Objektívy v rozsahu 70-200mm (80-200mm) so svetelnosťou f/2,8 boli a sú stále povinnou výbavou profesionálnych fotografov reportérov a to či už fotili politiku, šport alebo voľné akčné témy. Stali sa dokonca obľúbenými nástrojmi portrétnych i svadobných fotografov, či fotografov módy. Všade, kde je potrebné rýchle a presné zaostrovanie a bezprecedentný optický výkon a príjemný bokeh, mal tento objektív svoje nezastupiteľné miesto. Patrí do takzvanej svätej trojice objektívov pre reportérov (14-24mm f/2,8, 24-70mm f/2,8 a 70-200mm f/2,8). Nikon pomenúva tieto objektívy TROMA VEĽKÝMI DRAKMI (Three Big Dragons).
Napriek tomu, že zoomy so svetelnosťou f2,8 už existovali v skorých 80-tych rokoch (prototyp 80-200mm f/2,8 AI bol navrhnutý už v roku 1978), myšlienka o troch veľkých drakoch vzišla až s príchodom troch AF objektívov, ktoré sa navzájom dopĺňali tak, že pokryli celé spektrum ohnísk od ultraširokouhlých až po 200mm teleobjektív. Viete, ktoré objektívy ako prvé dostali toto obrazné pomenovanie?
Boli to AF Zoom NIKKOR 35-70mm F2.8S (1987), AF Zoom NIKKOR ED 80-200mm F2.8S (1988) a AF Zoom NIKKOR 20-35mm F2.8D (IF) (1993).
Potom nasledovala druhá generácia veľkej trojky s AF-S (SWM) motormi a tretia verzia s nanokryštálovými vrstvami. K histórii a všetkým trom veľkým drakom sa snáď ešte niekedy vrátime, nateraz sa budeme zaoberať len jedným typom z tejto trojice. Spoločnosť Nikon túto líniu športových a reportážnych teleobjektívov vyrába už veľmi dlho a sú to jedny z najpredávanejších profi objektívov vôbec.
Najnovším veľkým drakom je Nikkor AF-S 70-200mm f/2,8 E FL ED VR!
Aké novinky prináša, keď jeho predchodca bol takmer dokonalým objektívom? Sám som ho niekoľko sezón používal a nenapadá mi nič, čo by som mu vytkol. Neviem sa dočkať, kedy sa mi tento objektív dostane do rúk a budem ho môcť porovnať s jeho vynikajúcim predchodcom.
Výrobca uvádza, že objektív by mal byť opäť o niečo ľahší (cca. 110g) a zároveň rýchlejší a schopnejší presnejšie sledovať pohybujúce sa objekty pri kontinuálnom zaostrovaní. Popravde by to mal byť v súčasnosti najľahší objektív vo svojej kategórii.
Čo ale mňa zaujalo z uvedených špecifikácií, je to, že objektív ponúka niektoré malé číselné vylepšenia, ktoré ale majú pomerne veľký dopad na prácu s novým objektívom. Práve takýmto malým vylepšením je zníženie minimálnej zaostrovacej vzdialenosti z 1,4m na 1,1m. Znamená to, že s objektívom budete môcť vyhotoviť pôsobivé blízke portréty a detaily s extrémne malou hĺbkou ostrosti.
Označenie E v názve objektívu naznačuje, že clona objektívu je plynule riadená elektromagneticky, čo zvyšuje jej presnosť a plynulosť zmeny. Postrehnete to najmä pri natáčaní videa. Čo ale pri natáčaní videa nepostrehnete je hluk. Elektromagnetické riadenie clony je totiž omnoho tichšie ako mechanické.
Zlepšenie ergonómie by mala zabezpečiť zmena polohy zaostrovacieho a prstenca zoomu. Zoom je teraz v prednej časti objektívu a zaostrovací prstenec, ktorý je menej často používaný, bližšie k bajonetu. Medzi nimi sa opäť objavujú konfigurovateľné tlačidlá na tubuse, ktorými môžete napríklad aretovať alebo naopak iniciovať automatické zaostrovanie.
Vylepšený stabilizátor obrazu by mal dosahovať účinnosť až 4 EV a jeho špeciálny režim šport by mal napomáhať pri fotografovaní akcie z ruky. Jeho účinnosť je väčšia a jeho ďalší prínos je v tom, že obraz v hľadáčiku je omnoho pokojnejší a pomáha pri účinnom sledovaní objektu fotografom. Inšpirácia tejto výbavy objektívu prichádza od najnovších profesionálnych teleobjektívov 400mm, 500mm a 600mm, kde sa tieto technológie osvedčili.
Opticky objektív pokročil v implementovaní špeciálnych optických členov. AF-S 70-200mm f/2,8 E FL ED VR má až 6 prvkov z ED skla, jeden s vysokým indexom lomu (HRI) a fluoritový prvok. Nemôže chýbať antireflexná vrstva Nano Crystal Coat pre zníženie reflexov a závojov v protisvetle. To všetko by malo zaručiť ostrý obraz až do okrajových častí obrazu.
Dirk Jasper, Product Marketing Manager, Nikon Europe, povedal: „Nový objektív NIKKOR 70 – 200 mm f/2,8E ponúka neuveriteľné zvýšenie kvality snímky a celkovo rýchlejšie, plynulejšie snímanie. Režim stabilizácie obrazu SPORT a ergonómia prevzatá od najnovších teleobjektívov Nikon s ohniskovou vzdialenosťou 400 mm, 500 mm a 600 mm predstavujú významný rozdiel pre fotografov snímajúcich rýchlu nepredvídateľnú akciu pomocou profesionálnej digitálnej jednookej zrkadlovky, napríklad D5.“
Cena nového objektívu by mala byť podobná svojmu predchodcovi a je zatiaľ stanovená na 2379€.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)