V najväčšom slovenskom kamennom fotoobchode PROlaika sa opäť pohrali s mojou trpezlivosťou a pripravili pre mňa nakoniec príjemné prekvapenie o ktorom sa mi ani nesnívalo. Veď, keď objektív v rozsahu teleobjektívu stojí necelú tisícku eur, je z plastu a vôbec nemá ohromujúcu svetelnosť… Môže to byť na niečo dobré? Môže!
Panasonic Lumix S 70-300mm f/4.5-5.6 MACRO O.I.S. pre fotoaparáty s bajonetom L-mount je príjemný spoločník. L-Mount je bajonetový úchyt vyvinutý spoločnosťou Leica Camera AG pre digitálne fotoaparáty s automatickým zaostrovaním s výmennými objektívmi. L-Mount má vnútorný priemer 51,6 mm a hĺbku príruby 20,0 mm. Existuje v dvoch verziách, APS-C verzii a FullFrame verzii.
Už mám vlastný Panasonic Lumix S 70-300mm f/4.5-5.6 MACRO O.I.S. vo výbave a nosím ho so sebou na všetky cesty. Zaľúbenie preň som si našiel cez Budapešť. Vypravil som sa tam z Bratislavy loďou.
Prvé fotky som urobil v prístave. Vlastne som do prístavu ani nešiel. Využil som výhodu teleobjektívu. Už dlho pozerám na Bratislavu cestou autom z Prístavného mosta a hovorím si, že by odtiaľ mohli s dlhým sklom vzniknúť zaujímavé zábery.
Už som čakal len na svetlo. Keď to prišlo prešiel som sa po chodníku mosta. Hneď po prvých krokoch som zistil, že na chodníku pod cestou som o päť metrov nižšie a výhľad odtiaľto je menej bombastický. Nevadí!
Nedal som sa. Bratislava cez detaily prístavu je zrazu akoby iná, aj keď stále tá istá. A nie len o Bratislave to platí. Cez teleobjektív sú budovy zrazu akoby bližšie k sebe. Je dôležité vymánkuť dobré svetlo a poveternostné podmienky.
V lete aj keby bol vzduch čistý vlnenie vzduchu na diaľkou spôsobí zvlnenú neostrosť obrazu, ktorá pri zväčšení bije do očí. S tým sa nedá urobiť nič. Len trpezlivo počkať na počasie a svetlo. Voľným okom mierne vlnenie vzduchu ešte nemusíme vidieť, ale dlhá optika ho už vidí.
Z mosta som prešiel do mesta pre pár detailov. Teleobjektív v príjemnom ohnisku od 70 do 300 milimetrov dokáže zaznamenávať drobnosti na ktoré sú zatiaľ aj mobily krátke.
Čím som starší, tým radšej mám streetovú fotografiu s dlhším sklom. Nie je to preto, že by som sa bál priblížiť k ľuďom, ale o spoločenskom prístupe a k častejším nepríjemným reakciám. Ľudia sa už nedajú len tak fotografovať. Zvyčajne stuhnú, znervóznia a vyjadrujú svoj nesúhlas. To môže byť nepríjemné.
Aj pri ľuďoch na záberoch s dlhým ohniskom platí to čo v prístave. Človek na dobre vybranom či trpezlivo vystátom mieste môže byť vhodne uložený do pozadia. Každé ohnisko má nejaké plusy a mínusy. Vždy však platí zásada, že fotograf sa musí vhodne postaviť a často korigovať záber nie len točením prstenca zoomu, ale aj vlastnými nohami. Najmä zo strany na stranu.
Deň na to som v Budapešti výkon objektívu Panasonic Lumix S 70-300mm f/4.5-5.6 MACRO O.I.S. hnal do extrému. V kamennom cirkuse hrali silvestrovské predstavenie. Program bol nadupaný, artisti nabudení a ja nervózny.
Pod strechou svieti do manéže kopa reflektorov, ale nie je to žiadna slasť. ISO 6400, V lepších chvíľach prevýšil expozičný čas 1/125 s. Treba byť prozreteľný. Trebárs rýchlu sériu na krásavicu, ktorá sa húpe na lane je ideálne spustiť v čase, keď je kdesi v hornej úvrati, keď pohyb spomalí, na chvíľu dokonca zastane a začne sa pohybovať opačným smerom. Vtedy je výsledok istejší.
Takto dopadol objektív v praxi. Kto sa zaujíma o jeho konštrukciu či iné technické vlastnosti, nech sa páči pozrieť si produktovú kartu obchodu PROlaika. Panasonic Lumix S 70-300mm f/4.5-5.6 MACRO O.I.S.
Na objektíve mi nakoniec neprekážalo vôbec nič. Ani sa mi veriť nechcelo a odpadával som z výkonu stabilizátora. Keď boli zapriahnuté oba – aj ten v objektíve, aj ten v tele fotoaparátu obraz bez pohybovania sa drží ako pribitý.
Nezbláznil som sa, ani z vyššieho ISO, ktoré fotoaparát automaticky nahadzoval pre malú clonu – vysoké clonové číslo na preimerovo spodnej hranici clony.
Na fotoaparátoch Lumix skvele funguje funkcia Dual ISO, ktorá si dokáže skvele poradiť s prípadným šumom v obraze. Dnes sa už ISOm ani veľmi nazaoberám. Príde mi to čím ďalej tým zbytočnejšie. Výsledky tejto mojej ľahostajnosti si môžete pozrieť v galérii.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)