Svetová fotografická organizácia s potešením predstavuje finalistov a fotografov zaradených do užšieho výberu v súťaži profesionálnych fotografov Sony World Photography Awards 2022. Súťaž pre profesionálov, ktorá sa koná už po pätnásty raz, odmeňuje pozoruhodné súbory prác, a to ako za technickú zručnosť, tak za originálny prístup k súčasným témam.
Víťaz súťaže Fotograf roku 2022 bude vybraný z finalistov súťaže pre profesionálnych fotografov a vyhlásený 12. apríla. Výber snímok finalistov a fotografov z užšieho výberu bude vystavený v rámci súťaže Sony World Photography Awards v galérii Somerset House od 13. apríla do 2. mája 2022.
Do súťaže Sony World Photography Awards 2022 bolo prihlásených viac ako 340 000 snímok z 211 krajín a do súťaže profesionálov viac ako 156 000 snímok, čo je najvyšší počet prihlásených snímok v histórii súťaže.
Traja finalisti a projekty v jednotlivých kategóriách súťaže Sony World Photography Awards 2022 sú:
Javier Arcenillas (Španielsko) predstavuje v diele Nur-Sultan sériu fotografií pozoruhodnej a výstrednej architektúry hlavného mesta Kazachstanu. Yun Chi Chen (Tchaj-wan) vytvára v snímke Blueprint viacvrstvové obrazy napodobňujúce proces tradičnej architektonickej modrotlače alebo kyanotypie s využitím digitálnych postprodukčných techník. Domagoj Burilović (Chorvátsko) v snímke Dorf využíva fotomontáž k ironickému zachyteniu spôsobu, akým si príroda znovu privlastnila domy v Slavónii, regióne, ktorý v 19. storočí zbohatol na ťažbe miestnych lesov a pôdy.
Raphaël Neal (Veľká Británia) na snímke New Waves konfrontuje výjavy klimatických zmien s portrétmi tínedžerov. Diptychy poukazujú na ničivé dôsledky, s ktorými sa stretávajú tí, ktorí nimi budú najviac v budúcnosti postihnutí. Snímka Sometimes the Sky Above us is Open od Sarah Grethe (Nemecko) sleduje cestu fotografky do rodného mesta jej matky v južnom Nemecku, kde skúma ich vzťah prostredníctvom inscenovaných portrétov a zátiší. Fotografia Mellow Apocalypse od Alnisa Stakleho (Lotyšsko) reprodukuje vizuály z voľne prístupných zbierok, ako sú múzeá, vedecké inštitúcie a fotografické banky a vytvára tak zložité a detailné koláže, v ktorých sa rôznorodé prvky stretávajú a prelínajú.
Snímka Fabiana Rittera (Nemecko) The Long Days of Hanau dokumentuje komunitu v nemeckom Hanau po rasistických útokoch v meste 19. februára 2020. Snímka The Children of the Financial Collapse in Venezuela slávneho fotoreportéra Jana Grarupa (Dánsko) zachytáva scény zúfalstva a krajnej chudoby Venezuelčanov v Kolumbii. Snímka Insurrection od známeho fotoreportéra Wina McNameeho (USA) zachytáva dramatické scény, kedy sa 6. januára 2021 dav Trumpových prívržencov vrhol na americký Kapitol a prebojoval sa do budovy.
Snímka Shunta Kimury (Japonsko) Living in the Transition sa zaoberá vplyvmi zmeny klímy v Bangladéši, kde sa miestni obyvatelia stále častejšie stretávajú s jej dôsledkami, ako je vodná erózia, zosuvy pôdy a zvyšujúca sa úroveň zasolenia. Na snímke Nemo's Garden dokumentuje Giacomo d'Orlando (Taliansko) prvý podvodný skleník na svete – možné riešenie zúfalej potreby nájsť alternatívne a udržateľné metódy pestovania potravín. Snímka Portraits in Ashes uznávaného fotografa Gideona Mendela (Juhoafrická republika) zachytáva rodiny a jednotlivcov v prázdnych skeletoch vyhorených budov a dojemne zobrazuje skazu po lesných požiaroch v Grécku, Kanade a USA.
Snímka Solar Graphic Andriusa Repšysa (Litva), vytvorená počas zimy, keď v dôsledku klimatických zmien napadlo nezvyčajne veľa snehu, zachytáva udržateľné zdroje energie, ako sú priehrady, veterné turbíny a solárne panely z výšky a redukuje ich na grafické abstrakcie. Life on Earth od Lorenza Poliho (Taliansko) sa ponára do éterického kúzla prírody a tajomnej krásy nedotknutého sveta, zobrazeného prostredníctvom rozmanitých krajín. Keď nemohol portrétny fotograf Gareth Iwan Jones (Spojené kráľovstvo) počas lockdownu pokračovať vo svojej práci, obrátil svoj objektív k siluetám stromov na pozadí súmračnej oblohy a vytvoril sériu portrétnych snímok s názvom Tree.
Práca The Beauty of Humanity od Anny Neubauerovej (Rakúsko) skúma túžbu fotografky odkloniť sa od tradičných stereotypov a osláviť rozmanitosť pomocou série premyslených portrétov. Hugh Fox (Veľká Británia) vo svojom cykle Portfolio zachytáva kľudné okamihy každodenného života s rodinou a priateľmi počas pandémie. Komerčný a redakčný fotograf Julian Anderson (Veľká Británia) predstavuje výber portrétov, krajín a zátiší zhotovených v rámci rôznych zákaziek do časopisov.
Caryatis 2021 Georgeho Tatakisa (Grécko) je štúdiou tradičných gréckych ženských krojov z rôznych období bohatej histórie Grécka, pričom každá fotografia je starostlivo prepracovaná a naaranžovaná. Migrantes od uznávaného fotoreportéra Adama Fergusona (Austrália) je séria autoportrétov migrantov v Mexiku, ktorí čakajú na prekročenie hraníc do USA. Ferguson použil fotoaparát pripevnený na statíve s káblovou spúšťou a vyzval fotografované osoby, aby si vybrali okamih zachytenia, čím im dal možnosť ovplyvniť svoj obraz. Práca Bushmeat Hunters od uznávaného dokumentaristu Brenta Stirtona (Juhoafrická republika) je sériou portrétov lovcov bushmeatu, ktorí sú zobrazení so svojimi úlovkami a zarámovaní spôsobom, ktorý evokuje tradičné obrazy lovcov.
Snímka Tokyo Twenty Twenty One od významného športového fotografa Adama Prettyho (Austrália) zachytáva drámy a vzrušenie na olympijských hrách spolu s ukážkou sily a obratnosti športovcov. Snímka Kuarup od Ricarda Telesa (Brazília) dokumentuje rituál pôvodných brazílskych obyvateľov kmeňa Xingu, ktorým si uctievajú pamiatku mŕtvych, a ktorého súčasťou je bojové umenie Huka-huka – tento rok si pripomínali prevažne obete pandémie Covidu-19. Snímka Loyal Fans od Romana Vondrouša (Česká republika) zachytáva zápal a oddanosť fanúšikov futbalového klubu Bohemians Praha 1905, ktorí sa nenechali odradiť pandemickými obmedzeniami a priniesli si vlastné rebríky, aby mohli sledovať zápasy cez plot.
Vo svojej sérii From Nigeria to Nässjö zachytáva Cletus Nelson Nwadike (Švédsko) objekty na snehu, ktoré mu obzvlášť pripomínajú domov a vyjadruje tak smútok nad smrťou svojej matky, ktorej sa nepodarilo získať vízum, aby mohla prísť za rodinou. Haruna Ogata (Japonsko) & Jean-Etienne Portail (Francúzsko) vytvorili pre projekt Constellation farebné abstraktné sochy, ktoré následne vyfotografovali ako sériu elegantných grafických kompozícií. Práca Concordia Alessandra Gandolfiho (Taliansko) sa zameriava na sériu vecí zachránených z vraku výletnej lode Costa Concordia, ktorá sa potopila v roku 2012 a vyžiadala si 32 obetí.
The Fox's Tale Milana Radisicsa (Maďarsko) zachytáva osemmesačné pozorovanie fotografa, ktorý takmer každú noc fotografoval mladú líšku, ktorá navštevovala jeho záhradu. Snímka Absolute Beginner od Oany Bakovićovej (Rumunsko) je sériou snímok skúmajúcich veľkú rozmanitosť a krásu flóry v oblasti, kde fotografka žije. Snímka Exotic Appetite - Inside the Italian Exotic Animal Trade od fotožurnalistu a držiteľa ocenenia Fotograf roka 2019 Federica Borellyho (Taliansko) sa zaoberá menej známym obchodom so živými exotickými zvieratami v Taliansku, kde sú vystavované a predávané s obrovským ziskom.
Práce finalistov a fotografov v užšom výbere súťaže profesionálov hodnotili: Rahaab Allana, kurátorka a vydavateľka Alkazi Foundation for Arts, Nové Dillí; Ângela Ferreira, umelkyňa, nezávislá kurátorka fotografie a postdoktorandka na Escola de Belas Artes Universidade Federal do Rio de Janeiro v Brazílii; Deborah Klochko, výkonná riaditeľka a hlavná kurátorka Múzea fotografického umenia v San Diegu, USA; Richmond Orlando Mensah, zakladateľ a kreatívny riaditeľ Manju Journal, Ghana; a Mike Trow, nezávislý kurátor a editor fotografií, predseda poroty.
Predseda poroty Mike Trow k tomu v mene poroty povedal: „Finalisti a tí, ktorí postúpili do užšieho výberu súťaže Sony World Photography Awards 2022, sú rovnako rozmanití, nároční a verím, že silní ako kedykoľvek predtým. Úroveň prác v súťaži profesionálov ma prekvapila svojou hĺbkou a rozmanitosťou. V niektorých chvíľach sme všetci mohli mať pocit, že prebiehajúca covidová kríza znamená, že sa svet uzavrel, ale pri prezeraní týchto projektov je jasné, že nič nemôže byť ďalej od pravdy. Mať možnosť vidieť toľko prác z celého sveta je obohacujúce a zároveň povzbudzujúce. Význam fotografie pre interpretáciu nášho sveta, ktorá prináša dôležité humanitárne, environmentálne a emocionálne otázky a zároveň zahŕňa tak rozmanité kategórie, ako je šport, kreativita a krajina, robí túto súťaž tak vzrušujúcu. Pozerať sa na fotografie a nútiť sa na ich otvorené a úprimné čítanie je výsadou a dúfam, že s tak premyslenou, akademickou a celosvetovou porotou sa nám podarilo splniť naše poslanie a naďalej zdôrazniť vitalitu a silu fotografie.“
Celkoví víťazi súťaže Študentská, Mládež, Otvorená súťaž a Profesionálna súťaž Sony World Photography Awards 2022 budú vyhlásení 12. apríla 2022 a ich diela budú vystavené v rámci výstavy v londýnskej galérii Somerset House od 13. apríla do 2. mája 2022. Ďalšie informácie o víťazoch a užších nomináciách nájdete na adrese www.worldlphoto.org.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)