Vyfoťte mestské scenérie zahalené rúškom tmy a zapojte sa do fotografickej súťaže Fotka NIKONBLOGU 2022 o krásny digitálny retro fotoaparát Nikon Z fc s objektívom Nikkor Z 28 mm f/2,8 SE v hodnote 1200€. Marec a apríl patria druhému tohtoročnému kolu súťaže na tému: Nočné mesto.
A aby ste vedeli ako na to, ponúkame vám niekoľko tipov.
Fotografovanie mesta v noci má svoje čaro. Nočná či večerná fotografia dokáže v pozorovateľovi vyvolať úplne iné emócie ako bežná snímka počas dňa. Mesto je často ako žena, ktorá si večer oblečie krásnu róbu. Rozsvietia sa reflektory osvetľujúce pamiatky, budovy a promenády. Pouličné osvetlenie, výklady, neónové nápisy a pútače žiaria a osvetľujú okolie. Najkrajšie snímky, „pohľadnicovky“, z nočného mesta nevznikajú uprostred noci, ale skôr večer po západe slnka (alebo ráno pred jeho východom). Vtedy, keď sa už na mesto znáša súmrak, ale v oblohe je ešte stále zostatkové modré svetlo. V určitej chvíli sa intenzita tohto zvyškového svetla vyrovná intenzite umelého osvetlenia v meste a vtedy nastáva správna chvíľa. V jednom zábere dosiahnete peknú kresbu aj v oblohe z prirodzeného svetla aj v meste z umelého osvetlenia.
Keď skúsite fotografovať predtým, zistíte, že obloha je príliš svetlá. Keď bude fotografovať neskôr, zistíte, že obloha je už príliš tmavá. V každom ročnom období je chvíľa, vhodná na nočné fotografovanie, rôzne dlhá. Závisí od toho, ako rýchlo slnko klesá za horizont, a teda ako rýchlo ubúda zvyškové svetlo z tmavnúcej oblohy. Stačí pár vychádzok do mesta s fotoaparátom a jednoducho na to prídete.
Čo sa týka techniky fotografovania, môžete poňať večerné fotenie rôznym spôsobom. Môžete fotografovať bez statívu (z ruky) a tomu prispôsobiť vašu expozíciu, aby čas závierky bol dostatočne krátky na to, aby ste zachytili ostré fotografie. Môžete sa rozhodnúť fotografovať zo statívu, čo vám umožní fotografovať na dlhší čas závierky a nižšie hodnoty ISO. Ďalším spôsobom by mohlo byť experimentálne fotografovanie, kedy vašim cieľom nemusí byť vyhotovenie ostrej fotografie, ale zachytenie abstraktného obrazu, ktorý vyjadruje náladu v meste.
Ak fotíte bez statívu a chcete mať ostré fotografie, je najlepšie udržať rýchlosť závierky fotoaparátu ako opačný zlomok ohniska, ktoré používate. Ak teda používate 20 mm ohnisko, rýchlosť závierky by nemala byť dlhšia ako 1/20 s. Toto pravidlo platilo pri fotografovaní na fotoaparáty bez stabilizátora obrazu, ale ako základná informácia môže slúžiť aj teraz. Ak máte fotoaparát, ktorý má stabilizovaný snímač, alebo objektív s optickým stabilizátorom, môžete si dovoliť fotografovať aj s dlhším časom. Je potrebné zistiť, akú závierku môžete použiť a stále dosiahnuť ostrú fotku. To je rozdielne od fotoaparátu k fotoaparátu aj od objektívu k objektívu. S modernými mirrorless fotoaparátmi zvyčajne nie je pri fotografovaní z ruky problém udržať aj omnoho dlhšie časy závierky, aby ste získali ostré fotografie. Keď dodržíte niekoľko zásad a máte slušný fotoaparát so stabilizátorom, môžete vyhotoviť ostré fotografie aj s časom tak extrémnym ako je 1/2 sekundy. Pravidlá sú podobné, ako keď strelci namieria na cieľ a jemne stlačila spúšť, aby nepohli zbraňou. Bežnou chybou je nadýchnuť sa a zatajiť dych. Väčšiu stabilitu do rúk dostanete, keď sa párkrát hlboko nadýchnete a vydýchnete. Telu dodáte potrebný kyslík a pri poslednom výdychu pomaličky stlačíte spúšť tak, aby vás expozícia prekvapila. Ruky držíte pritom lakťami pri sebe a fotoaparát opierate o obočie. Dnes už nie je s moderným fotoaparátom a svetelným objektívom problém z ruky vyfotiť krásnu nočnú scenériu mesta, ktorá bude ostrá, atraktívne farebná a bez zbytočného šumu.
Čo sa týka fotoaparátu, pre fotenie v noci a z ruky, je rozhodujúca jeho citlivosť na svetlo. Technicky to zvyčajne znamená, že čím má fotoaparát väčší senzor, tým viac svetla zachytí. Obraz je menej postihnutý nepríjemným šumom alebo stratou detailu. Fotografovanie z ruky má svoje čaro, neobťažujete sa so statívom, idete naľahko a môžete zachytiť aj momentky z ulice. Ale aj statív má svoje opodstatnenie.
Statív používajú krajinárski fotografi, fotografi nočných scenérií a nočnej architektúry, lebo pomocou statívu získajú maximálnu kvalitu obrazu počas fotografovania v tme.
Fotoaparát má najlepšiu kvalitu obrazu na svojej najnižšej citlivosti ISO. To ale znamená, že pri nedostatku svetla nám pre správnu expozíciu vychádzajú dlhé časy závierky, rádovo aj v celých sekundách. Platí to zvlášť vtedy, keď chcete mať obraz dokonale ostrý a zároveň dostatočnú hĺbkou ostrosti od popredia až po pozadie obrazu. Z týchto dôvodov musíte zacloniť objektív na vysoké clonové číslo a pri zvolení nízkej citlivosti ISO vám čas závierky vystúpi aj na niekoľko sekúnd.
Odmenou za nosenie statívu je technicky čistá a dokonalá fotografia s najlepším dynamickým rozsahom a farbami, s bezchybne ostrými budovami, pamiatkami, ulicami a nehybnými predmetmi v kombinácii so zaujímavými svetelnými stopami, ktoré zanechávajú pohybujúce sa objekty vyžarujúce svetlo.
Takto môžete dodať nočným fotografiám ozvláštňujúci prvok. Určite poznáte fotky, v ktorých sa kombinuje geniálne ostrý nehybný objekt s pohybom rozmazanými svetlami.
Ďalším benefitom použitia statívu a extrémneho zaclonenia objektívu je vznik hviezdic z ostrých bodových svetiel v nočnej scéne. Pozor ale, nie každý objektív „hviezdičkuje“. Najlepšie hviezdy vytvárajú staršie objektívy s rovnými lamelami clony. Modernejšie objektívy sa vyrábajú so zaoblenými lamelami clony, aby mali hladký bokeh. Tieto zvyčajne ani po zaclonení objektívu na F16 nedokážu vytvoriť zreteľné hviezdičky zo svetiel. Samozrejme závisí to od objektívu k objektívu a od toho, aký tvar má clona po zatiahnutí sa na vyššiu hodnotu.
Napríklad veľmi dobré skúsenosti som mal s objektívom AF-S Nikkor 24 mm, ktorý síce má okrúhle lamely clony, ale pri použití vyššieho clonového čísla tvoria mnohouholník, ktorý vytvára nádherné hviezdy z bodových svetiel. To, či objektív „hviezdičkuje“ alebo nie, sa nedá zistiť z jeho technických parametrov.
Najlepšie je ho vyskúšať. Ak však siahnite po starších objektívoch s klasickým dizajnom, je vyššia pravdepodobnosť, že budú zo svetiel vytvárať zreteľné a ostré hviezdy a hviezdičky. A čo môžete takto zachytiť pomocou hviezdic a hviezdičiek? No predsa každé silné bodové svetlo od pouličného osvetlenia, cez svetlá stojacich vozidiel, či svetelnú výzdobu v meste.
Hrajte sa, zvoľte rôzne časy závierky, pohybujte prístrojom, zoomujte počas expozície, hrajte sa s rozostrením obrazu pomocou manuálneho zaostrovania…
Výsledky vás určite pobavia a niekedy aj prekvapia. :-)
Ľudia v šere sú zväčša uvoľnenejší a nevnímajú fotoaparát a fotografa tak intenzívne. Môžete vyhotoviť prirodzenejšie fotografie ľudí. Navyše večer už v meste zachytávate zvyčajne ľudí, ktorí tam trávia voľný čas a sú teda menej vypätí.
Osobitnú skupinu tvoria siluetovky. :-) Sú menej osobné, ľahko sa s nimi stotožňuje aj pozorovateľ. Pekné siluetovky v mestskej scenérii sú dokonca predajnými fotkami a môžu slúžiť ako ilustrácie k príbehom, do kníh alebo k hudobným či filmovým dielam.
Je to vlastne krajinárska fotografia v mestskom prostredí.
Využíva mnoho z pravidiel krajinárskej fotografie. Zvyčajne je fotená zo statívu a obsahuje pekné mestské časti s dominantami mesta. Scenéria môže byť klasická, zameriavajúca sa na staršie centrá mesta, alebo sa môže sústrediť na moderné štvrte a prvky.
Zamerať sa na detail v meste je opäť podobné zameraniu sa na detail v krajine. Všimnete si možno zaujímavú lampu, výzdobu, výklad, architektonický detail…
Mesto si žije svojim životom aj po zotmení. Omnoho intenzívnejšie ako vidiecka krajina či dedina.
Kolóny áut, zástupy ľudí, plné kaviarničky v centre mesta, svetielkujúce výškové budovy, blikajúce obrazovky reklamných plôch…
Keď vydržíte, alebo si privstanete, môžete zachytiť aj mestský pokoj. Prvé svetielka, ktoré sa zažali v ľudských príbytkoch, pokojné ulice bez chodcov či áut. Mesto môže pôsobiť ako mesto duchov.
Mne sa podobný záber podaril keď som si privstal, aby som zachytil prvý sneh v zime. Celé mesto bolo tiché, ešte nezačali premávať ani prostriedky hromadnej dopravy ani osobnej. V prvom okne sa zažalo svetlo. Predstavil som si, že si niekto práve postavil na kávu…
V meste a jeho bezprostrednom okolí môžeme nájsť aj časti, ktoré sú vyslovene industriálne. Budovy fabrík, priemyselnú infraštruktúru, vedenia, komíny, špeciálne budovy... Tie zvyčajne bývajú osvetlené z bezpečnostných a prevádzkových dôvodov, a tak si opäť môžete prísť na svoje.
Môžete sa pohrať s časom závierky a rozmazať paru či dym, ktorý sa z objektu šíri, alebo priclonením získať atraktívne hviezdy z množstva osvetlenia, alebo aj jedno aj druhé.
Ako interpretovať nočné fotografie? Logicky by sa nám zdalo, že jedine farebne. Vo farbe predsa vynikne kontrast medzi chladným svetlom oblohy a teplým umelým osvetlením mesta. Avšak čiernobiela fotka má svoje čaro aj v čiernobielom prevedení. Zvlášť ak sú na nej výrazné tvary, siluety a štruktúry. Vyskúšajte teda svoje obľúbené nočné zábery previesť do čiernobielej a možno sa rozhodnete nahrať do súťaže práve tie.
Od teraz až do 30. apríla 2022 môžete svoje fotografie nočného mesta pridávať ako komentár pod príspevok na Facebooku @NikonSlovakia. Po skončení kola získajú autori troch najlepších fotografií získajú zatvárací nôž Nikon a postup do celoročného finále o Nikon Z fc s objektívom Nikkor Z 28 mm f/2,8 SE.
Jeden autor môže pridať maximálne 5 fotografií, ktoré môžu byť vyfotografované akoukoľvek technikou akejkoľvek značky.
Podmienky súťaže TU.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)