Photokina, najväčšia výstava fotografickej techniky, príslušenstva a zobrazovacích technológií. Koná sa každé dva roky na výstavisku v Kolíne nad Rýnom, v Nemecku. Najväčšie spoločnosti fotografického trhu tu predstavujú nové prírastky do ich portfólií. Výstavu sledujú desaťtisíce foto nadšencov aj profesionálov po celom svete. Tí šťastnejší sa na Photokinu prídu pozrieť osobne. Tento rok bolo predaných vyše 191 tisíc lístkov a návštevníci boli so 133 zemí. Vidieť ste mohli 983 vystavovateľov zo 42 krajín sveta. Toto sú oficiálne čísla z finálneho reportu Photokina 2016.
Na výstave som strávil deň. Nie je to veľa času, výstava je ozaj rozsiahla. Mal som možnosť obzrieť si všetky väčšie stánky, vyskúšať niektoré predstavené novinky. Páči sa mi, že výstava nie je len o technike. Takmer v každom stánku boli nejaké prednášky, workshopy, program pre návštevníkov. Ak má návštevník k dispozícii viac dní, určite by sa nenudil. Na stránkach vystavovateľov boli podrobné harmonogramy, podľa ktorých by sa dal naplánovať celý deň. Z rýchliku som si pozrel niekoľko prednášok a navštívil pár výstav. Za deň strávený na výstavisku mi krokomer v telefóne ukázal nachodených necelých 9 kilometrov a to som mal pocit, že som videl iba to najdôležitejšie. Niektoré haly som ani nenavštívil.
V nasledujúcich riadkoch by som sa s vami rád podelil o prvé dojmy z predstavených noviniek.
Ako už bolo zvykom po minulé roky, stánok spoločnosti Canon patril medzi tie najväčšie. Nechýbali dlhé vitríny plné objektívov, rozrezané objektívy a rôzne súčiastky. Zaujímala ma najmä novinka Canon EOS M5. Je to prvý Canon mirrorless fotoaparát so vstavaným hľadáčikom. Po chvíľke čakania sa dostal rad aj na mňa a prístroj som si mohol vyskúšať. Držanie je pohodlné vďaka hlbšiemu prednému gripu a zadnému výstupku pre palec. Ovládanie je veľmi podobné, ako na predchádzajúcich modeloch a menu fotoaparátu je dokonca rovnaké ako to, ktoré nájdete v novších EOS zrkadlovkách. V prípade prechodu na M5 tak nebude veľký problém zvyknúť si na nový fotoaparát. Zaujímal ma hľadáčik. Rozlíšenie približne 2,3 mil. pixlov je dnes už lepším štandardom. Potešilo ma, že pri sledovaní pohybujúceho sa objektu pri zaostrení hľadáčik „netrhne“, ale je krásne plynulý.
Stánok spoločnosti Fujifilm bol rozdelený do niekoľkých častí. Popri tlači a minilab technológiách bola hojne navštevovaná sekcia s fotoaparátmi radu X a novo predstaveným stredoformátom GFX. Nechýbalo oddelenie venujúce sa fotoaparátom Instax a časť s názvom Gallery X.
Novinku od spoločnosti Fujifilm netreba príliš predstavovať. Na portáli dpreview.com ju užívatelia jednoznačne vyhlásili za najzaujímavejšiu novinku tohtoročnej výstavy. Nie je to nič iné, ako nový CSC stredoformátový prístroj Fujifilm GFX 50S. Pri vitríne s fotoaparátom sa návštevníci len hemžili. Každý chcel fotoaparát a 6 objektívov vidieť na vlastné oči. Presvedčiť sa, aké kompaktné sú a aký veľký senzor v sebe prístroj ukrýva. Získať aspoň nejaké fotografie ma stálo veľa trpezlivosti :)
Už oficiálne bol predstavený čiernobiely film do fotoaparátov Instax Mini. Doteraz sa o ňom len šepkalo, kde tu sa objavila nejasná informácia. Na ukážku bolo pri novinke vystavených niekoľko fotografií. Film na prvý pohľad nie je úplne neutrálny, zdalo sa mi, že trošku ťahá do modrastých tónov. A to sa mi páčilo! Možno to bolo nakoniec iba osvetlením, alebo filmy neboli ešte z produkčnej série. Neviem. Ale na monochromatický film sa už veľmi teším a ak by bol jemne namodralý, tak by sa mi to páčilo.
V Gallery X ste si mohli v jednotlivých „kójach“ pozrieť tvorbu vybraných X-Photographerov. Žánrovo bola výstava rozmanitá a tak si prišiel každý návštevník na svoje.
O bohatú nádielku noviniek sa postaral výrobca objektívov, spoločnosť Sigma. Všetci vieme, že odkedy predstavili nový rad objektívov (ART, SPORT, CONTEMPORARY), markantne si vylepšili svoju povesť. Okrem krajšieho dizajnu objektívov priniesli aj špičkovú optickú kvalitu, ktorá predčila aj tradičných výrobcov ako Canon a Nikon.
Sigma predstavila tri nové objektívy. Ultraširokouhlý objektív 12-24mm, portrétny 85mm s vysokou svetelnosťou f/1.4 a teleobjektív 500mm f/4. 12-24 vyzerá zaujímavo, je to druhý najširokouhlejší zoom objektív na svete – hneď po Canon EF 11-24/4 L USM. Pre mňa zaujímavejším je nový portrétny objektív 85/1.4 ART. Myslím, že podľa doterajších skúseností s pevnými ohniskami radu ART, môžeme očakávať len to najlepšie. Brilantnú kresbu na plne otvorenej clone a „maslový“ bokeh. Daňou za vynikajúce výsledky je jednoznačne veľkosť a váha. V porovnaní s ostatnými ART objektívmi je 85mm poriadny buclík, ktorý sa s váhou vyšplhá ďaleko nad jeden kilogram (váha objektívu zatiaľ nie je stanovená). Svedčí o tom aj priemer filtrovej obruby, až 86mm.
Treťou novinkou je teleobjektív s ohniskovou vzdialenosťou 500mm a svetelnosťou f/4. Ako jediný sa dal vyskúšať spolu s nasadeným telom fotoaparátu Canon EOS 5D III. Išlo o predprodukčnú vzorku a do fotoaparátu sa nesmela založiť karta a aj napriek veľkej snahe sa mi nepodarilo nijakým spôsobom nastaviť automatické zaostrovanie. Napriek tomu som bol milo prekvapený, ako rýchlo dokázal ostriaci motor zaostriť na blízky a ďaleký objekt. Vyzerá to tak, že éra pomalých AF motorov je fuč, a to je dobre :)
Spoločnosť Tamron ešte pred Photokinou predstavila nástupcu populárneho tele zoomu s rozsahom 150-600. Okrem vylepšenej optickej sústavy objektív ponúka niekoľko zaujímavostí. Medzi ne určite patrí možnosť uzamknúť zoom na vami určenom ohnisku. Stačí potlačiť zoom prstenec ku prednej časti a po slabom puknutí sa objaví okolo prstenca biely lem. Vtedy je zoom zablokovaný. Mnohých poteší statívová pätka s Arca-Swiss úpravou. Automatické zaostrovanie vyzeralo v kombinácii s EOS 1Dx II veľmi svižne, takže si myslím, že wildlife fotografi sa majú na čo tešiť.
Nový full frame SLT fotoaparát od Sony prekvapil. Čakal som, že ak niečo ohlásia, určite to nebude zrkadlovka. Avšak tento krok mi je sympatický. Predpokladám, že si Sony uvedomuje, že CSC fotoaparáty stále nie sú na takej vysokej úrovni v kontinuálnom zaostrovaní ako zrkadlovky. A určite nie ako zrkadlovky s technológiou SLT – pevne osadeného zrkadla, ktoré neustále odráža 1/3 svetla na fázové zaostrovacie body.
Nový fotoaparát Sony A 99II je full frame zrkadlovka s digitálnym hľadáčikom a perfektným kontinuálnym automatickým zaostrovaním. Ako testovací objekt bol pripravený boxer, ktorý predvádzal boj „s duchom“. Neustále poskakoval - bližšie, ďalej, skákal, krčil sa … Vo fotoaparáte som mal nastavenú detekciu tváre a nech sa hýbal akokoľvek, stále bol správne zaostrený.
Predstavená novinka určite potešila všetkých tých, ktorí so Sony zrkadlovkami aktívne fotografujú. Reči o tom, že A bajonet skončil sú iba fáma a my sa máme ešte na čo tešiť!
Nástupcu sa dočkal aj najvyšší model od spoločnosti Olympus, rad OM-D E-M1. Nový model s označením Mark II prináša najrýchlejšie automatické zaostrovanie spomedzi Olympus CSC prístrojov, vynikajúcu ergonómiu, krásny hľadáčik a mnoho ďalšieho. Vyskúšať som si mohol predprodukčný kus v zázemí stánku. Zaostrovanie je naozaj veľmi rýchle, ale čo ma zaujalo, bola rýchlosť akou dokáže fotoaparát snímať. S elektronickou závierkou zvláda 60 obr./s! S mechanickou je to až 18 snímkov, a to aj do formátu RAW! Je to šialené, aký je rýchly.
Po približne 15 rokoch sa do Olympus fotoaparátov vrátila funkcia ProCapture, ktorá umožňuje snímať nepretržite od chvíle, kedy stlačíte spúšť. Fotografie sa priebežne ukladajú do vyrovnávacej pamäte a v okamihu, kedy spúšť pustíte, uloží sa posledných 15 snímok v plnom rozlíšení. Funkcia dobre poslúži na zachytenie rýchleho deja.
Spolu s fotoaparátom boli predstavené aj tri objektívy. Medzi najzaujímavejší patrí nový štandardný objektív 25mm (ekv. 50mm ohniska) s vysokou svetelnosťou f/1.2. Nie je to žiadny drobček ako by sme pri m4/3 fotoaparáte čakali, ale poctivý kus objektívu. Nechýba rýchly zaostrovací motor a utesnenie voči nepriaznivým vplyvom.
Tlačová správa noviniek Olympus na Photokina 2016.
Objektívy značky Samyang sa dočkali rozšírenia o rad Premium Line, v ktorom nájdeme ultraširokouhlé ohnisko 14mm so svetelnosťou f/2.4 a portrétny objektív 85mm f/1.2. Oba sa dizajnovo ponášajú na strohý dizajn objektívov spoločnosti ZEISS, a ako prví ich budú môcť vyskúšať fotografi používajúci techniku s bajonetom Canon EF.
Renomovaný výrobca optiky ZEISS predstavil nový objektív z radu Loxia, ktorý je určený pre full frame bezzrkadlovky Sony A7. Ide o portrétne ohnisko 85mm so svetelnosťou f/2.4 a manuálnym zaostrovaním. K jednoduchému, no krásnemu dizajnu nechýba ani kovová slnečná clona.
Tento objektív si budete môcť vyskúšať už 11.10.2016 na predajni PRO.Laika.
Takmer celá jedna hala bola venovaná výstave Leica Gallery. Na dlhých stenách bolo možné si vychutnať fotografie nejedného známeho fotografa. Na ich konci čakala ohromná séria nadrozmerných portrétov Brucea Gildena.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)