Každý začínajúci fotograf vie, že sa musí vzdelávať a fotografovať, len tak bude napredovať. Mne a mojím kamarátom - fotografom pomohli ale aj iné veci súvisiace s fotografovaním.
Hltajte informácie. Niečo sa na vás určite nalepí. Ja som chcel byť dizajnérom, alebo ilustrátorom. Veľa som kreslil, maľoval, modeloval. Chodil som do ľudovej školy umenia. Naučil som sa, čo je kompozícia, základ akejkoľvek fotografie. Kamarát mi na základnej škole daroval niekoľko ročníkov časopisu “Československá fotografie”. A aj keď som vtedy ešte nebol fotograf, ako knihomoľ som prečítal všetky čísla. To sa mi o pár rokov zužitkovalo. Keď som začal serióznejšie fotografovať, už som mal nejakú prípravu. Študujem dodnes, hoci o fotografovaní viem veľa. Vždy sa nájde niekto, kto vie viac ako vy a a je lepší fotograf. Ak je ochotný podeliť sa o svoje know-how, musíte ho vysať ako upír. Štúdium fotografa nikdy nekončí. Ak máte pocit, že už všetko viete, ste na ceste k stagnácii.
Ja som samouk a workshopy som absolvoval ako hosť, alebo spoluorganizátor. Dnes som lektor, ktorý ročne urobí niekoľko desiatok workshopov. Dovolím si tvrdiť, že dobrý workshop vás posunie o mesiace vpred. Sami niekedy neviete, čo je dôležité a čo nie. Stačí, ak sa na workshope naučíte pár trikov a už ďalší deň fotografujete lepšie.
Fotografia je v prvom rade remeslo. Kreatívne remeslo. Potrebujete štipku talentu a ten podporíte zvládnutím remesla. K remeslu patrí vedieť ako funguje fotoaparát, ako sa obsluhuje, ako na fotografiu vplývajú objektívy, či filtre, alebo blesk. Musíte ovládať expozičný trojuholník, zaostrovanie, vyváženie bielej. Čím viac toho o fototechnike viete, tým viete byť kreatívnejší.
Nadarmo máte talent, ak nedokážete urobiť technicky dobrú fotografiu, realizovať vašu predstavu, zachytiť správny moment.
Dnešné fotoaparáty sú zložité a majú množstvo funkcií. Tento záber som dostal kombináciou funkcie Live Composition (OM SYSTEM) s ND filtrom.
Zvládnite princípy fotografie. Potom si budete vymyslieť rôzne postupy/techniky. Môj kamarát Izzino, keď som ho spoznal, nevedel fotografovať. Bol to matér začiatočník, akých je veľa. na rozdiel od väčšiny, kupoval si fotografické časopisy a návody v nich si aj vyskúšal. My ostatní sme si len hovorili, že ich vyskúšame. On ich ale vyskúšal! A tým sa zlepšoval rýchlejšie ako ostatní. Dne s profesionálne fotografuje športovcov, či kuchárske knihy. Spolu sme vyskúšali takmer všetko, čo sa dalo. Dokonca sme nasvietili parnú lokomotívu ledkami a bleskami technikou maľovanie svetlom.
Fotografia zložená z ôsmich záberov, počas ktorých som pomocou LED svetla “maľoval” parnú lokomotívu.
Fotografia je v prvom rade remeslo. Nie je na ňu nutne toľko talentu ako na výtvarné umenia, či spev. Štipku talentu mať musíte, ale zvyšok je o ovládnutí remesla. K nemu budete postupne pridávať aj umelecké zložky fotografie ako je nápad, vizualizácia, kompozícia.
K remeselnej stránke fotografie patrí precíznosť. Môžete mať talent, skvelé nápady, špičkovú techniku, ale ak nezvládate remeselnú stránku fotografie, nikdy nebudete mať technicky kvalitné fotografie.
Ovládnite expozíciu, zaostrovanie, vyváženie bielej. Keď sa fotografovalo na film, akceptovali sa technické nedostatky. Digitálna fotografia kvalitatívne predčí tú analógovú. Vzhľadom na miliardu publikovaných fotografii, obstoja len tie technicky kvalitné.
Zvládnuť remeslo je dôležité pre profesionálov, tí musia odovzdať kvalitný výsledok, bez toho, aké boli podmienky pri fotografovaní.Žiadne výhovorky.
Začiatočníci chcú často ten najlepší fotoaparát, aký si môžu dovoliť a na príslušenstve šetria. To je zlá cesta. AJ lacné amatérske fotoaparáty majú výborný obrazový potenciál. Využijete ho, len ak máte dobré objektívy, filtre, statív… Šetríte na fotoaparáte, nie na objektívoch a ostatnom príslušenstve. Na fotografiách uvidíte hlavne to, aké máte objektívy. Tie sú vaším ”rodinným striebrom”.
Na fotografii vidíte efekt portrétneho objektívu 85/1,8, nie že bol snímaný profesionálnou zrkadlovkou Nikon D800E.
Jedným so “zázračných” objektívov je makro objektív. Otvorí vám svet do tajuplného sveta malých detailov.
Kompozícia je základ fotografie. Je nezávislá od techniky. Môžete mať najhorší fotoaparát na svete a pritom kompozícia môže byť dokonalá. Môžete mať najlepšiu techniku na svete a bez dobrej kompozície to bude len nevyužitý hardvér. Sám som to pochopil na svojej prvej dovolenke po ukončení školy. Kúpil som si nie lacný fotoaparát, ale bol to šrot. Neznačkový filmový kompakt, s pevným zaostrovaním a jednoduchým ovládaním expozície. Fotografie boli mizerné, po technickej stránke. Vďaka svojmu výtvarnému vzdelaniu a talentu boli ale fotografie kompozične v poriadku. Pochopil som, že ako fotograf mám potenciál, ale potrebujem kvalitnejšiu techniku, ktorá mi nebude kaziť zábery.
Naučte sa základné kompozičné techniky: vyplnenie formátu, tretinová kompozícia, symetrická kompozícia.
Fotografické videnie je nadstavbou kompozície. Spája v sebe kompozíciu s predstavivosťou. Predstavivosťou ako vplýva na záber výber objektívu, nastavenie zaostrenia a expozície, vyváženia bielej a aj to, čo sa s fotografiou dá urobiť v postprocesingu. K fotografickému videniu sa dopracujete časom a neustále ho budete vylepšovať. Začiatočník pred sebou vidí len scénu, či objekt, ktorý chce odfotografovať. Skúsený fotograf vidí v duchu hotovú fotografiu. A to je obrovský rozdiel. Skúste viac vnímať pozadie, všímať si ako vplýva výber objektívu na výsledok, myslieť na to, ako využiť fotografické postupy.
Nefotogtraf sa pozerá, fotograf vidí.
Všímavosť, predstavivosť, načasovanie. Niekto by len pozoroval západ slnka nad Karpatmi. Fotograf vidí viac.
Dlhé roky som bol vlk samotár. Bol som vo fotografii samouk. Vďaka určitej miere talentu, technickému vzdelaniu a samozrejme vášnivému záujmu o fotografiu som slušne napredoval. Nemyslím, že je to chvastúnstvo, inak by som asi nebol redaktor a lektor workshopov. Veľa som si naštudoval sám. Čo ma ale posunulo je, že som sa stal členom partie fotografov. Spoznali sme sa cez fotografické portály a workshopy. Navzájom sme si vymieňali informácie a hlavne sme si vymýšľali príležitosti k fotografovaniu. Je to ako v posilňovni. Samému sa vám nechce, ale patťák vás prinúti uroniť viac sérii, zvýšiť váhu. Stačí jedna spriaznená duša a navzájom sa posuniete ďalej a rýchlejšie. Chdíme spolu na fotovýlety, robíme si súkromné workshopy.
V partii sa motivujete a navzájom si pomáhate.
Mal som to šťastie spoznať niekoľko amatérskych fotografov, s ktorými som si porozumel. Vymýšľali sme kde a čo fotografovať. Vymieňali sme si poznatky. Všetkých nás to akcelerovalo. Z kamarátky Zuzky sa stala profesionálna fotografa svadieb, párov, rodiniek… Kamarát Mrco je známy dokumentami zo Sibíri, Ukrajiny… Stanly zmapoval Baťov kanál, Karpaty a slovenské vinohrady. Ja som im dúfam pomohol pri výbere techniky a vysvetlení ako funguje.
Spriaznené duše nájdete aj v kluboch fotografie. Tie naviac robia pre členov rôzne akcie, či súťaže.
Publikujte fotografie na fotoserveroch, akými je aj naša fotoma.sk. Začiatočníci asi nebudú mať s počiatku úspech a môžu ich frustrovať nezáujem a negatívna kritika. Dobrá kritika, ak ju prijmete, vás posunie ďalej. Odložte hrdosť a nechajte si poradiť.
Vymyslíte si projekt. Donúti vás to na niečom aktívne pracovať. Môže to byť jedno špecializované fotenie, séria fotografii, či projekt kalendára alebo fotoknihy. Je to lepšie, ako bez myšlienky len tak vybehnúť s fotoaparátom von.
Vyše roka som s kamarátkami fotografoval portréty, ktoré sme zúžitkovali kalendári.
Špecializácia je jedným zo spoľahlivých a rýchlych technik, ako sa zlepšiť. Kvôli svojej práci sa venujem mnohým žánrom. Svoju energiu tak trieštim. Ak sa na niečo špecializujete, venujete tomu väčšiu pozornosť. Ak budete trénovať desať bojových umení, z každého budete ovládať trochu. Ak sa sústredíte na jedno, môžete sa stať majstrom. A to platí aj pre fotografiu. Sústreďte sa na jeden žáner a rýchlejšie sa dopracujete k majstrovstvu.
Mária Švarbová začínalo ako ktokoľvek iný. S amatérskou technikou sa zamerala na portréty a postupne si vypracovala vlastný, ľahko rozpoznateľný štýl. Dnes je jednou z najúspešnejších slovenských fotografiek. Jedným z tajomstiev jej úspechu je špecializácia.
Sú motívy, ktoré som fotografoval nespočetne krát. Niekedy sa len opakujem, ale niekedy prídem na novú kompozíciu, či fotografujem za špeciálnych podmienok, kedy je svetlo iné, ako predtým. Skúmať jediný objekt a ako ho nafotiť, je skvelou školou. To čo sa naučíte, môžete aplikovať na všetko podobné. Stovky krát som nafotil Ganymedovú fontánu. Sledoval premeny svetla, hľadal netradičné uhly záberu, experimentoval s expozíciou. To čo som sa naučil, viem teraz aplikovať na hociktorej fontáne. Som teraz kreatívnejší.
Neustále hľadám nové možnosti ako inak zachytiť známy objekt, ktorý som už fotografoval už stovky krát.
Keš sa spätne obzerám do minulosti, všímam si, že najdôležitejšie je svetlo. Je to základ fotografie. Musíte ho vedieť využiť. Naučiť sa ho vnímať. Prvé, čo pri fotografii máte vnímať, je svetlo. Naučil som to svoju kamarátku Zuzanu. Keď ide so svojimi bratmi autom, poukazuje často na dobré svetlo, ktoré vidí. Bratia ju už takmer chcú vyhodiť z auta, sú to nefotografy a tak im to prepáčme.
Prv, ako fotoaparát priložíte k oku, poobzerajte sa okolo seba. Hľadajte zdroje svetla to ako plývajú na nasvietenie. Nebojte sa bodového svetla, či protisvetla. Musíte ale vedieť správne nastaviť expozíciu, čo patrí k tomu ovládať remeslo.
Všímajte si svetlo, jeho intenzitu, smer, farbu, kvalitu.
Zanedbať postprocesing je ako nedochutiť polievku. Dnes sú státisíce fotografov, ktorí majú špičkovú techniku, vedia fotografovať a fotografujú zaujímavé veci. Niekedy odfotografujú rovnaký populárny motív a všetci vlastne dobre. Odlíšiť sa od seba môžu postprocesingom. Je to finalizácia snahy o dobrú fotografiu. Nemáte nad zábermi tráviť hodiny. To hlavné sa má udiať už pri fotografovaní. Postprocesing je čerešničkou na torte, nemusí trvať dlho. Keď nedokážem fotografiu upraviť do minúty, viem, že fotografia nie je dobrá.
Postprocesing neslúži na to, aby ste z ničoho urobili niečo. Slúži na to, aby ste finalizovali vašu predstavu o tom, ako má vaša fotografia vyzerať.
Je nás veľa fotografov. Ani neviem kedy som si uvedomil, že ak chcete byť lepší ako ostatní, musíte uroniť aspoň jednu vec naviac. Sú motívy, ktoré každý deň nafotia stovky fotografov. Lepčích, či horších. Ak ich chcete prekonať, musíte urobiť minimálne o jednu vec naviac ako oni. Akú?
Použiť lepšiu kompozíciu, využiť kreatívnejšie expozičný trojuholník, využiť svetlo, dennú alebo ročnú dobu, použite filter, blesk, jednoducho čokoľvek, čo ostatní neurobia. Garantujem vám, že budete mať minimálne zaujímavejšie fotografie.
Prvotný nápad na fotografovanie vyčítal môj kamarát Izzino z časopisu. Našiel článok o tom, ako urobiť atraktívnu fotografiu s bleskami umiestnenými v dáždniku. Tá jedná vec naviac je rozmazaná električka v pozadí. Tú som pridal ja, keď som si všimol, že pravidelne prechádza za Izzinom.
Asi najdôležitejšie pravidlo k zlepšeniu sa vo fotografovaní. Môj kamarát Izzino, keď som ho spoznal, bol to obyčajný začiatočník. Jeho fotografia nijako nezaujali. Ale hneď ako som ho spoznal, videl som, že ho fotografovaní baví a venuje mu veľa energie. Viac ako bežný začiatočník. Neustále experimentoval, skúšal návody z časopisov a internetu. Nikdy som nestretol nikoho, kto by do fotenia dával viac energie. Priznám sa, ja som často lenivec spoliehajúci sa na prirodzený talent. A vychádza mi to. Ale on je “makač”. Kľudne zoberie na fotenie 12 bleskov. Dnes fotografuje športovcov, kuchárske knihy, lepšie ako by som to zvládol ja. Svoju záľubu vo whisky skombinoval s fotografovaním a v Írsku fotil kampaň pre Tulamor DEW. Je jedným z najúspešnejších slovákov v súťaži Sony world photograpy.
Kde som mohol byť, keby som do fotografovania vložil jeho energiu? A mimochodom, spoznali sme sa na workshope.
Foto: Peter Praženka (Izzino).
Nie som typický fotograf. A ani nikto zvás. Každý ide vlastnou cestou. Dôležité je si uvedomiť, že fotografovanie vyžaduje len štipku talentu, ale veľa úsilia. Drahý fotoaparát a objektívy z vás špičkového fotografa neurobia. Musíte na sebe pracovať, neustále, dokedy udržíte fotoaparát v ruke. Proces zlepšovania sa nikdy nekončí. V momente, kedy si o sebe budete myslieť, že ste dobrý, začnete zakrnievať.
My fotografi sa často zdravíme “dobré svetlo”. Mne sa ten pozdrav nepáči. Fotografovať pri vynikajúcom svetle nie je výzvou. Takže ja vám prajem zlé svetlo a k tomu znalosti, ako sa s ním vysporiadať, aby ste mali dobré fotografie.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)