Gene Kelly si zaspieval a zatancoval v daždi v svetoznámom muzikále „Spievanie v daždi (Singin' in the Rain)“. Napriek nepohode si to užíval. A vy si môžete užívať v daždi fotografovaním. Málokomu sa chce opustiť pohodlie domova, keď je vonku škaredo. Keď opustíte svoju komfortnú zónu, budete odmenení. Upršané mesta má svoje čaro. Farby vyblednú, ulice sa lesknú. Pri zamračenom počasí nemusíte bojovať s vysokým kontrastom svetiel a tieňov. Bonusom sú vyprázdnené ulice a námestia. Ľudia z dáždnikmi sa ponáhľajú a sú akýsi anonymnejší. Môžete ich využiť ako komparzistov hrajúcich vo vašich fotopríbehoch.
Pri fotografovaní v daždi je dôležité dávať pozor, aby ste minimalizovali riziko poškodenia vybavenia. Vo výhode sú majitelia utesnených fotoaparátov a objektívov. Odporúčam používať ochranný UV filter a mať nasadenú slnečnú clonu, ktorá pôsobí ako ochrana pred dažďom. Ak vaša technika nie je utesnená, môžete použiť improvizovanú ochranu z igelitového sáčku, alebo kúpacej čapice z hotela.
Môžete fotografovať s pod dážnika, ale niekedy môže byť manipulácia s ním a zároveň s technikou nepohodlná, obzvlášť ak fúka vietor. Ideálne je mať so sebou asistenta.
Využiť môžete ochranu rôznych výklenkov, brán, priechodov.
Priebežne kontrolujte, či sa na predný optický člen, alebo filter nedostala voda, ktorá by spôsobila rozmazanie záberov. Majte so sebou viacero handričiek na utretie.
Pri všetkej tej starostlivosti o techniku nezabudnite na seba. Nech potom nestrávite niekoľko dní v posteli s horúčkou, či nachladnutím.
Z hľadiska techniky môžete použiť takú, akú aj za pekného počasia. Len si sledujte expozičný čas a v prípade potreby zvýšte citlivosť ISO, alebo ju nastavte na automatiku. Ja preferujem pevné sklá s dobrou svetelnosťou, hlavne teleobjektívy, ktoré mi umožňujú lepšie kontrolovať kompozíciu a hĺbku ostrosti. Výhodou je priblíženie teleobjektívu, ak sa schovávate niekde v suchu. Občas ale využívam aj širokouhlé objektívy pre ich dramatické zvýraznenie perspektívy.
Zvýraznená perspektíva superširokouhlého objektívu, ekvivalent 14 mm.
Stlačená perspektíva teleobjektívu, ekvivalent 300 mm.
Inokedy nudná dlažba, keď je mokrá, odráža svetlo a rozmazane zrkadlí to, čo je nad ňou. Využiť môžete aj mláky, ktoré fungujú takmer ako zrkadlo.
Inokedy vám ľudia môžu zavadzať pri fotografovaní. Počas dažďa je ich menej a ich dáždniky fungujú ako skvelá rekvizita. Oživia inak poloprázdne ulice a námestia.
Nájdite si peknú scénu, zaujímavé pozadie, pripravte si kompozíciu a potom vyčkávajte, kým nejaký chodec príde na vami vytipované miesto.
Skvelú daždivú atmosféru zachytíte aj pri fotografovaní detailov s malou hĺbkou ostrosti. Nezabudnite, že aj rozostrené pozadie môže dotvárať atmosféru.
Expozičný čas má vplyv na zachytenie kvapiek dažďa. Krátky expoziční čas ich zachytí ako bodky, dlhší čas ako čiarky.
1/2500 s.
1/100 s.
Využite žabia perspektívu, umiestnite fotoaparát nízko nad zem. Ak máte výklopný displej, tak ho využite, bude sa vám ľahšie komponovať.
Počas dažďa, alebo po daždi je atraktívne aj nočné mesto, pretože v inak tmavej dlažbe sa odrážajú svetlá výkladov a pouličného osvetlenia.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)