Na krátkom konci ohniska široko-úhleho objektívu sa počíta každý mm ohniskovej vzdialenosti a Canon EF 11-24mm f/4 L USM je v tejto kategórii nový šampión. Doteraz bol najširší Canon objektív v ponuke 14mm f/2.8 L II USM. Jedná sa o objektív s korekciou geometického skreslenia, to znamená, že priame čiary z reálneho sveta premietne na senzor tiež ako rovné čiary. To ako sa to inžinierom podarilo je vyjadrené mierkou poduškového, alebo súdkovitého skreslenia (v %).
Ohnisková vzdialenost: 11-24mm (diagonálny zorný uhol 126.1 až 84 stupňov)
APS-H ekvivatelnt: 1.3x: 14.3 - 31.2mm
APS-C ekvivatelnt: 1.6x: 17.6 - 38.4mm
Dĺžka: 132mm
Šírka: 108mm
Hmotnosť: 1180g
Systém filtrov: zadný vkladací
Už krabica v ktorej objektív príde je veľká, skôr pripomína krabicu z profesionálneho telezoomu 70-200/2.8 L IS II USM. Keď z nej tohto drobca vytiahnete, na prvý pohľad proporciami pripomína ultra-svetelný krátky teleobjektív, niečo medzi 85/1.2 a 200/2L. Široký uhol záberu prezradí masívna predná šošovka. Je to najväčší optický člen aký Canon vyrába pre svoje sériové objektívy. Veľké šošovky sú drahé, preto je objektív vybavený neodnímateľnou slnečnou clonou, ktorá pomáha vystupujúcu prednú šošovku chrániť. Prevedenie objektívu je veľmi solídne, objektív obsahuje tesnenia proti nepriaznivým vplyvom počasia a predná a zadná šošovka má vodu odpudzujúcu fluoritovú povrchovú úpravu pre jednoduchšie čistenie. Transfokátor aj zaostrovanie majú hladký chod a ako je to pri USM štandardom, manuálne možno doostrovať aj počas automatického zaostrovania. Predná šošovka sa pri zmene ohniskovej vzdialenosti jemne pohybuje a najviac vysunutá je pri ohnisku 11mm. Oveľa väčší pohyb robia pri zmene ohniska zadné optické členy, ktoré sa s dlhšími ohniskami zasúvajú do útrob objektívu. Hmotnosť 1180g nie je zanedbateľná a asi ho nebudete nosiť len tak pre istotu.
Porovnanie prepravných a prevádzkovžch rozmerov 11-24 F4, 16-35 F4 IS a 15mm fisheye
Zopár ľudí bolo sklamaných svetelnosťou f/4, ale pri dnešnej obrazovej kvalite výstupu FF zrkadloviek a fyzike, kde aj s mojimi roztrasenými rukami som bol na 11mm schopný spravit ostrú fotku s časmi okolo 1/6s to nie je také kritické a dvojnásobná hmotnosť svetelnejšej verzie by tento objektív spravila len obtiažne použiteľný s astronomickou cenou. Chýba aj optický stabilizátor, čo tiež chápem, opticky stabilizovaný objektív musí na vstupe zachytávať širší uhol záberu a keďže cieľová skupina aj tak prevažne pracuje so statívom, väčšina uprednostní objektív 11-24 pred stabilizovaným 12-24.
Vypuklý predný optický člen nedovoľuje použitie klasických filtrov pred objektívom. Je možné použiť želatínové filtre za zadným optickým členom, ale na digitálnom systéme som ešte nikoho tieto filtre používať nevidel, skôr by som prijal drop-in systém filtrov zo super- teleobjektívov. Rovnaký problém mal aj Nikon 14-24 a pre neho bol časom predstavený filtrový systém pred objektív. Možno sa niečoho podobného dočká aj Canon EF 11-24. S dynamickým rozsahom dnešných senzorov a HDR funkciou priamo vo fotoaparáte je potreba prechodových filtrov čoraz menšia. Dá sa namietať, že polarizačný filter sa v post-processingu nahradiť nedá, ale pri širokoúhlych objektívoch robí často problémy nerovnomerným stmavením oblohy.
Super-širokoúhly objektív sa prevažne používa v krajine, architektúre, ale využitie nájde aj pri športe alebo dokumente. V architektúre si asi jedinú vážnejšiu konkurenciu robí Canon sám sebe objektívom TS-E 17mm f/4 L. Krajinkárskych fotografov korekcia zbiehania línií až tak často neobmedzuje a pre nich je voľba 11-24 pri super-ultra širokom objektíve jasná voľba. Kategória sama o sebe sú turisti (s veľkým rozpočtom), ktorým tento objektív umožní na jednu fotku zosnímať super-široký záber na jeden cvak v miestach, kde nie je možné z rôznych dôvodov rozložiť statív.
Konštrukcia takéhoto objektívu je zložitá a udržať optické chyby na rozumnej miere je pri takto extrémnom dizajne veľmi náročné. Canonu sa to ale v posledných rokoch pri L-kových objektívoch veľmi dobre darí a takmer každý predstavený objektív patrí na kvalitatívny vrchol vo svojej triede. Tento objektív ani nie je veľmi s čím porovnávať. Sigmu 12-24 prekonáva opticky, svetelnosťou aj rozsahom. Nikon 14-24 je síce svetelnejší, ale 3mm na krátkom ohnisku je veľký rozdiel. Geometrické skreslenie je vďaka 4 asférickým šošovkám udržané na minime podobne ako chromatické chyby, ktoré sú významne redukované pomocou Super UD a UD optických členov. Na testovanie takto širokého ohniska nemajú aparatúru ani špecializované laboratória, budem sa musieť uspokojiť s vyhodnotením obrázkov z praxe. Aj v extrémnych rohoch si zachováva dobru kresbu a chromatické chyby sú na veľmi nízkej úrovni, čo je pri krátkom ohnisku veľmi potešujúce. Pri širokom uhle záberu sa často stane, že sa nedá vyhnúť svetelným zdrojom v scéne a tu pomáhajú nové nanotechnológie SWC (Subwavelength Coating) a Air Sphere Coating (ASC) znižovať mieru odleskov a duchov. Hĺbka ostrosti je pri krátkych ohniskách veľká, ale keď sa predsa niečo dostane mimo nej, bude bokeh hladký a kruhový vďaka okrúhlym 9 lamelám clony. Jediná viditeľná optická chyba je silnejšia vinetácia pri otvorenej clone, zaclonením sa vinetácia rýchlo potláča. Vyskúšal som objektív nasadiť aj na fotoaparát upravený pre infra červenú fotografiu a aj keď počasie na tento druh fotografie ešte nebolo vhodné tak zopár skúšobných záberov vyzeralo sľubne. Na fotografiách sa neprejavili hot-spoty, kontrast aj ostrosť v infra-červenom rozsahu boli dobré a odlesky na prijateľnej úrovni.
Skúška s fotoaparátom EOS 5D II upraveným na snímanie infračerveného (IR) spektra.
USM zaostrovanie je rýchle a tiché ako je u L-kových objektívov štandardom. Veľká časť hmotnosti objektívu je umiestnená vpredu, čo spôsobuje miernu nevyváženosť rozloženia hmotnosti s väčšinou fotoaparátov. Môže to robiť problémy pri slabých a labilných statívoch. Keď už ale niekto kupuje objektív tejto kategórie, predpokladá sa, že nepoužíva statív za 100 EUR. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť 28cm trocha limituje moznosť pespektívneho zväščenia malých blízkych objektov.
Canon TS-E 17mm – Ak k fotografovaniu interiérov a architektúry pristupujete naozaj seriózne a používate statív a obstojne zvládate postprocessing. Dokáže tento objektív ponúknuť ešte širší uhol záberu (zložením shift záberov), alebo korigovať línie pri fotografovaní objektov z podhľadu.
Canon 8-15mm f/4 L USM fisheye – Rybie oko nie je rovnocenná náhrada, ale pre krajinkárskych fotografov, technických fotografov, alebo fotografov prírody to môže byť zaujímavá alternatíva. Na rozdiel od klasických objektívov, ktoré sú opticky skorigované (ako aj EF 11-24), aby zachovávali rovné línie, objektívy typu rybie oko zachovávajú vernosť zobrazenie uhlov a neskresľujú kruhové tvary. Tieto vlastnosti môžu byť pre niektoré použitia dôležité pre rozhodovanie pri výbere vhodného objektívu. Menej ako polovičná hmotnosť z tohto objektívu robia atraktívnejšiu alternatívu pre krajinkárov.
Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 DG II HSM – do predstavenia Canon EF 11-24/4 L USM to bol najširší skorigovaný objektív. Canon ho prekonáva asi vo všetkom, rozsahom, svetelnosťou, ostrosťou aj menším geometrickým skreslením.
Veľmi zaujímavý extrémny objektív, ktorý aj napriek extrémne širokému záberu zachováva veľmi dobrú obrazovú kvalitu. Ak skladáte panorámy, ušetrí veľa času. Fotografom krajiny, interiérov a architektúry ho môžem vrelo odporučiť. Využitie nájde iste aj v iných žánroch ako športová, alebo dokumentárna fotografia, jednoducho všade tam, kde treba fotografovať vo veľmi stiesnených priestoroch, alebo maximálne zvýrazniť perspektívu.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)