Jednoducho Miro

Jednoducho Miro

Nafotím, nenafotím, uvidím...  /  Vladimir Kampf / 21.07.2022 / 19:25

Kolegyňa, píšuca redaktorka z časopisu Život, mi pošepkala, že Miro je skvelý parťák na cesty. Nie len, že vie fotiť, ale na ľudí je milý, nikdy nepôsobí zachmúrene a takmer okamžite je pre každú dámu Mirko. Ani chlapi s ním nemajú problém. Miro Miklas je jednoducho Miro.

Dievčatá na dobrovodskom kúpalisku. Prišli sme s deťmi na kúpalisko keď tu bola zhodou náhod nejaká autíčkarska party. Dievčatá boli jej ozdobami.

Vopred ma upozornil, že z neho asi nič pre tento článok nedostanem, pretože na publicitu samého seba nie je stvorený.

Pokúsil som sa, veď za tie roky som zvládol aj tvrdšie oriešky.

Mirovu výstavu v Bratislave som nestihol. Vystavoval obrázky z projektu na ktorom pracuje už takmer tri desaťročia. Fotografuje, okrem iných vlastných projektov, obyvateľov obce Dobrá Voda pod Malými Karpatami vzdialenej približne 30 kilometrov severozápadne od Trnavy. V jednu letnú sobotu zbalil polovicu bratislavskej výstavy a zavesil ju na šnúry medzi slnečníky na dobrovodskom kúpalisku povestnom studenou karpatskou vodou. To už som si nenechal ujsť. Tie fotky, tú vodu áno.

"Otec mal doma v Bratislave fotokomoru. Raz mi dal fotoaparát a tak to začalo," spomína. "Mohol som mať vtedy šestnásť alebo sedemnásť rokov. Jednoducho som využil možnosť a bolo to. Bavilo ma vyvolávať filmy a fotky."

Miestni chlapci relaxujú pred kúpaliskom.

Pamätá si dokonca aj svoje prvé obrázky. "Odfotil som svoju, už teraz manželku, kamarátov a hľadal príbehy a nejaké zátišia. Nebolo to nič mimoriadne, veď asi každý tak začína."

Jeho vášeň zvážnela. Vyštudoval fotografiu v legendárnej Opave. Ale, kým sa to stalo vyučil sa za čalúnnika. "Medzi tým som robil všeličo. Bol som poslíčkom v hotely, montoval som balkóny, pracoval v legendárnom slovenskom obchode s fotovýbavou PROlaika, rok som bol asistentom kamery v televízii, kým som nastúpil do vydavateľstva novín a časopisov v ktorom pracujem dodnes."

K Dobrej Vode nemal ďaleko. Babička a dedko boli odtiaľ. "Prišiel som po revolúcii. Dedo tu postavil chalupu, tak sme ju chodili s kamarátmi opravovať. Moje fotografovanie zvážnelo práve tu. Mohol som mať cez dvadsať..." spomína. "Začínal som s naozajstným kinofilmovým prístrojom z ktorého som prešiel na stredný formát 6x6."

Snahy vysvetliť Mirovi, že existuje aj digitálna technika sú zbytočné. Vie to. Veď v práci ju využíva naplno, ale podľa neho vraj nie je vhodná na Dobrú Vodu. "Všetko mám na filme. V žiadnom prípade digitál neodsudzujem, ale to je úplne iný príbeh a úplne iná práca," snaží sa mi vysvetliť. "Pozerám cez matnicu, mám v tom film, zaostrujem..."

Vraj mu neprekáža byť občas rozčarovaný, keď sa mu niečo nepodarí dobre zaostriť alebo o zábere o ktorom si myslí, že sa podaril po vyvolaní zistí, že sa nepodaril. Je spokojný. "Baví ma, že si to všetko môžem urobiť sám od začiatku do konca. Aj fotky si vyrábam ručne na barytové papiere. Je to skvelý pocit, keď vykúka z misky fotka o ktorej si myslím, že je dobrá."

Pani Marienu som fotil zo statívu. Kým som všetko nastavil tak sa jej aj zunovalo čakať. Spýtala sa, kedy ju už konečne odfotím a v tom to prišlo tak, ako to vidíš.

Väčšinu fotiek si odkladá do šuflíka, ale neprekáža mu to. "Mal som aj výstavy, ale baví ma, keď tie obrázky môžem venovať ľuďom, ktorí sú na nich. Teším sa s nimi.“

V médiách vidia jeho fotografie desaťtisíce ľudí, Dobrá Voda je v prvom rade pre jeho jedného. „V médiách je to objednávke, ktorej treba vyhovieť čo najlepšie a najrýchlejšie. Nie je čas váhať, hľadať a mudrovať, pretože to je hneď ľuďom na očiach. Vlastný projekt je práca, ktorá nesúri. Môžem na tom istom mieste hľadať nové veci, vracať sa. Roky som chodieval fotiť do osady v Letanovciach. Bolo to super. S ľuďmi odtiaľ sme mali skvelé vzťahy.“

Srnec za plotom zjavne kašle na zákaz vstupu alebo je to možno strážny srnec.

Miro prevzal aj bratislavské trhovisko po jedinečnom fotografovi Tonkovi Podstranskom. „Na chvíľu som trh opustil, ale v súčasnosti sa k nemu vraciam. Tiež ho mám na film, na stredný formát, ale farebne! Okrem toho si robím výtvarné fotky. To je také iné,“ dodáva záhadne.

Miro je pre svoj vzhľad a povahu aj na trhovisku obľúbený. „Poznajú ma. Chodievam s nimi na kávu a nechávajú sa mi fotiť. V dnešnej dobe je fotenie na takýchto priestranstvách komplikované. Všetci sú presvedčení, že mi to môže znemožniť nejaká ochrana osobných údajov. Každý má obavu, že ho ukradnem a zneužijem. Ja však chcem osobné príbehy s ľuďmi, nie len nejaké nenápadné úlovky situácií. Preto ma fotka baví. Ani na Dobrú Vodu som nikdy neprišiel s tým, že idem fotiť, ale vždy som mal foťák so sebou. Aj teraz ho tu mám. Nafotím, nenafotím uvidím... Nemusím, ale som tu rád s priateľmi a ľuďmi.“

Dobrovoďanom visia Mirove obrázky doma na stenách. Je tu najvešanejším autorom. Najvešanejším síce znie morbídne, ale je to veľmi milé.

Miro Miklas.

„Prvú výstavu som tu mal pred desiatimi rokmi. Teraz si tiež každý kto príde a spozná sa môže fotku seba večer odniesť. Priniesol som výstavu sem, nech sa dostane naozaj medzi ľudí. Fotka je síce drahý špás, ale keď má niekoho potešiť, neľutujem.“

Potom sme sa s Mirom vybrali medzi fotky a urobil mi komentovanú prehliadku...

Skrotená danielica chodievala oddane s Jurajom.

Skupinku dievčat som odfotil na výročnom desiatom bále v dome kultúry. Fotil som pre nich na digitál. Keď mi takto fantasticky zapózovali vytiahol som Roleiflex. Mal som šťastie, pretože som vtedy mal rozložené blesky. Z celého bálu som tak mal jednu fotku pre seba. Bol to fantastický bál, ako s filmu Hoří, má panenko. Len svetlo nezhasli a ani tombolu neukradli.

Krava mi len chvíľu zapózovala a potom odbehla. Dobrovodské družstvo stále funguje. Ľudia sa o neho starajú. To sa mi páči.

Tu som hľadal výtvarno. Zaostril som na tú fantastickú vyšúchanú dlho používanú reťaz. Aby si niekto nemyslel: Ten psíček sa má dobre. Normálne ho púšťajú na voľno.

Autobusár. Mám rád jeho výrazný charakter. Vyzerá ako harleják z Ameriky.

Holičstvo na dvore bola náhoda. Väčšinu fotografií robím z ruky.

Jaro vo dverách je tiež charakteristická postava. Urobil som mu aj obrázky s jeho milovanými poštovými holubmi, ale na výstavu som vybral tento záber.

Teta Mariena bola na návšteve u Ervína, kde popíjala víno. Okamžite som ju postavil ku stene a fotil. Toto s kinofilmom alebo digitálom neurobíš. Takýto výtvarný efekt nedosiahneš. 6X6 je o inom.

Chlapec na traktore. Na dedine je to normálne, že deti majú blízko k technike a každodennému životu. Len ten chlapec už teraz nie je taký malý…

Túto fotografiu mám veľmi rád. Ide z nej optimizmus a kopec pevnej lásky. Sú na nej krásne symboly, ktoré patria k sebe.

Detail Ervínových rúk. Ervín je postavička známa široko ďaleko. Je to vtipný a veľmi milý človek. Má už 91 rokov. Včera sme si dali vínko.

Mucholapku som si preniesol z stredu izby, aby som si z nej urobil zátišie s oknom. Pri výtvarných fotografiách nemám problém trochu si ich prispôsobiť.

Chlapci na motorkách už tiež vyrástli. Boli sme s manželkou a deťmi na výlete autom. Kričal som manželku aby zastavila a mohol som za nimi vybehnúť.

Danko je tiež charakteristická postava. Nebýva tu síce, ale má tu chalupu.

Doktor Gustav Husák je z družstva. Dal som si ho k oknu a urobil s ním zátišie, ako pozerá do svetlej budúcnosti… Na normalizácie, ktoré nám zaviedol. Zločinec, chcel nás pripojiť k Sovietskemu zväzu.

Pôvodne som sa snažil fotiť alegorický svätý obraz na stene v závoji pavučín. Domáci však povedal, že to v žiadnom prípade nemôže nechať tak a začal ich ometať. Vyšlo to. Často fotke žičí náhoda. Je to len jeden cvak.

Vladka fotím dlhodobo. Nechcel som, aby jeho obraz bol len o tvári, tak som to skúsil takto.

Zátišie na stene tak ako má byť.

 

 

 

 

 

Jednoducho Miro
5 5 with 2
 
počet hodnotení: 2

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...