V rámci svojho kultúrneho vyžitia som navštívil koncert skupiny Funny Fellows. Swingový 5-členný orchester pod taktovkou kapelníka Romana Fédera.
Repertoár Funny Fellows je široký — obsahuje takmer všetky európske národné vplyvy a etnické prvky charakteristické pre old time hudbu. Nepovšimnuté nezostali ani piesne slovenskej hudobnej scény, ktoré vplyvom old time vznikli na začiatku štyridsiatych rokov. Sympatický je pokus o autorské texty, ktoré podobne ako aranžmány podčiarkujú motto „snažíme sa hrať tak, ako by to hrali hudobníci v kaviarni v roku 1920“. Aj keď sa cítim ako dieťa digitálnej doby, ich „starú“ veľmi pozitívnu hudbu si rád vypočujem.
Humorné soirée Veselé synkopy sa konalo v štýlovej vinnej pivnici v centre Bratislavy. Hosťom bola skvelá Eva Pavlíková.
Funny Fellows som už parkát fotografoval, na verejných akciách a dá sa povedať, že sa už vzájomne poznáme. Napísal som kapelníkovi Romanovi, či si môžem priniesť fotoaparát a urobiť pár záberov. Obdržal som súhlas a do fototašky zabalil Sony A7R V s objektívmi Sony FE 14/1,8 G, FE 24/1,4 GM a FE 135/1,8 GM. Superširokouhlý 14 mm objektív som napokon vôbec nepotreboval. Do výberu ostatných dvoch som sa trafil presne. Pohyboval som sa len v bočnej uličke, nechcel som vstupovať pred javisko. 135-ka tu preto poslúžila lepšie, ako 85-ka, ktorú tiež používam.
Obával som sa, či bude v pivnici dostatok svetla, ale citlivosť napokon neprekročila ISO 1600, väčšinu záberov som urobil do ISO 500. Vyhol som sa tak odšumovaniu. Fotografoval som s programom A, všetko s otvorenou clonou, doplneným o korekciu expozície. ISO som nastavil na automatiku. Naplno som využil AI detekciu tváre a očí, ktorá mi umožňovala sústrediť sa na kompozíciu a na výrazy hudobníkov. Zaostrovanie som mal nastavené na AF-C.
Keďže Funny Fellows hrajú hudbu z medzivojnového obdobia, vedel som, že fotografie upravím do ČB. Nastavil som si monochromatický profil, aby som mal aj obraz v hľadáčiku čiernobiely a mohol tak lepšie vnímať svetelnú atmosféru a vidieť potenciál záberov RAW pre neskoršiu úpravu v počítači. Ešte večer po koncerte som RAW-y vyvolal a upravil v retro štýle. Použil som Lightroom Classic. Fotografie som previedol do ČB, pridal vinetáciu, jemný efekt filmového zrna a nakoniec som ich zatónoval. Najprv som upravil jednu fotografiu a potom som použil synchronizáciu úprav. Potom stačilo len individuálne upraviť expozíciu, lokálnu expozíciu, prípade pomôcť kompozícii malým orezom. V ČB prevedení som sa snažil zvýrazniť bodové nasvietenie.
Dôležité je, pri bodovom osvetlení, nepreexponovať tvár. S tým pomôže živý náhľad a korekcia expozície. Niekedy som musel ísť až na -2 EV. Pri bodovom osvetlení musíte korigovať akýkoľvek fotoaparát.
24 mm objektív som využil pri fotografovaní z rohu pódia. Výraznejšia perspektíva spestrí zábery portrétnym objektívom, ktorý perspektívu stláča.
135 mm sa akurátne osvedčil pri fotografovaní z posledného radu.
Po pár dňoch mi to nedalo a spracoval som ešte niekoľko ďalších fotografii aj farebne. Recept podobný, len som použil vintage obrazový profil z ponuky Lightroomu a zlepšil prekreslenie tieňov.
Musím poďakovať pánom za osvetľovacím a mixovacím pultom. Počas prestávky som ich poprosil aby pridali svetlo ľavého reflektoru a oni mi vyhoveli.
Zámerne som ubral saturáciu farieb, aby zbytočne neodpútavali pozornosť. Naviac sú tak viac retro.
Chcel som urobiť len pár záberov. Napokon som ani nesedel na svojom mieste a dve hodiny fotografoval a užíval si skvelú hudbu. Čo chcieť viac?
Odporúčané články:
Projekt: Mono(chróm) a krivky veteránov
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)