Výpravy za svetlom II, prípravy a maskovanie

Výpravy za svetlom II, prípravy a maskovanie

Blog  /  Dušan Majerník / 28.08.2015 / 08:00

Aj napriek tomu, že prípravy prebiehajú hlavne doma a často narýchlo, je táto fáza a jej dôslednosť nevyhnutná na úspech v samotnom teréne. Ťažko by ste niečo odfotili, ak nemáte založenú kartu vo foťáku. Tieto slová znejú možno trocha nadnesene, ale je to moja životná skúsenosť.  A kdeže je lepšie sa poučiť na cudzích chybách, tak v nasledujúcich riadkoch si prejdeme, na čo by wildlife fotograf nemal zabudnúť, kým vyrazí von. Je mi jasné, že tí čo voľnú prírodu fotia, budú niektoré veci poznať a berú ich automaticky, ale našu stránku číta aj mnoho amatérov a začínajúcich fotografov, preto pôjdeme pekne od začiatku. Verím že Vám niektoré rady a tipy pomôžu zefektívniť vašu fotografickú prácu.

Fázu príprav by som rozdelil na dve časti, a to na časť technickú, ktorá prebieha hlavne v prostredí domova a potom samotná príprava v teréne, na mieste, kde sa bude fotiť .  Dnes si povieme, čo je súčasťou technickej prípravy.

Technická výbava

Zahŕňa hlavne  kontrolu a pripravenosť samotného fotoaparátu, objektívov a príslušenstva. V mojej expedičnej výprave nesmie chýbať statív, diaľková spúšť, náhradná batéria, niekoľko kariet a maskovanie.  Ak vyrážame na dlhšie, zíde sa nejaké jedlo a hlavne voda. Dehydrovaný fotograf nie je dobrý fotograf, nehovoriac o tom, že dehydratácia môže byť nebezpečná. Dobrými pomôckami sú bublifukdrevené štipce. Bublifukom veľmi jednoducho zistíte smer vetra a drevené štipce pomôžu pri upevnení maskovania, konárov.  V batohu mám tiež vždy nejaké náhradné oblečenie pre prípadne výkyvy počasia.  Niektoré veci nemusíte vôbec použiť, ale je vždy lepšie ich mať ako nemať. Často sa vrátim bez jediného záberu (buďte pripravení aj na taký scenár) a nepotrebujem ďalšie karty ani náhradnú batériu. Inokedy sa zadarí a karta sa zapĺňa....  Pre mňa je vrcholom spokojnosti, keď mám na karte dobrý zaber a už len sledujem správanie a život okolo mňa, prípadne sem tam cvaknem, keď sa deje niečo výnimočné. Treba však povedať, že takýchto chvíľ nie je veľa a o to viac si ich človek váži. Zachytiť prirodzené a zároveň netradičné správanie (emotívne, či nežné momenty zo zvieracej ríše) je túžbou každého wildlife fotografa.

Kamzík je jedno z mála zvierat, pri ktorom nepotrebujete dokonalé maskovanie, len čas, citlivý prístup, dobrý vietor a trpezlivosť

Drvivá väčšina mojich fotografií je zo statívu a musím priznať, že sa mi asi dvakrát podarilo zabudnúť ho doma, aj keď som cestoval ďaleko. Tá bezradnosť a demotivácia je potom príšerná. Odvtedy si na to dávam naozaj pozor. Obdobie, keď som sa túlal s foťákom v ruke a hľadal, približoval sa a sledoval, čo sa kde dá odfotiť, je už za mnou. Treba povedať, že väčšina tematicky a technicky kvalitných fotografií vzniká z pevných, dobre zamaskovaných pozícií, nie z behania po lúke. Nedá sa podľa mňa ani fotografovať systémom, čo stretnem, to odfotím. Mám na mysli fotografovanie z pohľadu vzniku kvalitnej, oku lahodiacej fotografie a fotografovanie s kvalitatívnym rastom samotného fotografa. Myslím, že je cieľom každého fotografa či nadšenca posúvať sa dopredu a dosahovať stále obsahovo a technicky kvalitnejšiu fotografiu. Kvalitný statív má potlačiť chvenie a pohyb. Váš pohyb, nie pohyb zvieraťa. Veľa objektívov na wildlife fotenie je väčších rozmerov a sú ťažšie. Je takmer nemožné ich udržať dlhodobo počas čakania v ruke bez pohnutia. Časť práce za vás urobí stabilizátor, ale statív je o komforte fotenia a o fotkách ostrých  „ako britva“. Statívov je dnes veľa, pre niekoho je dôležitá cena, pre niekoho váha... Ja používam karbónové nohy a fluidnú pákovú hlavu. Karbónový statív som už veľakrát ocenil, bola to veľká zmena oproti klasike, hlavne pri mojich častých výstupoch a dlhých chôdzach v horách. Fluidná hlava je geniálna vo svojom jemnom a plynulom pohybe, aby ste nerušili, prípadne nevyplašili zver, hlavne vtáctvo.

rybárik fotený z dočasného pevného krytu z prírodného materiálu a maskovacej siete

Pre ostrosť snímky a tiež aj kvôli komfortu si už neviem predstaviť fotenie bez diaľkovej spúšte. U mňa je to spotrebný materiál, pár som ich stratil v lese, položil niekde a zabudol. Dlho som používal len káblové spúšte, ale teraz som veľmi prišiel na chuť rádiovým. Neobmedzuje ma kábel, akurát si musíte dať pozor, aby sa vám nevybili baterky J. Diaľková spúšť eliminuje chvenie, ktoré vzniká pritlačením prsta na spúšť.  Je naozaj veľký rozdiel, keď fotíte s diaľkovým ovládaním a bez neho. Dôležité pre ostrosť snímky je nedotýkať sa ani nôh statívu, lebo vtedy dochádza k chveniu a miernemu zneostreniu obrazu. Stáva sa mi, že niekedy opriem svoje nohy o nohy statívu a je to cítiť. Človek si to uvedomí, ale ak už nie je možnosť zopakovať záber, môže to byť veľká škoda.

Ľahké maskovanie maskovacou sieťou a prírodným materiálom, príprava 1 minúta

Maskovanie

Maskovanie má rôzne podoby a na trhu je veľký výber maskovacieho oblečenia, maskovacích fotostanov a pomôcok. Je úplne jedno, akú formu maskovania si zvolíte, ak splní účel. Tým by malo byť vaše krytie, prípadná možnosť pohybu bez vyrušenia a samotná možnosť fotenia pri príchode zvieraťa.  V jednoduchosti niekedy môže postačiť len maskovacia sieť a dobrá pozícia, inokedy treba stabilný kryt , na ktorý si už zvieratá časom zvykli. Závisí to od druhu, ktorý sa chystáte fotiť. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že vtáctvo, ktoré sa často fotí na krátku vzdialenosť a dravce (myšiaky, orly či jastrab), vyžadujú pevný kryt. Pozorné oko dravca či tetrova vám niekedy nedovolí urobiť ani centimetrový pohyb objektívom. Treba dbať na to, aby ste v kryte mali tmu, lebo orol dokáže odletieť, keď zbadá žmurknutie vášho oka pri hľadáčiku cez veľké sklo objektívu...

Využitie ľudskej hospodárskej činnosti - myšiak fotený z vodnej skruže na poli, na ktorú je už roky zvyknutý

Inokedy, keď plánujete aj nejaký jemný presun, treba mať maskovacie oblečenie. Hejkaly, maskovacie siete, maskovacie návleky sa vyrábajú v rôznych farbených prevedeniach na konkrétny tip lesa či ročné obdobie. Pekným príkladom môže byť profilová fotka môjho kamaráta Jakuba Mroceka na týchto stránkach J . Pri oblečení je dôležité skryť si holé časti tela , hlavu a zrak.

Zamaskovaný fotostan, príprava trvala 8minút

 Fotostany s vďačnosťou používam ako prenosný kryt. Ten samozrejme ešte zamaskujem prírodným materiálom, ako sú vetvičky, tráva a to čo okolie ponúka. Jeho obrovskou výhodou je takmer okamžitá pripravenosť po rozložení a rýchle zloženie  a aj manipulácia s ním. Samotne rozloženie aj s prírodným zamaskovaním, priviazaním pár konárikov, a zahádzaním listami zvládnete za pár minút. Moja osobná skúsenosť je, že veľmi vysoké stany sú menej tolerované ako nižšie.  Úspešne som ich použil pri fotení danielej ruje , pri fotení rybárika a včelárikov. Jeho použitie má veľmi široké uplatnenie.

Pevný fotokryt na okraji lúčky osadený do prostredia po 2 rokoch celkom splýva s prostredím, príprava 3 dni

Zameraním a pripravením sa na určitý druh, poznaním jeho správania a bionómie máme väčšiu pravdepodobnosť zhotovenia kvalitnej fotky.  Týmito slovami sa nechcem nikoho dotknúť, ani netvrdím, že iným, ako takýmto spôsobom, nemôže vzniknúť dobrá fotka. Sú však druhy, hlavne vtákov ale aj niektoré cicavce, ktoré sa dajú odfotiť jedine z krytu alebo pomocou maskovania. Takmer nemožné je vyfotiť samčeka rybárika ako podáva samičke rybku na vyjadrenie svojej priazne, ak budete len chodiť okolo rieky, alebo len tak sedieť na jej brehu.

Fotka líšky z pevného krytu.

Výber objektívu

Ako súčasť technickej prípravy by sme mohli krátko spomenúť aj voľbu správneho objektívu. Ak si to vyžiada diskusia, môžeme sa tejto téme venovať neskôr samostatne. Je to nekonečná a dlhá téma s množstvom diskusií a ja sám mám problém jednoducho odpovedať na častú otázku: „Aký objektív si mám na wildlife kúpiť?“ Technický pokrok  umožnil výrobu nových kvalitných objektívov za prijateľnú cenu a dostupnú pre mnohých. Prichádzajú univerzálnejšie zoomy s dlhým ohniskom, umožňujúce veľké priblíženie. Rozsahy v rozmedzí 120-400mm, 150-500mm, 200-500mm a iné sú veľmi obľúbené.  Väčšinou sú stabilizované a ich váha okolo 1,5-2kg poteší každý chrbát. Nevýhodou sú premenlivé a slabšie svetelnosti.  Urobia dobrú prácu, ale technicky, hlavne v hraničných hodnotách sú obmedzené. Veľmi dobrou voľbou sú kompaktné pevné 300-ky/400-ky s konštantnou svetelnosťou f4, či f5,6. Sú konštrukčne tak jednoduché, že pri nízkej váhe dosahujú vysoký optický výkon a rozlíšenie objektívu aj pri plne otvorenej clone. Dokonca aj s priloženým konvertorom je strata kresby takmer nepostrehnuteľná. Navyše sú stále v normálnej cenovej hladine.  Pevné ohniská majú krajší bokeh, lepšiu kresbu. Prím si vždy budú držať super teleobjektívy s vysokou svetelnosťou a stabilizáciou. Ponúkajú brilantný výkon, nádhernú ostrú kresbu od okraja po okraj . Ich cena je však vysoká a veľakrát je to životná investícia. Nosiť dlhšie pevnú 600-ku, či 15kg zoom 200-500 f2,8  tiež nie je úplne najjednoduchšie :-).

Využitie fotostanu dobre zamaskovaného prírodným materiálom. Daniel sa odvďačil zarevaním do objektívu.

 

Záver

Technická príprava nemusí zabrať veľa času. Rýchlo si ju človek osvojí a stane sa rutinou. Aj napriek tomu je veľmi dôležitá a neoplatí sa na niečo zabudnúť. Budem rád ak sa v diskusii vyjadríte k obsahu, posuniete svoje skúsenosti, aby sme sa navzájom obohatili.  Prajem Vám aby Vaše batohy obsahovali čo treba a na kartu pribúdali krásne fotografie. Nabudúce už vyrazíme s pripraveným batohom do terénu. Teším sa na ďalšie online fotostretnutia s vami! :-)

Bažant má veľmi bystré oko a je veľmi plachý , zvyčajne citlivo reaguje aj na najmenšie zaváhanie v pevnom kryte

Výnimka potvrdzuje pravidlo, pekná fotka sa dá urobiť niekedy aj bez maskovania z foťákom na pleci, ale ostrosť fotky bez statívu pokuľháva za ostatnými

Výpravy za svetlom II, prípravy a maskovanie
5 5 with 2
 
počet hodnotení: 2

Komentáre

  • Hana Velická / 28.08.2015 12:01:17
    Geniálne fotografie! Ale musím povedať, že ma článok "sklamal". :( To ja som si myslela, že keď si kúpim dostatočný zoom, budem môcť takto fotografovať zvieratká v prírode. A ono to je omnoho komplikovanejšie... Klobúk dole pred vašou prácou wildelifisti! Už si na to až tak netrúfam...
  • Hana Velická / 28.08.2015 12:01:17
    Geniálne fotografie! Ale musím povedať, že ma článok "sklamal". :( To ja som si myslela, že keď si kúpim dostatočný zoom, budem môcť takto fotografovať zvieratká v prírode. A ono to je omnoho komplikovanejšie... Klobúk dole pred vašou prácou wildelifisti! Už si na to až tak netrúfam...
    Dušan Majerník / 28.08.2015 12:09:19
    Až som sa zľakol, keď som prečítal že článok sklamal: ), z tohto pohľadu nebolo určite cieľom demotivovat, ale naopak navrhnúť postup ako sa možno posunúť ďalej a hlavne ako vidiet a zaznamenať to čo pri bežnej pochôdzke je takmer nemožné, prajem veľa zdaru a chuť i odhodlanie: )
  • Julo Kotus / 28.08.2015 12:56:50
    Ja som si svojho času tiež myslel, že stačí dostatočne dlhý objektív a keď som na to došiel, že nestačí, tak chodím do hôr iba s malým foťákom pre scenérie a dokument. Ale nejaké pekné prírodné divadlo si veľmi rád vychutnám cez ďalekohľad. :) na niektorých miestach sa dá fotiť aj bez krytu, v oborách, parkoch, rezerváciách, ale to už veľmi wildlife nie je. Vďaka Dušan za ďalší zaujímavý a hlavne užitočný článok.
  • Julo Kotus / 28.08.2015 12:56:50
    Ja som si svojho času tiež myslel, že stačí dostatočne dlhý objektív a keď som na to došiel, že nestačí, tak chodím do hôr iba s malým foťákom pre scenérie a dokument. Ale nejaké pekné prírodné divadlo si veľmi rád vychutnám cez ďalekohľad. :) na niektorých miestach sa dá fotiť aj bez krytu, v oborách, parkoch, rezerváciách, ale to už veľmi wildlife nie je. Vďaka Dušan za ďalší zaujímavý a hlavne užitočný článok.
    Dušan Majerník / 28.08.2015 13:50:25
    Vďaka Julo
  • valerian macak / 29.08.2015 08:18:16
    Znovu poučný článok. Maskovanie podla mna asi naldoležitejší faktor úspechu. Prírodu ako takú neoklameš, ani jej členov. Ked to fotograf zklby a správa sa ako jej člen uspech sa dostavý. Odmena potom je pekný záber.
  • valerian macak / 29.08.2015 08:18:16
    Znovu poučný článok. Maskovanie podla mna asi naldoležitejší faktor úspechu. Prírodu ako takú neoklameš, ani jej členov. Ked to fotograf zklby a správa sa ako jej člen uspech sa dostavý. Odmena potom je pekný záber.
    Dušan Majerník / 29.08.2015 10:37:07
    Je to tak, pekne povedané
  • Alexander Bačo / 29.08.2015 11:55:24
    aj keď wildlife s najväčšou pravdepodobnosťou fotiť nebudem, článok som si prečítal...je výborný, lebo z neho sála dlhoročná skúsenosť poctivého fotografa tohto žánru a je napísaný dobrým štýlom...prajem veľa vydarených a krásnych fotografií:)
  • Alexander Bačo / 29.08.2015 11:55:24
    aj keď wildlife s najväčšou pravdepodobnosťou fotiť nebudem, článok som si prečítal...je výborný, lebo z neho sála dlhoročná skúsenosť poctivého fotografa tohto žánru a je napísaný dobrým štýlom...prajem veľa vydarených a krásnych fotografií:)
    Dušan Majerník / 29.08.2015 13:53:57
    Ďakujem pekne :)
  • František Koneval / 29.08.2015 18:46:25
    Taktiež ma fascinuje wildlife , po kúpe fototechniky som behal po lese ako splašený , samozrejme takto to neide :D Všetko sa dá zhrnúť do jednej vety , že dobré wildlife fotky vznikajú vtedy , keď príde zviera k vám , opačne to aspoň u mňa skončí na 99% sklamaním a neúspechom, preto to už v poslednej dobe ani neskúšam :D
  • František Koneval / 29.08.2015 18:46:25
    Taktiež ma fascinuje wildlife , po kúpe fototechniky som behal po lese ako splašený , samozrejme takto to neide :D Všetko sa dá zhrnúť do jednej vety , že dobré wildlife fotky vznikajú vtedy , keď príde zviera k vám , opačne to aspoň u mňa skončí na 99% sklamaním a neúspechom, preto to už v poslednej dobe ani neskúšam :D
    Dušan Majerník / 31.08.2015 10:15:38
    Treba cvičiť trpezlivosť a nevzdávať sa :), možno články pomôžu , ako zvýšiť pravdepodobnosť aby to zviera naozaj prišlo ;)
  • Richard Krchnák / 31.08.2015 16:40:49
    Pekny clanok, s tym stativom suhlasim, je to nevyhnutnost. Kedysi som tiez fotil z ruky alebo z velmi zleho "stativu" a stale som sa cudoval, preco nie su fotky ostre. Potom som si dokupil pevny stativ s hlavou a je po probleme. Uz len keby bolo viacej casu na fotenie :)
  • Ladislav Hubay / 01.09.2015 00:11:12
    pekne napisane uzitocne rady :) Len keby som tak z krytu videl okrem potrebu vykonavajucich ludi aj neake to zvieratko :D
  • Dušan Majerník / 28.08.2015 12:09:19
    Až som sa zľakol, keď som prečítal že článok sklamal: ), z tohto pohľadu nebolo určite cieľom demotivovat, ale naopak navrhnúť postup ako sa možno posunúť ďalej a hlavne ako vidiet a zaznamenať to čo pri bežnej pochôdzke je takmer nemožné, prajem veľa zdaru a chuť i odhodlanie: )
    Hana Velická / 09.09.2015 17:36:41
    Tak som to myslela, nie že článok je zlý, ale že wildlife je náročný. :)
  • Viktor Skaličan / 23.09.2017 20:45:52
    Dali by sa urobiť pekné fotky aj s Nikon Coolpix P900?
  • Viktor Skaličan / 23.09.2017 20:45:52
    Dali by sa urobiť pekné fotky aj s Nikon Coolpix P900?
    Martin Farkaš / 25.09.2017 12:51:54
    Určite áno. Problémom však budú tmavé miesta, kde budú mať zrkadlovky s väčším snímačom navrch.
Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...