S portrétnym objektívom na detaily prírody

S portrétnym objektívom na detaily prírody

Skúste zobrať na výlet objektív, ktorým bežne prírodu nefotografujete.  /  Srnec Karol / 09.06.2023 / 06:00

Sám sebe si dávam praktické cvičenia, ktoré posúvajú moje fotografické videnie. Zoberiem si na výlet jediný objektív s pevnou ohniskovou dĺžkou a hľadám, čo by som ním nafotil. Často je to základný alebo portrétny objektív, ekvivalent 50 až 135 mm s dobrou svetelnosťou. Aj keď u mňa je to väčšinou profesionálna technika, podobných výsledkov dosiahnete aj s lacnejšou výbavou. Na fotoaparáte prakticky nezáleží. Žiadnu zo špičkových funkcii nevyužijete. Najdôležitejší je objektív, jeho uhol záberu a schopnosť rozostriť pozadie a popredie.

Technika

Ja som si na výlet popri Vydrici, na bratislavskej Železnej studničke, vybral stredoformátový Fujifilm GFX100s a objektívom Fujinon GF 80/1,7 R WR. Áno, vrchol profesionálnej techniky. Ale vizuálne podobné zábery odfotografujete napríklad obyčajným Canonom EOS 250D so základným objektívom  EF 50/1,8 STM. Fujinon GF 80/1,7 R WR je ekvivalnetom plnoformátového objektívu 63 mm, z hľadiska minimálnej hĺbky ostrosti je ekvivalentná svetelnosť F2,15.

Praktické fotografovanie

Keď už máte svetelný objektív, chcete využiť jeho schopnosť rozostriť popredie a pozadie. Hranie sa s malou hĺbkou ostrosti milujem. Svetelnosť som využil aj kvôli menšiemu množstvu svetla, ktoré panuje v tienistom lese. Sem-tam pomedzi konáre listy prenikli slnečné lúče. Moja myseľ sa nastavila na malú hĺbku ostrosti kombinovanú s hrou svetla a tieňov.

 

 

Po technickej stránke sa nejednalo o obtiažne fotografovanie. Detaily prírody som fotografoval rovnako, ako portréty. Zvolil som program predvoľby clony A/Av, nastavením clony som reguloval hĺbku ostrosti. Vyváženie bielej som nastavil na “denné svetlo”. Fotografoval som bez statívu a preto som citlivosť ISO nastavil na automatiku. Veľmi dôležitá bola korekcia expozície, pri takmer bodovom svetle a protisvetle sa mýli meranie akéhokoľvek fotoaparátu. U bezzrkadlovky som sa mohol riadiť obrazom v hľádačiku, čo výrazne zjednodušuje korekciu expozície.

 

 

Postprocesing

Pri každej sérii fotografii je dôležité, aby sériu skutočne tvorili. Nielen námetom a expozíciou, ale aj  spracovaním farieb, kontrastu, gradácie atď. Fotografujem zásadne do formátu RAW, ak nerobí práve nejakú recenziu. Tak tomu bolo aj teraz. Všetky vybrané fotografie majú rovnaké vyváženie bielej, čo ich spája po stránke teploty farieb. Chcel som dosiahnuť analógovejší vzhľad, ktorý sa k Fujifilm fotoaparátom hodí. V Lightroome Classic som vyskúšal niekoľko fujifilm obrazových profilov. Napokon som si vybral Camera Nostalgic Negative. Aby som podporil svetelnú atmosféru, pridal som efekt vinetácie. Všetko som zakončil pridaním efektu filmového zrna. Niekoľko fotografii som previedol do ČB, inšpirovaný tvorbou Ansela Adamsa.

 

 

Zapáčil sa mi obrazový profil Fujifilm Camera Nostalgic Negative, ktorý sa stal základom pre ďalšie úpravy.

 

Niekoľko záberov som previedol do ČB, v štýle Ansela Adamsa.

S portrétnym objektívom na detaily prírody
4.5 5 with 2
 
počet hodnotení: 2

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...