Umeleckej konceptuálnej fotografii sa venuje ešte len tri roky, napriek tomu sa už dvakrát stal absolútnym víťazom prestížnej súťaže Nikon kalendár. Zdá sa, že Miloš Nejezchleb padol do vkusu odbornej poroty, ale v tomto ročníku to môže byť úlne inak. Aj tento rok, už po jedenástykrát vyhlásila spoločnosť Nikon fotografickú súťaž Nikon kalendár 2020. “Život je séria drobných zázrakov” je témou aktuálneho ročníku. Uzávierka súťaže, z ktorej vzíde 12 fotografií na jednotlivé mesiace roku 2020 pre nepredajnú limitovanú edíciu 111 ks Nikon kalendára, bude už 15. septembra 2019. Absolútny víťaz sa bude tešiť z novej fototechniky Nikon.
„Vlastné projekty som začal fotiť niekedy v roku 2015, ale až o rok neskôr som urobil prvú sériu, za ktorú sa dodnes nehanbím. Tie začiatky boli také pologýče,“ spätne sebakriticky priznáva v rozhovore Miloš Nejezchleb, ktorý už od svojich dvadsiatich rokov pracuje v nadnárodnej spoločnosti vo finančnej sfére.
Consumer society – víťazná snímka Nikon kalendára 2018
„Keď som mal 33 rokov, čakali sme prvú dcérku a povedal som si, že si kúpim poriadny foťák, aby sme mali pekné snímky dieťatka. Zaobstaral som si zrkadlovku Nikon D3100 a začal som sa o fotenie viac zaujímať, čítať články a zháňať ďalšie informácie. Čoskoro som si uvedomil, že ma fotografovanie úplne pohlcuje. V príslušných komunitách som objavil žáner umeleckej konceptuálnej fotografie, pri ktorom som napokon zakotvil. Trvalo však tri-štyri roky, kým som získal dostatok skúseností a tiež trochu odvahy prezentovať sa,“ konštatuje autor ocenených snímok „Consumer society“ a „Warm-up“.
Warm-up – víťazná snímka Nikon kalendára 2019
Spomenutá prvá séria vyvolala veľký ohlas nielen na sociálnych sieťach: napríklad taliansky Vogue ju zaradil do svojho výberu „The Best of“: „Vrátilo mi to nazad obrovskú dávku energie. Dnes už viem, že toto je žáner, ktorý ma napĺňa, a nemám žiadne ambície zamieriť do nejakého iného. Jednoducho, v konceptuálnej fotografii som sa našiel.“
Držiteľ striebra z Fine Art Photography Awards v Londýne a čerstvo už troch zlatých medailí z Trierenberg Super Circuitu v Linzi neľutuje, že fotografovanie neobjavil skôr: „Keď som o tom premýšľal, dospel som k názoru, že asi nie. Moja práca a život celkovo ma nejako sformovali, čo sa premieta aj do tvorby. Ak by som fotografovanie objavil v dvadsiatich rokoch, dosť pravdepodobne by to dopadlo úplne inak.“
V Jedovniciach na juhu Moravy žijúci autor občas zoberie honorár aj za komerčnú sféru typu sobášov či iných rodinných fotení, ale kladie dôraz na svoje umelecké projekty: „Tento rok fotím iba tri svadby. Už sa začína stávať aj to, že mi napíše záujemca o kúpu mojej fotografie. Postupne sa dostávam aj do galérií. Ak by som sa raz mal fotografovaním živiť, tak by to boli výhradne umelecké snímky. Určite nechcem fotiť čokoľvek len pre zárobok. Užívam si komfort, že robím iba to, čo ma baví. Rád by som to v tomto nastavení aj zachoval, pretože len tak nezmizne vášeň, ktorú som vo fotografovaní našiel.“
Čím dlhšie Nejezchleb pociťuje tú vyjavenú vášeň, tým sú jeho prípravy na jednotlivé projekty dlhšie: „Mám svoj ´inkubátor nápadov´, do ktorého si ukladám prvotné myšlienky. Tie potom nechávam dozrievať. Niečo vyhodnotím ako úplný nezmysel a rovno to škrtám. Keď sa mi však nejaký nápad javí aj za 14 dní ako dobrý, rozhodnem sa realizovať ho. Následne je to, pochopiteľne, o jeho zložitosti.“
Vlaňajšia farebne prenikavá víťazná snímka z Nikon kalendára vznikla v bazéne v obci Křtiny neďaleko Brna, ktorá je vstupnou bránou do strednej časti Moravského krasu: „Oproti trendu, ktorý je aktuálny, vidím svet trochu veselšie a vo farbách – tak ho aj zobrazujem. Ja to tak cítim. Výrazne farebná bola aj moja víťazná fotka z Nikon kalendára 2018.“
Žltý rebrík v modrom bazéne zaujato obchádzal asi rok a pol: „To miesto sa mi veľmi páčilo a celý čas som sa rozhodoval, čo s tým urobiť. Vznikla fotografa bez nejakého presahu – skrátka ´len´ výtvarná fotka.“
V súčasnosti už Nejezchleb pracuje s niekoľkými asistentmi a proces vzniku jednotlivých snímok dokumentuje backstage video: „Všetky scény si kreslím. Mám ich trebárs pätnásť a na mieste mi napadnú povedzme ešte štyri ďalšie. Finálnu vyberám až pri postprocese v počítači. Tejto voľbe však už nedopriavam časový odstup – vyhodnocujem to hneď.“
Miloš Nejezchleb je aj laureátom Czech Press Photo 2018 v kategórii Lifestyle (single) s fotografiou „Ľudská kvetina“ utvorenou hlavami detí, ktoré ochoreli na alopéciu: „Sú to ľudia, ktorí sú vlastne zdraví, akurát im nerastú vlasy a vôbec žiadne ochlpenie. Keď však s nimi hovoríte, zisťujete, aké komplikácie to do ich životov, obzvlášť u žien, vnáša. Táto fotografia, respektíve séria je z môjho cyklu ´Stronger´. Veľa ľudí ma kontaktuje s tým, že si mysleli, aký majú ťažký život, ale keď sa oboznámili s niektorými príbehmi za mojimi fotografiami, zistili v podstate pravý opak. Tie fotky dokážu pozitívne inšpirovať.“
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)