Keď sa nad Starým mestom rozprestrie hmla, stane sa niečo magického. Nábrežie Dunaja sa stane koncom sveta. Mosty sa postupne rozplynú v nekonečnej belobe. Farby blednú, známe objekty vynikajú na „naznačenom“ pozadí.
Mosty sa strácajú v magickej bielej krajine hmly.
Je jedno, či budete fotografovať telefónom, lacnou zrkadlovkou, alebo profi výbavou. To najdôležitejšie i tak zabezpečí príroda. Vďaka počasiu budú vaše fotografie zaujímavé, nech fotíte čímkoľvek.
Úplne bez práce to ale nebude. V prvom rade musíte riešiť kompozíciu. Hmla zabezpečuje to, že v pozadí máte menej rušivých prvkov. To musíte využiť. V pozadí môžete mať čisté biele plátno hmly, alebo náznak nejakého objektu. Preto pozorne sledujte nielen hlavný objekt, ale aj pozadie.
Pri fotografovaní v hmle sú objekty v popredí tmavšie, ako tie v pozadí. Osobne tu preferujem ČB spracovanie, farby (obzvlášť v Zime) sú nevýrazné, nijako nenapomáhajú zaujímavému výsledku fotografovania. Skôr naopak, ich náznak len odpútava pozornosť od celkovej atmosféry.
Prevaha svetlých tónov spôsobuje, že fotoaparát má tendenciu zábery podexponovať. Preto používajte korekciu expozície +/- a zábery zosvetlíte.
S rastúcou vzdialenosťou skutočnosť bledne. Vytvára to pekný priestorový efekt.
Nezabudnite si všímať pozadie, hoci je len naznačené.
Fotografovanie v hmle je predovšetkým o technike „high key“. V fotografii se termín „high key“ používa na popis štýlu alebo techniky, ktorá vytvára obraz s prevahou svetlých tónov. Niektoré charakteristické rysy „high key“ fotografie zahŕňajú:
ČB high key do určitej miery pripomína maľbu tušom. Pri postprocesingu sledujte histogram, na ňom vidíte aký rozsah jasov máte. Pracujete s bielym a čiernym bodom, kontrastom, gradáciou a funkciou dehaze. Dehaze pomáha zvýrazniť alebo potlačiť pozadie.
Neupravená fotografia je farebne nezaujímavá a bez kontrastu.
Stačí previesť fotografiu do ČB a zvýrazniť kontrast.
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)
Vyhodnotenie 9. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka (1)
Workshop: Nočná fotografia s Karolom Srncom (4)