V najväčšom slovenskom kamennom fotoobchode PROlaika mi na krk zavesili nový plnoformátový Panasonic Lumix DC-S5II so superširokým objektívom Panasonic Lumix S 14-28mm f/4-5.6 Macro a vykopli ma do ulíc centra Bratislavy.
Vraj: Prines niečo inšpiratívne a siahni si na novinky, ktoré sú šetrné k peňaženke či bankovému účtu a napriek tomu zodpovedajú súčasnému trendu záujmu zákazníkov. Ľahké plnoformátové telo a k tomu ľahký objektív, ktorý nezaberá veľa miesta, napriek tomu, že je to všetko v súčasnosti vyhľadávané FullFrame.
Za tú chvíľu s foťákom na krku a na oku oceňujem vylepšený autofocus s fázovou detekciou so 779. ostriacimi bodmi. Ten zvládne tvár na oko zaostriť aj u malých objektov, rozozná človeka, vtáka a zvieratá. Príjemné pohladenie je aj 5-osá stabilizácia, ktorá výrazne pomáha kompenzovať chvenie v rukách.
Súčasťou tučnučkejšieho telíčka je aj tučnučkejšia batéria. Fotoaparát umožňuje dobíjanie za jazdy cez USB-C. To je zásadná informácia pre tých, ktorí tvoria videá. Fotoaparát zvládne 6K záznam pri 30. obrázkoch za sekundu.
Podrobnejšia recenzia fotoaparátu bude na portály fotoma.sk už onedlho. Ja som ho mal chvíľu v ruke. Viac technických detailov nájdete v produktovej karte obchodu TU.
Oproti prvej, staršej S5 je dvojka trošku tučnejšia a objemnejšia, o málo ťažšia, má už takmer štvrť kilogramu a pribudol jej 8-smerový joystick.
Mne za tu chvíľu sadol do ruky tak akurát, rovnako ako jeho predchodca S5.
Čo s takým superširokáčom v meste? Je to vo hviezdach? Alebo v oblakoch? V oblakoch! Pozrel som cez hľadáčik dohora smerom do oblohy a hneď mi bolo jasné, že toto je jedna z ciest, ako využiť tento extrémny ohniskový rozsah aj medzi budovami.
Superširokáč robí zaujímavejšími aj obrázky z interiérov. Sú dve možnosti: Buď si fotograf precízne potrpí na vyrovnaných líniách a už od začiatku na ne myslí, ako ich bude v počas postprodukcie vyrovnávať. V tom prípade si nemôže dovoliť nechať sa uniesť a musí sa kontrolovať tak, aby bol výsledok čo najprirodzenejší. Divoké zábery vzdialenejšie od osi roviny záberu sa od istej hranice príjemne vyrovnať nedajú a ak aj, obrázok môže pôsobiť smiešne, neprirodzene a hlúpo.
Lenže, každý fotograf, aj líniový puritán, si občas potrebuje dožičiť slobodu a užiť si. Výsledok pri tom nemusí byť katastrofa, skôr naopak. Extrémny uhol pohľadu môže obrázky oživiť a urobiť ich zaujímavejšími. Samozrejme, aj v tomto prípade treba brať ohľad na kompozíciu. Bezhlavé cvakanie okolo seba zvyčajne k úspechu a obdivu fotografickej zručnosti nevedie.
Práve na takúto slobodu pohľadu akoby bola kombinácia, ktorú som dostal na krk ako stvorená. Sama si to pýtala.
Pri fotení krajiniek či architektúry poteší možnosť rozšírenia rozlíšenia na fotoaparáte. 24,2-megový snímač sa dá vďaka režimu High Resolution Mode nastaviť až na 96-mega pre detailnejšie fotografie. V tomto režime ma potešili verné a bohaté farby so širokým dynamickým rozsahom aj pri vysokej citlivosti do 51200 ISO.
Panasonic Lumix S 14-28 mm f/4-5,6 má bajonet L-Mount. Okrem fotografovania tento objektív isto ocenia aj videografi.
Je tiež ako stvorený pre cestovateľov. Jeho hmotnosť je len 345 gramov, čo nie je takmer žiadna záťaž v batohu fototuristu.
Konštrukcia a odolnosť proti prachu a vyzrážanej alebo zľahka stekajúcej vode isto ulahodí oddaným krajinkárom, ktorí sa za svojimi obrázkami veľa nachodia a istotu ideálneho počasia na „mieste činu“ nemajú.
V čase, keď som otváral obrázky z mesta ešte Lightroom neotváral RAWy z S5II. Preto som k ľúbivosti nežne pomohol iba niekoľkým jepegom.Panasonic Lumix DC-S5II + 14-28mm f/4–5.6 MACRO jepegy rovno z fotoaparátu
Jepegy rovno z fotoaparátu.
Upravené jepegy.
Objektív poteší širokým uhlom záberu, kompaktnými rozmermi a nízkou hmotnosťou. Opticky je v pomere cena – výkon výhodný.
V protisvetlách ma z neho hlava nebolela. V tomto sú aj drahšie a ťažšie modely často horšie. Svet ide vpred. Kedysi by som o objektív s takýmto rozsahom clony asi ani nezavadil a vopred by som ho považoval za samovražedný. Dnes je všetko inak a výsledky nad očakávanie.
Aj ja som bol kedysi iný. Objektív s týmto rozsahom by som pokojne použil pri reportáži a pchal by som ho ľudkom doslova pod nos. Dnes už by som im to neurobil. Pri superširokáčoch sa nedá vyhnúť sférickému skresleniu. Seriózny portrét sa ním dá urobiť iba s človekom vhodne utopeným v priestore niekde uprostred. Nablízko sa nehodí, pretože robí z ľudí, najmä na okrajoch, riadne kreatúry. Možno to môže niekomu urobiť radosť, ale rozhodne to nie je ten zdeformovaný neborák.
Objektív je malý, ľahký, kompaktný a využiteľný na špecifické žánre. Je skvelým doplnkom fotovýbavy spolu s inými objektívmi. Napríklad s univerzálnym zoomom 24-70mm a teleobjektívom 70-200.
Viac technických detailov o objektíve Panasonic Lumix S 14-28mm f/4-5.6 Macro v produktovej karte obchodu Pro.Laika.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)