Čím dlhšie fotografujem, tým menej si myslím, že existuje zlé svetlo. Je to skôr o tom, ako sa svetlu prispôsobíte výberom techniky, spôsobom fotografovania a aj postprocesingom.
Pri svojich častých prechádzkach Starým mestom vnímam mesto esteticky. Hľadám jeho charakteristické prvky a ich vzťah k okoliu. Zaujímavé, že sa všetko mení, hoci k fyzickému pohybu nedochádza. Mení sa svetlo, mení sa môj pohľad, fotografické videnie. Niekedy mám pocit, že som si ani nemal brať fotoaparát, že to nebude za to stáť. Nech je ale svetlo hocaké, vždy napokon nájdem cestu k tomu, aby som si zafotil a bol spokojný.
Často vyrážam na prechádzku mestom len s jedným pevným objektívom. Núti ma to sústrediť sa a vyhľadávať motívy, ktoré objektívu “sadnú”. Tentokrát som si zobral Sony A7R V s objektívom Sony FE 85/1,4 GM. Počasie bolo zamračené, obloha takmer biela. Pri zamračenom počasí sa nebojím prepalov. Vôbec mi nevadí obloha bez kresby. Nepôsobí rušivo, najmä ak je pozadie rozmazané. Niekedy záber zámerne preexponujem, aby som oblohu úplne preexponoval.
Celkovou preexpozíciou dokážem vytvoriť efekt High Key s prevahou svetlých tónov. Do popredia ale musím vybrať niečo tmavé aby som dosiahol kontrast jasov. Pokiaľ sa to dá, snažim sa dosiahnuť až takmer efekt kresby ceruzkou.
Pri statickým motívoch zásadne používam program A (predvoľba clony), pretože v prvom rade pracujem s hĺbkou ostrosti. Expozičný čas je druhoradý. Program A kombinujem s funkciou korekcie expozície +/-.
Fotografujem už len bezzrkadlovkami. U nich si môže nastaviť monochromatický profil a jeho účinok vidím v hľadáčiku aj na displeji. V spojení s nastavením expozície vidím, takmer hotovú fotografiu, ktorej stačí len trochu pomôcť postprocesingom.
Pre porovnanie niekoľko fotografii z podobnej prechádzky, ale za pekného slnečného počasia, kedy svetlo a tieň vytvárajú vysoký kontrast jasov. Fotografoval som s Fujifilm GFX100s a objektívom GF 110/2 R LM WR.
Pokiaľ pri zamračenom počasí svetlo nehrá významnejšiu rolu, pretože je mäkké a nevytvára tiene, pri slnečnom počasí je jednou z hlavných zložiek kompozície. Aj pri takomto svetle používam program A s korekciou expozície, ale expozíciu prispôsobujem vysokým jasom. Častejšie preto používam podexponovanie.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)