Pred vyše piatimi rokmi sa fotografický svet tešil s predstaveného profi fotoaparátu s APS-C snímačom ktorý spĺňal špecifické požiadavky foto nadšencov a profesionálov. Ponúkal odolné telo, rýchle snímanie a automatické zaostrovanie. Ani dnes by sa za svoje parametre nemusel hanbiť. Canon EOS 7D bol jeden z najdlhšie predávaných fotoaparátov v histórii DSLR, v ponuke bol 5 rokov. Špekulácie o nástupcovi EOS 7D sa však začali šíriť už pred tromi rokmi. Boli rôzne. Niektoré reálnejšie, niektoré úplne fantastické …
Canon EOS 7D mark II je hi-endové telo. Kostru fotoaparátu tvorí kovová zliatina ktorá zabezpečuje vysokú tuhosť a odolnosť aj v náročných podmienkach. Špáry a tlačidlá sú vybavené tesnením, aby fotoaparát neohrozila striekajúca voda alebo prach. V porovnaní zo starším modelom 7D je nový prístroj utesnený o triedu lepšie.
Prístroj si zachováva svoje rysy a z prednej strany je veľmi podobný svojmu predchodcovi. Zadná strana je ale úplný opak. Nebyť nového prepínača okolo osemsmerového voliča, ľahko by ste si ju pomýlili s fotoaparátom Canon EOS 5D III. Páči sa mi, ako Canon zjednotil ovládanie na týchto prístrojoch. Pre fotografa je niekedy boj mať dva rozdielne sa ovládajúce fotoaparáty. Z môjho pohľadu je to aj kvôli tomu, že EOS 7D II je zaujímavý doplnok k full-frame zrkadlovke.
Fotoaparát je vybavený novým typom snímača Dual Pixel CMOS s rozlíšením 20 megapixelov (5472 x 3648 pix). Podľa prvých odhadov malo ísť o rovnaký snímač ako je vo fotoaparáte Canon EOS 70D. Nasvedčovala tomu rovnaká technológia a rozlíšenie snímača. Neskôr sa však otázka vyjasnila a je potvrdené, že snímač je úplne nový, špeciálne navrhnutý pre 7D II.
O spracovanie obrazu, zaostrovanie a ďalší chod fotoaparátu sa stará dvojica procesorov DIGIC 6. Vysoký výkonom procesorov bol hlavným podnetom na vytvorenie nového akumulátora s vyššou kapacitou – dlhšou výdržou, s označením Canon LP-E6N. Akumulátor má rovnaký tvar ako predošlý typ a je spätne kompatibilný. Môžete tak použiť starší akumulátor (LP-6) v novej 7D II alebo nový akumulátor v starších prístrojoch. Nabíjačka zostala rovnaká pre oba typy akumulátorov.
Medzi hlavné lákadlá nového modelu patrí jednoznačne jeho rýchlosť, či už ide o rýchlosť sekvenčného snímania alebo rýchlosť a presnosť automatického zaostrovania. Zaujmú však aj ďalšie „vychytávky“ ako napríklad duálny slot pre Compact Flash (CF) a SDHC pamäťové karty rovnako ako je to pri iných profi modeloch Canon. Zabudovaný GPS logger oslový najmä cestovateľov a iných fotografov, ktorý potrebujú zaznamenať polohu exponovanej fotografie a poistka proti prepnutiu expozičného režimu je praktická pomôcka pri akčnom fotografovaní.
Rovnako ako u ostatných vyšších radov DSLR Canon, aj nová 7D II má výrazný predný grip pre pohodlné a pevné držanie. Priestor pre palec na zadnej strane fotoaparátu perfektne dopĺňa výstupok ktorý zabraňuje vyšmyknutiu palca a vytvára mu oporu. Držanie je veľmi podobné, ba až rovnako dobré ako na fotoaparáte EOS 5D III.
Ovládanie je kapitola sama o sebe a rozpisovať každé tlačidlo a otočný volič by bolo zdĺhavé a koniec koncov aj zbytočné. Väčšina tlačidiel má buď zdvojené funkcie alebo sa dajú užívateľsky nastaviť tak, aby čo najviac vyhovovali fotografovi. Spomeniem preto len niektoré.
Novinkou v ovládacích prvkoch je páčka okolo osem-smerového voliča na výber zaostrovacích bodov. Páčka primárne slúži na rýchle prepínanie medzi jedným a skupinami zaostrovacích bodov. V nastaveniach však môžete priradiť iné funkcie, ako napríklad AF lock, AE lock, rýchle nastavenie ISO a iné.
Po vzore EOS 1Dx a 5D III sa tlačidlo na náhľad hĺbky ostrosti presunulo z ľavej strany na pravú ku prednému gripu. Samozrejme aj toto tlačidlo je programovateľné a môžete mu priradiť jednu z dvanástich funkcií. Mne najviac vyhovuje prepínanie medzi zaostrovacími módmi ONE SHOT a AI SERVO. Bežne fotím na ONE SHOT ale sú prípady, kedy potrebujem kontinuálne preostrovanie.
Ovládanie fotoaparátu je pohotové a intuitívne. Všetky dôležité nastavenia sú vyvedené na voliče na tele, čo urýchľuje prácu s prístrojom. Vyše dvoch rokov som fotil s prvou verziou EOS 7D a musím uznať, že nové rozmiestnenie ovládačov a ich funkcií je omnoho lepšie. Páči sa mi zjednotenie filozofie ovládania na hi-endových fotoaparátoch (7D II, 5D III, 1Dx).
Dva procesory DIGIC 6 pracujú s novým zaostrovacím modulom ktorý ponúka 65 cross type bodov. Stredový bod je dokonca doube cross s citlivosťou až do -3EV. Pre fanúšikov wildlife a športovej fotografie je podstatná informácia, že 7D II dokáže zaostrovať na stredový bod až do clony f/8, čo umožňuje predĺžiť ohniskovú vzdialenosť telekonvertorom aj na menej svetelných objektívoch.
A: f/2.8 Double cross-type zaostrovací bod, B: f/5.6 Vertikálny zaostrovací bod, C: f/5.6 Horizontálny zaostrovací bod
Meranie expozície zabezpečuje nový 150 tisíc pixelový RGB+IR CMOS snímač s 252 zónami inšpirovaný fotoaparátom Canon EOS 1Dx. Pre porovnanie, starší model 7D mal 63 zón ktoré pracovali len s jasmi. Prepracovanejšie meranie expozície s farebným snímačom má hneď niekoľko výhod. Samozrejmosťou je presnejšie meranie, ale aj bodové meranie expozície na zvolenom zaostrovacom bode. Tie najhlavnejšie výhody sa však netýkajú samotného merania expozície.
Najväčšou výhodou je prepojenie s automatickým zaostrovaním. Umožňuje tak fotoaparátu sledovať objekt a podľa jeho pohybu automaticky prepínať zaostrovacie body. Tento typ automatického zaostrovania sa nazýva EOS iTR AF a prvý krát ho Canon predstavil vo fotoaparáte 1Dx. Jeho úlohou je zjednodušiť fotografovanie pohyblivých objektov a zvýšiť úspešnosť, teda znížiť percento chybne zaostrených fotografií.
iTR AF sa aktivuje vo fialovom menu v predposlednej záložke. Pozor, musíte však mať zvolenú skupinu všetkých zaostrovacích bodov, alebo (ľavú, pravú, strednú) skupinu a AI SERVO režim, inak iTR AF nebude pracovať. Na výber počiatočného zaostravacieho bodu máte tri možnosti. Buď to necháte na automatiku ktorá bod vyberie za vás (neodporúčam), alebo si vyberiete bod manuálne. Manuálny výber sa rozdeľuje na dva typy. Východzí bod, teda bod ktorý si v iTR AF zvolíte, alebo ručne zadaný, ktorý iTR preberá z ONE SHOT AF.
Pri testovaní som používal najme iTR zaostrovanie. Vyskúšal som ho v rôznych podmienkach, či už išlo o rôzny druh pohybu alebo osvetlenia a nesklamalo. Ešte nedávno by ste tento systém našli vo fotoaparáte niekoľkonásobne drahšom ako je EOS 7D II. Samozrejme, niekto by mohol namietať že úspešnosť pri kontinuálnom zaostrovaní nie je 100%-ná. Ale to (zatiaľ) neponúka žiadna zrkadlovka s fázovou detekciou. Je nutné si uvedomiť, že kontinuálne zaostrovanie je ošemetná vec. Ide predovšetkým o predvídanie pohybu, pretože keď fotoaparát zaostrí, uplynie určitý čas kým je fotografia exponovaná. Objekt sa môže pohnúť nepredvídaným smerom a fotografia sa javí ako zle zaostrená. A práve na eliminovanie tohto javu slúži pokročilé nastavenie AI SERVO zaostrovania.
Pokiaľ si správne zvolíte v nastavení správny druh pohybu ktorý chcete aby AF sledoval, vaša úspešnosť na správne zaostrený snímok sa zvýši. Ak vaše požiadavky nespĺňa ani jeden z prednastavených profilov, môžete ich editovať podľa svojich preferencií.
Zaostrovanie pri živom náhľade pomocou Dual CMOS AF je rýchle. Nemá najmenší problém s kontinuálnym preostrovaním pri video sekvenciách, čo ocenia najmä pokročilí filmári. Viac som o tomto type zaostrovania písal v recenzii na Canon EOS 70D (recenzia).
Rozmiestnenie zaostrovacíh bodov v hľadáčiku je úctyhodné. Hádam prvý krát som sa stretol s fázovým zaostrovaním pri zrkadlovke kde sú ostriace body naozaj na krajných pozíciách. Využitie takýchto bodov je samozrejmé, najmä pri iTR AF. Nedá mi však nespomenúť úskalia krajných bodov najmä pri plnoformátových zrkadlovkách. Optické vlastnosti objektívov by v mnohých prípadoch neumožňovali správne zaostrenie z dôvodu klasických optických hýb – vinetácia, chromatická aberácia, skreslenie a pod. Pri APS-C snímači sú orezom (cropom) tieto chyby potlačené a tak sa môžeme pri 7D II tešiť s ozaj krajných AF bodov.
Hľadáčik poskytuje 100% náhľad na fotografovanú scénu so zväčšením 1.0x. Je veľmi podobný tomu zo 7D, avšak nový hľadáčik je fyzicky menší, no zachováva si všetky výhody bez najmenšieho kompromisu. Vďaka menším rozmerom sa do hornej časti podarilo umiestniť GPS modul bez nutnosti plastového horného krytu ako je to pri fotoaparáte EOS 6D.
Hľadáčik navyše zobrazuje viac informácií a expozičných parametrov ako jeho predchodca. Po novom v ňom uvidíte nastavenie zaostrovania, snímania, vyváženie bielej a na pravej strane stupnicu pre korekciu ako to je aj na 1D fotoaparátoch.
Doplnkovými funkciami ktoré je možné v hľadáčiku premietať sú možnosti zapnúť digitálnu vodováhu a mriežku na uľahčenie komponovania alebo vyrovnania horizontu.
Prejdime teraz k tomu najpodstatnejšiemu. Ako nová 7D II fotí? Ešte pred vydaním RAW konvertora pre Adobe Lightroom som mal k dispozícii iba JPG obrázky. Nevyzerali vôbec zle, no aj napriek tomu som bol voči novému snímaču mierne skeptický.
Len prednedávnom vyšiel update pre Lightroom a mohol som nahliadnuť ako vyzerá RAW s nového prístroja. Musím povedať, že výsledky ma milo prekvapili. Obraz mi príde o kus lepší ako na staršej 7D, ale to by sa dalo čakať. Čo som však nečakal bola charakteristika a miera šumu pri vyšších citlivostiach. Poďme však postupne.
Nízke citlivosti, ISO 100 – 200: určite sa nájdu ľudia, ktorý budú tvrdiť že fotoaparát „šumí“ aj pri nízkych citlivostiach. Musím samozrejme uznať že je to pravda. Na modrej oblohe vidno jemnú štruktúru. Príde mi to však pritiahnuté za vlasy tvrdiť, že pri nízkom ISO nesmie byť badateľný žiadny šum. Však ak chcete jednoliatu modrú oblohu, tak ju stačí vyplniť modrou farbou, napríklad vo photoshope. Možno som len prehnane benevolentný, ale mne naozaj ten jemný šum nevadí.
Canon EOS 7D Mark II | 300mm F8 1/80 ISO100
Stredné citlivosti, ISO 400 – 800: šum je jemný a nerušivý. Fotografa nijako neobmedzuje a neznižuje kvalitu záberu.
Canon EOS 7D Mark II | 300mm F7.1 1/15 ISO400
Canon EOS 7D Mark II | 300mm F5.6 1/640 ISO800
Vyššie citlivosti, ISO 1600 – 3200: na fotografiách je šum pozorovateľný, je však monochromatický a pôsobí nerušivo. Navyše si fotografi zachováva stále veľa detailov bez najmenšieho kompromisu.
Canon EOS 7D Mark II | 145mm F2.8 1/640 ISO3200
Vysoké citlivosti, od 6400 vyššie: budem sa opakovať, ale nemám na výber. Aj pri vyšších citlivostiach ako ISO 6400 je šum monochromatický. V obraze nevznikajú žiadne farebné artefakty ktoré by snímok narúšali. Samozrejme, šum je výraznejší, ale skôr by som ho porovnával s full-frame fotoaparátom Canon 5D III ako z iným Canon APS-C fotoaparátom.
Canon EOS 7D Mark II | 400mm F2.8 1/4000 ISO8000
Canon EOS 7D Mark II | 300mm F2.8 1/800 ISO10000
Dynamický rozsah je slušný. Je samozrejmé, že to nebude na úrovni aktuálnych fullframe fotoaparátov, ale na APS-C je výsledok veľmi dobrý. Pri nízkych citlivostiach sa dá dynamický rozsah ešte rozšíriť dodatočne postprocesom bez zjavnej straty kvality.
Canon EOS 7D Mark II | 17mm F6.3 1/60 ISO100
Nový prístroj priniesol okrem excelentnej kvality obrazu aj niekoľko praktických „vychytáviek“ ktoré určite stoja za spomenutie.
Zabudovaný GPS logger je praktická vec ktorá uľachčí prácu všetkým, ktorí potrebujú zaznamenať polohu kde bola fotografia vytvorená. Vďaka praktickému umiestneniu pred sánky pre blesk je zachovaná celokovová kostra fotoaparátu a nemuselo tak prísť ku žiadnemu kompromisu. GPS logger sa ovláda z tela fotoaparátu v žltom menu. Nastavenia sú rovnaké ako pri externej GPS jednotke Canon GP-E2 (recenzia).
BULB čas pozná každý, kto niekedy skúšal dlhšie expozície ako pár sekúnd. Základný princíp BULB je, že fotoaparát exponuje pokiaľ je zatlačená spúšť. Na tieto účeli sa najčastejšie používajú manuálne alebo elektronické káblové spúšte kde sa dá tlačidlo zaaretovať alebo nastaviť tak, aby fotoaparát neustále snímal po určitý čas. Akonáhle sa na 7D II prepnete do režimu BULB, v menu sa objaví ponuka na časovač. To znamená, že si nastavíte presný čas ktorým má prístroj exponovať.
Intervalometer, veľmi podobne ako BULB sa riešil elektronickou spúšťou. Teraz je táto funkcia zabudovaná priamo vo fotoaparáte. Nastavovať môžete frekvenciu ako často má fotoaparát vyhotoviť záber, alebo počet exponovaných záberov či čas za ktorý má fotoaparát vyhotovovať snímky v určitej frekvencii.
Žiarivkové svetlo býva pri fotografovaní častý problém, pretože pri nastavení kratšieho času ako 1/60 sekundy sa na fotografiách prejavuje blikanie žiariviek. V menu fotoaparátu však nájdete v červenom menu (v 4. záložke) funkciu Anti -flicker shoot., ktorá tento jav veľmi dobre eliminuje. Vďaka pokročilému modulu na meranie expozície vie fotoaparát vyhodnotiť kedy je blikajúce svetlo najintenzívnejšie a vtedy fotografiu naexponovať. Predíde sa tak nežiadúcemu vplyvu blikania žiariviek a iných „pomaly“ blikajúcich zdrojov svetla. V galérii si môžete pozrieť niekoľko fotografií z tanečnej súťaže. Funkciu som mal neustále zapnutú, pretože súťaž sa konala v starom kultúrnom dome s katastrofálnym osvetlením.
Najvyšší rad Canon EOS 1D prispel 7D II praktickým obmedzovačom minimálneho a maximálneho expozičného času a hodnoty clony. Napríklad zvolením najdlhšieho expozičného času predídete rozmazaným záberom pri fotení športu.
Taktiež si môžete nastaviť rýchlosť sekvenčného snímania v troch hodnotách: 1. high speed (od 4 do 10 záberov), 2. low speed (od 1 do 9 záberov), tichý režim (od 1 do 4 záberov).
HDR a viacnásobná expozícia dnes už nechýba takmer v žiadnom fotoaparáte. Osobne ma potešil fakt, že multiexpozícia sa ukladá do formátu RAW, čo umožňuje lepšiu editáciu.
Canon EOS 7D Mark II | 35mm F2.5 1/1000 ISO3200
Ovládanie bleskov Speedlite zo vstavaného blesku zostalo zachované. Viac krát sa mi pri fotení osvedčilo ako veľmi praktická funkcia. Niekedy sa stane, že potrebujete niekoľko fotiek nasvietiť trošku inak, kreatívnejšie a možnosť ovládať externý blesk priamo z tela fotoaparátu aj v manuálnom režime je veľmi príjemná.
Canon EOS 7D Mark II | 150mm F2.8 1/250 ISO200
Fotoaparát nabitý funkciami a rôznymi zlepšovákmi nesklamal ani v jedenej situácii. Vystriedal som zle osvetlený kultúrny dom s tanečnou súťažou, chvíľku som strávil na kajakárskych pretekoch, zažil „mliečnu“ hmlu vo wildparku v Rakúsku a príjemný západ slnka v na kopci v Hainburgu.
Vďaka rovnakým ovládacím prvkom je EOS 7D II skvelý doplnok k fotoaparátu EOS 5D III pre každého kto potrebuje extrémne rýchly fotoaparát. Výstup len o chlp horší ako z fullframe zrkadlovky to len potvrdzuje.
Najlepšia skúsenosť je samozrejme tá vlastná, no nie vždy je tu aj možnosť. O fotoaparáte si môžete urobiť názor aj z fotografií ktoré nájdete v galérii. Všetky fotografie sú vyvolané z RAW formátu prostredníctvom Adobe Lightroom 5.7, upravené pomocou paletky Basic a vyexportované s doostrením Standard. Fotografie nie sú odšumené.
Canon EOS 7D Mark II | 300mm F3.5 1/2500 ISO800
+ rýchle a presné zaostrovanie
+ stredový bod citlivý do -3EV a f/8
+ EOS iTR AF z 1Dx
+ 10 snímkov za sekundu
+ Anti -flicker shoot
+ príjemný monochromatický šum na vysokom ISO
+ ergonómia a ovládanie fotoaparátu
+ dva sloty (CF a SD karta)
+ informácie v hľadáčiku, vodováha a mriežka
+ nastaviteľný čas BULB
+ riadenie bleskov cez IR
- mierny šum pri nízkych citlivostiach
- chýba riadenie bleskov cez pomocou rádiového signálu
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)