Keď som už pred rokmi tvrdil, že bezzrkadlovky vytlačia zrkadlovky z trhu, bol som terčom posmechu a mnohí so mnou nesúhlasili. Áno vtedy boli bezzrkadlovky nedokonalé. Ale ja som videl ich potenciál, bolo len otázkou času, kedy výrobcovia ich nedostatky odstránia a naplno sa prejavia výhody bezzrkadlovej koncepcie. Zvyčajne bývam realista a myslel som si, že prechod na CSC bude plynulejší a bude trvať dlhšie. Ekonomika je ale neúprosná a bezzrkadlovky zvíťazili skôr, ako sme to čakali. A zvíťazili na plnej čiare. Poďme sa pozrieť na to, prečo tomu tak je a či má ešte zmysel kupovať alebo používať zrkadlovky.
Dlhé desaťročia bola jednooká zrkadlovka tým najuniverzálnejším fotoaparátom. Umožňovala vidieť obraz cez objektív. Bola ergonomická, ľahko prispôsobiteľná rôznym žánrom a potrebám. Aj vďaka širokému portfóliu objektívov.
V roku 2008 predstavil Panasonic prvú modernú digitálnu bezzrkadlovku G1. Krátko na to následoval Olympus PEN EP-1. Mohlo sa zdať, že je to chabý pokus konkurovať zavedeným zrkadlovkám Canon a Nikon. Možno to tak aj bolo a samotný Pansonic s Olymusom netušili, že započali revolúciu. Prvé bezzrkadlovky boli pomalé, mali nízku výdrž batérie, chabý hľadáčik aveľa ďalších nedostatkov. Zrkadlovky boli na vrchole. Canonon s Nikonom ich vytrvalo ignorovali. Aby mali niečo v ponuke, predstavili nie príliš úspešné rady bezzrkadloviek, Canon EOS M (mimochodom končí) a Nikon systém 1 (už skončil). Sony sa so zrkadlovkami, dedičstvom po Minolte, nedarilo a tak rýchlo zbadali šancu ponúknuť fotografom niečo iné, prvé bezzrkadlovky predstavili v roku 2010. Canonu aj Nikonu sa DSLR dobre predávali, neboli tlačení do bezzrkadloviek, kým tie trpeli detskými chorobami. Bezzrkadlovky sa ale prudko vyvíjali a Canon s Nikonom museli rýchlo niečo urobiť, aby im neušiel vlak. Veď Sony prvú FF bezzrkadlovku predstavilo už v roku 2013 a pomaly začalo na svoju stranu preťahovať užívateľov veľkej dvojky. Až v roku 2018 Canon a Nikon predstavili svoje FF bezzrkadlové systémy. Odvtedy dupli na plyn, aby dohnali náskok ostatných výrobcov. Dnes už majú široké portfólio fotoaparátov i objektívov a ďalšie rýchlo pribúdajú.
Panasonic Lumix G1 je prvá moderná digitálna bezzrkadlovka. Rok narodenia 2008, začína sa pozvoľna rodiť éra bezzrkadloviek.
Zrkadlovky aj bezzrkadlovky sú systémové fotoaparáty. Majú systém výmených objektívov a rôzneho príslušenstva. Základné funkcie majú rovnaké, poskytujú porovnateľnú obrazovú kvalitu. Zrkadlovky majú optický hľadáčik. Svetlo predchádza objektívom, odráža sa od sklopného zrkadla a premietne sa na matnici. Potom sa pomocou hranola prevráti. Obraz je potom pozorovateľný pomocou optiky hľadáčika. Počas expozície sa zrkadlo sklopí (matnica sa zakryje), otvorí sa uzávierka a exponuje sa záber. Moderné zrkadlovky majú aj režim živého náhľadu, ale ten funguje len na displeji.
Fotoaparát so sklopným zrkadlom bol dlho tým najuniverzálnejším riešením.
Bezzrkadlovky majú hľadáčik elektronický, alebo ho nemajú vôbec. Ako napovedá ich názov, sú bez systému sklopného zrkadla. Obraz ide priamo na snímač, odkiaľ sa obraz prenáša do hľadáčika, alebo na displej. Uzávierka môže byť mechanická, alebo elektronická.
Hlavným rozdielom je tak to, že u DSLR sa pozeráme cez optický hľadáčik a u zrkadlovky výhradne elektronický (alebo na displeji).
Bezzrkadlová konštrukcia dáva návrhárom väčšiu slobodu.
Nie je pravdou, že bezzrkadlovky víťazia kvôli tomu, aby nám výrobcovia mohli predať niečo nové. Medzi filmovými fotoaparátmi bola zrkadlová konštrukcia najpokročilejšia. Práve ona urobila zo zrkadloviek najuniverzálnejší typ fotoaparátu. Pri digitalizácii fotografie výrobcovia samozrejme siahli po filmových zrkadlovkách a modifikovali ich na digitálne. Spočiatku to vyzeralo ako najlepšia cesta. Ultrazoomy pritom naznačovali, že sa to dá inak a má to svoje výhody. Najväčšou nevýhodou zrkadloviek je že nie sú plne digitálne. Obsahujú zložitý systém zrkadla, matnice, prevracacieho hranolu a okulára, ktorý brzdí pokrok. Odstránenie tohto systému a ponechanie možnosti výmeny objektívov umožnilo aplikovať nové funkcie, zrýchliť fotoaparát a urobilo ho intuitívnejší na ovládanie.
Veľkým plusom sa ukázal prechod na nové bajonety a skrátenie vzdialenosti medzi bajonetom a snímačom. To umožňuj navrhovať kvalitnejšie objektívy. Konštruktérom sa aj ľahšie aplikujú funkcie využívajúce AI, alebo aj účinnejšia stabilizácia obrazu posunom snímača.
Pre mňa osobne je veľkým plusom intuitívnejšia práca s bezzrkadlovkou. Vidím, čo fotografujem v hľadáčiku aj na displeji. Nemusím ani robiť kontrolný záber, aby som videl nastavenie expozície, obrazového profilu a vyváženia bielej. Môžem si v hľadáčiku aj skontrolovať nafotený záber. Môžem si v ňom zobraziť aj menu. Preferujem el. uzávierku, absolútne tichú a bez otrasov.
Oveľa lepšie zaostrovanie výrazne pomáha pri fotografovaní. Nie je to len o počte bodov a ich pokrytí, ale aj o detekcii objektov, ktorá sa dostáva aj do nižších modelov. Zaostrovanie funguje aj pri nízkej svetelnosti objektívov, napr. pri kombinácii s telekonvertorom.
Výhody
Pri návrhu bezzrkadloviek majú konštruktéri oveľa volnejšie ruky. Dve bezzrkadlovky rovnakého systému s rovnako veľkým snímačom a rovnakým bajonetom. Jedna v dizajne hľadáčikového retro fotoaparátu, malá a ľahká. Druhá v dizajne zrkadlovky, s perfektnou ergonómiou.
Nevýhody
Dnes je na trhu jediný výrobca digitálnych zrkadloviek, je ním Pentax a jeho podiel na trhu je zanedbateľný. Sony a Olympus ukončili vývoj a výrobu DSLR už pomerne dávno. Rovnako aj Fujifilm. Panasonic a Leica DSLR ani nemali v ponuke.
Canon - Canon predstavil poslednú DSLR EOS-1D X Mark III v roku 2020. Výroba väčšiny EF objektívov je ukončená. Nepredpokladá sa ďalší vývoj a výroba DSLR a objektívov pre ne.
Nikon - Posledná DSLR Nikon je model D780 z roku 2020, amatérsky Nikon D3500 je z roku 2018. Rovnako ako Canon, aj Nikon zrušil výrobu väčšiny objektívov pre DSLR a aj výrobu samotných fotoaparátov. Plne sa sústredí na bezzrkadlovky radu Z.
Sony - Poslednou DSLR od Sony bol model a99 II z roku 2016. Vývoj aj výroba objektívov pre DSLR je ukončená už niekoľko rokov. Sony vyrába roky už len bezzrkadlovky a objektívy pre ne.
Fujifilm - Fujifilm nikdy nebola značka, ktorú by sme si spájali so zrkadlovkami, aj keď ich niekoľko mala v ponuke. Roky spolupracovala s Nikonom. FinePix IS Pro bola posledná DSLR, predstavená v roku 2007. Po niekoľkoročnej pauze sa Fujifilm vrhol na bezzrkadlovky radu X a neskôr GFX.
Olympus - Olympus to so zrkadlovkami vzdal už v roku 2010 s modelom E-5. S Panasonicom, medzi prvými, začal presadzovať bezzrkadlovú koncepciu.
Panasonic - Panasonic zrkadlovky nevyrábal, začal rovno s bezzrkadlovkami a to v roku 2008.
Leica - Leica žiadnú pravú DSLR v ponuke nemala. Filmovú Leica R8/9 vybavila digitálnou stenou v roku 2007. Plne digitalizovala hľadáčikový rad M a neskôr zaviedla niekoľko radov bezzrkadloviek.
Pentax - Pentax je posledným mohykánom. Ako jediný naďalej vyvíja a vyrába zrkadlovky. Tá najnovšia Pentax K-3 Mark III Monochrome je z roku 2023. Pentax nemá v ponuke bezzrkadlovky, hoci to s nimi skúšal, ale neúspešne. Išiel na to nesprávnou cestou. Uvidíme, koľko vydrží záujem o jeho DSLR, aby sa ich výroba vyplatila.
Fotoaparáty ako Nikon D780, D500, D50, Canon EOS 5D Mark IV, EOS 90D a pod. sú stále výborné fotoaparáty. Je pre ne k dispozícii veľké množstvo objektívov z druhej ruky. Všetko sa predáva za atraktívne ceny. Pokiaľ z akéhokoľvek dôvodu nechcete zatiaľ prejsť na CSC, máte ideálnu príležitosť vlastniť kvalitnú techniku za veľmi rozumné peniaze. A ceny budú klesať. Veď Nikon D800, ktorý stal kedysi takmer 3000€ teraz kúpite za 650€, alebo aj menej.
Zrkadlovka z druhej ruky je dobrou voľbou pre začiatočníkov a pokročilých amatérov, ktorí si chcú kúpiť pokročilejší fotoaparát a nie začiatočnícky model.
Prvým dôvodom, prečo si zrkadlovku nekupovať je ukončenie vývoja a výroby (až na Pentax). Zmysel má upgradovať na novší/vyšší model, ak si chcete DSLR výbavu ponechať. Modely DSLR rýchlo miznú z ponuky predajní, tak aby ste neboli prekvapený, že vami vyhliadnutý model už nekúpite.
Ak vyberáte svoj prvý systémový fotoaparát, išli by ste do neperspektívneho systému.
Tie, ktoré sú v obehu budú postupne zastarávať a bude na ne aj ukončený servis. Niekoľko rokov ale dobre poslúžia. Majitelia starších alebo nižších modelov môžu teraz výhodne upgradovať. V ponuke je aj množstvo objektívov za dobrú cenu.
Ak ste vlastníkom zrkadlovky s množstvom kvalitných objektívov, určite je vám ľúto všetko predať pod cenu. Kúpa ekvivalentnej CSC výbavy je finančne nákladná. Najmenej bolestivé je, ak si kúpite bezzrkadlovku rovnakej značky, ako máte a použijete adaptér, vďaka ktorému môžete použiť svoje stávajúce objektívy. Postupne, ako vám to peňaženka dovolí, budete objektívy vymieňať za natívne pre CSC.
Vlastníkom lacných zrkadloviek so setovými objektívmi odporúčam kompletne sa ich zbaviť. Dávať obyčajný objektív cez adaptér, nemá príliš zmysel. Začínate potom na nule a vybrať si môžete akéhokoľvek výrobcu.
Priaznivci zrkadloviek maú poslednú možnosť kúpiť si nový, alebo použitý fotoaparát, ktorý nie je ešte zastaralý. Ceny bazárových fotoaparátov a objektívov sú veľmi atraktívne a stále klesajú. Dobrá správa pre kupujúcich, zlá pre predávajúcich. Zrkadlovky budú medzi užívateľmi ešte niekoľko rokov. Postupne budú beznádejne zastarávať a oprava bude problematická.
Chápem, že sú fotografi, ktorým viac vyhovuje optický hľadáčik zrkadlovky, aj napriek jeho nedostatkom. Bohužiaľ, týto fotografi nebudú mať na výber. Výrobcom sa nevyplatí naďalej vyrábať a vyvíjať zrkadlovky pre menšinovú skupinu fotografov. Je to neekonomické. Nechápte ma zle, užíval som si roky s filmovými aj digitálnymi zrkadlovkami, ale teraz je tu niečo modrejšieho a perspektívnejšieho. Budúcnosť nepatrí bezzrkadlovkám, patrí im už súčasnosť i keď ešte nejaký čas budú koexistovať so zrkadlovkami. Dedičstvo zrkadloviek nebude zabudnuté, veď aj bezzrkadlovky využívajú veľa prvkov z DSLR. S nostalgiou budeme ešte spomínať na tie najlepšie modely.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)