Makro fotografia je žáner, ktorý môžete fotografovať po celý rok. Na jar sú častým motívom kvitnúce rastliny, v lete hmyz, na jeseň rôzne štruktúry padajúcich listov a v zime štruktúry snehových vločiek. Makro môžete fotografovať vonku s použitím prirodzeného svetla, alebo vo vnútri, kde si môžete vytvoriť malý ateliér na pracovnom stole. Či už tak alebo onak, makrofotografia ponúka nevyčerpateľnú paletu námetov od „atlasových“ snímok flóry a fauny až po rôzne abstraktné fotografie.
Ide o najčastejší omyl. Detail nie je makro. Detailom sa z pravidla rozumie časť celku. Napríklad fotografia piestov historickej lokomotívy bude detail. Na odfotenie takéhoto námetu vám bude stačiť základný objektív (napr. 18-55mm, 18-135mm) alebo telezoom (55-250mm, 70-300mm). Makrofotografia sa venuje podstatne menším objektom alebo ich častiam.
Za makroobjektív môžeme označiť každý objektív, ktorý ponúka zväčšenie 1:1. To znamená, že dokáže vykresliť jeden centimeter v skutočnosti na 1cm snímača. Niektoré objektívy tretích výrobcov sú síce v názve označené ako Macro, avšak ponúkajú zväčšenie len 1:2 (t.z. dva centimetre v skutočnosti na 1cm snímača). Najčastejšie na to lákajú lacnejšie telezoom objektívy, avšak nejedná sa o skutočné makro.
Ďalším dôležitým údajom pri makroobjektíve je minimálna zaostrovacia vzdialenosť. Pozor, táto vzdialenosť sa udáva od roviny snímača, nie od konca objektívu! Umiestnenie snímača je na fotoaparáte vždy označené príslušnou značkou. Ak chcete zistiť vzdialenosť medzi objektom a objektívom, od minimálnej zaostrovacej vzdialenosti odčítajte dĺžku objektívu + vzdialenosť od bajonetu po uvedenú značku.
Spoločnosť Canon má vo svojej ponuke hneď niekoľko objektívov určených pre nadšencov aj profesionálov. V krátkosti si ich predstavíme.
Tento kompaktný a ľahký makráč je špeciálne navrhnutý pre zrkadlovky EOS s menším snímačom veľkosti APS-C. Do APS-C fotoaparátov patria modely 1200D, 700D, 70D a 7DmkII. Po prepočte crop faktorom 1,6x má objektív uhol záberu zodpovedajúci 96mm. Je vybavený rýchlym a tichým zaostrovacím motorčekom typu USM. Výhodou je menší 52mm priemer filtrovej obruby. Menší filter = nižšia cena za filtre.
Tento objektív by som odporúčal fotografom, ktorí sa chcú venovať fotografovaniu neživých objektov. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je len 20cm. Preto by sa mohlo ľahko stať, že pri fotografovaní hmyzu si objekt odplašíte.
Stovka makro je vynikajúci objektív. Je plne kompatibilná so všetkými zrkadlovkami Canon EOS. Rovnako ako predchádzajúci objektív je vybavená USM zaostrovaním. Dlhšia ohnisková vzdialenosť a vysoká svetelnosť f/2.8 umožňujú objektív využiť aj pri fotografovaní portrétov. Priemer filtrovej obruby je 58mm.
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 31cm. To znamená, že objektív je dobrou voľbou aj na fotografovanie živých objektov ako je napríklad hmyz. Tento objektív je častou voľbou hobby fotografov, ktorý chcú „zabiť dve muchy jednou ranou“.
100mm L makro je vylepšená verzia predchádzajúceho objektívu. Oproti staršej verzii má novú optickú sústavu, hybridnú stabilizáciu obrazu (IS) a je utesnený voči poveternostným podmienkam rovnako, ako väčšina profesionálnych objektívov s označením "L". Priemer filtrovej obruby je 67mm a dispnuje rovnakou minimálnou zaostrovacou vzdialenosťou ako predchádzajúci model (31cm).
Objektív je vhodný najmä pre fotografov, ktorý často fotografujú v prírode a ocenia odolnosť voči vlhkosti a prachu. Stabilizátor obrazu zas pomôže všade tam, kde nemôžete použiť statív. Rovnako dobre ako na makro, sa objektív hodí na fotografovanie portrétov, alebo väčších detailov. V každom ohľade vám ponúkne maximálnu kvalitu obrazu pri otvorenej clone.
Druhý objektív z profesionálnej línie „L“, ktorý vyniká dlhým ohniskom. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 48cm. Práca s objektívom je zložitejšia ako u tých predchádzajúcich. Dlhé ohnisko a nižšia svetelnosť vo väčšine situácií vyžadujú umiestnenie na statív. V opačnom prípade hrozí, že fotografie budú rozmazané.
Objektív je určený najmä pre profesionálnych fotografov.
Špeciálny typ makro objektívu ktorý nájdete len v ponuke Canon. Ide o manuálny objektív so zväčšením až 5:1. To znamená, že objektív vykreslí jeden centimeter v skutočnosti na 5cm snímača. Práca s objektívom je náročná kvôli extrémne nízkej hĺbke ostrosti. MP-E 65mm nemá zaostrovací motorček a ak by ste chceli hľadať prstenec na manuálne zaostrenie, bude to zbytočné. S objektívom sa zaostruje tak, že ním pohybujete dopredu – dozadu. Na takéto extrémne makro sú vhodné takzvané "makro sánky", ktoré umožňujú jemný pohyb pomocou mikroskrutky.
Práca s takýmto objektívom je veľmi náročná a vyžaduje veľa skúseností a hlavne trpezlivosti. Výsledky však stoja za to najmä vtedy, ak v špecializovanom programe pospájate viacero fotografií a dostanete tak väčšiu hĺbku ostrosti.
Uhádnete čo to je? Áno, je to hrot guličkového pera.
Nasádzajú sa medzi objektív a telo fotoaparátu. Slúžia na skrátenie zaostrovacej vzdialenosti, ktorá má za následok väčšie zväčšenie fotografovaného objektu. Napríklad s použitím 100mm makroobjektívu a medzikrúžkov môžete dosiahnuť zväčšnie až 2:1.
Použitie doplnkového svetla je v niektorých prípadoch nevyhnutné. Existuje preto niekoľko spôsobov, ako si objekt osvetliť. Najjednoduchším riešením je použitie špecializovaných makro bleskov. Oproti iným zdrojom svetla, ako napríklad systémový blesk alebo stolná lampička, makroblesk sa upína priamo na prednú časť objektívu a tak si pri krátkych zaostrovacích vzdialenostiach nebudete objektívom tieniť. Rovnako oceníte to, že blesk pred objektívom vám nebude zavadzať. Canom má v ponuke dva špecializované makro blesky.
MR-14tka je určená pre objektívy EF-S 60mm, EF 100mm f/2.8 a EF 100mm f/2.8L. V obruči sa nachádzajú dve zábleskové výbojky so smerným číslom 14 a LED osvetlenie ktoré tmavú scénu pred objektívom osvetlí. Takto môžete pohodlne snímok nakomponovať a správne zaostriť. Expozíciu vám nastaví pokročilé E-TTL II meranie ktoré môžete poznať zo systémových bleskov.
Makroblesk môžete použiť aj ako Master, čo v praxi znamená, že ním viete ovládať a odpáliť iný blesk. Tento systém sa používa vtedy, ak potrebujete nasvietiť napríklad pozadie snímky.
Dvadsaťštvorka v princípe funguje rovnako ako MR-14. Má rovnaké meranie expozície (E-TTL II), dokáže ovládať iné blesky (Master) a má modelové LED svetlo. Ponúka však vyšší výkon, smerné číslo 24, a polohovatelné zábleskové hlavy ktoré dovoľujú fotografovi lepšie modelovať svetlo. Blesk MT-24 je predovšetkým určený pre objektív MP-E 65mm, ale môžete ho bez problémov použiť aj s ostatnými makroobjektívmi.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)