Mobil verzus fotoaparát

Mobil verzus fotoaparát

Blog  /  Julo Kotus / 20.08.2015 / 10:35

„Žijeme vo svete obrazu, v ktorom je každý rok vyhotovených viac fotografií, ako za celú doterajšiu históriu sveta!“ (David D. Burstein, Fast Future: How the Millennial Generation is Shaping Our World)

Jedna z najlepších prednášok na Photokina 2014 na Nikon pódiu

Na najväčšom fotografickom veľtrhu Photokina 2014 na pódiu spoločnosti Nikon odznela neuveriteľne zaujímavá prednáška. Kým ostatné spoločnosti sa v prvý večer snažili čo najlepšie prezentovať svoje nové produkty pre nás, novinárov, Nikon v spolupráci s agentúrou The Future Laboratory pripravil zaujímavý sociálny prieskum. Podľa údajov, ktoré agentúra získala od rôznych autorov, rozhovormi a zbieraním údajov, žijeme v dobe fotografie a obrazová informácia je veľmi populárna. Za každý nový rok je vyhotovených viac fotografií, ako bolo vyfotených v doterajšej 175 ročnej histórii fotografie!!!

Je zrejmé, že dnešný virtuálny priestor zapĺňajú miliardy digitálnych fotografií z mobilných telefónov a tabletov. Ak sa chceme v záplave online fotografií odlíšiť, alebo upútať pozornosť, ako to dosiahnuť? Podľa prieskumov najväčší úspech nezaznamenávajú fotografie z mobilov či tabletov, ale najviac pozornosti pútajú ostré fotografie s peknými farbami, netradičným svetlom a rozostreným pozadím. Či už ide o rodinné fotografie, fotografie detailov, jedál či dovolenkové fotografie... 

Takúto fotografiu s rozostrenými svetlami v pozadí by ste mobilom dnes nevyfotili.

A práve tu sa situácia trochu zamotáva a naša pohodlnosť nám ju nepomáha rozuzliť. Nijaký mobilný telefón s malým snímačom totiž takéto fotografie robiť nedokáže. Fotografovanie mobilom je isto pohodlné, veď nemusíte mať pri sebe nič špeciálne, stačí tá malá vec, ktorá chce pohladkať a dokáže všetko možné. Ale výsledok vo fotografii nie je najlepší. V pohode poslúži na dokumentáciu nečakanej udalosti, oskenovanie otváracích hodín na obľúbenej krčme či fotokópiu dokumentu, ktorý musíme okamžite odoslať eMailom alebo MMS-kou. Pozor, týmto nepopieram, že mobil možno použiť aj profesionálne na reportáž určitých udalostí, kde je potrebné čo najrýchlejšie odoslať výsledok. Mnoho reportérov pod tlakom súťaže o prvenstvo v prinášaní informácií pošle prvé fotografie práve z mobilného telefónu. Ak však plánovane chceme fotografiou vyjadriť svoj pohľad na svet, ukázať niečo zo svojho života a upútať pozornosť medzi miliónmi fotografií, s mobilom to budeme mať ťažšie.


5 dôvodov prečo fotoaparát

  1. Ostrosť časti fotografie vynikne vtedy, keď máme zvyšok scény príjemne rozostrený. To žiaden mobilný telefón v súčasnosti nedokáže, keďže malý senzor = extrémne krátke ohniská objektívov = extrémne veľká hĺbka ostrosti bez možnosti ju kreatívne ovplyvniť.
  2. Ovládanie mobilných fotoaparátov nie je intuitívne a ovplyvniť výsledok vieme spravidla len minimálne. Len máloktorý mobil má rýchlo a užívateľsky príjemne vyriešenú už len tak základnú vec, ako je korekcia expozície (rýchle stmavenie alebo zosvetlenie obrazu v prípade potreby), nehovoriac o tom, ak by sme chceli mať pod kontrolou expozičný čas či clonu. V prípade, že máte vlhké ruky alebo rukavice, viete fotoaparát ovládať iba pomocou hardvérových tlačidiel, čo v prípade telefónu znamená iba spúšť alebo ste skončili s fotením úplne.
  3. Zaujímavé svetlo nie je poludňajší výpek, ale jemné svetlo pri východe a západe slnka, lomené svetlo a odrazy v rôznych zákutiach, v zaujímavo osvetlených interiéroch... Také svetlo je zvyčajne málo intenzívne a mobily s malým senzorom ho majú problém pekne zachytiť. Malý senzor = málo svetla = nutnosť umelo zvyšovať citlivosť = zvýšený šum v obraze a pozmenené, šedivé farby, málo detailov. Tu platí jednoduchá úmera, čím väčší senzor, tým lepšia kvalita obrazu v zmysle rozlíšenia, farieb a šumu v prípade slabšieho svetla. Len pre porovnanie, senzor smartfónu iPhone 6 plus, ktorého fotoaparát je považovaný za slušný, má v porovnaní s obyčajným kompaktom za 80€ polovičnú plochu snímača a v porovnaní so slušnejším kompaktom dokonca len tretinovú plochu snímača. Ak by sme pokračovali ďalej, tak kompakty s 1“ senzorom majú 7,5 násobne väčší senzor, mirrorless 4/3“ 14,5 násobne, APSC zrkadlovka 24,5 násobne a Full Frame zrkadlovka takmer 56 násobne väčší senzor ako iPhone 6. Už je vám jasné, prečo je interiér a šero nočnou morou každého smartfónu?
  4. Zaujímavé veci sa nedejú len blízko nás, niekedy nie je možné sa k objektu priblížiť. Tu hrá nezastupiteľnú rolu priblíženie objektu pomocou optického transfokátora, tzv. zoom u fotoaparátov. Kým aj bežné kompakty disponujú slušným priblížením, smartfóny pre svoju tenkú konštrukciu nemajú optickú približovaciu sústavu. Možno u nich nájsť softvérový zoom, ale nejde o nič iné, ako o orez fotky a prerátanie rozlíšenia, čo má neblahý vplyv na kvalitu fotografií.
  5. Ak intenzívne fotíte alebo natáčate smartfónom, čerpáte mnoho jeho energie, ktorá vám môže chýbať neskôr pri telefonovaní, surfovaní a iných činnostiach.

 

 

V prospech mobilov a fotoaparátov v nich hovorí zas týchto 5 dôvodov:

  1. Mobil je poruke stále, je to pohodlné mať pri sebe iba jedno malé zariadenie, ktoré na určité aplikácie postačuje.
  2. Mobil je neuveriteľne pružný a okamžite môžem svoje fotografie zdieľať s priateľmi na internete.
  3. Jedna investícia do mobilu je menej ako dve, do mobilu aj do slušného fotoaparátu.
  4. Drahšie smartfóny majú veľké obrazovky s vysokým rozlíšením, komponovanie či prezeranie nafotených záberov a videa je komfortnejšie.
  5. Editovanie obrazu priamo v zariadení je pokročilejšie u smartfónov, kde pre rôzne operačné systémy nájdeme veľké množstvo aplikácii na úpravu fotografií so špeciálnymi filtrami (Instagram, Snapseed...).

Tak, zatiaľ tému nechám rozpracovanú v úvodnom štádiu, vyslovte v komentári váš názor a podeľte sa so svojimi skúsenosťami. Môžete sa však tešiť na ďalšie porovnania medzi mobilom a fotoaparátmi rôzneho typu, v rôznom svetle a pri rôznych žánroch, ale aj v pripravenosti fotoaparátov na rýchle zdieľanie či odosielanie snímkov.   :-)

Na záver jeden veľmi rýchly testík. Porovnanie obyčajnej večernej domácej fotky mojej dcérky Zary. Jedna fotografia je vyhotovená mobilom Sony Xperia SP a druhá APSC fotoaparátom Fujifilm X-T1 s 35mm objektívom. Áno, je to drahší fotoaparát, ale podobnú fotografiu by ste vyhotovili aj základnou zrkadlovkou APSC s 35mm objektívom spolu za 500€. Čo myslíte, ktorá fotka by sa viac páčila publiku a neskôr i samotnej Zare?

Mobil verzus fotoaparát
5 5 with 1
 
počet hodnotení: 1

Komentáre

  • Lukáš Nagy / 20.08.2015 11:23:29
    pekný článok, záverečná fotka hovorí za všetko. ja používam mobil len ako záznamník, aj keď som už videl aj súťaž o najlepšie foto z iphonom, niekto fotil olympiádu mobilom a podobne... v dobrom svetle to nemusí byť až také zlé, ale mám pocit, že dej na fotografii musí byť veľmi zaujímavý aby prehlušil tú (ne)kvalitu.
  • Nina Horná / 20.08.2015 11:23:32
    Ja fotím mobilom veľa, lebo sa mi nechce so sebou stále ťahať D90, ale samozrejme cítim, že fotky sa veľmi nedajú porovnať, aj keď mám schopný smartphone Samsung. :) Myslím, že z tej ukážky je rozdiel zrejmý...
  • Ďuro Mika / 20.08.2015 13:30:43
    Mobilom zásadne nefotím, som rozmaznaný full frameom tak, že už neviem používať ani APSC... :D Ale jasné, keď potrebujem poslať kópiu dokumentu na úrad alebo účtovníčke, tak mobil, ale poriadne si pritom zanadávam, hlavne keď je už večer.
  • Dušan Majerník / 20.08.2015 15:22:36
    budem sa opakovať ale záverečná fotka hovorí za všetko , fajny článok, preposielam hneď koleginke , ktorá je veľký fanúšik mobilového fotenia :)
  • Dušan Majerník / 20.08.2015 15:22:36
    budem sa opakovať ale záverečná fotka hovorí za všetko , fajny článok, preposielam hneď koleginke , ktorá je veľký fanúšik mobilového fotenia :)
    jana sedlakova / 20.08.2015 17:33:15
    asi preto ,,zmäkla,, :):)
  • Roman Lacko / 21.08.2015 07:32:56
    80% vecí ktoré boli popísané v nevyhodach, alebo teda v minusoch oproti dslr pre môj mobil neplatí. Dobre clona zostáva stále f1.8 ( raz mi ukázalo v exisfe 1.7 ) Ale pozadie rozostri aj môj mobil pokiaľ som "dostatočne" blízko k fotografovanemu objektu. A hlavne mobil mi poskytuje kompletné manuálne nastavenie. Čas, Clona, ISO, manuálne vyváženie bielej ktoré sa hneď zobrazuje na displeji. Už len niečo ako stativ mi chýba aby som mohol fotiť pri 30sec. expozícií. Pri f1.8 a čase 30sec ma celkom zaujíma nočná obloha ako bude vyzerať. Musím skúsiť veru :) Ale samozrejme že to nie je môj hlavný fotak aj keď disponuje všetkými tými minimálnymi funkciami..
  • Roman Lacko / 21.08.2015 07:32:56
    80% vecí ktoré boli popísané v nevyhodach, alebo teda v minusoch oproti dslr pre môj mobil neplatí. Dobre clona zostáva stále f1.8 ( raz mi ukázalo v exisfe 1.7 ) Ale pozadie rozostri aj môj mobil pokiaľ som "dostatočne" blízko k fotografovanemu objektu. A hlavne mobil mi poskytuje kompletné manuálne nastavenie. Čas, Clona, ISO, manuálne vyváženie bielej ktoré sa hneď zobrazuje na displeji. Už len niečo ako stativ mi chýba aby som mohol fotiť pri 30sec. expozícií. Pri f1.8 a čase 30sec ma celkom zaujíma nočná obloha ako bude vyzerať. Musím skúsiť veru :) Ale samozrejme že to nie je môj hlavný fotak aj keď disponuje všetkými tými minimálnymi funkciami..
    Roman Lacko / 21.08.2015 07:36:49
    Všetkými tými manuálnymi funkciami tam malo byť :) nie minimálnymi... Ešte jedna vec či je to mobil, alebo dslr, kompakt. Ľudia by nemali zabúdať na kompozíciu vždy keď je to možné a vhodné. To že človek foti mobilom neznamená že môže fotiť tak ako by mu mobil vytvoril fotografiu tesne po vypadnutí z ruky. To mi skôr vadí ako samotná foto z mobilu.
  • Roman Lacko / 21.08.2015 07:32:56
    80% vecí ktoré boli popísané v nevyhodach, alebo teda v minusoch oproti dslr pre môj mobil neplatí. Dobre clona zostáva stále f1.8 ( raz mi ukázalo v exisfe 1.7 ) Ale pozadie rozostri aj môj mobil pokiaľ som "dostatočne" blízko k fotografovanemu objektu. A hlavne mobil mi poskytuje kompletné manuálne nastavenie. Čas, Clona, ISO, manuálne vyváženie bielej ktoré sa hneď zobrazuje na displeji. Už len niečo ako stativ mi chýba aby som mohol fotiť pri 30sec. expozícií. Pri f1.8 a čase 30sec ma celkom zaujíma nočná obloha ako bude vyzerať. Musím skúsiť veru :) Ale samozrejme že to nie je môj hlavný fotak aj keď disponuje všetkými tými minimálnymi funkciami..
    Julo Kotus / 21.08.2015 10:23:10
    Áno, niektoré mobily majú svetelný objektív, jeho výhoda sa ale stráca pri extrémne malom snímači. Iný čas a fotku dostanem, keď mám večer alebo v interiéri F1,8 objektív na fotoaparáte, ktorý v pohode zvláda ISO 3200 a inú fotku, keď mám rovnako svetelný objektív na pidi senzore v mobile, ktorý ani ISO100-200 nezvláda tak, ako foťák ISO32000. Odpichnúť pozadie pri makre alebo extrémne blízkom zábere nie je pre žiadnu techniku problém... V každom prípade súhlasím s tým, že oko fotografa, svetlo a kompozícia sú rozhodujúce vo fotke. To je ale úplne iná téma. TENTO ČLÁNOK NESLÚŽI NA TO, ABY TVRDIL, ŽE STAČÍ MAŤ DOBRÝ FOŤÁK... MYSLÍM, ŽE OD ZAČIATKU JE ZREJMÉ, ŽE CHCE POUKÁZAŤ NA TO, AKO SA KVALITATÍVNE A VÝRAZOVO ODLÍŠIŤ OD MILIÓNOV FOTIEK VYTVORENÝCH MOBILMI. A podľa prieskumov kreatívna fotka vytvorená foťákom má oveľa väčšiu šancu zaujať, ako fotka z mobilu. Ďakujem za zapojenie sa do témy a názor.
  • Alexander Bačo / 21.08.2015 12:45:14
    sranda, kam sa to celé technologicky posúva...verím však, že mobil zostane vždy prioritne na telefonovanie a fotoaparát na fotografovanie...a toľko urobených fotiek z mobilov a tabletov za rok, ako za celú éru fotografie doteraz ma skôr desí, ako upokojuje...ani neviem uviesť dôvod, že prečo...ale nepáči sa mi to
  • Martin Sipták / 21.08.2015 14:44:53
    Samozrejme fotoaparát je fotoaparát a mobil je mobil. Nikdy sa mobil nevyrovná kvalitnému fotoaparátu. Jednu dobu som mal tendenciu, že na také nedeľné prechádzky budem nosiť len mobil na fotenie, ale teraz radšej nosím fotoaparát s 35mm objektívom a to mám mobil, ktorý ma jeden z tých lepších foťákov. Ale.... jendo veľké ale. Vidim an svojom okolí, že ľudia čo moc nefotia, nehrajú sa z HO a poodbne a predtým fotili s kompaktmy tak tieto kompakty vymenili za mobil. Sám som žene kúpil mobil čo ma lepší foťak a už nepoužíva kompakt. Mylsím na výlety alebo kde niekam ide s kamarátmi. A dokonca robí mobil lepšie fotky jak kompakt a to je kompakt starý 2 roky. To isté moja mama. Jak má Iphone, foí len s ním a kompakt sedí doma, zas 2 ročný kompakt a zas robí lepšie fotky. Nehovorím že fotia nejak na vysokej úrovni ale jednoducho sú na výlete tu si vyfotia domček, tam opičku a tu oco pri pamiatke... Pre takýchto ľudí je lepšie zainvestovať a priplatiť si 150 eur na mobile a mať lepší mobil s lepším foťakom ako kupovať kompakt za 150 eur, ktorý keď vynechám zoom nič neprinesie a a fotkách 10*15 alebo vo fotoknihách kvalitný rozdiel nevidno.
  • Martin Sipták / 21.08.2015 14:44:53
    Samozrejme fotoaparát je fotoaparát a mobil je mobil. Nikdy sa mobil nevyrovná kvalitnému fotoaparátu. Jednu dobu som mal tendenciu, že na také nedeľné prechádzky budem nosiť len mobil na fotenie, ale teraz radšej nosím fotoaparát s 35mm objektívom a to mám mobil, ktorý ma jeden z tých lepších foťákov. Ale.... jendo veľké ale. Vidim an svojom okolí, že ľudia čo moc nefotia, nehrajú sa z HO a poodbne a predtým fotili s kompaktmy tak tieto kompakty vymenili za mobil. Sám som žene kúpil mobil čo ma lepší foťak a už nepoužíva kompakt. Mylsím na výlety alebo kde niekam ide s kamarátmi. A dokonca robí mobil lepšie fotky jak kompakt a to je kompakt starý 2 roky. To isté moja mama. Jak má Iphone, foí len s ním a kompakt sedí doma, zas 2 ročný kompakt a zas robí lepšie fotky. Nehovorím že fotia nejak na vysokej úrovni ale jednoducho sú na výlete tu si vyfotia domček, tam opičku a tu oco pri pamiatke... Pre takýchto ľudí je lepšie zainvestovať a priplatiť si 150 eur na mobile a mať lepší mobil s lepším foťakom ako kupovať kompakt za 150 eur, ktorý keď vynechám zoom nič neprinesie a a fotkách 10*15 alebo vo fotoknihách kvalitný rozdiel nevidno.
    Julo Kotus / 21.08.2015 15:21:08
    Áno, súhlasím, preto článok nie je o tom, že sa nedá, ale že ak chce niekto zaujať a odlíšiť sa z toho kvanta fotiek z mobilu, jedna z ciest je fotoaparát, ktorý umožňuje zmenu ohniska, prácu s hĺbkou ostrosti a fotenie v slabšom ale atraktívnom svetle. Vďaka za názor.
  • Daniela Rapava / 23.08.2015 16:48:52
    Ludia maju rozne naroky na fotky, niekomu staci dokumentacia, pre ineho je dolezity objav, kde rozhoduje kreativita, svetlo, napad a hlavne potreba sa vyjadrit. Ti druhi urcite neriesia tento problem. Vizualna komunikacia je tak efektivna, ze enormny narast fotografii je samozrejmy, ti, ktori casom zistia, ze nou mozu povedat omnoho viac , nez len rychlo zdokumentovat realitu, si urcite prejdu svoju cestu k stale lepsiemu fotoaparatu. A vyrobcovia mobilov budu dalej oslovovat tych prvych, aj takymi sutazami, ze zmen styl fotenia a fot mobilom, ako bezala nedavno.. pre mna je to jednoznacne, mobil mam len na telefonovanie, v ziadnom pripade by som lepsi kvoli foteniu nechcela. A pamatam si velmi dobre to ocarenie, ked som prvy raz foti.a zrkadlovkou, pozrela do hladacika, zrazu som bola len ja a neskutocny obraz, pozerala som so zatajenym dychom a to bol pozicany olympus...a trvalo naozaj kratko a fotila som canonom. Ten zazitok z fotenia je u mna asi najrozhodujucejsi, pocit ako sukromne velkoformatove kino, obrazovka, cez ktoru vstupujem do inej reality, takmer nevyuzivam zivy nahlad...Fotoaparat je doslovne moje tretie oko, ked ho nemam, citim sa ako znevyhodnena..
  • Julo Kotus / 21.08.2015 10:23:10
    Áno, niektoré mobily majú svetelný objektív, jeho výhoda sa ale stráca pri extrémne malom snímači. Iný čas a fotku dostanem, keď mám večer alebo v interiéri F1,8 objektív na fotoaparáte, ktorý v pohode zvláda ISO 3200 a inú fotku, keď mám rovnako svetelný objektív na pidi senzore v mobile, ktorý ani ISO100-200 nezvláda tak, ako foťák ISO32000. Odpichnúť pozadie pri makre alebo extrémne blízkom zábere nie je pre žiadnu techniku problém... V každom prípade súhlasím s tým, že oko fotografa, svetlo a kompozícia sú rozhodujúce vo fotke. To je ale úplne iná téma. TENTO ČLÁNOK NESLÚŽI NA TO, ABY TVRDIL, ŽE STAČÍ MAŤ DOBRÝ FOŤÁK... MYSLÍM, ŽE OD ZAČIATKU JE ZREJMÉ, ŽE CHCE POUKÁZAŤ NA TO, AKO SA KVALITATÍVNE A VÝRAZOVO ODLÍŠIŤ OD MILIÓNOV FOTIEK VYTVORENÝCH MOBILMI. A podľa prieskumov kreatívna fotka vytvorená foťákom má oveľa väčšiu šancu zaujať, ako fotka z mobilu. Ďakujem za zapojenie sa do témy a názor.
    Roman Lacko / 24.08.2015 06:31:59
    Súhlasím. Len ešte podpichnem iso 50-100-200 mám v rovnakej kvalite ako asi jeden z tých drahsich komaktov. No aj tak na prechádzky a rychle cvaky som si kúpil M3. Na zbytok je/bude fullframe. Mobil mi dokáže robiť zábery vhodné aj pre tlač na A4-3 ale úprimne stále mi vychádza z fotiek ktoré zostanú na externom disku a nejdú do koša cca na 1 z mobilu 10 až 15 zo zrkadlovky. Je to kednoducho iné. A hlavne už ten pohľad do hľadačika a odtrhnutie sa tým od reality okolo je to hlavné prečo dám radšej oko na Hľadačik než čumákovať na 5,5" displej mobilu. Celkovo tým prvým prispevkom som len chcel jemne naznačiť že už prišla doba kedy mobily majú profesionálny manuálny režim, fotia do raw formátu a hlavne ich kvalita je porovnateľná s kompaktmi strednej a vyššej triedy :) ( o veľkosti snimaca a jeho vplive na kvalitu fotografie sa baviť nemusíme ďalej )
  • Fero Martančík / 27.08.2015 11:49:24
    V prípade, že ide o vyslovenie názoru, tak moja odpoveď je „všetko záleží od okolností a od vás záleží, čo uprednostnite“. Fotograf profesionál predpokladám, že nerozmýšľa, čím bude fotiť ak ide o kvalitu výstupu. Mobil je zariadenie, ktoré bolo pôvodne určené na telefonovanie. Pre desiatimi rokmi asi by sme túto tému neotvárali. Otázne je aké odpovede budú za ďalších 5-rokov ak budeme porovnávať možností a kvalitu mobilov resp. fotoaparátov (určitej triedy). Je potrebné priznať, že výrobcovia smartfónov vylepšujú vo svojich zariadeniach okrem displeja aj fotoaparáty a očividne sa im to darí. Obavám sa, že tento trend zasiahne (už zasiahol) triedu lacnejších kompaktov! Mal som možnosť v krátkom čase porovnať niektoré drahšie smartfóny aj z pohľadu kvality fotoaparátu, možno to niektorých z vás zaujme. Pripájam linky: http://www.polygrafia-fotografia.sk/25796 http://www.polygrafia-fotografia.sk/25735 Verím, že administrátor bude súhlasiť z ich zverejnením.
  • Silva Pokorná / 30.06.2017 10:14:05
    Je fakt, že fotenie mobilom je pohodlnejšie a tak nejak rýchlejšie a dajú sa urobiť aj pekné a zaujímavé fotky. Mobily všeobecne ponúkajú už veľa skvelých funkcií.
Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...