Chodím na prehliadky veteránov a historických rallye. Býva tam viac divákov ako áut. Odfotografovať celý automobil, bez rušivých prvkov, je takmer nemožné. Preto sa sústredíml na detaily. Lepšie je, keď fotografujem pre kamaráta, ktorý má firmu pre renováciu veteránov. Ale aj pri takom fotení využívam to, čo som sa na prehliadkach veteránov naučil.
Snažím sa nájsť to, čo je pre daný model charakteristické.
Rád využívam malú hĺbku ostrosti, aby som zvýraznil len najzaujímavejšie časti automobilov. Zrazu rušiví ľudia zmiznú a ja vidím len to najlepšie, čo konštruktéri a dizajnéri navrhli. Kompozične sa snažím o jednoduchosť. Na automobiloch a motorkách hľadám charakteristické krivky a prvky.
Fotografovať detaily automobilov nie je obtiažne. Stačí svetelný portrétny, alebo základný objektív, môže byť aj makroobjektív. Na fotoaparáte nezáleží, najdôležitejšie sú optické vlastnosti objektívov. Schopnosť fotografovať detaily, pekný bokeh. Fotografoval som detaily automobilov s rôznymi fotoaparátmi, Micro 4/3, APS-C, plnoformátovými a aj stredoformátovými. Zoznam objektívov, ktoré som použil, nájdete na konci článku.
Kompozícia je prostriedkom, ako z chaosu urobiť atraktívny obraz.
Vyplnenie formátu je najjednoduchším kompozičným pravidlom. Nezabudnite ale na dostatočný priestor okolo objektu, v tomto prípade charakteristickom oválnom svetle Jaguaru E-Type.
Sústreďte sa na detail, tým potlačíte rušivé prvky. Pomôže vám aj malá hĺbka ostrosti.
Selektívne zaostrenie je ďalším zo spôsobov, akým sa zbaviť rušivých prvkov. Môže to dokonca viesť až k abstrakcii, kedy nezainteresovaný divák ani nevie, na čo sa pozerá.
Pri čelných záberoch výborne funguje symetria. Musíte byť ale presní.
Nesmieme zabudnúť na osvedčenú tretinovú kompozíciu.
Výborne funguje aj uhlopriečna kompozícia, či už s využitím priamok, alebo kriviek.
Vyhľadávajte charakteristické krivky, ktoré definujú dizajn konkrétneho modelu.
Vyhľadávajte textúry a štruktúry.
Využite kontrast jasov.
Sledujte odrazy v laku a chróme.
Čiernobiele spracovanie sa k historickým automobilom hodí. Podporte prirodzený kontrast jasov. Automobilom svedčí aj spracovanie v štýle Low Key, s prevahou tmavých tónov, kedy pekne vyniknú chrómové prvky.
Od čiernobieleho spracovanie je len krôčik k zatónovaniu, napríklad do odtieňu sépia. Pre historickejší vzhľad môžete pridať fotografiám rámček, prípadne aj efekt filmového zrna.
Niektoré automobily a motorky sú prirodzene monochromatické s farebným akcentom. Pri komponovaní tak vieme zachytiť fotografie s tzv. parciálnymi farbami.
Na záberoch sa ale objavujú náznakovo aj iné farby, odrážajú sa na laku a chróme. Nie je nijako ťažké sa ich zbaviť postprocesingom. Využíva sa na to funkcia Hue and Saturation, ktorá umožňuje nastaviť saturáciu a farebný posun pre jednotlivé farby. Stačí stiahnuť saturáciu neželaných farieb a mierne zvýšiť saturáciu vybranej parciálnej farby.
Pomocou funkcie HSL sa zbavte neželaných farieb.
Automobily si jednou z najkrásnejších ukážok špičkového dizajnu, ktorý ocení aj nejeden fotograf. Nájdite si motív, ktorý budete dlhodobo fotografovať. Nemusí to byť nič náročné. Po čase ale budete mať zaujímavú sériu. Kamarát Izzino napríklad fotografuje poštové schránky. Veľa cestuje a tak ich už má peknú zbierku.
V galérii nájdete fotografie nasnímané 11-timi rôznymi objektívmi:
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)