Panorámu Bratislavy som fotografoval mnohými fotoaparátmi a objektívmi, od tých najlacnejších, po tie najdrahšie. Je to technicky nenáročný motív, mám skvelé zábery aj z vyslovene začiatočníckych fotoaparátov. Dôležité je, aby objektív bol dostatočne ostrý a nemaril nekvalitou vaše úsilie.
Tento článok je ale o fotografovaní s novou špičkovou bezzrkadlovkou Sony A7R V. Trvalo takmer 20 rokov, kým som sa prepracoval od 6 Mpx Nikonu D70 k tomuto fotoaparátu s 10x väčším rozlíšením. Osobne 61 Mpx využijem len veľmi zriedkavo, skôr oceňujem veľký dynamický rozsah snímača a špičkovú duálnu stabilizáciu obrazu, vďaka ktorej väčšinou fotografujem z ruky.
Teleobjektívy nie sú určené len na fotografovanie športu a divokých zvierat. Ja ich s obľubou používam aj v meste. Je to akoby som si mesto prezeral ďalekohľadom. Objavujem zaujímavé detaily, ktoré si bežne nevšímate. Najvhodnejšie je používať transfokátor, pretože s ním máte pod kontrolou presnú kompozíciu. Tá je pri tomto motíve základom dobrej fotografie. Snažím sa komponovať, čo najpresnejšie. Aby som udržal rovný horizont, používam funkciu elektronickej vodováhy. v hľadáčiku.
Mojím najobľúbenejším teleobjektívom, pre fotenie mesta, je Sony FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Mám aj 70-200 mm, ale v meste ocením skôr väčší rozsah, ako vyššiu svetelnosť. Zaujímavou vlastnosťou teleobjektívov je tzv. stlačenie perspektívy. Rôzne vzdialené objektívy sa zdajú k sebe bližšie, ako je tomu v skutočnosti. Tým dostanete objekty do nových súvislosti. Na jednom zábere môžete mať objekty vzdialené od seba kilometre, pritom sa bude zdať, že sú blízko seba.
Teleobjektív umožňuje vybrať si zo širokej panorámy to najzaujímavejšie.
Stlačená perspektíva v praxi. Zdá sa, akoby budovy v pozadí boli tesne za múzeom.
Bratislavský hrad je na druhej strane Dunaja. Od Dunajského pivovaru je vzdialený 1 km. Ohnisková dĺžka 179 mm.
Poznámka: Ak sa naučíte “vidieť” cez teleobjektív, bude sa vám ľahšie komponovať, pretože priblížením sa zbavíte nedôležitých častí fotografovanej scény.
Polarizačný filter vám pomôže zvýrazniť farbu oblohy a vody. Odstráni aj odlesky od striech, ktoré budú saturovanejšie. Je to filter, ktorého efekt softvérovo nenapodobníte. Pri nočných záberoch predĺži expozičný čas na približne dvojnásobok, čo využijete pri fotografovaní tečúcej vody a svetelných stôp áut.
Jedným zo spôsobov, ako ozvláštniť fádne denné fotografie, je použitie dlhého expozičného času. Voda a mraky sa efektne rozmažú. To sa za dobrých svetelných podmienok nedá dosiahnuť jednoduchým nastavením expozičného trojuholníka. Expozičný čas predĺžite len použitím silného ND filtra. Aby ste za pekného slnečného dňa predĺžili expozičný čas aspoň na jednu sekundu, potrebujete filter ND1000. Pre účinné rozostrenie vody a mrakov budete potrebovať ešte silnejší ND filter, alebo skombinovať dva.
Vďaka silnému ND filtru je expozičný čas 25 sekúnd, pri ňom sa hladina Dunaja efekte rozmaže.
To, či a kedy budete potrebovať statív záleží od vašej techniky a schopnosti udržať určité časy stabilne. Ak nemáte stabilizovaný fotoaparát ani objektív, budete potrebovať statív často. Pri nočných záberoch je nutnosťou, rovnako aj pri fotografovaní so silným ND filtrom.
Sony A7R V mám relatívne krátko a ešte som s ním nestihol fotografovať panorámu za všetkých svetelných podmienok a tak tu dávam na ulážku aj fotografie z môjho predchádzajúceho fotoaparátu Sony A7 III.
Tvrdí sa, že najlepšie svetlo pre fotografovanie krajiny a mestskej panorámy je zlatá hodinka. Čas krátko po východe, alebo pred západom slnka. Nízke teplé slnečné svetlo krásne otepľuje farby a vytvára dlhé tiene. O poludňajšom svetle s a naopak hovorí ako o nevhodnom na fotografovanie. ja si to nemyslím. Je to tzv. pohľadnicové svetlo. Dôležitá je pekná modrá obloha.
Hlavne na cestách ste nútený fotografovať vtedy, keď ste na danom mieste, i keď nie je zlatá ani modrá hodinka. Pohľadnicovka nie je nutne zlá fotografia.
Počasie si niekedy nevyberiete. Že je zamračené alebo hmlisto, neznamená, že svetlo je zlé. Mne sa osvedčuje spracovať fotografie čiernobielo. Nechať vyniknúť atmosféru, tvary, štruktúry a textúry.
Za škaredého počasia často volím ČB spracovanie. Sony A7 III.
Zlatá hodinka je čas krátko pred západom slnka, alebo po jeho východe. Svetlo má teplú farbu a je nízke. Je to najobľúbenejší čas fotografov mesta a krajiny. Dôležité je správne vyváženie bielej, aby teplé slnečné svetlo vyniklo.
Posledné lúče zapadajúceho slnka krásne nasvietili nový bratislavský dowtown. Sony A7 III.
Modrá hodinka je čas krátko po západe slnka. Schyľuje sa na noc, ale obloha je ešte dostatočne svetlá, aby nebola exponovaná ako čierna. Fotografie snímane počas modrej oblohy sú farebnejšie, ako uprostred tmavej noci a na fotografiách nieje priveľký kontrast medzi svetlami a tieňmi.
Z rovnakého miesta, ako fotografiu vyššie som odfotil aj tento záber mosta SNP. Časový rozdiel medzi nimi je takmer celá hodina.
Pre fotografovanie architektúry a mestskej panorámy je najvhodnejší program predvoľby clony A/Av, v kombinácii s korekciou expozície. Nastavením clony regulujete hĺbku ostrosti, korekciou expozíciu obrazu.
Tip: Nikdy, kvôli veľkej hĺbke ostrosti, nepoužívajte najväčšie clonové čísla. Na záberoch sa pravdepodobne objavia fľaky spôsobené nečistotami na snímači a hlavne dôjde k difrakcii. To je optický jav, kedy dochádza k zníženiu technickej kvality fotografie, pretože svetlo musí prechádzať veľmi malým clonovým otvorom. Odporúčaná max. clona pre FF do f/16, pre APS-C so f/13 a pre MFT do f/11. Najlepšie je si otestovať vlastné objektívy a zistiť, nad aké clonové číslo sa už začme znižovať kvalita obrazu.
Citlivosť ISO nastavte na základnú hodnotu ISO 100, alebo 200, podľa konkrétneho fotoaparátu. Vtedy má snímač najväčší dynamický rozsah a najnižší šum. Používať vyššiu citlivosť je, v tomto žánri , “barbarstvo”.
Vyváženie bielej tiež nenechajte na automatike. Mne sa osvedčilo vybrať z prednastavených hodnôt. Najčastejšie nastavím “denné svetlo” a to aj pri zapadajúcom slnku a počas modrej hodinky. Prednastavené vyváženie bielej zaručí farebnú konzistentnosť. S WB pracujte kreatívne, aby farby zodpovedali vaším predstavám.
Vyváženie bielej má veľký vplyv na farebnosť. Vľavo AUTO WB, vpravo manuálne nastavená predvoľba “denné svetlo”.
AK chcete plne využiť potenciál snímača a fotoeditorov, fotografujete do formátu RAW. Začiatočníci môžu súčasne fotografovať do JPG/HEIF + RAW. RAW upravia, až sa naučia postprocesing.
Úprava fotografia je dnes dôležitejšia ako v minulosti. Je to jediný spôsob, ako sa odlíšiť od ostatných fotografov, ktorí majú tiež špičkovú techniku a vedia fotografovať. Ak ovládate postprocesing, vytvoríte si vlastný štýl. Populárne je tónovanie Orange & Teal, dve kontrastné farby. Mne sa ale tyrkysová nepáči a tak som si vytvoril vlastné tónovanie Orange & Blue. O pá rokov asi príde do módy niečo iné. Ak fotografujete do RAW, môžete úpravy resetovať a fotky upraviť nanovo. Podľa najnovších trendov.
Vľavo surový RAW, vpravo po aplikovaní presetu a úpravách v Lightroom Classic CC.
61 Mpx asi nikdy nebude málo. Stačí to na vytlačenie fotografie širokej 2 metre vo fineart kvalite. Ak by sa chcel niekto na takú fotografiu pozerať lupou, ponúka fotoaparát funkciu Highres shot. Zložením až 16 záberov dokáže nasnímať 240 Mpx fotografiu! Má to ale malý zádrhel. Fotoaparát musí byť na statíve a na fotografiách sa môžu objaviť artefakty, aj keď sa to algoritmus skladania snaží kompenzovať.
Existujú programy, ktoré dokážu zväčšiť rozlíšenie softvérovo a to prekvapujúco dobre. Používajú umelú inteligenciu. Keď to vyskúšate na nejaké skladané fotografie vo vysokom rozlíšení zabudnete. Asi najdostupnejšia je funkcia Superresolution v Lightroome, ktorá zväčší rozlíšenie na štvornásobok. Photoshop s pluginom Super Zoom zväčší rozlíšenie zo 61 Mpx až na viac ako 700 Mpx. Nie dokonale, ale stačí to na kvalitnú tlač fotografie veľkej aj 5 metrov.
Detail z fotografie zväčšenej pomocou pluginu Super Zoom v Photoshope CC, aj to je len 50% zväčšenie.
Sony A7R V v kombinácii s FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS je ultimátna zostava. Stále je aj tak najdôležitejšie ovládať technickú aj kompozičnú stránku fotografie. Výborné fotografie, len v nie tak vysokom rozlíšení, zvládnete aj bežným amatérskym fotoaparátom a teleobjektívom. Držím palce a nezabudnite sa pochváliť v galérii
Poznámka: Fotografie v galérii sú v plnom rozlíšení, vyvolané z RAW v programe Lightroom Classic CC.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)