V dobe, keď fotí takmer každý a ľudia sú presýtení obrázkami, stále verí vo význam vystavovania dobrých fotiek a vydávania kvalitných fotografických publikácií. Je dušou Inštitútu kreatívnej fotografie na Sliezskej univerzite v Opave, skvelým fotografom, teoretikom a historikom fotografie. Vladimír Birgus. Hovorili sme spolu na festivale La Gacilly - Baden Foto v Badene pri Viedni. V texte je krátka ochutnávka všetkého, čo sme prebrali. Ak chcete vedieť viac, vypočujte si podcast.
Fotografujem celý život, od základnej školy, a som veľmi rád, že sa môžem venovať tomu, čo mám tak veľmi rád, čo ma tak baví a čo mi dáva príležitosť stretávať sa s mladými ľuďmi a priateliť so skvelými kolegami.
Áno. Keď som chodil na základnú školu, tak prišli filmy ako Poklad na Striebornom jazere a Vinnetou. Všetci sme zbierali fotky Vinnetoua a bolo ich málo. Brat ma vtedy naučil reprodukovať fotografie. Takže to bola prvá cestička k môjmu intenzívnemu záujmu o fotografiu. Ale naozaj vážne som ju začal brať niekedy v piatej – šiestej triede.
Snažím sa, aby to bolo pol na pol. Pretože pedagóg, ktorý sám netvorí, nemá študentov čím zaujať. Stále sa snažím robiť výstavy a vydávať knižky. Takže som aj fotograf. A samozrejme aj pedagóg. Naša škola je v súčasnosti najväčšia v tejto časti Európy. Máme 230 študentov a 20 pedagógov.
V Československu sa dala fotografia študovať iba na pražskej FAMU a v celom vtedajšom východnom bloku bola okrem nej len jedna ďalšia, v Lipsku. Keď v roku 1990 Inštitút kreatívnej fotografie vznikol, bol len treťou školou pre celú túto veľkú časť Európy. Odvtedy sa všetko zmenilo a povedal by som, že teraz máme fotografických škôl až priveľa.
Je univerzálna. Študenti tam chodia hlavne kvôli voľnej tvorbe. Dávame im na ňu veľký priestor. Každý rok robia klauzúrne práce, potom majú voľnú ruku pri bakalárkach, diplomovkách a doktorandských prácach. Ale snažíme sa byť univerzálni, lebo si myslíme, že väčšina fotografov sa bude musieť živiť iným typom fotografie než ktorý ich zaujíma najviac. Preto s i u nás každý vyskúša, ako fotiť domy, ako nafotiť svadobné fotografie, ako urobiť reportáž pre časopis, ako odfotiť reklamu a módu. Myslím si, že takéto univerzálne rozpätie je veľmi dobré. Rovnako dbáme na to, aby študenti vedeli o fotografii premýšľať, rozprávať a písať.
Každý už musí vedieť fotografovať a musí niečo o fotografii vedieť. Máme prísne trojkolové prijímačky. Vekové rozpätie študentov je veľmi široké. Hlásia sa k nám osemnásťroční absolventi, ale prichádzajú aj štyridsiatnici, ktorí už dvadsať rokov pracujú v médiách a chcú si zvýšiť kvalifikáciu. Tieto vekové skupiny sa úžasne prelínajú. Mix ľudí rôznych generácií sa navzájom obohacuje.
Majú oveľa väčšie možnosti cestovať. Majú obrovské množstvo informácií. My sme lovili informácie z knižiek, prednášok. Dnes prostredníctvom internetu môže byť každý informovaný o tom najaktuálnejšom, čo sa deje na celom svete.
Každé obdobie má vo fotografickej tvorbe niečo, čo je in a čo je out. V súčasnosti je stále veľmi dôležitý dokument, aj keď skôr osobnejšie poňatý dokument než to bolo pri klasickom humanistickom dokumente. Veľmi populárne sú rôzne formy intermediálnej tvorby, pri ktorých autori kombinujú fotografiu s maľbou alebo videom. Stále je v popredí záujmu portrét. Mizne záujem o klasickú krajinársku fotografiu a klasický akt.
Študenti majú dva predmety, venované knihám. Najprv u pána profesora Štreita robia klasickú knihu, väčšinou dokumentárnu. Neskôr u Rafala Milacha, ktorý je novým členom agentúry Magnum, robia self published book. Učia sa, ako urobiť knižku v malom náklade, ako ju distribuovať a propagovať. Myslíme si, že nesmierne dôležité sú aj výstavy. Robíme veľa výstav a tým študentom pomáhame. Máme stále galérie v Opave a Ostrave, každoročne chodíme na festivaly do Bratislavy, Prahy, Lodže, Krakova, Viedne, Arles. Študentom to otvára dvere do sveta. Vďaka tomu, že máme kontakty a môžeme ich práce prezentovať na dôležitých festivaloch, si ich tam môže niekto všimnúť a dostávajú ponuky na vlastné výstavy.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)