Jedinečná svetelnosť novinky od Olympusu v praxi nesklamala. Olympus už jeden podobný objektív má. Olympus M. Zuiko Digital 25mm f/1.8 MSC ponúka tiež zaujímavé parametre a výsledky. Je zo série malých objektívov, ktoré na menších fotoaparátoch vyzerajú akoby na ne patrili. Je na svete od roku 2014, kým jeho svetelnejší profi kolega sa na trh dostáva teraz.
Olympus M. Zuiko Digital ED 25mm f/1.2 PRO je príjemne a precízne spracovaný kus „kovu a skla“. Na menších telách vyzerá ako prerastený tučko. To nie je výčitka, len konštatovanie. Objektív je prachotesný, odolný proti mrazu a stekajúcej vode. Kamarát do každého počasia je určený pre Micro 4/3 systém. Objektív zdedil skvele vymyslené olympusácke prepínanie medzi automatickým a manuálnym zaostrovaním. Stačí ostriaci prstenec posunúť smerom k sebe – k telu fotoaparátu, a je spustený manuál. Prepnutím ostriaceho prstenca od seba, od tela fotoaparátu, je zaostrovanie opäť aktívne.
Objektív pasuje na fotoaparáty s Micro 4/3 systémom spoločností Olympus, Panasonic a Leica.
Olympus M.Zuiko ED 25mm f/1,2 PRO je určený profesionálom. Pre jeho ohniskovú vzdialenosť je označovaný ako základný. Aj keď dnes už objektívy s týmto ohniskom nie sú reálne súčasťou základnej výbavy fotoaparátov. Ohnisko sa skrátilo a objektívy sú za štandardných okolností širšie. Po prerátaní dvojnásobného crop faktoru systému Micro 4/3 na políčko kinofilmu dostaneme ohniskovú vzdialenosť 50. Päťdesiatka bývala základným objektívom v základnej výbave skoro každého fotoaparátu na kinofilm aj preto, že toto ohnisko najlepšie zodpovedá ľudskému videniu. S clonou 1,2 je tento objektív výzva pre náročných, s ktorou sa dajú urobiť skvelé zábery. Vďaka kvalitnému prevedeniu a svetelnosti je jeho kresba veľmi detailná.
Tento „záklaďáčik“ sa hodí každému. Ocenia ho cestovatelia, krajinkári, portrétisti, fotografi architektúry, reportéri, ale aj príležitostní fotografi.
Profesionálny objektív s mimoriadnym dôrazom na obrazovú kvalitu a mechanickú odolnosť sa pýši špičkovou optickú sústavu z devätnástich optických členov, zoradených do 14 skupín. Aj tieto prvky mu dvíhajú cenu.
Chromatická chyba objektívu je farebná chyba šošovky či zložitejšej optickej sústavy. Spôsobuje, že šošovky lámu svetlo každej farby inak. Na fotografii sa prejaví ako farebné lemovanie ostrých prechodov a hrán v obraze. Napríklad veci alebo postavy s výraznými hranami majú na hrane z jednej strany zelenú, z druhej purpurovú kontúru.
Aby sa táto chyba na záberoch z objektívu Olympus M. Zuiko Digital ED 25mm f/1.2 PRO prejavovalo čo najmenej, výrobca ho „ozbrojil“ šošovkami z nízkorozptylového ED skla a šošovku zo Super ED skla. Okrem toho sú do optickej sústavy zaradené šošovky s vysokým indexom lomu svetla a Super HR šošovku pre dokonalú elimináciu optických chýb.
Predné a zadné šošovky objektívu účinne redukujú odlesky a farebné závoje. Práve šošovky dotiahnuté k čo najväčšej dokonalosti zvyšujú cenu tomuto jedinečnému objektívu.
Súdkovanie alebo poduškovanie sú tomuto objektívu cudzie. Je to spôsobené jeho konštrukciou a najmä ohniskovou vzdialenosťou, ktorá sa nemení.
Objektív umožňuje fotografovať aj veľmi efektné makrozábery. Zaostruje už od tridsiatich centimetrov a jeho stredová ostrosť nesklame ani pri clone 1,2.
Fotografovanie pri clone 1,2 je náročné na presnosť a vyžaduje trocha zručnosti a skúseností. Výsledky sú však nenapodobiteľné.
S medzikrúžkami si veľmi nerozumie, ale dioptrická predsádka + 4 dioptrie mu svedčí.
Pri clone 1,2 sa nemožno čudovať, že objektív výrazne vinetuje. Je to normálna optická nedokonalosť. Majú ju všetky objektívy. Niektoré sa s ňou dokážu vysporiadať lepšie, iné horšie. Najbadateľnejšia je pri plnom odclonení objektívu. Klesá so zvyšovaním clonového čísla. Pri zoomových objektívoch to býva lotéria. Záleží najmä od ohniska. Môže sa objaviť aj tam, kde ju fotograf neočakáva.
Niekomu vinetácia vyhovuje, iní sa ju zasa snažia čo najúčinnejšie dostať preč zo svojich obrázkov. Týmto slovom, ktoré máta naháňačov dokonalosti obrazu, označujeme stmavenie obrazu na okrajoch fotografie. Vinetácia je nechcené diaťa konštrukcie objektívu. Do okrajových častí obrazu sa dostáva menej svetla.
Objektív pri plnom odclonení bez milosti vinetuje. Už pri clone 2 až 2,8 však táto nedokonalosť výrazne mizne. Výrobca ráta s tým, že ten, kto si ho kúpi, bude naplno využívať jeho svetelnosť pri naplno otvorenej clone. Vinetácie sa dá zbaviť následným spracovaním fotografie v obrazových softvéroch. Dokáže to aj Olympusom odporúčaný Olympus Viewer.
Minimálna zaostrovaciu vzdialenosť je 30 centimetrov. Objektív má vnútorné zaostrovanie.
Ultrasonickému zaostrovaciemu mikromotorčeku niet čo vyčítať. Objektív ostrí presne, rýchlo a takmer ho nepočuť. Deväťlamelová clona s kruhovým otvorom umožňuje dokonalé rozostrenie pozadia do príjemného bokehu. Bokeh je čisto subjektívna záležitosť. Každému podľa chuti. Znamená formu a spôsob rozmazania nezaostrených oblastí snímky. Pri Micro 4/3 systéme je vďaka polovičnému čipu oproti Full Frame dobrý bokeh ťažšie dosiahnuteľný, pretože celý obraz má väčšiu hĺbku ostrosti.
Na boku objektívu je funkčné tlačidlo L-Fn ktoré umožňuje navoliť naň niektorú z funkcií rýchleho prístupu.
Rozmery: 70 x 87 mm
Hmotnosť: 410g
Bajonet: Micro 4/3
Ohnisko: 25mm (50mm ekvivalent 35mm formátu)
Maximálna clona: 1.2
Minimálna clona: 16
Optická konštrukcia: 19 členov / 14 skupín
Počet lamiel clony: 9 tvarovaných lamiel
Minimálne zaostrenie: 30 cm
Priemer filtra: 62mm
+ Svetelnosť
+ Kvalita optickej sústavy
+ Odolnosť proti vonkajším vplyvom
+ Ovládateľnosť
- Agresívnejšia vinetácia pri minimálnej clone 1,2
- Cena a mohutnosť, ako daň za svetelnosť oproti podobným objektívom pre Micro 4/3 systém
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)