Historické skupiny fotografujem už roky. Najprv čisto pre svoje potešenie a neskôr to prerástlo do komerčného, ale priateľského vzťahu. Jednou zo skupín, ktoré si ma objednávajú, je TOSTABUR. Najstaršie združenie na slovensku, tento tok oslávilo krásnych 60 rokov a jeho vedúcim je absolútna šermiarska legenda majster Peter Koza, kapacita minimálne európskeho významu.
Po väčšinou fotografujem ich akcie tu v rodnej Bratislave, ale tento rok TOSTABUR rozšíril svoje pôsobenie aj na celé Slovensko, v rámci projektu Zažite históriu. Už sme boli spolu v Palárikove a teraz v Mengusovciach pod Tatrami. A že tam majú parádny pozemok s nádherným výhľadom na panorámu Tatier s mohutným Gerlachom. Hoci som vystúpenia fotografoval už veľakrát, nové miesto mi umožnilo urobiť úplne odlišné zábery, ako napríklad z hradu Devín. Tomu som aj prispôsobil komponovanie.
TOSTABUR to sú farby, či už reprezentujú obdobie tureckých vojen, lanzknechtov, starých rimanov atď. Som milovník čiernobielej fotografie. Ale nesnažím sa ju robiť nasilu, ak farba funguje, ponechávam fotografie farebné. Ale vždy vyskúšam, či by to nešlo aj čiernobielo. Pardoxne, čím pestrejšie farby, tým viac možnosti máte pri prevode do ČB, viac v článku Miešanie farieb v ČB fotografii.
Vždy môžete porovnať farebnú a čiernobielu verziu. Vľavo RAW bez úprav, vpravo upravená fotografia.
Ligtroom za posledný rok výrazne zjednodušil prácu fotografov tým, že pridal funkciu automatických masiek. Dokáže detekovať objekty, oblohu, pozadie. Výrazne jednoduchšie sa dá čarovať s úpravami. A to som využil pri mojej sérii sépiovo tónovaných čiernobielych záberov. Potreboval som sa popasovať s tvrdým svetlom panujúcim počas slnečného dňa. Mi fotografi nemáme radi tvrdé obedné svetlo, bojovať s ním naám pomáha potenciál RAW-u a schopnosti RAW konvertorov. Fotografovať niečo takéto na film, či do JPG by bolo peklo.
Pozrime sa na jednu z fotografií, akým si prešla procesom, zo surového RAW, na finálnu úpravu:
V prvom kroku som urobil základné úpravy expozície, kontrastu a gradácie, a previedol ftotografiu do ČB. Pomocou Color Grading som zatónoval fotografiu do sépiového dtieňa a pridal vinetáciu v paneli Effects.
V paneli B&W som sa pohral s prevodom farieb na odtiene šedej tak, aby som zvýraznil kontrast.
Nechal som vygenerovať AI masku pozadia, ktoré som podexponoval, aby vynikol hlavný objekt, skupina žoldnierov.
Vyretušoval som svetlý objekt v pozadí.
Porovnanie farebnej a čiernobielej verzie.
Klientovi, čiže TOSTABUR-u som odovzdal predovšetkým farebné zábery, túto sériu som urobil pre vlastné potešenie a dúfam, že sa takéto spracovanie bude páčiť aj niekomu inému.
Vodoznak áno, či nie?
Pridávate do fotografii vodoznak? Ja áno. Ani nie tak kvôli ochrane fotografii, ale skôr kvôli propagácii. Ak nechcete, aby vám fotografiu niekto ukradol, nikdy ju nezverejňujte na internete. Vodoznak nikomu nezabráni vám ju ukradnúť. S tým som sa už dávno zmieril.
Rámik áno, či nie?
Ja niekedy ku svojím fotografiám pridávam rámik. Nie je to kvôli tomu, že by z nich robil „umeleckejšie“ fotografie. Tak ako u vytlačenej a zarámovanej fotografii pasparta a rámik oddeľujú fotografiu od okolia, tak to funguje aj v digitálnom svete. Rámik dáva nerušene vyniknúť obsahu fotografie.
Použitá technika:
Zakúpením techniky v obchode Pro.Laika podporíte tvorbu obsahu portálu fotoma.sk. Ďakujeme.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)