Konkurencia je obrovská. Na internet, každý rok pribudnú miliardy fotografii. Hoci je väčšina odpad, stále zostávajú desaťtisíce skvelých fotografii. Ako im konkurovať? Samozrejme, každý fotograf na sebe musí neustále pracovať a nikdy sa nesmie spokojiť s tým, čo vie a čo dosiahol. Inak bude rýchlo prevalcovaný. Musíte dosiahnuť určitý štandard. Ten v sebe zahŕňa kombináciu znalostí a technickej výbavy. Ďalej je to o snahe. Kto pracuje viac, dosiahne viac.
Povedzme, že už ste vyspelý fotoamatér. Mate dobrú výbavu, ktorá nemusí byť nutne profesionálne. Ovládate komplexné základy fotografie i postprocesing. Nebuďte na seba hneď pyšný, takých fotografov je dvanásť do tucta.
Osobne sa nepovažujem za extra dobrého fotografa. Mám dlhoročnú prax, zvládol som taje fotografie a fotím slušne. Je tu ale kopec lepších fotografov. A ak nemáte extra výnimočný talent, bude to rovnako aj u vás. Ako ale byť lepší ako vám podobný fotografi?
Mne sa osvedčilo, urobiť niečo naviac, ako urobí väčšina fotografov. Stačí jediná vec. Dnes je ťažké vymyslieť niečo nové, ba priam prevratné. Väčšinou fotografujeme to, čo už niekto pred nami nafotil. Urobte jednu vec naviac, ako ostatní fotografi a vaše fotografie budú zaujímavejšie.
Základom je byť kreatívny. Čím viac toho o fotografii a fototechnike viete, tým viac môžete byť kreatívnejší. Viete vytvárať nové, kreatívnejšie postupy. Často stačí maličkosť, nič obtiažneho,aby ste predbehli ostatných. Urobte jednu vec naviac, ako ostatní fotografi!
Aj keď sa hovorí, že fotografiu robí fotograf, nie je to úplne pravda. Technika vám dáva určité možnosti. Chcete portrét s výrazne rozostreným pozadím, potrebujete na to príslušnú techniku. V niektorých prípadoch vidíte, či fotografujete lacným seťákom, alebo špeciálnym objektívom.
Väčšina fotografii je nafotená mobilom, alebo fotoaparátom s najobyčajnejším setovým objektívom. Kúpte si objektív so špecifickým výstupom a máte nástroj na to odlíšiť sa od priemeru. Objektív nemusí byť nutne drahý. Mal by mať ale niečo špecifického. Super širokouhlý uhol záberu, veľké priblíženie, makro, schopnosť snímať za zlého svetla či poskytovať malú DOF.
Nemusí to byť len objektív, čo vás odlíšim od priemeru. Môžu to byť fotografické filtre, externý blesk, či LED svetlo.
Jeden Vario ND filter môže výrazne zmeniť váš prístup k fotografovaniu krajiny a mestskej panorámy.
Externý blesk a LED svetlo v akcii.
Čo nestojí žiadne peniaze, je využívať širokú škálu fotografických postupov. Mali by ste dobre ovládať techniku a k tomu pripojiť fotografické postupy. Vedieť pracovať s expozičným trojuholníkom, vyvážením bielej, využitím svetla atď.
Zistíte, že aj s lacnou výbavou sa dajú nafotiť atraktívne zábery. Stačí napríklad kreatívne pracovať s expozičným časom a jeho vplyvom na zachytenie pohybu.
Panning, technika snímania pohybu dlhším časom so súčasným sledovaním objektu. Výsledkom je efektne rozmazané pozadie.
Expozícia veľmi dlhým časom ozvláštnila bežný záber nábrežia Eurovea. Použitý bol silný ND filter a statív.
Použitie techniky maľovania svetlom, použil som malé LED svietidlo na kľúče.
Kreativita je neobmedzená. Fotografické postupy sú do určitej miery dané a obmedzené technikou, ktorú máte k dispozícii. Kreativita nie. Práve tu môžete, bez akýchkoľvek nákladov vniesť do vašich fotografii niečo naviac. A čo by to tak mohlo byť? Čo vás nebude stáť ani cent? Môže to byť zmena uhla pohľadu. Použitie iného pomeru strán, ktorý vás prinúti inak komponovať atď.
Výrazný podhľad dramaticky zvýraznil perspektívu.
Častou chybou je fotografovať za akéhokoľvek svetla. Počkajte si na lepšie svetlo, niekedy to môže trvať aj mesiace. Ale zvyčajne nemusíte čakať tak dlho. Väčšina fotografii vznikne počas dňa. Stačí fotografovať v inú dennú dobu, napr. počas modrej hodinky a máte vyhraté. Alebo vyčkajte na nejakú udalosť, ktorá svetelne ozvláštni inak bežné motívy.
Môžete mať tú najlepšiu techniku na svete, bez dobrého svetla to bude len bežný turistický záber.
Oveľa atraktívnejší záber. Špeciálne nasvietenie počas bratislavskej Bielej noci. Už sa asi nikdy nezopakuje.
Kombinácia panroamatického formátu a krásneho svetla počas zlatej hodinky.
Receptom na lepšie fotografie, ktoré zaujmú a prim ich fotení nepotrebujete nič, čo by ste nemali, je fotografovať keď je škaredo. Dážď, sneh a hmla dokážu ozvláštniť zábery z miest, ktoré ste fotili už veľakrát.
Nepriaznivé počasie praje street fotografii.
Pred rokmi som s mojou partiou objavili Neussielder See, rakúske jazero s množstvom krásnych mestečiek okolo. Jedným z najpopulárnejších je Podersdorf. Známy je svojím majákom. Nie je to len akási dekorácia, ale skutočný maják. Veľmi fotogenický. Keď sme ho objavili, stačilo nám, že sme ho odfotili. Ale po nás prišli ďalší slovenskí fotografi. Rovnako schopní ako my. Ako ich prekonať? Zobral som do rúk dva blesky počas dlhej expozície som dobehol k majáku a niekoľkokrát ručne odpálil blesky. Cestou späť som ešte odpálil blesky aj na drevené koly móla. Či som vedel, že to dopadne dobre? Nevedel. Ale vyskúšal som to. A dopadlo to dobre.
Počas minútovej expozície som dobehol k majáku s dvomi bleskami v rukách a nasvietil ho.
Niekedy je to o náhode. Musíte mať ale so sebou fotoaparát. Nikdy neviete, čo sa môže stať. Buďte pripravení. Jedn krátky okamih môže byť výnimočný a neopakovateľný.
Odporúčané články:
Čo mi pomohlo zlepšiť sa vo fotografovaní
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)