a percente to zobrazuje selfie štýl fotografií na sociálnych sieťach) a napĺňanie iba svojich potrieb, môže byť street fotografia uzdravujúcim koníčkom pre nás i pre fotografovaných. Ako náš čas plynie, "vezieme sa ním" každú chvíľu s nejakým ďalším človekom, ak práve nie sme sami. Ak si niekoho vyberiete, komu na ulici venujete pozornosť, ktorého zlomok existencie zachytíte, je to pre druhého pozornosť, venovanie mu zo svojho času. Ak mu to takým spôsobom vysvetlíte, poteší sa. Nebojte sa dať ľuďom kompliment, vysvetliť, čo vás na nich zaujalo, ak sa stane, že sa vás opýtajú na dôvod fotenia.
Žeriavy (Fujifilm X-E2 + Fujinon XF 35mm f1,4)
Čo je street fotografia?
Termín Street fotografia a street fotograf neznamenali stále to čo dnes. Definícia street fotografie sa vyvíjala počas storočia.
Na začiatku 20 storočia bol street fotograf ten, kto na ulici, námestí, pri turistických atrakciách za peniaze vyfotil fotografiu pre okoloidúcich. Fotografiu im odovzdal po vyvolaní. Neskôr, po vynájdení okamžitej fotografie Polaroid, ju dostali okamžite. Dnes vo všeobecnosti vnímame street fotografa ako toho, kto fotografuje v uliciach a na verejných priestoroch, často nenápadne, pohotovo až "neviditeľne".
Palička (Leica X2)
Plyšák (Nikon Coolpix A)
A práve to, akým spôsobom pojme fotograf tento žáner je opäť predmetom neustáleho vývoja i argumentácie street fotografov. Má byť stret fotografia vyhotovená nenápadne, priam neviditeľne? Alebo má byť vyfotená s vedomím ľudí, s ich privolením či dokonca pózovaním? Prístup fotografov je opäť dosť rozdielny. Niektorí sa snažia čo najviac splynúť s okolím, používajú nenápadné fotoaparáty a fotografujú podľa možnosti skryto, bez vedomia fotografovaného. Takto pracoval aj Henri Cartier Bresson, ktorého mnohí považujú za otca alebo aspoň najvýraznejšieho propagátora street fotografie. Na druhej strane mnohí pouliční fotografi pracujú s fotografovaným človekom vedome. Fotografie Diane Arbus možno v mnohých prípadoch označiť ako pouličné portréty. Sú aj fotografi, ktorí pracujú šokujúco interaktívne ako súčasný fotograf Bruce Gilden. Fotografuje ľudí širokouhlým objektîvom nápadne, veľmi zblízka prekračuje ich komfortnú zónu a do tváre im blysne bleskom.
Život psa (Fujifilm X-E1)
Život psa (Fujifilm X-E1)
Tak či onak, street fotografia dnes pod svojim pojmom zahŕňa fotografovanie na verejných priestranstvách, snahu zachytiť pekný okamih, emóciu, svetlo, skutočnosť.
Otázky
Môžem však na ulici fotografovať cudzích ľudí? Musím sa opýtať? Ako mám reálne fotografovať? Ako komunikovať? Ako si nastaviť fotoaparát, aby bol čo najpohotovejší? A aký fotoaparát? Aký objektív? Akú clonu, čas a ISO nastaviť? Ako blízko / ďaleko od fotografovanej osoby mám byť? Čo ak niekto odmietne? Ako vysvetlím svoje konanie? Ako nestratiť chuť, keď sa mi nedarí? Ako komponovať? Fotografovať farebne alebo čiernobielo?
Rekordná prskavka (Fujifilm X-E1 + Fujinon XF 35mm F1,4)
Rekordná prskavka (Fujifilm X-E1 + Fujinon XF 35mm F1,4)
Na tieto a ďalšie otázky môžete dostať odpoveď na workshope Street fotografia v uliciach jarnej Viedne. Čo je však najdôležitejšie, môžete sa stretnúť s ďalšími priateľmi, ktorým učaroval jeden z najkrajších a najpravdivejších fotografických žánrov.
Workshop sa uskutoční v susednom kozmopolitnom hlavnom meste Rakúska a prihlásiť naň sa môžete tu:
Bratislavské cintoríny (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)
Vyhodnotenie 9. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka (1)