Nemali by sme sa nad čím zamýšľať, keby na Slovensku začala včas platiť európska legislatíva tak, ako v ostatných krajinách Európskej únie.
Majiteľ drona by si ho jednoducho zaregistroval cez webstránku dopravného úradu. Súčasťou registrácie by bol aj krátky test po ktorého úspešnom preklikaní by pilot dostal registračné číslo, ktoré by si nalepil na dron a hotovo. K registrácii by bolo treba zaplatiť len povinné zákonné poistenie. Zvyšok je bez poplatkov.
Európska legislatíva upravujúca lietanie s dronmi je moderná a ústretová. Krajiny si k nej pridali väčšie či menšie úpravy aké im vyhovujú.
Slovensko malo ešte pred platnosťou európskeho predpisu vo vyhláške Dopravného úradu zapracované pripravované európske normy a bolo na dobrej ceste, ale zrazu sa niečo zmenilo a pokazilo. Výmena na ľudí na leteckom úrade znamenala krok vpred. Zrazu sme zostali jediná európska krajina, ktorá európsku zákonnú normu nezaviedla do praxe. Tak to je dodnes, aj keď sa hovorí, že už možno o pár dní, maximálne týždňov či mesiacov začne aj na Slovensku pre pilotov dronov Európska únia.
Občan Slovenska nemôže dron registrovať v inej krajine. Musí sa prispôsobiť tomu, čo platí na Slovensku. Zaťažovať zákazníkov číslami zákonov a vyhlášok nie je ústretové. Bežný smrteľník potrebuje vedieť po lopate čo smie a čo nie.
- Nákup drona podľa chuti nie je nijako obmedzený.
- Lietanie pre vlastné potešenie nie je obmedzené. Na komerčné lietanie je povinné mať povolenie od Dopravného úradu. Súčasťou povolenia sú aj skúšky a nutné poistenie.
- Uverejňovať amatérske fotografie a videá pre vlastné potešenie a potešenie priateľov na súkromných profiloch sociálnych sietí môže hocikto.
- Na Slovensku zatiaľ dron nikde registrovať netreba. Všetko sa zmení po tom, ako aj u nás začne platiť európska legislatívna úprava, ktorá vo zvyšku únie platí už rok.
- Amatérsky v rámci záľuby môže pilot lietať s dronom do 900 gramov celkovej hmotnosti. Ťažšie stroje podliehajú registrácii na Dopravnom úrade. Drony s dobrými kamerami, kvalitnými softvérmi a ovládacími aplikáciami do 900 gramov sú napríklad: DJI Mini 2, Mini 3 PRO, Mavic Mini, Mavic 2 Pro, Zoom, Mavic Air, Spark, Tello.
S dronom je to pasia najmä počas cestovania. Rád ho nosím so sebou. V Európe je stále niekoľko krajín, ktoré drony v podstate neriešia. Napríklad Srbsko.
Výška: Do 120 metrov nad najvyššou prekážkou v okruhu 30 metrov. Vyššie už lietajú helikoptéry. Je to ich priestor. Dron je v leteckej hierarchii to posledné čo môže letieť vzduchom. Musí sa vyhnúť všetkému ostatnému čo lieta, vrátane teplovzdušných balónov či vetroňov. Nízko nad zemou môže letieť aj záchranársky vrtuľník. Pred ním treba včas klesnúť a pristáť.
Dron nemá nikdy prednosť!
Na niektorých miestach môže byť letová výška či vzdialenosť pre drony obmedzená. Je dobré používať originálne aplikácie na ovládanie dronov. Lepšie značky, ako napríklad DJI, v nich majú obmedzenia zapracované. Dron tak na niektorých miestach neprekročí stanovenú hranicu a zastaví sám pred zakázanou oblasťou. Ak ho pilot skúša naštartovať v zakázanej zóne, ani mu nedovolí roztočiť vrtuľky.
Vzdialenosť: Vzdialenosť od pilota môže dosiahnuť maximálne 1000 metrov, ale platí dôležitá zásada! Dron musí mať pilot neustále v dohľade. Musí ho vidieť! Štvrťkilogramové droníky sériovej rady DJI MINI prakticky nevidno už po pár sto metroch. Pilot nesmie použiť DJI Goggles ani iné FPV okuliare! Diváci alebo asistenti ich mať môžu.
Za zlej viditeľnosti pilot dron nevidí a preto nesmie lietať! V noci môže lietať iba s povolením Dopravného úradu!
Nad ľuďmi: Prelety nad zhromaždeniami, koncertami, festivalmi, protestami, športovými podujatiami sú zakázané aj pre „hračkárske“ drony do štvrť kilogramu. Zákaz platí aj pre husto obývaný priestor.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)