Väčšina „veľkých chlapcov“ po niečom podobnom túži a ja samozrejme nie som výnimkou. Mojím hobby je fotografovanie prírody a podobný objektív by som bol ochotný so sebou vláčiť aj častejšie. Tešil som sa na ráno, kedy sme mali ísť pozrieť zaujímavú lokalitu neďaleko Bratislavy s filmárom a fotografom prírody, Tomášom Hulíkom. Dúfal som, že počasie nám bude priať a vtáctvo bude v rozumnej vzdialenosti, aby sme si zafotili.
Ráno bolo príjemné, ale už dosť chladné. Nad vodou sa tvoril jemný opar a za kopcom sme videli oranžovo ružové svitanie. Všetko nasvedčovalo tomu, že prichádza krásny slnečný deň a na lokalite sme v diaľke videli množstvo vtáctva. Z auta vyberám opatrne batoh s objektívom a vyrážame ďalej po svojich. Po ceste vyplašíme zopár volaviek ktoré sa snažia pred nami uletieť a hneď je príležitosť otestovať rýchlosť automatického zaostrovania aj v zhoršených podmienkach. Objektív zaostruje na fotoaparáte Canon EOS 5D III bleskovo a veľmi dobre reaguje na pohybujúce sa objekty. Vznikla tak táto fotografia.
expozícia: 1/500s, clona: F/5.6, citlivosť ISO: 3200, ohnisková vzdialenosť: 400mm, fotografované z ruky
Presun na miesto fotenia mi pripomínal strelecké preteky brokovníc na ktorých sa strieľajú asfaltové holuby. Postupne sme šli popri vode a niektoré volavky vyleteli len niekoľko metrov pred nami. Zdvihli sme objektívy, zamierili a spustili paľbu. Na nešťastie svitanie nás minulo o pár minút a vysoká citlivosť ISO s dlhším časom spôsobovali pohybovú neostrosť a zašumené snímky volaviek. Príliš nám to ale nevadilo a skúsili sme sa sústrediť na rannú atmosféru v krajine pred nami.
expozícia: 1/250s, clona: F/4, citlivosť ISO: 3200, ohnisková vzdialenosť: 200mm, fotografované z ruky
Statív som mal pripnutý na fotobatohu, ale nechcelo sa mi všetko pokladať na rozmočenú pôdu, tak som fotografoval z ruky. Stabilizátor je excelentný. Dokáže ustabilizovať aj dlhé časy.
Slnko začalo stúpať nad kopec a predierať sa cez mraky ktoré mu zavadzali. Mraky síce zavadzali, ale niekoľko minút nám zasvietilo ranné slnko a tráva pokrytá rannou rosou sa krásne rozžiarila. To už som mal rozložený statív a bol pripravený využiť všetky ranné lúče na fotenie krajiny a detailov.
expozícia: 1/125s, clona: F/8, citlivosť ISO: 100, ohnisková vzdialenosť: 200mm, fotografované zo statívu
Lúky posiate odkvitnutým Plamienokom celistvolistým (Clematis integrifolia) a protisvetlo z vychádzajúceho slnka vytvárali na fotografiách príjemnú atmosféru. Na chvíľku sa slnko stratilo za mrakom, ale neskôr, o kúsok ďalej opäť zasvietilo.
expozícia: 1/640s, clona: F/6.3, citlivosť ISO: 400, ohnisková vzdialenosť: 560mm, fotografované z ruky
Objektív má minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť iba 2 metre, čo rozširuje jeho možnosti na extrémne drahý makro objektív. :) Čo ale nemôžete poprieť, je kvalita rozostrenia pozadia. Fotografia rosy na tráve je snímaná so vstavaným telekonvertorom a výsledné ohnisko je 560 milimetrov. Všimnite si že TC nijako nezhoršuje kvalitu rozostrenia, ktorá je úžasná.
expozícia: 1/640s, clona: F/4, citlivosť ISO: 400, ohnisková vzdialenosť: 400mm, fotografované z ruky
Takto sme pokračovali ešte asi dve hodinky. Pôvodný zámer bolo fotografovanie z Tomášovho fotokrytu. To sa ale v ten deň nedalo. Celý kryt bol asi meter pod vodou. To nám však nezabránilo si zostávajúci čas užiť fotografovaním a pozorovaním prírody. Veľmi ma potešilo pozorovanie dvoch orliakov morských, ktorí boli ale tak ďaleko, že na fotenie nestačilo ani 1120 milimetrov (vstavaný TC + extender 2x III).
Veľa reprezentačných fotografií nevzniklo, no výlet bol super. Fotografovanie doplnené o pozorovanie voľne žijúceho orliaka morského sa len ťažko prekoná. Ale vlastne dalo by sa prekonať. Fotením voľne žijúceho orliaka. :)
Test v teréne preveril schopnosti nového objektívu ale aj fotografa. Poznatky sa pokúsim zhrnúť v nasledujúcej časti tak, ako to obyčajne.
Na tubuse nájdete množstvo prepínačov a tlačidiel. Väčšinu z nich určite poznáte. Čo je ale nevšedné, je prepínač na manuálne a automatické zaostrovanie. Medzi AF a MF pribudlo ešte PF, v preklade Power Focus. Stručne povedané, PF slúži na plynulé zaostrovanie pri videu. Predným prstencovým voličom na objektíve pootočíte a USM motorček začne pomaly preostrovať.
V objektíve sa nachádza 25 optických prvkov v 20 skupinách. Ak použijete vstavaný telekonvertor, tak sa čísla zmenia na 33 členov a 24 skupín. Pre naozaj krásne rozostrenie pozadia, ktoré ste mohli vidieť na fotografii vyššie, má objektív 9 lamelovú clonu s kruhovým otvorom. Ako som už spomenul, minimálna zaostrovacia vzdialenosť sú iba 2 metre a so zapnutým telekonvertorom sa jedná o zaujímavý „makro objektív“ so zväčšením 0,21x.
Objektív je vybavený 4-krokovou optickou stabilizáciou obrazu. Môžem potvrdiť že pracuje perfektne a je inteligentná, čo znamená, že rozoznáva fotografovanie z ruky a zo statívu a tomu prispôsobuje svoju funkčnosť. Tu ešte musím spomenúť, že na prepínači optickej stabilizácie pribudol nový mód. Všetci sme zvyknutý na módy 1 a 2, ktoré stabilizujú buď všetky alebo jeden smer pohybu. Nový mód 3 stabilizuje iba počas exponovania fotografie. Túto funkciu využijete hlavne pri pohybujúcich sa objektoch alebo všade tam, kde chcete šetriť akumulátor vo fotoaparáte.
Za zmienku ešte stojí statívová objímka. Objektív je na statíve perfektne vyvážený na profi telo fotoaparátu s gripom, teda na váhu približne 1,1 – 1,4 kilogramu. Ťažisko objektívu je vtedy presne na pätke čo spríjemňuje prácu na statíve. Dizajnéri objektívu mysleli na každú drobnosť.
Objektív vo vás nemôže zanechať iný pocit, ako pocit dokonalosti a nadšenia. A to nehovorím len preto, že som Canoňák. :)
Kvalita obrazu? Jedným slovom: vynikajúca. Optická kvalita je excelentná v celom rozsahu. Ale čo vás určite zaujíma viac, je fotografovanie s extenderom.
Zapnutý telekonvertor kresbu objektívu takmer nezhoršuje. To znamená, že ak by ste si nepozreli exif, možno ani nezistíte že fotka bola nasnímaná so vstavaným extenderom. Vstavaný telekonvertor je konštruovaný presne na túto optickú sústavu a je navrhnutý tak, aby boli minimalizované všetky neduhy univerzálnych telekonvertorov. To isté platí aj pre automatické zaostrovanie. Objektívu je jedno či extender použijete alebo nie, zaostrovanie je v oboch prípadoch veľmi rýchle a presné.
Na testovanie som zobral aj Canon EF Extender EF 2x III. Sám som bol zvedavý na výsledky z takejto kombinácie. Fakt, že s nasadeným extenderom 2x sa znížila svetelnosť objektívu na F/8, mi na fotoaparáte EOS 5D III problém nerobil. Dokonca aj zaostrovanie bolo celkom rýchle, no na kresbe sa TC odzrkadlil. Však posúďte sami.
100% výrez, expozícia: 1/800s, clona: F/8, citlivosť ISO: 800, ohnisková vzdialenosť: 800mm, fotografované z ruky
Pri fotografovaní s extrémne dlhými teleobjektívmi však vzniká jeden vážny problém. Tým problémom je vzduch. Nežijeme vo vákuu, ale sme obklopený vzduchom ktorý sa na fotografiách prejavuje. Čím dlhšie ohnisko, tým viac je tento jav badateľný. Vzduch sa nevlní iba v letných mesiacoch nad rozpálenými cestami. Vlní sa takmer stále, niekedy viac, inokedy menej. Nás zaujíma predovšetkým to, kedy sa vzduch vlní minimálne a to je pri východe slnka a v chladné dni. To je hlavný dôvod, prečo vám extrémne dlhý teleobjektív neumožní snímať kvalitné fotografie na väčšiu vzdialenosť. Stále je tu potreba prísť čo najbližšie k fotografovanému objektu.
Používanie telekonvertoru nebolo nikdy jednoduchšie. Stačí len potiahnuť príslušnú páčku a obraz v hľadáčiku sa priblíži alebo oddiali. Pri prvom prepnutí som čakal razantný chod a nejaké docvaknutie, ale prepínač (páčka) sa len tak ležérne prehupol do opačnej polohy s nárazom o tlmený doraz. Takmer nehlučné a pohotové „nasadenie“ telekonvertoru. Ak by ste si chceli byť istý, že pri transporte alebo fotografovaní sa vám TC neprehodí, je tu jednoduchá poistka, ktorú stačí vysunúť.
Zdroj: www.the-digital-picture.com
Ukážka práce so vstavaným extenderom 1.4x.
Tým pozornejším určite neuniklo, že som sa nevenoval optickým chybám objektívu, ako napríklad chromatická aberácia, vinetácia alebo skreslenie. Mám na to dobrý dôvod. Objektív je navrhnutý dokonale a akúkoľvek chybu by ste hľadali veľmi dlho. Samozrejme, nesmiete považovať cenu za chybu. :)
Myslím že bolo všetko dôležité spomenuté a ak by náhodou nebolo, stačí napísať komentár pod článok.
V redakcii sme sa zhodli, že výlet za orliakom morským a volavkami bol zaujímavý, no bolo to skôr pozorovanie ako fotografovanie. Mohla za to vysoká hladina rieky Morava, ktorá zaplavila Tomášove fotokryty. Preto som zobral ďalší víkend objektív na moje obľúbené miesta a snažil sa nafotiť zaujímavý materiál, ktorý by vás presvedčil o kvalitách objektívu.
Vyrazil som do Rakúska, kde mám niekoľko lokalít na fotografovanie prírody. Počasie síce nespolupracovalo tak ako by som si prial, ale niekoľko fotografií sa predsa podarilo. Asi najviac si vážim fotografiu ktorá vznikla úplnou náhodou pri presune na lokalitu, kde som sa chystal fotografovať volavky (ktoré sa ale nakoniec neukázali). Iba som videl, že sa predo mnou niečo mihlo. Počul som jemný šplechot a následne som videl akýsi pohyb. Do diaľky nevidím najlepšie, tak som pozrel cez objektív a vidím ako dve srny prekonávajú niekoľko metrový vodný kanál. Bol to okamih, na nastavovanie fotoaparátu nebol čas. Stlačil som spúšť a dúfal, že sa fotografia podarí. Stihol som urobiť tri snímky v sérii. Prvá zaostrená na pozadie, mal som nastavené kontinuálne zaostrovanie. Ďalšie dve boli ale dobré. Potešilo ma to o to viac, že expozičný čas bol iba 1/200 sekundy pri 400 mm ohniskovej vzdialenosti. Stabilizátor obrazu ma v tej chvíli "podržal".
expozícia: 1/200s, clona: F/4, citlivosť ISO: 800, ohnisková vzdialenosť: 400mm, fotografované z ruky
Z fotografovania volaviek nič nebolo. Nepriletela ani jedna. Nevadilo mi to, už som mal ten záber kvôli ktorému sa tam oplatilo ísť. Druhý deň bola predpoveď počasia priaznivejšia a vyrazil som do verejného birdwatcherského krytu neďaleko Slovensko-Rakúskych hraníc.. Bol som tam už pred svitaním a po vode sa pokojne plavila jedna labuť. Svitalo a slnečné lúče mali krásnu žlto oranžovú farbu. Dúfal som, že sa niečo ukáže. Potreboval som ešte niekoľko snímkov do recenzie. Našťastie to dlho netrvalo a na zoschnutý strom neďaleko krytu pristálo niekoľko kormoránov a ja som si v kľude fotil v rannom protisvetle. Pre mňa najzaujímavejšia fotografia ktorá vznikla v to ráno je táto.
expozícia: 1/100s, clona: F/5.6, citlivosť ISO: 1600, ohnisková vzdialenosť: 560mm, fotografované z ruky
Všetky fotografie boli vytvorené s fotoaparátom EOS 5DIII do formátu RAW. Fotografie sú upravené v programe Adobe Lightroom 5 tak, aby stále referovali o kvalite objektívu. Nie sú v postprocese nijako doostrované. Export fotografií z programu: 100% kvalita JPG súboru a základné nastavenie doostrenia (Standard). Vyexportovaný JPG súbor si môžete pozrieť alebo stiahnuť po kliknutí na tlačidlo „zobraziť originál“.
Bratislavské cintoríny (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)
Vyhodnotenie 9. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka (1)