Stačí málo. Hlúpa náhoda či zlý odhad. Záleží na všetkom a lietanie s dronom nie je jednoduché, ako sa to niekomu môže na prvý pohľad zdať. Stačí niečo zanedbať a „letecká katastrofa“ je na svete.
Lietam už dosť dlho na to, aby som si myslel, že je to ľahké a veľmi bezpečné. V čase kovidu, keď nemám inej roboty, lietam pomerne často. Podľa počasia a vetra.
Najrozumnejšie je učiť sa na chybách druhých. Napríklad na mojich.
Posledné zábery z posledného letu.
Lietal som úctivo okolo gotického kostola svätého Ladislava v Spišskom Štvrtku. Všetko išlo hladko, až kým neprišla chvíľa, keď mi dron pri oblete veže na chvíľu zašiel za ňu. Náhle stratil signál. Zostal som pokojný. Vedel som, že sa prinajhoršom začne vracať, že sa cestou domov zrazu nájde, signál ku mne doletí, ja ho zastavím a s prehľadom môžem pokračovať v lietaní tak, aby som zasa neodletel niekam mimo signál. Lenže ono sa to zvrhlo. Dron sa mi neohlásil a pri návrate narazil do veže a bolo po ňom. Obraz začal prenášať do mobilu až v čase, keď si „buchol hlavičku“ a odtrhol gimbálik. A zlomil jednu prednú nožičku a dolámal vrtuľky.
Zasa som o skúsenosť bohatší. A to som pritom opatrný a ostražitý. Krátko predtým som si pri lietaní a oblete z opačnej strany opakoval, že nesmiem zaletieť za vežu, lebo stratím kontrolu a dron neuvidím. Podľa pravidiel ho musím mať vždy na dohľad. Snažil som sa a napriek tomu som o kontrolu nad ním prišiel. Možno práve veža poslala signál kamsi preč. Alebo si ho plechy na veži privolali k sebe. Bolo to rýchle.
- Pred každým letom treba byť v pohode, netriasť sa vzrušením a neponáhľať sa na oblohu.
- Pred každým letom pre istotu nakalibrovať kompas.
- Pozor na stĺpy vysokého napätia a trafostanice. Nielen, že treba brať ohľad na ich výšku, ale treba rátať s tým, že môžu „zblbnúť“ kompas a signál. Už sa mi stalo, že mi dron panicky kamsi odlietal s odkazom na displeji, že sa ocitol v silnom magnetickom žiarení. Spomedzi stĺpov by som nelietal.
Mavic mini je fajn aj na šantenie, ale treba mať na pamäti jeho zraniteľnosť a lietať s ním opatrnejšie. Vyššie modely sú obdarené aj väčším množstvom bezpečnostných prvkov.
- Rovnaké problémy môže spôsobiť železobetónová doska pod nohami. Väčšinou dron v takomto prípade upozorní, že nemá dobrý signál pre kompas.
- Pozor na vietor a jeho strihy. Treba mať na pamäti, že ak s dronom odletím po vetre, tak sa budem musieť proti vetru vracať. Protivietor dron spomaľuje. Nedaj Bože, aby bol silnejší ako rýchlosť drona. V takom prípade nepriletí, lebo sa vyšťaví a kdesi v tom lepšom prípade pristane a v tom horšom... Ajajjáááj!
- Po štarte sa najprv porozhliadnuť dookola, či je dron vyššie ako sú domy, stromy, komíny alebo veže... Hlavne tie veže...
- Nelietať nad husto obývaným priestorom. Človek nikdy nevie, čo sa môže stať. Dron by mal „ustáť“ aj silnejší náhly strih vetra a pokojne zvládne aj loping vo vetre.
- Nelietať nad skupinami ľudí.
- Nelietať v zakázaných zónach. Drony DJI na väčšinu takých oblastí upozorňujú.
- Nastaviť si rozumne návratovú výšku. DJI drony sa vracajú späť spoľahlivo v nastavenej výške. Mne v prípade havárie 60 metrov nestačilo aj pre to, že som vzlietal spod kopčeka, na ktorom stojí kostol. Chyba!
- Nelietať v okolí letísk.
- Lietať s dronom na dohľad.
- Nelietať vyššie ako 120 metrov. V letovej hladine 150 metrov sa môže náhle objaviť helikoptéra. Tam začína ich priestor. Záchranári môžu podľa potreby letieť nižšie. Ak sa v diaľke objaví vrtuľník alebo ho je len niekde v diaľke počuť, je najrozumnejšie okamžite bezpečne klesnúť a pristáť.
Záleží na modeli. Mavic mini je malý, lacný a spoľahlivý dron. Aby ho výrobca odľahčil a dostal pod hmotnosť štvrť kilogramu, musel vyhodiť všetko, čo ho robilo ťažším. Oproti predchodcovi, ťažšiemu DJI Spark, prišlo „miničko“ o predný senzor. Kým Spark by pred vežou zastal, mini sa hrnul vpred.
Dnes už nie je nič mimoriadne len tak lietať okolo dominánt v krajine. dôležité sú najmä efektne vyzerajúce prelety. Trebárs cez okno.
Čo teraz? Otvorím si internetový obchod obchodu PROlaika. Zostanem verný dronom DJI mavic. Keď budem chcieť šetriť a zostať pri drone pod štvrť kila, čo mi umožní vyhnúť sa niekoľkým zákonným podmienkam, ktoré budem musieť dodržiavať, kúpim si opäť DJI Mavic Mini. Napriek tomu, že to je lacný dron, doteraz som si ho nemohol vynachváliť. Video v rozlíšení 2,7K ťahá skvele a obrázky dokáže tiež krásne. Myslím, že je to vidno aj na mojich posledných...
Novší DJI Mavic Mini 2 je približne o 60 eur drahší, rovnako veľký, ale s videom 4K, možnosťou ukladania fotografií do RAW formátu a hlavne má výkonnejšie a spoľahlivejšie spojenie s ovládačom. S ním by som pravdepodobne nenarazil!
Nováčikom odporúčam balenie DJI Mavic Mini 2 Fly More Combo. Obsahuje dve baterky navyše a aj pekný kufríček na bezpečné prenášanie. Pozor pri ukladaní drona do neho, aby sa mu žiadne vrtuľky neopierali o základ. Tie sa môžu tlakom veľmi rýchlo zdeformovať a dron môže mať problém.
Lepšia voľba je ťažší a trochu väčší bráško DJI Mavic Air 2. Ten by už nenarazil, pretože má aj predné senzory. Pred prekážkou dokáže veľmi účinne hamovať. Keď sa pre nim motajú vtáky, dokáže od nich rýchlo odletieť. Okrem iného dokáže oproti miničkam fotografie v rozlíšení 48 mega do RAW a vo vzduchu na jednu baterku vydrží viac než pol hodinu.
Tu je aj jeho rozšírená verzia DJI Mavic Air 2 Fly More Combo.
Najvýkonnejší model v ponuke je DJI Mavic 2 Pro s veľmi zaujímavou optikou od spoločnosti Hasselblad. Okrem toho má kopu ďalších veľmi dobrých parametrov na dosiahnutie špičkových fotografií a videí.
Stačí sa už len rozhodnúť a nedať sa odradiť haváriou. Kto nič nerobí, nič nepokazí. Opatrnosti však nikdy nie je dosť.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)