Možno ste to postrehli. V apríli tohto roku sa šuškalo, že sa Slovenskom preháňa F1. Niekoľko dní už aj vieme, čo bolo za tým. Natáčanie raod tripu s monopostom RedBull RB7. V tom, v ktorom v roku 2011 Sebastian Vettel vyhral titul Majstra sveta F1. Tentokrát v ňom ale sedela iná pretekárska legenda - David Coulthard. Czech & Slovak Road Trip: From Castle To Castle si treba vychutnať na veľkej obrazovke a so zvukom.
Štáb Red Bull strávil nakrúcaním šesť dní, aby mohlo vzniknúť toto 7-minútové video. Uvidíte v ňom aj Števa Svitka ako baču a Rytmusa ako „najrýchlejšieho kapra Bratislavy“. Od Prahy cez Moravu a Tatry do Bratislavy. Bez zbytočnej romantiky, akčne ako sa na Red Bull patrí. Súčasťou je aj odvážny let ponad dráhu popradského letiska aj tzv. odhodenie lietadla. Tvárou v tvár, dvaja piloti, jeden vo formu a druhý v lietadle len niekoľko od seba v rýchlosti 200 km/h. Trinásťnásobný víťaz veľkých cien F1 vs. majster sveta v akrobatickom lietaní Martin Šonka. Skanzen v Pribyline poslúžil ako kulisa tradičného slovenského vidieka, zábery na slovenské hrady a na záver jazda po Bratislave s finišom na hrade. Lepšie raz vidieť ako stokrát počuť! (video nájdete na konci článku)
K takémuto projektu patrí veľká výpravy šikovných a skúsených ľudí. Fotografi boli samozrejmosťou. Nechýbal ani oficiálny Red Bull fotograf Dan Vojtěch, ktorý porozprával o svojich zážitkoch a skúsenostiach.
Ako si sa dostal k tomuto projektu? Oslovili ťa z Red Bullu automaticky, keďže si ich oficiálny fotograf, alebo si sa o túto prácu uchádzal?
Vďaka dlhodobej spolupráci ma z Red Bullu oslovili. Už z minulosti som mal s podobnými projektami skúsenosti. Takže na základe klasického dopytu služby.
Pri fotení si ale nebol sám.
Podobné akcie sú pomerne náročné na fotenie, takže ich fotia tímy ľudí, keďže jeden by to nezvládol. Bolo nás tam viac-menej päť fotografov Boli sme rozdelení, ja som bol akoby hlavný fotograf - spojka medzi video a fotoprodukciou. Vždy som zistil, čo sa bude točiť, tlmočil som to fotografom a rozdelili sme si prácu, tak aby nám nič neušlo.
Takže vaša spolupráca nespočívala v tom, že by ste si prácu rozdelili podľa dní, ale v každej lokalite ste boli všetci spolu a tak aj pracovali. Keď bolo naraz toľko fotografov na pľaci, nestávalo sa vám, žeby ste si liezli do záberov?
Vždy ráno alebo večer sme si povedali kto bude kde stáť, na každý deň sme si urobili takýto plán. Keďže som boli dopredu dohodnutí, celkom sa nám darilo vyhýbať sa navzájom a kooperovať. Pomáhali nám k tomu aj vysielačky, keďže často sme boli od seba pomerne vzdialení.
Z celého natáčania vzišlo 7-minútové video. Ako dlho trvalo celé natáčanie?
6 dní fotenia a točenia v rade na samotnom road tripe, pred tým nejaké schôdzky a potom sa ešte dofocovali nejaké fotografie počas natáčania intra.
Vo formule sedel David Coulthard, kto pilotoval lietadlo?
Martin Šonka, náš český majster sveta a leteckej akrobacii a Red Bull pilot.
Akou technikou si fotil?
Väčšinu fotografií som nafotili Nikonom Z 7II, ale používal som aj Nikon D850, lebo má overený konektor na diaľkové ovládanie, ktoré používam. Mohol som ho tak bez problémov spúšťať na diaľku. Používal som klasický zoom NIKKOR 24-70 mm a pevné ohnisko NIKKOR 50 mm f/1,2 a profi zoom NIKKOR 70-200 mm f/2,8 VR S.
Aké máš po tomto fotení skúsenosti s kontinuálnym zaostrovaním a snímaním na novom Nikone Z 7II?
Fotoaparát zaostroval v pohode a sledovanie bolo komfortné aj vďaka stabilizátoru. Ten umožňuje aj vytvorenie pekných panning záberov, kde je pozadie rozmazané pohybom a objekt relatívne ostrý. Všetky objektívy boli geniálne ostré a to aj pri odclonení. Platí to aj pri 50 mm f/1,2. Aj na plne otvorenej clone F 1,2 bol objektív krásne ostrý.
Zaujímalo by ma, čo si fotil s 50 mm f/1,2? Je to skôr portrétny a detailný objektív, s ktorým vynikne krásny hladký bokeh.
Bolo to väčšinou, keď auto niekde stálo a takisto, ako vravíš, na zachytenie niektorých detailov.
Pri fotení ste boli traja Nikon fotografi. Techniku ste mali svoju, alebo vám nejako vyšiel v ústrety aj samotný Nikon?
V Nikone nám boli nápomocní a mohli sme si požičať techniku, ktorá nám chýbala. Tak napríklad práve tú extrémne svetelnú 50-ku f/1,2, ktorá nám umožnila vytvoriť špecifické zábery.
Je veľmi sympatické, že do projektu sú zahrnuté a akoby nanovo spojené naše krajiny Česko a Slovensko. Kto prišiel s myšlienkou realizovať to práve takto?
Myslím, že tímy z Red Bull Media House Production alebo z OLD & RICH sú medzinárodné a často komunikujú spolu. Stretávajú sa a spolupracujú. A myslím si, že to úprimne tak vnímajú, že sme stále spolu alebo máme k sebe najbližšie.
Je to nemožné tak nádherné krajiny vtesnať do 7 minút a ešte pritom spropagovať značku. Ako sa vyberali lokácie a zaujímavosti, ktoré sa ukázali?
Myslím, že ten výber dosť podliehal logistike a časovému obmedzeniu. Samozrejme, že tam nie je zďaleka ani len naznačené prírodné či kultúrne bohatstvo krajín. Na takéto filmy je treba počítať s časom natáčania v mesiacoch ak nie rokoch.
Presne tak, ale tento počin vnímam veľmi pozitívne, ako vydarenú reklamu nielen na produkt, ale aj na naše krajiny.
Tak to určite, rovnako to vnímam aj ja.
Ak to nie je politicky nekorektné, prezraď, v ktorých lokáciách sa ti najviac páčilo alebo najlepšie fotilo?
Ja by som vybral dve. Určite by to bol Karlov most a Praha. Je to moje mesto, ale vidieť ho takto za východu slnka opustené malo obrovské čaro. Druhé by boli Vysoké Tatry, kde sme v jednej serpentíne točili a fotili pri západe slnka, pričom nad nami sa čneli ešte zasnežené končiare. Formula tade prechádzala veľkou rýchlosťou po zaprášenej ceste. To bolo tiež veľmi pekné.
Naozaj to bolo tak opustené v tej Prahe, alebo ste museli zatvoriť vstupy na most?
Všade to bolo zatvorené, už len kvôli bezpečnosti sa to muselo zatvárať, či už išlo o Karlov most alebo všeobecne Prahu či Bratislavu. Bezpečnosť je prvoradá, to auto išlo naozaj rýchlo. Ale sem tam sa v záberoch mihne komparz, hlavne v Prahe.
Čo bolo najnáročnejšie vyfotiť a zachytiť na tamto projekte?
Ja myslím, že tam nebolo vyslovene nejaké jedno náročnejšie fotenie, skôr išlo o to zvládnuť to celkovo. Šnúra 6 dní je veľmi náročná. Znamená to, že skoro ráno vstávate, presúvate sa, fotíte často na horúcom slnku, z auta je rev, práši sa. Je to krásne a vzrušujúce na chvíľu alebo aj na jeden deň, ale po niekoľkých je to už unavujúce. Potom večer starostlivosť o techniku, zálohovanie, batérie... Idete zase veľmi neskoro spať. Ale neľutujem to ani si nesťažujem. Bol to veľmi pekný i keď náročný čas a som zaň vďačný. Za to, že som mohol byť súčasťou takého projektu.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)