Zaujať fotografiami je čoraz náročnejšie a zábery na vodnej hladine alebo pod ňou sú jedným zo spôsobov, ako vytvoriť nevšedné fotografie. Elektronika, ktorou je dnešná fototechnika prešpikovaná, je na vodu a vlhkosť veľmi citlivá a bez príslušnej ochrany ju dokáže často zničiť aj kvapka vody, ak sa dostane na nevhodné miesto. Keď chceme dostať fotoaparát do vody, čo je pre elektroniku niečo ako peklo, sú potrebné ochranné prostriedky. Pred tým, ako zoberiete fotoaparát pod vodu, by ste mali zvládať sami seba a byť schopní kontrolovať svoj pohyb vo vode, aby ste neboli hrozbou pre seba a svoje okolie.
Ak chcete vziať fotoaparát pod vodu, presvedčte sa, že sa na danom mieste viete s rezervou pohybovať sami a fotoaparát vám nebude "v boji o vlastný život" na príťaž (najmä v oceáne môžu byť vlny a prúdy veľmi silné). S plutvami zvládam plávať a manévrovať veľmi dobre (osobný rekord mám 150m na nádych a 50m zvládnem zaplávať aj na výdych), ale už sa mi stalo, že som bol v oceáne v takom silnom prúde, že som proti nemu s fotoaparátom plával na mieste a keď som sa chcel cez neho dostať, musel som plávať na nádych po dne, kde bol prúd výrazne slabší. Pri potápaní v organizovaných skupinách, kde zvyčajne na jednom mieste potápate len raz, sa informujte o miestnych podmienkach pod vodou vopred u miestneho divemastera a zvážte, či zvládnete zobrať fotoaparát, prípadne aký objektív na danú lokalitu zvoliť. Ak idete na koralový útes a ešte nemáte dokonalo zvládnuté manévrovanie bez použitia rúk a regulácie vztlaku, tak makro objektív radšej neberte. Ak je more búrlivé, zvážte, či vôbec brať pod vodu fotoaparát, viditeľnosť bude zlá a môžete ľahko niečo poškodiť. Správajte sa pod vodou ohľaduplne, ničoho sa nedotýkajte a do ničoho nekopte plutvami, aby tú krásu mohli obdivovať aj potápači po vás a aby ste si nespôsobili zranenie (krásne veci sú často pŕhlivé, alebo jedovaté). Nestrkajte ruky do otvorov v útese, môže vás tam niečo pohrýzť, cvaknúť, alebo bodnúť.
Výber techniky je dnes naozaj pestrý. Na spodku rebríčka sú vodotesné telefóny. Použitie v záhradnom bazéne alebo blízko vodnej hladiny je možné, ale keďže dotykové ovládanie pod vodou a s mokrými prstami nefunguje, prístupné sú len funkcie, na ktoré má telefón HW tlačidlá. Na vodotesnosť telefónov sa spoliehať vo všeobecnosti nedá a veľa z nich sa spod hladiny vráti nefunkčných. Populárne sú aj doplnkové puzdrá k telefónom. Telefón ale nie je to pravé pre niekoho, kto to myslí s fotografiou aspoň trocha seriózne. Ďalšou možnosťou sú akčné kamery ako GoPro, MagicCam a podobne. Na video sú často dostačujúce, ale ich senzor a optika je v porovnaní s fotoaparátmi viditeľne horšia. Full HD video má rozlíšenie len 2 megapixely a možnosti vyváženia bielej pod vodou sú na týchto kamerách veľmi limitované.
sú na tom v porovnaní s telefónmi výrazne lepšie v ovládaní. Ponúkajú lepšiu optiku s optickým zoomom a často obstojným makrom. Častým nedostatkom je slabá svetelnosť objektívu, ale pre väčšinu ľudí je to na dovolenku pri mori dobrá voľba. Aj v tejto kategórii sa nájde zopár modelov s lepšími parametrami, ako napríklad Olympus TG séria, kde posledná verzia TG-4 umožňuje dokonca aj snímanie do RAW. To prináša aj do tejto kategórie možnosť lepšie skorigovať farby v počítači. Pozor, na preniknutie vody sa záruka nevzťahuje a tesneniam treba pri zatváraní dvierok venovať dostatočnú pozornosť. Niektorí výrobcovia poskytujú bezplatnú alebo zvýhodnenú kontrolu tesnení po roku používania.
+ malé rozmery
+ odolná konštrukcia
+ jednoduché automatické režimy pre fotografických laikov
+ podvodný režim produkuje JPG použiteľné bez ďalších úprav
+ LCD vidieť pod väčšími uhlami ako keď je fotoaparát zavretý v puzdre
- kvalita ako z kompaktu
Olympus TG2
Olympus TG4
Či už výrobcovia fotoaparátov priamo, alebo tretie strany ponúkajú pevné vodotesné puzdra pre kompaktné fotoaparáty. Toto riešenie má význam len pre pokročilejšie kompakty (Sony RX100, Canon G….) s väčším senzorom a svetelnejším objektívom. S takýmto pevným puzdrom sa už dajú absolvovať aj ponory do väčších hĺbok, alebo k puzdru pripojiť externé vodotesné blesky, alebo video svetlá. Puzdrá majú často ešte prijateľné ceny, pokiaľ nesiahnete po puzdrách Nauticam, Sealux, Fantasea …, kde je cena puzdra často vyššia ako cena fotoaparátu (Potrebujete ich ak chcete ísť napríklad hlbšie ako je maximálna konštrukčná hĺbka štandardných puzdier.). Kompaktné fotoaparáty majú často oproti CSC/DSLR výhodu, že sú schopné krátkych synchronizačných časov s bleskom vďaka centrálnej uzávierke v objektíve. Umožnia tak aj so slabším bleskom vyvážiť expozíciu v protisvetle.
Orientačná cena: 200-500 EUR
+ cena
+ väčšinou možnosť fotiť s bleskom na krátkych časoch
- nevýmenný objektív ktorého ohnisko začína na 24-28mm
Canon PowerShot G1X mark II v puzdre Canon
sa už dajú použiť na seriózne fotografovanie a vďaka menším rozmerom fotoaparátu je aj letecká preprava takejto techniky jednoduchšie zvládnuteľná. Olympus vyrába pre svoje fotoaparáty vlastné puzdra za prijateľné ceny, ale ich systém nie je až tak rozšíriteľný ako drahšie systémy puzdier od špecializovaných výrobcov.
Orientačná cena (bez bleskov, fotoaparátu a objektívov): 500-1000 EUR
+ ovládateľnosť
+ jednoduchá konštrukcia puzdra (stačí kontrolovať jedno tesnenie)
- obmedzená rozšíriteľnosť (lens porty len na malý počet objektívov a väčšinou len optické riadenie bleskov)
Olympus PEN E-PL1 v puzdre Olympus
je cenovo dostupné riešenie na občasné fotky z hladiny, alebo tesne pod hladinou. Nízka cena je vykúpená nepohodlným ovládaním. Niektoré puzdra (ewa-marine) majú priestor aj pre externý blesk. Fotenie pod vodou je pomerne náročné samo o sebe a igelitové puzdro to vôbec nezjednodušuje. Vyhnite sa puzdrám, ktoré nemajú pred objektívom sklo, ale len igelit, dostať ho do roviny pred objektívom pod tlakom okolitej vody je problém a výsledok je väčšinou len abstraktná mazanica. Aj s puzdrami, ktoré majú pred objektívom plexisklo treba dávať pozor a udržiavať ho v rovine prednej šošovky lebo tieto puzdra nedržia tvar. Podarilo sa mi s takýmto puzdrom fotiť do cca 10m hĺbky. Flexibilnosť puzdra má aj svoje výhody, do puzdra sa mi zmestil rádiový odpaľovač na blesk, ale keďže 2.4GHz má pod vodou minimálny dosah, fungoval spoľahlivo len na vzdialenosť do 1m. Samozrejme, na igelitové puzdro sa rameno s bleskom pripevniť nedá, tak blesk musel byť v druhom „sáčku“ priviazaný na závažie a položený vedľa mňa.
Orientačná cena: 50-200 EUR
+cena
+nízka cestovná hmotnosť
- horšia kresba a kontrast
- ovládateľnosť
- rozšíriteľnosť
Canon EOS 350D v puzdre Aquapac
Lacné puzdra tretích výrobcov sa vyrábajú pre niektoré populárne kompakty, CSC a zrkadlovky. Zväčša sú len na použitie s jedným konkrétnym objektívom. Ak neplánujete svoj systém rozširovať o blesky/svetlá je to cenovo dostupný spôsob ako fotenie pod vodou vyskúšať ak také puzdro nájdete pre váš model. Často sú tieto puzdra kópie originálnych puzdier pre kompakty, niekedy dokonca s drobnými vylepšeniami. Za cenu 2-3 násobok ceny igelitových obalov poskytujú lepší komfort ovládania.
Orientačná cena(bez bleskov, fotoaparátu a objektívov): 100-400 EUR
+ cena
- dostupné len pre najrozšírenejšie fotoaparáty/objektívy
- dostupnosť náhradných dielov (tesnení) s odstupom času
Canon PowerShot S100 v puzdre Meike
vyrába niekoľko výrobcov a jedná sa o naozaj veľké skladačky s množstvom dielov. Medzi týchto výrobcov patria Ikelite, Sealux, Nauticam, Sea&Sea, INON, Aquatica ... Počiatočná investícia je veľká a zostaviť objednávku tiež nie je pre nováčika jednoduché. Aby to bolo ešte náročnejšie, u nás nie je kamenný obchod, kde by sa dal takýto systém kúpiť zo skladových zásob. Nákup takéhoto systému teda určite nenechávajte na poslednú chvíľu. Výhodou je, že pri výmene objektívu, alebo tela fotoaparátu nemusíte meniť celý systém, ale len 1-2 komponenty, ale aj tie môžu presiahnuť tisíc EUR.
Orientačná cena(bez bleskov, fotoaparátu a objektívov): 1500-8000 EUR
+ kvalita
+ rozšíriteľnosť
+ ovládateľnosť
+ modularita
+ rýchle zaostrovanie zrkadlovky zvláda aj športové fotografie
+ veľký senzor umožňuje viac následných úprav
+ optický hľadáčik
- cenovo dostupnejšie puzdra majú často nemotorné ovládanie
- rozmery
- hmotnosť
- cena
Canon EOS 5D mark III v puzdre Ikelite
Puzdro samotné techniku chráni len mechanicky, pre vodotesnosť je nutné udržiavať všetky kontaktné plochy a tesnenia čisté a v dobrom stave. Aj drobné textilné vlákno cez tesnenie stačí na to, aby sa v hĺbke pod tlakom okolitej vody do puzdra natlačila voda. Pred každým zavretím puzdra očistite a skontrolujte tesnenia, či na nich nie je prilepené zrnko piesku, soli, alebo nejaké vlákno. Okrem tesnení musíte skontrolovať a očistiť kontaktné plochy o ktoré sa tesnenie opiera. Pri zatváraní dajte pozor, aby ste do tesnenia nič neprivreli. Ak máte priehľadné puzdro tak po zatvorení puzdra skontrolujte, či je tesnenie rovnomerne zatlačené po celej svojej dĺžke a nie je nikde narušené nečistotou, pretočením, alebo poškodením. Skontrolujte, či máte v zavretom fotoaparáte baterku, kartu a máte dole krytku z objektívu. Neuškodí spraviť a skontrolovať skúšobný záber, aby ste si overili, či aj správne zaostruje a exponuje. Keď nejaký problém zistíte až vo vode, už s tým nič nespravíte. Ak idete do vody so skupinou, choďte do vody medzi prvými a skontrolujte, či do puzdra nepreniká voda, ak áno, fotoaparát nechajte u nejakej dôveryhodnej osoby na suchu, ak nikoho takého nemáte, radšej ponor vynechajte. Ak zabudnete krytku na objektíve, tak z fotenia nebude nič.
Ešte predtým ako prvý krát do puzdra zavriete fotoaparát je vhodné puzdro skompletizovať a zavrieť nasucho (bez techniky) a ponoriť ho aspoň na dno hlbokého bazéna a nechať ho tam so závažím aspoň niekoľko desiatok minút s občasným prevracaním a stláčaním tlačidiel. Následne puzdro zvonka usušiť, pozorne otvoriť a skontrolovať, či dnu prenikla voda. Ak áno, treba nájsť problém.
Väčšinou je chyba v príprave puzdra a kontrole tesnení, takže na túto činnosť si vždy nájdite vhodné (čisté) miesto a dostatok času. Tesnosť puzdra je možné otestovať ešte pred ponorom pomocou vákuového systému, ktorý je možné do niektorých puzdier nainštalovať. Funguje to tak, že pumpou v puzdre znížite tlak a elektronika kontroluje, či sa časom tlak v puzdre nezvyšuje. Ak si fotoaparát zavriete do puzdra dostatočne včas, dokážete odhaliť netesnosť behom pol hodiny a puzdro a tesnenia znova skontrolovať, alebo aspoň zistiť netesnosť ešte pred vstupom do vody a zachrániť si tak techniku. Tento systém je možné nainštalovať do väčších puzdier a jeho ceny začínajú okolo 200 EUR. Osobne tento systém používam a som s ním spokojný, pozriem na jednu LED a viem, či puzdro drží a nemusím ho počas ponoru kontrolovať zo všetkých strán a hľadať, či dnu neprenikla nejaká kvapka.
Ďalším spôsobom ochrany je čo najskôr zistiť prienik vody do puzdra pomocou blikajúceho alebo pískajúceho alarmu na vlhkosť umiestneného v puzdre. Ak alarm zachytí prvé kvapky a ešte nie ste príliš hlboko a rýchlo zareagujete, je ešte čas techniku zachrániť (nerobte to na úkor vlastnej bezpečnosti, alebo bezpečnosti vašich potápačských kolegov). Takýto systém sa dá dokúpiť takmer do každého puzdra za pár desiatok EUR.
Ak voda do puzdra pri ponore prenikne, nie je dobré, aby sa po puzdre prelievala a je treba ju zachytiť a lokalizovať. Na zachytenie tekutín pomôže ženská hygienická vložka alebo tampón. Získa vám to trocha času a zvýši šance pri záchrane techniky.
Väčšina puzdier je konštruovaná na hĺbky 30-60m, ak konštrukčnú hĺbku prekročíte o 5-10m a s puzdrom zaobchádzate opatrne, väčšinou sa nič nestane, problém môže nastať ak vo veľkej hĺbke, kde je materiál pod zvýšenou námahou, do niečoho narazíte. Ak konštrukčnú hĺbku prekročíte výrazne, puzdro môže implodovať. Na nádych puzdro do takýchto hĺbok asi brať nebudete a keď plánujete takýto extrémne hlboký ponor, je potrebné si k tomu zabezpečiť aj zodpovedajúce pevné puzdro.
Buďme úprimní, väčšinou už to utopený fotoaparát „nerozdýcha“ a aj v servise takéto prípady odmietajú opravovať. Ak chcete záchranu predsa skúsiť, je potrebné čo najrýchlejšie vybrať všetky batérie (nezabúdajte aj na malé batérie na zálohu hodín, ktoré sú často vo fotoaparátoch). Ak došlo ku kontaktu so slanou vodou, opláchnite techniku čo najskôr v sladkej, najlepšie destilovanej alebo deminaralizovanej vode. Dajte dole čo najviac krytov, aby ste dokázali prepláchnuť aj vnútro a následne umožnili vlhkosti sa odpariť. Nechajte mokré časti niekoľko dní poriadne usušiť (najlepšie v suchej ryži). Počas sušenia sa psychicky vyrovnajte so stratou techniky. Ak sa Vám podarí fotoaparát resuscitovať , je to malý zázrak a ten nemusí trvať dlho. Ak idete na naozaj zriedkavé miesta, zvážte pribalenie náhradného fotoaparátu a sady tesnení. Pamäťová karta sa mi pri utopení fotoaparátu zničila len raz a často sa stáva, že ide prečítať fotky z fotoaparátu, čo ležal rok v mori.
Voda býva často chladnejšia ako vzduch a keď do puzdra zavriete teplý vlhký vzduch, po ponorení a ochladení začne kondenzovať na stenách puzdra podobne ako na studenej fľaši, ktorú vytiahnete z chladničky. Môžete tomu zabrániť tak, že do puzdra zavriete sáčik s materiálom absorbujúcim vzdušnú vlhkosť (silica gel). Takéto sáčky nájdete pribalené k rôznym výrobkom (tašky, topánky, elektronika…), treba si ich odkladať a skladovať vo vzduchotesnom obale. Fotky bez oparu na vnútornej strane puzdra majú lepší kontrast a kresbu.
Vodné prostredie má výrazne rozdielne optické vlastnosti ako vzduch a treba sa im prispôsobiť. Pravidlo "ak nie sú tvoje fotografie dosť dobré, tak si nebol dosť blízko", bolo síce vyslovené v súvislosti s dokumentárnou fotografiou, ale oveľa viac platí pod vodou. Pod vodu si teleobjektív nosiť nemusíte a ani na neho nezoženiete puzdro. Aj základný objektív nie je veľmi vhodný, lebo medzi fotografovaný objekt a objektív sa zmestí veľa vody a tá takmer nikdy nie je dokonalo čistá. Vo vode využijete 3 objektívy: super-širokáč, rybie oko a makro. Ak vyberáte kompaktný fotoaparát pre fotenie pod vodou, tak vyberajte čo najkratšie ohnisko a ak to riešite pomocou predsádky, tak najväčší význam má širokouhlá.
Absorbcia svetla vo vode je iná ako na vzduchu. Červená časť spektra je pohlcovaná najviac a preto červená farba mizne už v prvých metroch pod hladinou. Zelená preniká hlbšie a hlboko je už len modrá. Pri fotografovaní blízko hladiny umelé osvetlenie riešiť nemusíme a pre portrét postačí aj biela odrazka. Ak si chcete priniesť farebné obrázky z hlbšej vody, alebo využiť pekné protisvetlo ako pozadie, musíme si so sebou pod vodu nosiť umelé zdroje svetla. Dnes už pomerne výkonné LED svetlá sú cenovo prístupnejšie aj bežným smrteľníkom. Trvalé svetlá sa samozrejme nepribližujú výkonu zábleskov, ale pre snímanie videa sú potrebné a môžu byť vhodný doplnok aj kompaktov a CSC, ktorým trvalé osvetlenie pomôže v zaostrovaní. Všetky svetelné zdroje treba umiestňovať tak, aby svetlo z nich dopadalo na fotografovaný objekt, ale osvetľovalo len minimum vody medzi objektívom a objektom. Ak vašim svetlom osvetlíte vodu pred objektom, rozsvietia sa vám vo vode všetky plávajúce nečistoty. Aby bolo možné osvetliť objekt bez osvetlenia vody, umiestňujú sa umelé zdroje svetla na čo najdlhšie ramená. Zdroj svetla na dlhom ramene vytvára na objekte silné bočné svetlo a tiene, preto sa používajú väčšinou 2 zdroje svetla.
je asi najčastejší problém, optické znečistenie vody kazí fotky a má veľa pôvodcov. Kal, piesok, planktón, plávajúce nečistoty, biologické zvyšky rastlín alebo mikro bublinky. Vyčistiť vodu, pokiaľ to zrovna nie je vlastný bazén, nemáme ako. Ak je viditeľnosť zlá a s modelom/modelkou sa vieme presunúť na miesto s čistejšou vodou, je to najlepšie riešenie. Ak máme lokalitu, ktorú chceme nafotiť, môžeme do istej miery ovplyvniť čistotu vody výberom správneho času ponoru. Na viditeľnosť má vplyv príliv, odliv, smer a sila vetra, ročné obdobie, počet potápačov a v jazerách často aj výška spodnej vody. Keď už do vody vojdete, dávajte pozor na svoje pohyby, ak plutvami zvírite sedimenty na dne, s peknými fotkami na danom mieste sa môžete rozlúčiť. V bazéne fotografujte ráno, keď pred nami nikto nie je, alebo len minimum ľudí. Plavci spravia v bazéne množstvo miniatúrnych bubliniek a zvíria nečistoty.
Závažie: ak sa chcete pod vodou udržať v menších hĺbkach, pomôže závažie, najčastejšie vo forme opaska (gumený je lepši ako plátený), alebo záťažového obojka na krk (vyrobiť sa dá s 2-3kg sypaného olova, duše z bicykla a zapínacej pracky na popruhy). Obojok je menej pohodlný, ale lepšie vyvažuje pľúca naplnené vzduchom a udržiava Vás približne vodorovne. Ak idete do slanej vody, potrebujete viac závažia ako v sladkej a ak máte neoprén, závažia potrebujete ešte viac (podľa dĺžky a hrúbky neoprénu).
Neoprén pomáha znižovať únik telesného tepla a vydržíte tak vo vode dlhšie bez toho, aby sa Vám triasli ruky. Keďže väčšinu pozornosti venujete fotografovaniu, ochráni vás aj pred medúzami a perutínmi, ktoré sa zvyknú občas pripliesť na scénu.
Rekvizity pomôžu oživiť fotografiu, použiť môžete, oblečenie, šatky, slnečníky, alebo tmavé slnečné okuliare, ktoré pomôžu zamaskovať zavreté oči, ak ich váš model nevie pod vodou otvoriť.
Vo vode je často krásne protisvetlo a bola by ho škoda nevyužiť pre krásne pozadie, aby však fotka mala detaily aj v popredí, potrebujete blesk. Nespoliehajte sa na vyťahovanie detailov z tieňov (zviditeľníte hlavne nečistoty vo vode).
Svetlo občas blízko hladiny a útesov vytvorí krásne scény, bleskom by ste svetelnú atmosféru miesta zrušili, preto je v takýchto prípadoch ho lepšie vypnúť.
Ak fotografujete pod vodou ľudí, je dobré nafotiť viac záberov v sérii a triediť až doma v počítači. Málokto sa vie pod vodou tváriť uvoľnene a prirodzene a ak sa to aj na chvíľu podarí, často záber pokazí bublina pred tvárou, vlasy, alebo nevhodne poskladaná časť oblečenia. To čo na suchu nafotíte na 2-3 pokusy sa Vám pod vodou nemusí vôbec podariť a až doma zistíte, že záber, s ktorým ste boli na displeji spokojný, kazia bubliny. Nafoťte teda radšej viac materiálu, a dúfajte, že aspoň niektoré fotografie sa podaria. Aby ste mohli fotiť v sérii, pomôže blesk, ktorý sa dokáže rýchlo dobíjať (aspoň ak nejde na plný výkon). Stihnete tak na jeden nádych vyfotografovať viac pokusov.
Ak nefotografujete do RAW, alebo to Váš fotoaparát nepodporuje, najjednoduchšia cesta ako dosiahnuť reálne farby je použiť šedú/bielu kartičku a vždy keď zmeníte hĺbku spravíte vyváženie bielej podľa bielej kartičky (môžete si ju dať napríklad na zápästie). Niektoré fotoaparáty (najmä odolné kompakty) umožňujú nastaviť vyváženie bielej podľa bielej kartičky jedným tlačidlom.
Dnes pri digitálnych senzoroch už filtre pre korekciu farieb pred objektívom strácajú svoj význam. Oranžový filter môže pomôcť ak Vám po úprave fotografií vystupuje veľa červeného šumu. Podobný efekt má odstránenie IR-cut filtra. Na Olympus E-PL1 som si IR-cut filter z fotoaparátu odstránil a pomohlo mi to znížiť šum a dosiahnuť pod vodou živšie farby. Takto upravený fotoaparát už ale nebol nad vodou použiteľný na bežné fotenie, ale s IR filtrom sa s ním dali fotografovať infračervené fotografie.
Fóliovým filtrom pred výbojkou blesku je možné upraviť farebnú teplotu. Ak použijete otepľujúci filter, popredie bude mať teplejšie farby a jednoduchšie tak na pozadí dosiahnete hlbokú modrú farbu.
Objektívy s krátkym ohniskom majú veľký uhol záberu a keď svetlo prestupuje do puzdra cez rozhrania (voda-sklo-vzduch-objektív), dochádza k lomu svetla a chromatickým chybám, keďže každá vlnová dĺžka sa láme pod iným uhlom. Aby sa tento efekt minimalizoval, je potrebné, aby svetlo prenikalo do puzdra kolmo a nedochádzalo tak k lomu a rozkladu svetla. Plochý port, ktorý je na väčšine kompaktných puzdier, je vhodný na dlhšie ohniskové vzdialenosti, ale pri kratších ohniskách už v rohoch viditeľne stráca kresbu. Pri veľmi krátkych ohniskách je preto vhodnejšie použiť vypuklý lens port nazývaný dome port, naopak, rovný flat port je vhodný pre makro objektívy.
Dlho som sa fotografovaniu cez hľadáčik a kúpe puzdra na zrkadlovku bránil pre zlú skúsenosť s igelitovým puzdrom. Po príchode CSC fotoaparátov som to považoval za optimálne riešenie, ale ako sa ukázalo, fotografovanie cez LCD fotoaparátu zavretého v puzdre má tiež svoje úskalia. Na LCD musíte pozerať priamo, inak nič neuvidíte, a to už rovno môžete pozerať do hľadáčika, kde máte obraz jasný. Ikelite dokonca ponúkajú aj uhlový hľadáčik pre svoje vodotesné puzdra, na fotografovanie drobných živočíchov je to asi najlepší spôsob. Čo už nie je tak fajn je cena 950$, čo je za takýto drobný doplnok viac ako zdravé a to je Ikelite jeden z najlacnejších výrobcov.
Ak nemáte k vodotesnému fotoaparátu externý blesk, ten interný radšej nepoužívajte na nič iné ako na makro. Interný blesk je príliš blízko k objektívu a ak nemáte dokonalo čistú vodu osvetlí v nej všetky nečistoty. Pri fotografovaní makra sa pred objektív až toľko vody nezmestí. Veľa výrobcov puzdier pridáva difúzery pre interný blesk a/alebo držiak optického kábla pre pripojenie externého blesku. Difuzér je užitočná pomôcka pri fotografovaní makra. Ak vaše fotografie vyzerajú podobne, ako keď fotíte počas sneženia, vypnite interný blesk. Ak používate externý blesk, dajte ho čo najďalej od fotoaparátu (preto sa s veľké externé blesky dávajú na dlhé ramená).
Na takéto fotografie je vhodné použiť veľký dome port a pokiaľ chcete fotografovať počas zlatej hodinky, budete potrebovať aj blesky, lebo v ranných a večerných hodinách, keď slnko dopadá na hladinu pod veľkým uhlom sa už pod hladinu nedostane dostatok svetla. S menšími fotoaparátmi sa taký záber tiež môže občas podariť, ale potrebujete na to oveľa menšie vlny a veľmi veľa pokusov.
Najmä pri väčších vodotesných puzdrách a dome portoch sa stáva, že v scéne s protisvetlom, alebo svetlom blesku odrazenom od objektu blízko objektívu sa obraz prednej časti objektívu premietne do tmavších častí obrazu. Ak máte na prednej strane objektívu akékoľvek nápisy, za určitých svetelných podmienok sa objavia v obraze. Riešením je prelepiť nápisy, alebo si vyrobte vlastný filter z matného čierneho papiera a filtrovej obruby, čo všetky viditeľné nápisy prekryje. Do obrazu sa premietol objektív aj obruba filtra.
Jednoduché riešenie skrytia nápisov vystrihnutým čiernym papierom vo filtrovej obrúčke z rozbitého filtra.. Tvar objektívu je stále trocha vidno, ale efekt je výrazne menej rušivý a toto riešenie je možné ďalej rozvíjať.
Skôr či neskôr sa nejaká nehoda stane každému. Asi každý podvodný fotograf, ktorý má dostatok skúseností, už prišiel o nejakú techniku (ja som zatiaľ utopil 3 fotoaparáty). Ak si nemôžete dovoliť prísť o svoj hlavný fotoaparát, je rozumnejšie uvažovať skôr o puzdre pre záložný fotoaparát, alebo kúpiť ďalší menší fotoaparát s lacnejším puzdrom.
Pred ponorom
odstráň z fotoaparátu popruhy, doplnky a krytku objektívu
vlož plne nabité batérie a skontroluj, či je všetko zapnuté a prepnuté tak ako má byť
skontroluj nastavené rozlíšenie a voľné miesto na pamäťovej karte
skompletizuj všetko v chladnom suchom prostredí aby si predišiel zahmlievaniu zvnútra a neotváraj puzdro vo vlhkom prostredí
všetko zapoj a sprav testovací záber blízkeho objektu aj s bleskom, skontroluj zaostrenie a či blesky osvetlili záber
ak nemáš vákuový systém, ponor všetko do vody a sleduj, či neunikajú bublinky. Vyber puzdro z vody a skontroluj, či do neho neprenikla voda. Chráň svoj systém pred nárazmi, priamym slnkom a inými potápačmi.
Po ponore
opláchni svoj systém v sladkej vode a postláčaj všetky ovládacie prvky aby si spod tlačidiel dostal slanú vodu
všetko osuš utierkou čo nepúšťa vlákna, zvlášť dôležité je umyť a vysušiť sklo flat/dome portu, lebo slaná voda a UV žiarenie môže poškodiť antireflexné vrstvy
nabi pred uskladnením všetky batérie
Dlhodobá údržba
nabíjacie batérie dobi každých 3-6 mesiacov
nechaj svoje vybavenie skontrolovať aspoň každé 2 roky
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)