Hneď za mostom Lafanconi, na petržalskej strane Dunaja, je čarovná štrková pláž. Má aj oficiálny názov, Pečianská riviéra (48° 8' 30.9595051" N, 17° 4' 7.184926" E). Nad Dunaj sa nakláňajú stromy, voda omýva kamene. Na jar je to miesto, kde nájdete koberce snežienok a sú tam aj teraz. Ja som mal v hľadáčiku iný cieľ. Detaily stromov. Stromy vnímam ako veľmi estetické. Keď na nich nie sú listy, máte možnosť na niektorých dokonca zbadať ako je príroda prepojená s matematikou, konkrétne fraktálami.
K fotografovaniu stromov pristupujem ako k fotografovaniu portrétu. Chcem aby vynikol ich tvar na peknom nerušivom pozadí. Na to používam svetelné teleobjektívy, alebo portrétne objektívy. Tentokrát som si zobral plnoformátovú bezzrkadlovku Sony A7R V s portrétnym objektívom FE 135/1,8 GM, ktorý milujem.
Pečianskú riviéru som navštívil v rôznu dennú i ročnú dobu, pri rozmanitých svetelných podmienkach. Nemôžem povedať, že by niekedy bolo svetlo zlé. Len mu musíte prispôsobiť spôsob fotografovania a aj postprocesingu.
Tentokrát som vychytal krásny takmer jarný deň. Poobedné slnko už pekne hrialo. Využil som ako zboku prechádza stromami a vytvára hru svetiel a tieňou.
Bočné svetlo vytváralo zaujímavý rytmus svetla a tieňov.
Svetlo prechádzajúce korunami stromov je niekedy bodové. Tomu treba prispôsobiť expozíciu a fotografiu podexponovať.
Pri fotografovaní detailov s malou hĺbkou ostrosti sa ľahšie komponuje. Na fotografiách toho nie je priveľa, ľahšie sa potláčajú rušivé prvky. Pri fotografovaní som najčastejšie využíval tri kompozičné pravidlá: uhlopriečnu kompozíciu, tretinovú kompozíciu a vodiace línie.
Treninová kompozícia.
Uhlopriečná kompozícia.
Vodiace línie. Krivka brehu vedie oko k stromu.
Kompozícia orámovaním.
Vertikálne línie vytvárajú rytmus.
Fotografujem zásadne do RAW. Poskytuje väčší dynamický rozsah a možnosť kreatívne pracovať s vyvážením bielej. Za tie roky, čo fotografujem som si už vypracoval určitý štýl úprav. Mám ich uložené ako presety, takže ich dokážem rýchlo aplikovať a séria fotografii má rovnaký štýl.
Fotografie z tohto výletu som spracoval farebne aj monochromaticky. U farebných som použil preset vytvárajúci kontrast modrej a oranžovej farby. Pri ňom je dôležité vyváženie bielej, ktoré ma veľký vplyv na pomer medzi modrou a oranžovou. Druhý preset je jednoduché ČB spracovanie jemne tónované do sépie.
Vyváženie bielej má veľký vplyv na pomer medzi modrou a oranžovou.
Monochromatické spracovanie nechá vyniknúť tvary, štruktúry a svetlo.
Bratislavské cintoríny (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)
Vyhodnotenie 9. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka (1)