Ak sa chcete fotografovaniu venovať intenzívnejšie, tak by mal byť výber prvého fotoaparátu viac o výbere systému ako o technických parametroch, alebo zľave. Dilemu ktorý fotoaparát si vybrať trápi každého začínajúceho fotografa. Ak sa pýta skúsenejších, pohotovú a rýchlu odpoveď akú očakáva dostane len v prípade, že sa spýta nesprávneho človeka. Správna odpoveď, ktorá možno v budúcnosti ušetrí nemalé prostriedky stratené pri výmene vhodnej techniky je oveľa náročnejšia. Sám som si vyberal prvú zrkadlovku pred 10 rokmi veľmi málo informovaný. Našťastie som si vybral systém, ktorý ma veľmi neobmedzoval. Boli časy, keď neboli v ponuke telá s dobrým AF systémom (5D mark II) za rozumnú cenu. Trocha som škrípal, zubami, ale namiesto zmeny značky som si radšej rozšíril paletu objektívov a s výmenou tela počkal na nový model. Každá značka má svoje lákadlá, ale aj obmedzenia o ktorých je dobré byť pri výbere systému informovaný. Ak sa rozhodnete neskôr značku zmeniť prídete nie len o peniaze, ale aj o čas, ktorý budete musieť stráviť spoznávaním nového systému.
Od najmenšej zrkadlovky 100D až po vlajkovú loď 1DX mark II, je ponuka tiel naozaj široká (1300D, 100D, 750D, 760D, 60Da, 80D, 7D mark II, 6D, 5D mark IV, 5Ds, 5Ds R, 1D C, 1D X mark II) a v predaji je ešte aj niekoľko starších modelov a EOS M10 a M5. Cenovo aj parametrami je ponuka veľmi pestrá, ale treba si vedieť vybrať podľa svojich priorít. Najrýchlejší fotoaparát nebude mať najvyššie rozlíšenie. Malý nebude mať pohodlné ovládanie s nasadeným teleobjektívom …. vyberať je z čoho, len je potrebné si spraviť mentálne cvičenie a usporiadať si svoje priority a finančné možnosti. Nepreceňujte schopnosti fotoaparátu, dôležitejšie sú schopnosti fotografa a možnosti objektívu. Fotoaparát navyše z celej výbavy najrýchlejšie morálne zostarne a stratí hodnotu.
Zopár naj pre Canon podľa jednoduchých kritérií:
Za zmienku iste stoja aj Canon EOS 80D ako výborný APS-C fotoaparát za prijateľnú cenu s praktickým snímaním videa, alebo EOS 5D mark IV ako vynikajúci univerzálny fotoaparát. Nelámu žiadne rekordy, ale sú to veľmi dobre vybavené modely s dobrým výkonom a bez obmedzujúcich kompromisov.
Canon už vyrobil cez 120 miliónov EF objektívov, pre žiadny iný systém nie je v ponuke toľko modelov a kusov a modelov ako objektívov pre EF bajonet. Pre EF bajonet vyrába objektívy aj Sigma, Tamron, Tokina, Zeiss, Samyang a zopár ďalších firiem.
Predpony:
* EOS-M cez redukciu
Prípony:
Canon bol prvý výrobca fotoaparátov, ktorý prišiel s rádiovým riadením bleskov. Dovtedy to bolo potrebné riešiť pomocou optického systému s obmedzeným dosahom, alebo ďalších odpaľovačov ako PocketWizard, Pixel King a podobne a bolo to naozaj trápenie. Canon RT systém funguje spoľahlivo, nevyžaduje žiadne ďalšie batérie. Príslušenstvo a blesky kompatibilné s RT systémom, už ponúkajú aj tretie strany, za zmienku stoja najmä produkty Phottix Laso Receiver (umožňuje pripojiť akýkoľvek E-TTL, alebo manuálny blesk do RT systému), alebo Phottix Indra500LC TTL (500Ws štúdiový blesk s TTL a batériami).
Modely 70D, 80D, 7D mark II, 1D X mark II, 5D mark IV a EOS M5 majú senzor navrhnutý tak, že dokážu rýchlo a plynule fázovo zaostrovať na takmer celej ploche senzora. Umožňuje to pohodlné automatické ostrenie počas videa, alebo LiveView.
S fotoaparátom dostanete SW pre ovládanie fotoaparátu cez USB a spracovanie RAW. Nie je to síce ten najlepší SW a je len pre Windows a OS X, ale keď začínate a rozpočet vyčerpala kúpa fotoaparátu, nemusíte hneď kupovať ďalší SW, aby ste mohli plnohodnotne fotiť.
Canon bol prvý kto prišiel na trh s ultrazvukovým kruhovým motorom pre zaostrovanie a dodnes je zaostrovanie na Canon objektívoch najrýchlejšie. Rýchlosť je čiastočne závislá aj od batérie fotoaparátu, takže niektoré väčšie objektívy dokážu ešte zrýchliť s radou 1D zaostrovať vďaka 11.1V batérii (nižšie modely majú 7.2V).
Viac o zaostrovaní v Canon systéme: http://www.canon.sk/lenses/tech-guide/focusing/
Základné modely s ktorými väčšina z nás v každej značke začína majú veľmi dobre navrhnuté ovládanie a aj s pomerne malým telom a nízkym počtom ovládacích prvkov je možné všetko dôležité nastaviť aj s okom na hľadáčiku bez nutnosti chodiť do menu. Ovládanie je tak dobré, že v danej rade prežíva už generácie a ak máte 10 rokov starý model, môžete chytiť do ruky aktuálny a začať fotiť bez nutnosti zaúčania (pod kapotou sa toho zmenilo veľa, ale fotografický základ sa ovláda stále rovnako).
Používať najrozšírenejší systém má svoje výhody. Ponuka bazárovej techniky pre Canon EOS je pomerne dobrá a keď chcete niečo predať, tak na to je tiež pomerne dosť záujemcov. Ak sa niečoho potrebujete zbaviť rýchlo, stačí dať cenu o pár EUR pod priemer podobných ponúk a záujemcu nájdete pomerne rýchlo. Výhoda rozšírenia systému je aj jednoduchšie získanie rady, alebo možnosť odskúšania kompatibilnej techniky vo svojom blízkom okolí.
Toto je veľká výhoda najmä pri pozáručnom servise, kde neplatí 30 dnová lehota a je nutné často pri iných značkách posielať krehkú techniku do zahraničia a čakať mesiace kým sa vráti a dúfať, že bude v poriadku. Servis je síce len v Bratislave (ProLaika), čo nie je pre výhod najbližšie, ale je to bližšie ako Praha (Nikon), alebo Poľsko (Sony).
Super lacný svetelný objektív – odporúčam každému začiatočníkovi naučiť sa fotografovať s pevným svetelným objektívom. Toto je prvý objektív, ktorý si dokúpte k vášmu setovému objektívu.
Ponuka makro objektívov je široká, ale podobný unikát v inej značke nenájdete. Dopĺňa ho aj blesk MT-24EX navrhnutý špeciálne pre prácu s týmto objektívom. Naučiť sa pracovať s týmto objektívom vyžaduje trocha času, ale ak to s macrom myslíte naozaj vážne, tak tento objektív by vo vašej výbave nemal chýbať (cez redukciu sa dá nasadiť aj na Sony E-mount, alebo micro 4/3).
Popri tomto objektívy blednú iné super-širokáče závisťou a zapadajú do šedého priemeru. Ak fotografujete architektúru, alebo hľadáte unikátnu perspektívu, tento extrémny objektív nemá konkurenciu a navyše je opticky vynikajúci. Prečítajte si recenziu na tento objektív.
Canon má najširšiu ponuku tilt-shift objektívov (17,24,45,90mm) vhodných pre architektúru, portrétnu a produktovú fotografiu na vyššej úrovni. TS-E 17mm je najširší tilt-shift objektív na trhu a pre fotografovanie architektúry a interiérov Vám ušetrí hodiny postprocessingu. Tilt-shift objektívy sú použiteľné s extendermi, čím sa ich spektrum ohniskových vzdialeností ešte rozširuje.
Univerzálne rybie oko nahrádzajúce 2 objektívy v jednom kompaktnom kuse. Na fullframe poskytuje kruhové rybie oko zachytávajúce 180 stupňov v každom smere na 8mm až po 180 stupňov diagonálne pre pokrytie celého políčka. Na APS-C a APS-H senzoroch nie je možné dosiahnuť efekt kruhového rybieho oka, ale zoom je využiteľný pre flexibilnejšiu kompozíciu.
Bajonet EF je o niečo väčší ako u konkurencie a umožňuje tak konštrukciu svetelnejších objektívov (50/1.2 L USM a 85/1.2 L USM). V bazáre je možné dokonca kúpiť EF 50mm/1.0 L USM, ale jeho cena sa pohybuje okolo 5000 EUR. Ďalší skvost, ktorý zoženiete už len v bazáre je EF 200/1.8 L USM
Ideálny teleobjektív na safari a exteriérový šport. Špičková obrazová kvalita a zabudovaný telekonvertor, ktorý je možné vložiť do optickej cesty preklopením páčky. Či už fotografujete na prašnom safari, alebo motocross, senzor zostane čistý. Prečítajte si recenziu na tento objektív.
Kompaktný a ľahký super-teleobjektív s využitím difrakčnej optiky. S týmto super-teleobjektívom s hmotnosťou pod 2kg môžete bez obáv vyraziť aj na náročnejšiu turistiku fotiť vysokohorskú zver.
Jediný zástupca systému EOS-M. Veľmi podarený macro až mierne super-macro objektív s priaznivou cenou. Prečítajte si recenziu na tento objektív.
Tieto 3 objektívy sa nachádzajú (alebo čoskoro budú) v zostave väčšiny profi fotografov. Ponúkajú excelentnú ostrosť aj pri otvorenej clone, bleskový AF a takmer žiadne optické chyby. V testoch valcujú konkurenciu, takže ak chcete to najlepšie s touto trojicou chybu nespravíte.
Ak ste ochotný obetovať svetelnosť f/2.8 a ušetriť váhu aj financie, máte na výber široký výber kvalitných f/4 objektívov pre cestovanie.
Super-širokáče: 11-24/4L USM, alebo 16-35/4L IS USM
Základné objektívy: 24-70/4L IS USM, alebo 24-105/4L IS USM
Telezoomy: 70-200/4L USM, 70-200/4L IS USM, 70-300/4-5.6 L IS USM, alebo 100-400/4.5-5.6 L IS II USM
Nie, že by ostatné objektívy neboli dobré, ale tieto sú zaujímavé kvalitou, cenou, alebo špecifickými vlastnosťami.
Nie je to produkt Canonu a asi sa Canonu veľmi nepáči, ale podarilo sa hacknúť firmware mnohých modelov a cez pamäťovú kartu ako firmware upgrade do fotoaparátu zaviesť dodatočné programy rozširujúce možnosti a funkcie najmä pre filmárske účely. SW je v tele prítomný len dočasne, kým sa nevyberie batéria a neovplyvňuje tak záruku.
Ak je video primárna oblasť, môžete nahradiť telo fotoaparátu optimalizované pre fotografovanie profesionálnou kamerou z rady Cinema EOS a naďalej využívať tie isté objektívy, alebo PL objektívy, podľa toho, akú kameru si vyberiete. V ponuke sú modely pre malé produkcie, filmovanie v takmer úplnej tme (ME20F-SH - ISO 4,560,000) až po model C700 pre produkcie s takmer neobmedzeným rozpočtom.
Je to skôr služba pre profesionálnych reportážnych fotografov, ale niektoré jeho výhody môžu využiť aj iný fotografi, čo vlastnia viac Canon techniky (sú úrovne silver, gold, platinum a video). Na veľkých športových podujatiach, kde má Canon svoj stánok je možné si s CPS kartou zapožičať techniku, alebo v servise byť obslúžený prednostne s možnosťou zapožičania náhradnej techniky ak servis nevie opraviť vašu techniku do deklarovaného času (2 dni platinum, 3 dni gold, alebo 5 dní Silver/Video úroveň CPS). Žiaľ, zápožička je len vo vybraných krajinách a Slovensko medzi nimi zatiaľ nie je, ale ak v servise predložíte CPS kartu, snažia sa to opraviť prednostne.
Ak by sa písalo len o výhodách, nebola by infomácia kompletná a ani dôveryhodná.
Canon si pre zrkadlovky vyrába vlastné senzory ale až na posledné modely (do jari 2016/EOS 80D) výraznejšie zaostávali za konkurenciou v dynamickom rozsahu pri fotografovaní do RAW (pri JPG, alebo videu rozdiel nebol). Posledné senzory už sa ku konkurenčným Sony senzorom dotiahli (a senzor v Nikon D5 prekonal).
Olympus, Pentax a Sony sa rozhodli umiestniť senzor na pohyblivú platformu, ktorá dokáže nahradiť optický stabilizátor v objektíve. Výhodou je, že máte stabilizáciu v každom objektíve. Nevýhodou je nižšia účinnosť takejto stabilizácie pri teleobjektíve a horšie chladenie senzora, čo má za následok vyšší tepelný šum. Canon stabilizáciu senzora nepoužíva, čo je pre niektoré použitia nevýhoda.
V ponuke sú 4 Canon objektívy s týmto ohniskom, ale žiadny z nich nie je bez výhrad použiteľný pre náročnejšie použitie.
Paradoxne najlepší 50mm objektív 50mm f/1.0 USM už Canon nevyrába a ak ho nájdete v bazáre, zaplatíte viac ako stál nový. Nie je to neriešiteľný problém, Sigma vyrába dobrý 50mm f/1.4 Art aj pre Canon, ale jeho rozmery a váha sú nadštandardné.
Canon je hardwarova firma a často je to vidieť na SW/FW vybavení produktov. Ak niečo spravia väčšinou to funguje spoľahlivo, ale nečakajte, že doplnkový SW do PC/smartfónu bude rýchly, užívateľsky prívetivý a nabitý funkciami. Aktualizácie firmware sú tiež vo väčšine prípadov len o oprave drobných chýb a oprave prekladov a nie o nových funkciách aj keď už aj tu Canon raz príjemne prekvapil.
Bratislavské cintoríny (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)
Vyhodnotenie 9. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka (1)