Bláznenie v lufte

Bláznenie v lufte

Čas odlepiť sa od Zeme  /  Vladimir Kampf / 29.05.2020 / 08:00

Dron je len prostriedok, ktorý nesie fotoaparát s kamerou. Pre samotný dron platia pravidlá pre lietanie. Pre fotoaparát či kameru a získavanie obrazového materiálu sú zasa iné legislatívne normy. Porušenie súkromia Dopravný úrad nerieši. Lietanie je len v ich kompetencii.

Je dôležité ovládať základy platnej legislatívy. Slovensko má to šťastie, že na Dopravnom úrade Slovenskej republiky pružne zareagovali a prispôsobili v súčasnosti platnú vyhlášku 21. storočiu, vyspelosti a dostupnosti techniky a ponuke trhu. Napríklad aj ponuke dronov v obchode ProLaika.

DJI Mavic Mini je vo väčšine krajín Európskej  únie považovaný za hračku s ktorou sa dá prekvapivo dobre lietať fotografovať a nakrúcať.

S bežnými dronmi z obchodu sa dá beztrestne lietať zo záľuby bez akejkoľvek registrácie. Stačí dodržať a rešpektovať niekoľko základných pravidiel.

Na komerčné lietanie je potrebné povolenie Dopravného úradu.

Fotografie a videá už vďaka modernej vyhláške netreba odtajňovať. Na komerčné lietanie treba teoretické a praktické skúšky, registráciu, poistenie a niekoľko ďalších náležitostí.

Na zaujímavé zábery treba efektné počasie. Pri krajinkách z luftu je dôležitá aj viditeľnosť a čistý vzduch. Foto: Vladimír Kampf

Pravidlá zjednodušene

Všeobecne platí zásada, že ak chcete lietať s dronom, mali by ste sa vrátiť zo zasnených výšin na zem a zoznámiť sa s týmito zjednodušenými základnými pravidlami pre bežne dostupné a čoraz obľúbenejšie stroje do hmotnosti 900g ako sú Mavic Mini, Mavic 2 Pro, Mavic Zoom, Mavic Air, Spark, Tello  a ďalšie:

- Nelietať vyššie ako 120 m. a vyhýbať sa letiskám. Aktualizované drony firmy DJI majú v ovládacej aplikácii mapu, ktorá pilota upozorňuje, že sa nachádza v zakázanej či obmedzenej oblasti. Pri veľkých letiskách, elektrárňach či vo vojenských vzdušných priestoroch nedovolí ani roztočiť vrtule.

- Maximálna vzdialenosť od pilota je kilometer. Vždy to však musí byť na dohľad! Ak dron na pár sto metrov už prestáva byť vidno, ďalej sa s ním nesmie.

- Vizuálny kontakt je nevyhnutný počas celého letu. Dopravný úrad upozorňuje, že DJI mapy sú nepresné a pred letom si treba skontrolovať overenú leteckú mapu.

- Pilot nesmie použiť DJI Goggles ani iné FPV okuliare, ale môže ich mať napríklad druhý pomocný pilot alebo operátor kamery.

- Dron dáva prednosť všetkému, čo letí okolo: lietadlám, balónom, vetroňom, vrtuľníkom, rogalistom, paraglajdistom, jednoducho všetkým. Je to aj preto že má najlepšiu manévrovateľnosť oproti ostatným.

- Nelietať pod vplyvom psychoaktívnej látky.

- Nelietať v noci. Jedine s povolením Dopravného úradu.

- Lietať je zakázané za zlej viditeľnosti najmä pre to, že je treba mať neustály vizuálny kontakt.

- Neletieť nad zhromaždením ľudí. Prelety sú zakázané aj pre tie najmenšie drony.

- Dodržiavať bezpečnú vzdialenosť od ľudí.

- Funkcia Follow-me je prípustná do výšky 30 m. a do vzdialenosti 30 m. s podmienkou, že pilot dokáže kedykoľvek prevziať riadenie.

- Pre drony ťažšie ako 900 gramov si treba pravidlá dôsledne naštudovať.

Havárie a úskalia

Na youtube je kopa veselých videí havárií dronov. Sú dobrou výstrahou pred bláznením sa v lufte. Opatrnosti nikdy nie je dosť. Z rozprávania som počul o nadšencovi, ktorý si užíval života tak, že naštartoval drona na jachte kdesi na Jadrane a tešil sa, ako zhora zaznamená svoju dobrodružnú jazdu. Jeho stroj sa zdvihol do vzduchu a prásk. Dostal šupu od stožiara. Skotúľal sa z paluby do vody. Ešte mu naposledy stihol zamávať vrtuľkami. Milovník života si neuvedomil, že GPS drží dron na mieste a jachta sa hýbe...

Na pekné zábery netreba žiaden drahý zázrak. Tento je z malého DJI Spark, predchodcu DJI Mavic mini. Spark zaznamenáva fotografie len do formátu JPG. Foto. Vladimír Kampf

Okrem toho dokáže drony potrápiť aj sila žiarenia či chyby pri nastavení a ovládaní.

Prvý dron, ktorý nebol iba môj, som utopil. Bolo to v čase, keď som bol nadšený, že je to skvelá vec, s ktorou sa dajú robiť úžasné veci a nikdy nesklame. Učil som sa s ním lietať sotva pár týždňov. Bol som presvedčený, že všetko môžem mať pod kontrolou a že je to pre mňa ľahké a bezpečné. Večer som náhodou sedel pri pive s dvoma znalcami, ktorí lietali so zrkadlovkou zavesenou na veľkej oktokoptére. Chválil som sa, ako mi to už ide a aké je to perfektné. Len kývali hlavami a popíjali zlatý mok. Utrúsili čosi o tom, že to som si ešte neužil nástrahy lietania, že mi ešte dron nechytil falošný signál... Nechápavo som na nich pozeral a počúval zážitky.

Pohľad zhora je iný. Zdá sa, že na zaujímavú fotografiu stačí len vzlietnuť, ale nie je to tak. Aj tu platí, že si záber treba vopred premyslieť a predstaviť, ako asi vyzerá zhora. Foto: Vladimír Kampf

Raz im len tak z ničoho nič zblblo spojenie a nedalo sa obnoviť ovládanie tej mašinky. Chlapci sa potešili, že ich lietajúca zrkadlovka zvládala perfektný samostatný návrat naspäť. Takmer naspäť... Tešili sa až do chvíle, keď si tá vecička vo výške 30 metrov povedala, že už je na zemi a v pohode si vypla vrtule. Dron aj foťák skončili v servise. :(

Ich druhý príbeh, ktorým ma strašili, bol z nejakého eventu. Keď im začal stroj nekontrolovateľne lietať nad davom, vedeli, že je zle. Čo ho zmiatlo, nevedeli. Možno kopa signálu z mobilov pod ním. Mali šťastie v nešťastí. Stroj pristál na chrbte nejakému pánovi tak, že mu neublížil.

Na druhý deň hneď ráno som pilotoval nad kameňolomom s hlbokým jazerom uprostred. Zrazu sa dron začal sám nekontrolovateľne posúvať k vysokým stromom nad vodou. Spomenul som si na falošný signál! Ešte som sa pokúsil stlačiť tlačidlo rýchleho návratu na miesto štartu, podržať páky ovládania na let od prekážky... Katastrofu sa mi nepodarilo zvrátiť a DJI Phantom 2 z hlbočiny vody a hrubej vrstvy bahna na dne už nikdy nikto nevytiahne. :(

Vzhľadom na pravidlá Dopravného úradu o výške letu a nutnosti mať stroj stále na dohľad je dôležité aj to, kde vzlietnuť. Ak chcem odfotiť hrad, tak vzlietnuť rovno z neho nie je kto vie ako „prefíkané“ a múdre. Foto: Vladimír Kampf

Keby niečo

Takto sa zo mňa stal opatrný a nedôverčivý majiteľ ďalšieho bezpilotného lietajúceho zariadenia. Pred každým štartom kontrolujem, či niekde pri mne nie je transformátor vysokého napätia, príliš veľa drôtov vysokého napätia a ďalšie žiariče, ktoré by mohli ohroziť ovládanie letu.

Dôležité sú aj štart a pristátie. Pred odletom treba skontrolovať, či dron stihol načítať svoju polohu. Niekedy to nedokáže napríklad preto, lebo je pod ním betónový základ s kopu železa či železobetónová platňa. Z praxe som prišiel na to, že ani zo striech niektorých áut nedokáže načítať presnú polohu pre presný návrat, keby niečo.

Pri pohľade zhora sú mnohé veci inak. Toto je sútok Oravy a Váhu pri Kraľovanoch. Je jasné, že Orava je tu širšia, vodnatejšia a rovnejšia. Ona sa vlastne Váh vlieva do Oravy. Foto: Vladimír Kampf

Odporúčané quadrokoptéry

Pre začiatok je ideálnym strojom DJI Mavic Mini Fly More Combo s baterkami, nabíjačkou, náhradnými vrtuľkami a taškou navyše. Je ľahko a dobre ovládateľný, pričom nemá hmotnosť ani štvrť kilogramu. Vo väčšine krajín Európskej únie je braný ako „hračka“, ktorá nepodlieha žiadnej registrácii. Samozrejme, pri lete treba dodržiavať pravidlá lietania. Tie sa v rôznych krajinách môžu zásadne líšiť.

Krásnou novinkou je DJI Mavic Air 2 Fly More Combo. Je vyzbrojený 4K kamerou so skvelým stabilizátorom. Dokáže až 48-megové fotografie aj do surového formátu DNG.

DJI Mavic Air 2 zložený do prepravnej polohy.

V akciovej ponuke je ešte aj jeho starší braček DJI Mavic Air.

Pre vášnivých fotografov a milovníkov zoomovania je ako stvorený DJI Mavic 2 Zoom.

Kto chce vyzerať profík aj podľa drona, siahne po DJI Mavic 2 Pro.

DJI Mavic 2 Pro.

Bláznenie v lufte
5 5 with 2
 
počet hodnotení: 2

Komentáre

  • Tomáš Machara / 29.05.2020 16:09:57
    Novu vyhlasku som necital. Po precitani clanku....chapem teda spravne tomu tak, ze pokial nerobim komercne zakazky, ale fotim vo vzduchu pre seba, nemusim uz robit na dopravnom urade skusky, platit kazdorocne licenciu, viest si letovy dennik, mat eserocku, aby som si mohol vobec poistit dron? (myslim, ze to bola jedina poistovna Allianz, ktora ponukala poistenie drona, aj to iba pokial bol dron registrovany na firmu). Lebo podla povodnej legislativy bolo to obmedzenie take, ze bezna fyzicka osoba na uzemi Slovenska lietat nemohla vobec. Dalej ako je to so vzletmi. Treba kazdy hlasit riadiacej letovej prevadzke, ako tomu bolo predtym? Napr. Bratislavsky kraj ma myslim vzdusny priestor riadeny od 0 m.n.m..
  • Michal Lindner / 29.05.2020 17:03:38
    Pri DJI dronoch sa pri kupe oplati kupit aj zaruka na prvy rok DJI Care Refresh. Stoji to cca 10% ceny drona a pri vymene je tam spoluucast, ale pri havarii na totalku sa to oplati, ale vzdy treba priniest aspon vrak.
  • Tomáš Machara / 29.05.2020 16:09:57
    Novu vyhlasku som necital. Po precitani clanku....chapem teda spravne tomu tak, ze pokial nerobim komercne zakazky, ale fotim vo vzduchu pre seba, nemusim uz robit na dopravnom urade skusky, platit kazdorocne licenciu, viest si letovy dennik, mat eserocku, aby som si mohol vobec poistit dron? (myslim, ze to bola jedina poistovna Allianz, ktora ponukala poistenie drona, aj to iba pokial bol dron registrovany na firmu). Lebo podla povodnej legislativy bolo to obmedzenie take, ze bezna fyzicka osoba na uzemi Slovenska lietat nemohla vobec. Dalej ako je to so vzletmi. Treba kazdy hlasit riadiacej letovej prevadzke, ako tomu bolo predtym? Napr. Bratislavsky kraj ma myslim vzdusny priestor riadeny od 0 m.n.m..
    Vladimir Kampf / 29.05.2020 18:20:31
    bol som tiež prekvapený, že už nežijeme v praveku. na dopravný úrad som išiel pre vysvetlenie, ako to bude s novou európskou legislatívou, ktorá má riešiť drony v celej únii + každá krajina si bude môcť pridať nieo svoje špecifické. mladý muži my vysvetlili, že európska vyhláška nezačne platiť od 1.7. ako to bolo v pôvodnom pláne, ale jej účinnosť je odložená, lebo korona. pravdepodobne začne platiť od 1.1.2021. zosmutnel som, ale chlapci ma hneď utešili, že veď predsa od novembra platí vyhláška, ktorú pripravili a prispôsobili dobe. naozaj tam sedia mladí muži, ktorí vnímajú začiatok 21. storočia tak, ako je. vedia, že okolo hradov a všelikde inde to každý víkend lieta jedna radosť bez akýchkoľvek hlásení a povolení. treba dodržať limity, výšku, vzdialenosť od ľudí, na dohľad... pravdaže, fotenie a nakrúcanie podlieha iným pravidlám. všetko, čo som sa dozvedel je v článku. môžeme byť radi za to čo máme. napríklad v rakúsku sa môže voľne lietať len s dronom do 250 g. do výšky 30 m. a do vzdialenosti 30 m. a to bez záznamu! žiadne fotky a žiadne video. už aby začala platiť európska norma. v bulharsku sa zasa nesmie len tak lietať vôbec. tam je ešte pravek. pravek, v ktorom si aj tak robí každý čo chce. celá vyhláška dopravného úradu je tu: http://nsat.sk/wp-content/uploads/2019/11/R2-2019.pdf
  • Vladimir Kampf / 29.05.2020 18:20:31
    bol som tiež prekvapený, že už nežijeme v praveku. na dopravný úrad som išiel pre vysvetlenie, ako to bude s novou európskou legislatívou, ktorá má riešiť drony v celej únii + každá krajina si bude môcť pridať nieo svoje špecifické. mladý muži my vysvetlili, že európska vyhláška nezačne platiť od 1.7. ako to bolo v pôvodnom pláne, ale jej účinnosť je odložená, lebo korona. pravdepodobne začne platiť od 1.1.2021. zosmutnel som, ale chlapci ma hneď utešili, že veď predsa od novembra platí vyhláška, ktorú pripravili a prispôsobili dobe. naozaj tam sedia mladí muži, ktorí vnímajú začiatok 21. storočia tak, ako je. vedia, že okolo hradov a všelikde inde to každý víkend lieta jedna radosť bez akýchkoľvek hlásení a povolení. treba dodržať limity, výšku, vzdialenosť od ľudí, na dohľad... pravdaže, fotenie a nakrúcanie podlieha iným pravidlám. všetko, čo som sa dozvedel je v článku. môžeme byť radi za to čo máme. napríklad v rakúsku sa môže voľne lietať len s dronom do 250 g. do výšky 30 m. a do vzdialenosti 30 m. a to bez záznamu! žiadne fotky a žiadne video. už aby začala platiť európska norma. v bulharsku sa zasa nesmie len tak lietať vôbec. tam je ešte pravek. pravek, v ktorom si aj tak robí každý čo chce. celá vyhláška dopravného úradu je tu: http://nsat.sk/wp-content/uploads/2019/11/R2-2019.pdf
    Paulie . / 30.05.2020 01:30:05
    V Rakúsku zatrhli aj Google street view, taktiež nie sú povolené tzv. "čierne skrinky" v autách. Jeden známy, ktorý tam žije, sa raz vyjadril, že tam ešte stále vládne Mária Teréria zo záhrobia. Rakúska legislatíva je smrrrrť.
Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...