Vízia zmiešaná s poéziou

Vízia zmiešaná s poéziou

La Gacilly-Baden si už piaty rok drží skvelú úroveň  /  Vladimir Kampf / 22.08.2022 / 21:20

Témou tohtoročného fotografického festivalu pod otvoreným nebom La Gacilly-Baden južne od rakúskeho hlavného mesta Viedeň je: Priamo na sever (DUE NORTH). Katalóg vysvetľuje: „Festival dáva príležitosť zoznámiť sa s málo známou tvorivou silou umelcov zo severnej Európy. Pre obyvateľov Dánska, Fínska, Islandu, Nórska a Švédska sú samota a divoká príroda neoddeliteľnou súčasťou vzťahu k svetu.“

To sú oni. Silvia a Lois Lammerhuberovci. Tento rok sa im podaril piaty ročník skvelého fotofestivalu La Gacilly-Baden. Sú úžasní. Nikto by si nemal výstavy nechať ujsť. Veď, Baden je akoby náš. Na juhu pod Viedňou, autom hodinu od Bratislavy. Alebo dve hodiny vlakom.

Pozitívna civilizácia

Ďalej je v katalógu napísané: „Niet sa čo čudovať, že krajiny Severu patria so svojimi ohromujúcimi ekonomikami medzi národy, ktoré sú pre život najpríjemnejšie. Pravidelne chladení mrazom, zvyknutí na prírodu si vytvorili stáročnú tradíciu politického konsenzu, odmietania konfliktov a podporu spoločenského rozvoja založeného na prísnom zachovaní prírodných zdrojov.

Autorka Tine Poppe dokazujú, že fotografia má v Badene na ružiach ustlané.

V Kodani jazdí 40 % obyvateľov do práce na bicykli, v Štokholme jazdia autobusy na bioetanol a v Reykjavíku je geotermálna energia už samozrejmosťou.

Na ďalekom severe sa nedá prežiť bez ochoty prispôsobiť sa. V krajinách, kde je ak tak teplo a svetlo šesť mesiacov z dvanástich, je životné prostredie zásadnou výzvou. Je pochopiteľné, že švédska tínedžerka Greta Thunbergová sa stala pre svetovú mládež novou tvárou klimatických zmien: Vie, že topiace sa ľadovce nie sú ďaleko od jej domova a že nejde o ilúziu. Ak je vaša kultúra ohrozená vplyvom globálneho otepľovania, je vašou povinnosťou upozorniť verejnosť...

Florence Goupil je jedným z vystavujúcich autorov na tohtoročnom festivale.

Vystavujúci fotografi z ďalekého severu zdieľajú víziu zmiešanú s poéziou, občas s nádychom surrealizmu, no vždy so zámerom zvýšiť povedomie o lepšie pochopenie sveta zajtrajška. Sú umeleckými strážcami pozitívnej civilizácie…“

V mrazivom svete

Zo všetkých autorov zo severu vyberám Ragnara Axelssona. Dostal ma. Vystavuje niekoľko čiernobielych súborov drsnej krajiny, ktorá v jeho podaní pôsobí nežne.

Ragnar Axelsson cez príbehy zvierat a ľudí ukazuje, že aj napriek extrémnym vplyvom počasia a kolobehu zákonitostí na planéte Zem v mrazivom svete život nestráca silu.

Hovoria mu jednoducho: Rax. Narodil sa na Islande v marci 1958 v ťažkej zime, ktorá je pre stredoeurópanov často nepredstaviteľná. Rax viac ako tridsať dokumentuje každý aspekt zamrznutých krajín, kde ľudia a divoká zver žijú v harmónii, zvyknutí na extrémny chlad.

Keď mal 10 rokov požičal si otcovu Leicu, ľahol si na vrcholy útesov, fotografoval vtáky nad nimi a vzápätí vyvolával svoje prvé fotografie. Keď mal 18, začal pracovať pre islandský denník, ktorý sa píše takto: Morgunblaðið. Ako ho vysloviť, netuším.

Ragnar Axelsson v súčasnosti pracuje na projekte o ôsmich Arktických krajinách, kde sú účinky globálneho otepľovania čoraz ničivejšie.

Superprodukcia

Festival má okrem sverského aj ďalšie príbehy v ktorých zostáva verný téme životného prostredia. Úplne najviac ma dostal štylizovaný súbor od Nicka Brandta, ktorý je fotografickou superprodukciou.

Séria Nicka Brandta upozorňuje na stupňujúcu sa deštrukciou prírodného sveta východnej Afriky.

Jeho jedinečné fotografie zabrali v Badene jeden celý malý parčík. Sú skvele umiestnené medzi stromy a kríky. Veľkoformátové štylizované deje vystupujú zo zelene. Túto Brandtovu sériu som poznal a obdivujem ju už dlhšie. Nečakal som, že ma v badenskom parku dostane ešte viac.

Inštalácia v parku chytá za srdce.V tom je Baden čarovný.

Nickova séria je o deštrukcii, ktorú najprv pripravilo ľudstvo pre prírodu a teraz sa týka aj nás samých.

Všetci ľudia na fotografiách Nicka Brandta sú zo Zimbabwe a Kene. Všetci boli ťažko postihnutí klimatickými zmenami.

Hádanky z reality

Kým ja som horel nadšením pred úžasnými obrovskými fotografiami Švéda žijúceho v Prahe Erika Johansona, niektorí kolegovia krútili hlavami. Jeho rozprávkové vymyslené krajiny sa im zdali cez ich fotografickú čiaru.

Erik Johansson je virtuóz v postprodukcii, ktorý manipuluje so s digitálnymi nástrojmi presne, ako chirurg so skalpelom.

Erik sa véééľmi kamaráti s Photoshopom v ktorom modeluje z vlastných fotografií vlastný svet. Jeho úžasné pohľady ma dostali. „Rád vytváram fotografie, ktoré majú silu diváka zastaviť a prinútiť ho na pár sekúnd zamyslieť sa a snažiť sa pochopiť v čom je ten trik,“ povedal Erik.

Erik Johanson mal 15 keď prišiel na triky, ktoré ovplyvnili jeho kariéru.

Pre väčšinu fotografov končí tvorivý proces stlačením spúšte. To je Erik ešte len kdesi na začiatku. Medzi jeho klientov patria veľké svetové spoločnosti.

Obrazy Erika Johanssona musia držať rovnakú perspektívu, rovnaké svetlo a rovnaký kontrast. Musia dokonale splynúť.

Erik hovorí, že vytvára hádanky z reality. Z môjho pohľadu posúva modernú fotografiu o kus vpred. Napriek tomu, že to niektorým milovníkom tradičných, nemanipulovaných záberov nejde do oka.

Mathias DEPARDON

Imane DJAMIL

Florence GOUPIL

Tiina ITKONEN

Sune JONSSON

Florence JOUBERT

Sanna KANNISTO

Olivier MORIN

Jonathan NACKSTRAND

Inge MORATH

Pentti SAMMALLAHTI

Verena PRENNER

Jonas BENDIKSEN

Helena BLOMQVIST

Aglae BORY

Kto chce vedieť a vidieť viac, kým neodolá a navštívi Baden osobne môže nájsť kopu ďalších autorov na webstránke fotofestivalu La Gacilly-Baden.

Vízia zmiešaná s poéziou
0 5 with 0
 
počet hodnotení: 0

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...