Ďalej i bližšie s vysokým rozlíšením

Ďalej i bližšie s vysokým rozlíšením

Extrémne rozlíšenie - pre koho je dobré  /  Julo Kotus / 08.08.2019 / 17:30

Viete, že som sa v minulosti viackrát kriticky vyjadroval na adresu neustáleho zvyšovania rozlíšenia? Už keď som si kúpil Nikon D800, bol som pre to nútený vymeniť svoj počítačový systém aj úložné kapacity. Teraz sú na hrane zaplnenia a ja mám namiesto 36 Mpix fotoaparát so 45 Mpix rozlíšením. Ako však čas ukázal, vysoké rozlíšenie má v určitých prípadoch (a nie je ich málo) svoje opodstatnenie. Pre niektoré aplikácie fotografií je bohato dostačujúce rozlíšenie strednej triedy digitálnych fotoaparátov 20 - 24 Mpix, dokonca aj menej. Pre iné je ale vysoké rozlíšenie požehnaním.

Pre ktoré?

Dva Nikony s rozlíšením 45 MPix, zrkadlový fotoaparát Nikon D850 a mirrorless Nikon Z 7

Väčší dosah (vysoké rozlíšenie ako telekonvertor)

Uplatnenie: športoví fotografi, wildlife fotografi ale aj reportážnici

Je to jednoduché. S fotoaparátom s vyšším rozlíšením dosiahnete kvalitnejšie zobrazenie vzdialených oblastí a po orezaní vlastne suplujete dlhší teleobjektív, alebo presnejšie telekonvertor. Vysoké rozlíšenie má oproti telekonvertoru dokonca niekoľko výhod. S vyšším rozlíšením neklesá svetelnosť objektívu a využívate z neho to najlepšie – strednú časť obrazu, kde je najlepšia kresba.  Samozrejme platí to v prípade, že objektív je schopný vykresliť také množstvo detailov.

Vezmime si napríklad, že chcete fotografovať rozlíšením 24 Mpix. To je pre vás dostatočné rozlíšenie, aby ste fotografie vytlačili podľa svojich predstáv na výstavu, alebo aby ste splnili očakávanie klienta. V teréne ale zrazu zistíte, že objektív je prikrátky. Zistíte, že namiesto 200 mm objektívu by ste potrebovali 300 mm alebo možno až 400 mm objektív. Ale nemáte ho. A práve tu vás zachráni vysoké rozlíšenie snímača.

 

Konkrétna skúsenosť

 

Fotografoval som zákazku – dokumentáciu prác stavebnej firmy, ktorá stavala oporu a sanáciu svahu / brala nad cestou. Cesta však bola medzi riekou a bralom. Bralo s realizáciou sa dalo vyfotiť len z druhej strany rieky. Keď sme sa však presunuli na druhú stranu rieky, zistil som, že teleobjektív, ktorý som mal pri sebe (180 mm) nie je dostatočný a zišlo by sa mi aspoň 250 mm. Fotografoval som ale na Nikon D810 s 36 Mpix rozlíšením. Nie je to 45 Mpix ako u dnešného modelu Z 7 alebo D850, ale po orezaní na približný záber 250 mm objektívu som mal stále rozlíšenie cca. 16 Mpix. Po opatrnej interpolácii v počítači som bol opäť na 20 Mpix, ktoré očakával klient. Keďže objektív AF-D  180 mm f/2,8 má naozaj špičkovú kresbu, nikto si nič nevšimol.

S dnešnými modelmi Nikon D850 a Nikon Z 7 už pri Dx crope fotografujete takmer 20 Mpix rozlíšením.

 

Pôvodný záber v plnom rozlíšení. Vadila mi ľavá spodná časť, ktorá zbytočne pútala pozornosť a veľa priestoru okolo opíc. V podstate stredová kompozícia. Fotil som za posledných lúčov s fotoaparátom zdvihnutým vysoko nad hlavu a tak som kompozíciu neustrážil, Bol som rád, že som získal takýto svetelne pekný záber.

S týmto orezom som spokojný. Spodná opica vľavo a spleť konárov sú odstránené a ja mám stále k dispozícii viac ako 24 MPix rozlíšenia.

Posledný orez je naozaj enormný, no napriek tomu do fotoknihy, časopisu a samozrejme na web viac ako použiteľný. Rozlíšenie stále takmer 10 MPix - viac ako 4K!

 

V ZOO som mal so sebou teleobjektív AF-S 70-200 mm. 200mm však v niektorých prípadoch bolo málo. Vysoké rozlíšenie Nikonu D850 (rovnako ako u Nikonu Z 7) však umožnilo orez nepotrebných či vyrušujúcich častí obrazu pri súčasnom zachovaní rozlíšenia 24 až 30 MPix, čo je dostatočné na vytlačenie perfektnej výstavnej zväčšeniny. Na webové použitie samozrejme možno orezávať obraz ešte omnoho radikálnejšie.

 

Fotografia v plnom rozlíšení 45 MPix

Po kompozičnom oreze stále viac ako 24MPix

Väčšia mierka zobrazenia pri blízkych záberoch

Uplatnenie: cestovatelia obľubujúci blízke zábery, fanúšikovia makra ale aj reportážni či dokumentárni fotografi, svadobní fotografi (detaily oblečenia, šiat, výzdoby...)

 

Vyššie rozlíšenie neumožňuje len „väčšie priblíženie“ vzdialených vecí. Nefunguje len ako telekonvertor, ale zároveň nám umožňuje vyfotiť detailnejšie blízke zábery. V určitom zmysle nahrádza makro objektív, teda aspoň v prípade objektívov, ktoré majú samé o sebe primerane blízke zaostrenie. Takými je napríklad aj Nikkor Z 24-70 mm f/4 S alebo Nikkor Z 35 mm f/1,8 S. Aj keď zo záberov nedostanete to, čo z pravého makro objektívu s mierkou zobrazenia 1:1, na cestách a prechádzkach s jedným objektívom získate naozaj efektné blízke zábery blížiace sa k makru.

Fotografia v plnom rozlíšení 45 MPix

Po kompozičnom oreze s priblížením podľa môjho gusta stále 17 MPix

Po brutálnom Makro oreze stále k dispozícii 10 MPix, viac ako 4K

Na prechádzke mestom som zablúdil do záhrad na Bratislavskom hrade. Zbadal som motýľov, asi babôčky bodliakové, ako zbierali nektár z modrých kvetov. Aj keď veľmi neholdujem makro fotografii, chcel som si jedného motýľa predsa len nafotiť, aby som ukázal, ako vysoké rozlíšenie môže suplovať makro objektív. Vynikajúci kompaktný zoom Nikkor Z 24-70 mm f/4 S mi dovolil síce zaostriť na vzdialenosť iba 30 cm od roviny obrazu (motýľ bol 15 cm pred šošovkou objektívu), ale stále to nestačilo na čistý portrét motýľa. Aj keď sa mi páči už pôvodný záber, preto aby som vám ukázal, že to ide, orezal som ho ešte viac na detailné zábery motýľa – takzvané atlasovky. Vďaka 45 MPix rozlíšeniu Nikonu Z 7 som aj po orezaní stále disponoval rozlíšením 15-24 MPix na veľké zväčšniny, alebo 12-15 MPix, čo bohato postačuje do knižnej publikácie, časopisu a samozrejme na web.

Záver

Dnes som vám ukázal, ako vysoké rozlíšenie Nikonu D850 alebo Nikonu Z 7 nahrádza telekonvertor alebo supluje makro objektív. Nabudúce si ukážeme ďalšie dve uplatnenia vysokého rozlíšenia. A prečo vlastne vznikajú tieto články o vysokom rozlíšení? Často sa nás v obchode i na internete pýtate, či má zmysel priplatiť si za vysoké rozlíšenie alebo radšej zvoliť model s nižším rozlíšením. Typická dilema medzi zrkadlovkami typu Nikon D750 a D850 alebo mirrorlessmi Nikon Z 6 a Nikon Z 7. Ak chcete chodiť s menším objektívom a napriek tomu mať väčší dosah a zároveň chcete so štandardným objektívom zachytávať takmer makro detaily, Z 7 alebo D850 vám ušetrí náklady na telekonvertor a keď nie ste špecialista na makro, tak aj makro objektív. Špeciálne kombo Nikon Z 7 a Nikkor Z 24-70 mm f/4 S je z toho hľadiska zaujímavé, pretože vďaka vysokému rozlíšeniu máte „akoby“ cestovateľský objektív 24-105mm f/4 (stále s rozlíšením cez 20MPix po oreze) a s veľmi zaujímavou schopnosťou blízkych, takmer makro záberov.

Nikon D850 v obchode PRO.Laika

Nikon Z 7 v obchode PRO.Laika

Ďalej i bližšie s vysokým rozlíšením
5 5 with 5
 
počet hodnotení: 5

Komentáre

  • Branislav . / 08.08.2019 21:41:32
    to je síce milé ale mnoho ludí je rado že má čo jest, takže pixels musí počkat kým ludia rozum nedostanú :(
  • Jozi WhiteBalance / 09.08.2019 07:45:17
    Je to komerčný článok síce, ale aspoň netrepe. Názorné ukážky sú jasné. Ja som zatiaľ na APS-C a tak skoro ani inak nebudem. FF je vízia, uvidíme či sa niekedy splní :-)
  • Gustáv Szabó / 09.08.2019 08:23:43
    Ja tomu nerozumiem. Čo má spoločné, že mnoho ľudí nemá čo jesť s tým, že niekto urobil recenziu na kvalitný fotoaparát a vyzdvihol jeho prednosti. Niekto má Bentley a niekto Octaviu. Mne stačí Octavia, ale keby som mal na Bentley tak by som si radosť urobil. Peniaze človek do hrobu nevezme. Ak je na to , tak si treba dopriať.
  • Branislav . / 08.08.2019 21:41:32
    to je síce milé ale mnoho ludí je rado že má čo jest, takže pixels musí počkat kým ludia rozum nedostanú :(
    Milan Lorenčík / 09.08.2019 09:15:12
    Treba čítať s porozumením. Napr. drvivá väčšina telefónov má rozlíšenie fotoaparátu vysoko prevyšujúce rozlíšenie ich displejov (tie fotky sa aj tak inde nepozerajú). Takže to, o čom sa píše v článku sa dá použiť aj mimo profesionálnej fototechniky... ;)
  • Julo Kotus / 09.08.2019 09:56:27
    Roumiem aj jedným aj druhým komentárom. Ćlánok nemá lákať ľudí na to, aby si kúpili to, na čo nemajú. Skôr je pre tých tých, ktoíý by si kúpili foťák s menším rozlíšením a potom dokupovali väčší zoom na cestovanie a telekonvertor a ďalší objektív, pričom toto môže byť jednoduchšie vyriešené foťákom s vyšším rozlíšením, často dokonca za nižšiu celkovú cenu, ak zarátame, že k Z6 by si niekto potreboval dokúpiť 300mm svetelný teleobjektív objektív nepríklad. Je to len pohľad na to, že drahšia vec nemusí byť v konečnom dôsledku drahšia a môže ušetriť ďalšie náklady. A je myslená pre tých, ktorí to potrebujú a má to pre nich zmysel. :-) Pekný deň všetkým
  • Branislav . / 09.08.2019 13:22:11
    Pravda je taká že D850 bude asi super fotáčik a toto je server o foto technike tak prečo nie, ale čo tak fujifilm so svojím 100 mega, každopádne taká insvetícia si vyžaduje už asi iné fotenie, hlavne fotit a nesediet doma za PC, to je môj prípad.
  • Julo Kotus / 09.08.2019 09:56:27
    Roumiem aj jedným aj druhým komentárom. Ćlánok nemá lákať ľudí na to, aby si kúpili to, na čo nemajú. Skôr je pre tých tých, ktoíý by si kúpili foťák s menším rozlíšením a potom dokupovali väčší zoom na cestovanie a telekonvertor a ďalší objektív, pričom toto môže byť jednoduchšie vyriešené foťákom s vyšším rozlíšením, často dokonca za nižšiu celkovú cenu, ak zarátame, že k Z6 by si niekto potreboval dokúpiť 300mm svetelný teleobjektív objektív nepríklad. Je to len pohľad na to, že drahšia vec nemusí byť v konečnom dôsledku drahšia a môže ušetriť ďalšie náklady. A je myslená pre tých, ktorí to potrebujú a má to pre nich zmysel. :-) Pekný deň všetkým
    Milan Lorenčík / 12.08.2019 17:00:25
    Áno, chápem aj ja. Ale... "Z 7 alebo D850 vám ušetrí náklady na telekonvertor ..." Náklady na telekonvertor ťažko. Ten stojí približne 500€ (neznačkový možno aj menej). Rozdiel medzi Z6 a Z7 je 1100 až 1200...
  • Milan Lorenčík / 12.08.2019 17:00:25
    Áno, chápem aj ja. Ale... "Z 7 alebo D850 vám ušetrí náklady na telekonvertor ..." Náklady na telekonvertor ťažko. Ten stojí približne 500€ (neznačkový možno aj menej). Rozdiel medzi Z6 a Z7 je 1100 až 1200...
    Julo Kotus / 12.08.2019 17:54:33
    Ja som nepísal, že sa náklady vyrovnajú, len to, že Z 7 oproti Z 6 ušetrí náklady na telekonvertor. Mohli by sme sa baviť ďalej, že 24-70 mm je pri rovnakom rozlíšení vlastne cestovný zoom 24-105 mm vďaka orezu super rozlíšenia atď. V druhej časti budem písať o cestovaní naľahko a fotení streetky a dokumentu - kedy stačí Z 7 a jeden 35mm objektív, z ktorého si možno vyrezať 50 mm záber atď. Ale v princípe platí to, že cena sa môže a nemusí dorovnať, podľa toho, na čo všetko to vysoké rozlíšenie viem využiť. Napríklad keby som chcel 300 mm objektív vo svetelnosti f/2,8 a viem ho nahradiť 70-200 mm f/2,8, v tej chvíli by bol rozdiel v cene dokonca na strane Z 7.
  • Vladimír Pelúch / 13.08.2019 23:35:04
    všetko sedí všetko hrá . . . ale . . . 300 mm môžeš nahradiť 200 mm použitím orezu ale hlbku ostrosti nenahradíš.
  • Vladimír Pelúch / 13.08.2019 23:35:04
    všetko sedí všetko hrá . . . ale . . . 300 mm môžeš nahradiť 200 mm použitím orezu ale hlbku ostrosti nenahradíš.
    Julo Kotus / 14.08.2019 14:37:55
    To je samozrejmé ;)
Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...