Na alpské outdoorové dobrodružstvo dostal fotograf Ray Demski nový Nikon Z 6II. Ľahký a odolný foťáčik je na takéto akčné fotenie v horách ako stvorený. Ray je sám športovec, a preto sú jeho zábery veľmi autentické. Ray hovorí: „Outdoorová fotografia pre mňa znamená príležitosť zachytiť miesto, na ktorom ste ešte nikdy neboli, tak, aby ste sa pri pozeraní fotografií cítili, akoby ste tam boli práve teraz.“ Fotí priamo zavesený v skale, pod vodou, pri odvážnych zjazdoch, vysoko v horách v každom ročnom období. Podelil sa o svoje skúsenosti s novým fotoaparátom, ale aj o to, čo sa naučil pri fotení outdoorových športov - ako plánovať fotenie, ako pracovať so svetlom a ako maximálne využiť príležitosti.
Plánovanie závisí od druhu a účelu fotenia, ale vždy je dobré mať predstavu kam idete a čo chcete fotiť. Ako dopadá svetlo na krajinu v rôznych etapách dňa? Aké sú poveternostné podmienky?
Na toto fotenie bola príprava jednoduchá. Potrebné bolo iba prirodzené svetlo, iba pri jednom fotení použili bežci „čelovky“ a niekedy držal asistent ďalšie svetlo. Dopredu som vedel, čo chcem tam hore robiť a vedel som, aké vybavenie budem potrebovať. Mal som Z 6II a niekoľko Z objektívov.
Vyrazili sme o deň skôr a preskúmali sme okolie. Našli sme toto úžasné miesto – hrebeň a za ním ľadovec. Neuveriteľne krásne, tu som sa rozhodol spraviť prvý záber.
Počasie je pri fotení vonku najdôležitejší faktor. A v horách špeciálne. Neustále musíte počasie sledovať, a keď sa ukáže v zlom počasí okno, treba ísť na to.
Vďaka tomu, že sme predchádzajúci deň preskúmali okolie, premýšľal som, kde bude svetlo a plánoval kedy bude najlepšie. Vedel som, že chcem záber bežca na hrebeni so zlatou žiarou, ktorá sa vytvorí, keď sa súmrak strieda slnečné svetlo. Malo to byť v čase medzi 6:30 až 7:30 ráno. Začali sme za tmy, aby sme pri prvom svetlo mohli fotiť.
Pri komerčnom fotení využívam všetky typy osvetlenia, ale keď som v horách iba ja a Z 6II, fotenie je iba o dostupnom svetle. Dramatický záber na krajinu dodá pocit, aké je to byť na týchto nádherných a inšpiratívnych miestach. Pomocou svetla oddelíte vaše objekty od pozadia, navyše zvýrazníte tvary a detaily v scenérii krajiny.
Pre takéto zábery mám Z 6II rád. Je rýchly a drží krok aj v neočakávaných chvíľach. Niektoré momenty nastanú len raz. Potrebujem mirrorless systém, na ktorý sa môžem úplne spoľahnúť. Teraz má Nikon Z 6II druhý slot na kartu, nová úroveň ochrany vašich súborov. Zvyčajne mám nastavený fotoaparát tak, aby nahrával fotografie na obidve karty naraz, automaticky sa mi už vo fotoaparáte vytvára záloha bez toho, aby som na to musel myslieť.
Keď ostríte na rýchlo sa pohybujúce objekty, napríklad na bežcov, a máte na vyhotovenie snímok iba obmedzený čas, musíte si byť istí, že správne zaostríte na prvýkrát.
Rozpoznávanie tváre a očí u Nikonov funguje pri detailnejších záberoch bežcov skvele. Sledovanie vybraného objektu skrz obrazové pole je rovnako spoľahlivé. Umožňuje mi to bežca udržať ostrého v celej sekvencii - z diaľky až kým nie je úplne blízko. Na tieto AF módy sa môžem spoľahnúť aj v extrémnych situáciách a pri rýchlom pohybe.
Neprestaňte fotografovať, ani keď sa zhorší počasie. Zistil som, že skutočne čarovné a emotívne fotografie vznikajú práve vtedy, keď sa nám fotiť vôbec nechce. Keď sa valia búrkové mraky, začína snežiť, mení sa počasie a je veľmi veterno – vtedy by mal byť náš fotoaparát pripravený. Z 6II je vynikajúci fotoaparát do takýchto podmienok. Vďaka utesneniu ho nemusím šetriť. Keď som vonku, nemusím sa o svoju výbavu vôbec obávať. Nemusím myslieť na to, ako udržať fotoaparát v suchu pri tom, ako visím nad útesom na lane. Stále väčšinou používam D850 a niekoľko objektívov, alebo D6, ak potrebujem fotiť viac snímok za sekundu. Ale ani jeden teda nie je vôbec ľahký! Samotné telo D6 váži ako Z 6II aj s objektívmi a batériami. Pri fotení akčných fotografií vonku je skvelé mať malý a ľahký fotoaparát ako je Z 6II, na ktorý sa môžem spoľahnúť. A aj keď je Z 6II menší, v kvalite obrazu nerobí žiadne kompromisy. Špeciálne s novými Z objektívmi si Z 6II získa mnoho fanúšikov.
Mám veľmi rád moje pevné sklá, ale nemajú rozsah, ktorý potrebujem na akciu vo vonkajšom prostredí. Platí to najmä vtedy, keď je môj pohyb obmedzený prostredím, v ktorom práve som – napríklad, keď visím na útese. Vtedy potrebujem použiť zoom. Najčastejšie používam NIKKOR 24 – 70 mm. Má všestranný rozsah, presne taký potrebujem, keď fotím z riskantného miesta a mám len jednu príležitosť na záber. Vonku je to často môj jediný objektív.
Pri tomto fotení som použil aj NIKKOR Z 70-200 mm. S veľkým úspechom s ním využívam sledovanie objektu s výberom zaostrovacieho poľa. Kvalitu obrazu je výnimočná.
Veľmi rád používam aj nový NIKKOR Z 14-24 mm. Miloval som aj 14-24 s bajonetom F, ale ten je oveľa ťažší!
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)