Keďže som nemusel zdobiť stromček, ani zabíjať kapra, mohol som poobedie Štedrého dňa tráviť s fotoaparátom v ruke. Chcel som prevetrať moju novú Sigmu 24-70/2,8 DG DN II Art. A veru som ju prevetral, teda vlastne bratislavské počasie. Pri Dunaji bolo veterno, mraky len tak leteli po oblohe. Občas medzi nimi prerazilo slnečné svetlo a to milujem. Pre mňa je to najlepšie svetlo pre fotografovanie mestskej panorámy. Hra svetiel a tieňov vytvára úžasný kontrast. K tomu dramatická zimná obloha. Svetelné pásy putujú panorámou mesta a na mne je len vystriehnuť, kedy sa do svetla dostane časť nábrežia. Postupne sme, spolu so svetlom, putovali od hradu k Eurovea a mostu Apollo.
Najviac som využil 70 mm ohnisko. Všetky zábery som nafotil na clonu f/11, aby som dosiahol dostatočnú hĺbku ostrosti, ale bez difrakcie, ktorá by znížila technickú kvalitu obrazu. Fotografoval som na základnej citlivosti ISO 100, kedy snímač produkuje najmenej šumu a poskytuje najväčší dynamický rozsah, ktorý je pri tak kontrastnom svetle potrebný. Tradične som fotografoval s programom A (predvoľba clony/časová automatika). Vzhľadom na svetlé budovy, najmä hrad, som musel použiť korekciu expozície, aby som predišiel prepalom. Priemerne som mal nastavenú korekciu -1 EV. Riadil som sa obrazom v hľadáčiku svojho Sony A7R V.
Difrakcia: Keď svetlo prechádza malými otvorom (napríklad clonu objektívu), vytvára sa difrakčný vzor, ktorý môže spôsobiť, že obraz nebude taký ostrý, ako by mohol byť. Difrakcia je obzvlášť viditeľná pri použití veľmi malej clony (veľké číslo f), kde sa otvor zmenšuje a svetlo sa viac ohýba.
V praxi to znamená, že aj keď je objektív kvalitný a správne zaostrený, difrakcia môže spôsobiť, že detaily v obraze budú menej ostré. Fotografovia často musia nájsť rovnováhu medzi hĺbkou ostrosti (ktorá sa zvyšuje pri menších clonách) a ostrosťou obrazu (ktorá môže klesať pri extrémne malých clonách).
Fotografie som upravoval v programe Adobe Lightroom Classic. Samozrejme som fotil do formátu RAW, aby som mal k dispozícii maximum informácii zo snímača. Je to dôležité pri prevode do ČBa úprave fotografii s veľkým dynamickým rozsahom. Zvolil som panoramatický formát, ktorý sa hodí k motívu. Aby som ešte zvýraznil svetelný kontrast, zvolil som čiernobiele spracovanie.
Hojne som využíval nastavenie svetiel, tieňou, kontrastu a tónovú krivku, občas aj B&W Mix, pre prevod farieb do odtieňov šedej.
Tak ako to v tmavej komore robil už legendárny Ansel Adams, využil som lokálne zosvetľovanie a stmavovanie pomocou filtrov a štetcov (dodge and burn), pre zvýraznenie kontrastu. Pri úpravách som pozorne sledoval histogram, hlavne jeho pravú časť, aby som náhodou nevytvoril prepaly, čiže svetlé miesta bez kresby. Tie u takejto fotografii nevyzerajú dobre.
Porovnanie neupravenégo farebného RAW-u a upravenej ČB fotografie.
Ja som fotografoval drahou zostavou, ale podobné zábery by ste dostali aj zo začiatočníckeho prístroja so setovým objektívom. Najdôležitejšie bolo výborné svetlo, fotografovať do RAW a vedieť upraviť fotografie. Stačil by vám dokonca aj lepší mobil.
Zakúpením techniky v obchode Pro.Laika podporíte tvorbu obsahu portálu fotoma.sk. Ďakujeme.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)