R5 a R6 od Canonu nie sú novinky. Aj keď som ich chcel otestovať už skôr na atraktívnejších lokalitách, nevyšlo to a k ich detailenšiemu testu som sa dostal až teraz, keď si vyberám nové telo pre seba. Na Canon EOS fotím od roku 2007, časom som si vybudoval kompletný systém s ktorým som vedel fotiť takmer každý žáner. Po bezzrkadlovkách sa obzerám už dlhšie. Canon EOS M ma neoslovil a EOS R pre mňa tiež nebol doteraz prijateľná voľba. Ak by som nemal iné výdavky, možno by som už prešiel na iný systém. Chtiac nechtiac som si počkal. Canon si nechal na predstavenie mirrorless systému veľa času a podľa mňa a pre mňa si to načasovali dobre.
V čase keď celý trh s fotoaparátmi klesá, niektoré značky sa dokonca rútia do priepasti, predstavili atraktívne telá R5 a R6. Poteší trebárs aj taká maličkosť, že pri bezzrkadlovkách sú nižšie výrobné a servisné náklady v porovnaní so zrkadlovkami. Vyšší zisk na kus tak čiastočne vynahradí nižšie predaje klesajúceho segmentu.
Čo znamená tento prechod pre nás fotografov? Vyššie výdavky. Nové telá a objektívy sú drahšie. Výrazne drahšie! :-( Poďme radšej na pozitíva:
S bezrkadlovkami som to skúšal už skôr pri fotografovaní pod vodou s Olympusom E-PL1, ale v tom čase ešte nebola technológia dozretá. Ako som postupom času testoval novšie a novšie modely, limity a obmedzenia postupne mizli a dnes už to vyzerá tak, že ďalší vývoj zrkadloviek bude obeťou škrtania nákladov.
Canon aj Nikon sa tak dlho držali pri zrkadlovkách až prepustili značnú časť trhu konkurencii. Nikon takmer skrachoval. Druhý pokus o vstup na trh bezrkadloviek Canonu vyšiel. Prišiel čas prechodu aj pre tých, ktorí doteraz váhali?
Ako už názov napovedá, z konštrukcie vypadla sústava pohyblivých zrkadiel, ktoré smerovali obraz do hľadáčika, senzory pre zaostrovanie a meranie expozície.
To uvoľnilo veľa vnútorného priestoru a odstránilo komponenty, ktoré vyžadovali presnú kalibráciu a boli často príčinou rôznych problémov. Odstánením zrkadiel bolo možné objektív priblížiť bližšie k senzoru, čo umožnilo návrh kvalitnejších a kompaktnejších objektívov. Koniec pohyblivých prvkov tiež výrazne znížilo úroveň nežiadúcich zvukov pri fotografovaní a zrýchlilo procesy, ktoré čakali na mechanické preklopenie zrkadla.
Presunutím zaostrovania a merania expozície na hlavný senzor má procesor fotoaparátu presnejšie a detailnejšie dáta o scéne pred objektívom a dokáže tak ešte presnejšie zaostriť, sledovať a použiť pokročilejšie algoritmy umelej inteligencie pre dosiahnutie čo najkvalitnejšieho obrazového výstupu.
Nový RF bajonet umožnuje preniesť viac dát. Napríklad informácie o optických korekciách pre objektív sú uložené v objektíve a nie je potrebné ich nahrávať do fotoaparátu cez EOS Utility ako pri DSLR. RF objektívy sú väčšinou doplnené o ďalší ovládací prstenec ktorý môžete namapovať na vybrané funkcie.
Zatvárať oči a robiť si ilúzie, že bezzrkadlovka je božsky dokonalá sa len tak nedá.
Čo sa mi na R5/R6 páči v porovnaní s 5DmkIV? Niektoré vlastnosti si v špecifikáciách neprečítate, alebo si ich jednoducho musíte sami otestovať sami. Sám po toľkých rokoch už jednoducho marketingovým materiálom neverím, pokiaľ si to neotestujem osobne.
Fotoaparát vyššej triedy nie je tovar, ktorý by ste si zobrali do ruky v obchode a behom 10 minút zistili, či vám bude vyhovovať. Tak to nefunguje. Ak nemáte možnosť si ho požičať aspoň na deň, odporúčam si pred kúpou stiahnuť návod a oboznámiť sa s menu a možnosťami nastavení, aby ste si v predajni, alebo na produktových prezentáciach vyskúšali presne čo vás zaujíma a nestratili sa v menu. Ak sa Vám nechce čítať, na YouTube nájdete videá v angličtine, ktoré vysvetľujú celé menu.
Jedná sa v podstate o 5D mark IV a 6D mark II prebalené do mirrorless formy. Ak si kupujete prvý fotoaparát, nie je na nich nič zlé, ale na prechod z DSLR nie su tieto telá dostatočne motivujúce. Jedine ak chcete použiť niektorý RF objektív a už vám nevyšiel rozpočet na R6.
K ovládaniu Canon tiel bolo konzistentné a niekedy dokonca úplne identické medzi generáciami čo som oceňoval ak som fotil s viacerými telami súčasne. Nové telá v tomto trende pokračujú. V každej generácii je možné toho prispôsobiť viac a viac. Zmeny ovládania v porovnaní so zrkadlovkami sú značné a je potrebné si s fotoaparátom minimálne na 2-3 hodiny sadnúť a prispôsobiť si nastavenie a ovládanie podľa svojich potrieb pred prvým fotografovaním. Zo začiatku som chcel prispôsobiť nastavenie svojim zvykom z DSLR, ale postupne som sa radšej prispôsobil ja, aby som z novej techniky dostal čo najviac. Po cca 2 týždňoch už som s nastavením relatívne spokojný.
Keď už investujete svoj čas do nastavenia, môžete ho uložiť na kartu. Pracne získané nastavenie môžete použiť ako zálohu, ak idete fotoaparát niekomu požičať, alebo používate viac tiel a chcete ich mať nastavené identicky.
Zrkadlovky používali špecializovaný senzor, vďaka ktorému bolo možné rýchle zaostrovanie aj s relatívne jednoduchou elektronikou. Procesory sa zrýchlili a dnes už predbehli zrkadlovky, ktoré musia medzi zaostrením a expozíciou preklopiť zrkadlo. Rýchlosť ľudí nie je pri sledovaní objektov problém, takže aj pri športe zvláda AF systém sledovať atlétov veľmi úspešne. Len menšie zvieratá ako sýkorky, alebo hrajúce sa surikaty dokážu AF systém predbehnúť. Zaostrovanie pomocou veľkého senzora s vysokou citlivosťou tiež znamená spoľahlivé zaostrenie pri výrazne nižšej úrovni osvetlenia (ak oko niečo vidí, fotoaparát je na to schopný zaostriť).
Mechanická uzávierka dovoľuje sériové snímanie do uctyhodných 12fps bez kompromisov v kvalite. Elektronická uzávierka dovoľuje snímať až 20 fps a úplne tiché fotografovanie. Super ak potrebujete trafiť správny moment, ale pozor pri rýchlo pohybujúcich sa objektoch je viditeľný efekt rolling shutter ktorý môže byť rušivý. Prekvapivo na R6 sú artefakty elektronickej uzávierky spôsobené s rolling shutter oveľa viditeľnejšie ako na R5.
Na krídlach pravej sýkorky je vidieť artefakty spôsobené blokovým čítaním senzoru na R6 (na R5 som podobné rušivé artefakty na fotkách nenašiel):
Podobne ako šoféri fosílnych áut majú obavy z dojazdu elektromobilov, majú fotografi obavy z výdrže batérie pri prechode z DSLR. Bezzrkadlovky majú vyššiu spotrebu energie v pohotovostnom režime. Senzor, procesor a LCD sú aktívne stále keď je fotoaparát zapnutý. Nároky na batériu sú tak výrazne vyššie, ale kapacita batérií sa zvýšila len o necelých 20% (LP-E6 roku 2012 mala 1800mAh, LP-E6HN má kapacitu 2130 mAh). Spotreba je vyššia, ale keď budete fofoaparát vypínať, batéria vydrží dlho a ak pripojíte pri dlhších presunoch fofoapatát na zdroj energie, pravdepodobne ani nebudete potrebovať záložnú batériu.
Chcel som mať prehľad ako fotoaparát používať, ak budem chcieť šetriť batériu, tak som si zmeral spotrebu v rôznych režimoch prevádzky. Použil som dummy batériu a regulovaný zdroj nastavený na 8V (plne nabitá batéria má 8.4V, vybitá ma cca 7V). Batéria LP-E6HN má kapacitu 2,13 Ah, takže napríklad pri pozeraní cez hľadáčik, by mal fotoaparát vydržať približne 3 hod 16 min (2.13/0.65). Môj zdroj ukazuje odber len s presnosťou 0.1A, takže meranie nie je veľmi presné, ale na orientáciu namerané hodnoty postačujú. Nemám CF express kartu, takže som nemohol na R5 otestovať 8K RAW, alebo 4K 100/120 fps.
EOS R6 odber prúdu | EOS R5 odber prúdu | |
---|---|---|
Otvorené menu | 0.3A | 0.3A |
Aktívny zadný LCD | 0.4-0.5A | 0.6A |
Hľadačik | 0.6-0.7A | 0.6A |
Hľadačik (rýchly) | 0.9A | 1A |
Vypnutý LCD | 0.2A | 0.3-0.4A |
1080p video | 0.6A | 0.6A |
4k50 video | 1.1A | 1A |
4k25HQ video | - | 1.2A |
8K@25fps IPB | - | 1.4-1.5A |
Nabíjanie batérie cez USB vo fotoaparáte je možné, ale ako zdroj je potrebné použiť batériu LP-E6HN a zdroj podporujúci štandard PD (Power Delivery). Limituje to výber použiteľných zdrojov energie, ale tento štandard presúva konverziu napätia z tela fotoaparátu do zdroja a minimalizuje tak nadbytočné zahrievanie počas nabíjania, alebo prevádzky fotoaparátu. Canon ponúka vlastný kompatibilný USB adaptér, ale jeho cena a rozmery Vás asi odradia. Nájsť menšie a lacnejšie alternatívy nie je problém.
Ak chcete filmovať čo najdlhšie, alebo robiť dlhé nočné expozície s minimálnym tepelným šumom, je dobré dať do fotoaparátu plne nabitú batériu, napájať fotoaparát cez USB a vyklopiť LCD mimo fotoaparátu pre efektívnejšie chladenie.
R6 a R5 sú vyspelé fotoaparáty s ktorými bude spokojný takmer každý, ale je pár vecí, ktoré by som rád adresoval inžinierom pre opravu vo firmware, alebo vylepšenie pre nástupcu.
V japonsku je vývoj SW v porovnaní s HW vývojárom považovaný za podradnú prácu a je to vidieť nie len vo fotoaparátch, ale aj v autách a celkovo v prístupe k otvorenosti SW, kde sú Japonské firmy minimálne dekádu za výrobcami smartphonov. Fungujú spoľahlivo, ale používateľské rozhranie je v základom stave ako to programátorovi začalo fungovať bez premysleného designu, alebo logického usporiadania. Nie je to zásadný problém, ale niektoré nastavenia a zaberú viac času a menej zdatný/trpezlivý fotograf to možno vzdá, alebo musí vyhľadať pomoc. Canon tiež používa vlastný RAW formát CR3, ktorý je plný SW patentov a nie je zdokumentovaný, čo zdržalo jeho rozkódovanie v aternatívnych SW o 3.5 roka zatiaľ čo produkty výrobcov používajúcich DNG formát je možné na fotografovanie do RAW používať aj hneď po predstavení nového modelu. Privítal by som možnosť voľby ukladania do DNG. Všetci významný výrobcovia fotoaparátov sú z Japonska, takže ani u konkurencie to nie je ružové.
Ak sa jedná o telá, bude rozdielne ovládanie občas mätúce, ak starý fotoaparát dobre poznáte, tak na nový lepší si zvyknete rýchlo. Problém je len, že budete chcieť vymeniť aj záložné telo. S využitím EF objektívov som nezaznamenal obmedzenia. RF objektívy pracujú rýchlejšie a často sú menšie, alebo ľahšie. EF objektívy tiež dokážu využiť presné ostrenie na oko a výborné sledovanie. Kombinácia so staršími objektívmi nemusí podporovať najvyššiu rýchlosť kontinuálneho snímania. Nemusíte hneď meniť objektívy za RF verzie, ale zvážil by som to pri objekrívoch čo používate najčastejšie.
Takmer všetky RF objektívy prinášajú niečo extra oproti EF predchodcom, menšie rozmery, širší rozsah, nižšiu hmotnosť, väššie priblíženie, alebo úplne inú triedu kvality obrazu (50mm).
Výborný profesionálny široký objektív, ktorému nie je čo vytknúť. Na reportáž, je to výborná voľba, ale moje kritériá výberu sú iné, tak pravdepodobne neuprednostním menší RF 14-35/4.
Výborný základný objektív s praktickým rozsahom.
Tento objektív sa síce v porovnaní s EF verziou nezmenšil, ale teraz ponúka väčšie zväčšenie až 1.4:1 a dokonca možnosť ovplyvniť výzor bokeh. Spolu s možnosťou focus stacking v R5 a R6 to bude pre makro fotografov výborný nástroj. Makro fotím zriedka, tak si vystačím s RF 35/1.8 macro a RF 85/2 macro, ktoré ponúkajú síce menšie zväčšenie, ale pre mňa praktickejšie kratšie ohniská.
Tento objektív je veľmi silný argument pre R systém. Kompaktná verzia 70-200 sa zmestí do bežnej brašne aj s nasadeným telom. Do miesta v batohu, kde ste predtým nosili len 70-200 sa zmestí objektív aj s nasadeným telom. Opticky je výborný podobne ako EF verzia a rovnako ako EF aj RF vrerzia v priamom protisvetle trocha stráca kontrast.
Na wildlife, exteriérový šport, príležitostný portrét, alebo aj pri turistike a cestovaní je to výborný teleobjektív s veľmi praktickým rozsahom. 100mm navyše oproti EF 100-400 verzii príde často vhod.
Za macro v názve je zväčšenie 0.5x. Nie je to síce pre pre drobné detaily, ale vďaka kratšiemu ohnisku je možné väčšie objekty, ako roháče, svadobné prstene, kobylky zakomponovať do prostredia. Svetelnosť 1.8 pomôže pri reportáži v horšom svetle, alebo portrétoch. Silným argumentom pre tento objektív je aj priaznivá cena, kompaktné rozmery a slušné zväžšenie. Slabinou je protisvetlo.
Perfektne ostrý objektív (čo sa o EF verziách povedať nedalo), tento objektív sa môže smelo porovnávať s oveľa drahším Zeiss Otus.
Výborný objektív na portét a príležitostné makro.
Všetky EF objektívy, čo som vyskúšal fungovali bez zaváhania od starých vykopávok ako 200/1.8L USM, alebo 15/2.8 fisheye s klasickým AF motorčekom po modernejšie objektívy. Bez problémov mi pracoval aj Sigma objektív, alebo EF-S 18-135, kde fotoaparát aplikoval APS-C orez.
Ponuka adaptérov medzi EF a RF je pomerne pestrá:
Canon Control Ring Mount Adapter EF-EOS R
Canon EF-EOS R adaptér s Drop-In s polarizačným filtrom
EOS R je nový a uzavretý systém, takže alternatívny výrobcovia zatiaľ systém nepodporujú, alebo je ponuka veľmi obmedzená (cez redukciu sú dostupné objektívy pre EF). V ponuke RF skliel mi zatiaľ chýba objektív typu rybie oko (klasický, nie dual VR). Absentujú aj tilt-shift objektívy, ale pri nich nevidím obmedzenia pri použití redukcie a RF možno pre tieto objektívy umožní tiež nejakú novú funkciu.
Nejedná sa o novinky, prečo som ich teda testoval? CR3 formát konečne dostal podporu v RAW konvertore ktorý používam (Darktable). R5 a R6 sa tak stali pre mna prijateľné alternatívy. Vyberal som fotoaparát pre seba a za vlastné peniaze, takže aj preto som k výberu pristupoval dosť kriticky. Nakoniec som si vybral R5, ale rozhodovanie bolo tesné.
Osobne som sa rozhodol pre R5 pre nasledovné dôvody:
Sú aj ďalšie dôvody, ale tie pre mňa neboli rozhodujúce:
Zatiaľ som ho nemal možnosť vyskúšať a mám radšej kompaktnejšie telá. Veľmi rád by som mal hľadáčik so zaostrovaním pomocou oka, ale pri krátkom odskúšaní sa to s nasadeným respirátorom počas krátkej prezentácie nedalo otestovať, keďže sa hľadáčik zarosil pri každom výdychu. Fotím aj pod vodou a vodotesné púzdro na telo so vstavaným gripom by ma výšlo cca 10.000 EUR (na R5/R6 stojí Ikelite púzdro aj s portami okolo 3.000 EUR). Takže je to super mašinka, ale pre mňa nie je vhodná.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)