Canon bol prvý výrobca čo ponúkol kompletnú sadu objektívov so svetelnosťou f/4 v profesionálnej kvalite. Tieto objektívy (17-40, 24-105 a 70-200) sa stali pre svoju cenu, menšie rozmery a hmotnosť veľmi obľúbené nielen medzi krajinkármi a cestovateľmi. Neskôr do tejto f/4 L série pribudlo rybie oko 8-15mm, 24-70/4F L IS macro a trocha z iného súdka je v tejto F/4 triede aj super-teleobjektív 200-400/4L IS 1.4x TC. Posledným prírastkom je recenzovaný EF 16-35/4L IS USM. Predchodcu 17-40 nenahradil 1:1 rozsahom, ale posunul sa do rovnakého rozsahu ako svetelnejší 16-35/2.8 L USM a pridal stabilizátor. Pri super-širokoúhlom objektíve je 1mm na širšom konci často užitočnejší ako stratených 5mm na dlhom konci objektívu, takže 17-40/4L budem vo zvyšku článku považovať za priameho predchodcu a keďže tento objektív sám používam nevyhnem sa priamemu porovnávaniu.
Rozmery: 82.6 (vonkajší priemer) x 112.8mm (dĺžka)
Priemer filtra: 77mm s novou krytkou Canon E-77II
Hmotnosť: 615g
Kvalita spracovania je výborná, ako sa dá čakať od L-kového objektívu a nechýba ani typický červený prúžok. Dizajnom aj rozmermi je veľmi podobný objektívu 24-70/2.8 II L USM. Chod ostriaceho aj zoom prstenca je hladký, aj keď pomerne krátky, ale to vzhľadom na veľkú hĺbku ostrosti krátkeho ohniska nepredstavuje problém. K objektívu dostanete aj slnečnú clonu Canon EW-82. Objektív aj s clonou sa vojde do štandardnej priehradky na objektív vo väčšine batohov, čo je veľké plus v porovnaní s EF 17-40/4L, alebo EF 16-35/2.8L (1, 2 verzia). Priemer závitu filtra je 77mm, pri použití na fullframe tele je potrebné použiť tenké filtre, na APS-C a APS-H senzoroch postačí aj bežná hrúbka filtrov. Nasadenie filtra je potrebné pre skompletizovanie utesnenia voči prachu a vlhkosti.
Novinkou je optický stabilizátor, pre fotografovanie na krátkych ohniskách nie je síce veľmi potrebný, ale keďže sa zrkadlovky často používajú aj na natáčanie videa, kameramani ho určite privítajú a my ostatný budeme dúfať, že to nebude dôvod neželanej návštevy v servise.
K objektívu je pribalená aj nová krytka Canon E-77II so stredovým úchopom pre jednoduchšiu manipuláciu s nasadenou slnečnou clonou. Doteraz som na väčšine objektívov Canon krytky vymieňal za noname so stredovým úchopom. Nová Canon krytka drží lepšie na nasadzuje sa istejšie ako noname krytky.
Rozmery aj výzor sú veľmi podobné s Canon EF 24-70/2.8L II USM
Canon EF 17-40/4L IS USM medzi Canon používateľmi veľmi rozšírený vďaka svojej priaznivej cene (na “L-kový” objektív). Pre sumarizáciu spravím porovnanie základných vlastností, aby ste sa vedeli lepšie rozhodnúť, či je pre Vás lepší nový 16-35/4L IS, alebo postačí starší 17-40/4L (asi sa začnú objavovať v bazáre častejšie).
16-35 je oproti 17-40 o 15mm dlhší a o 140g ťažší. Aj napriek väčším rozmerom sa vďaka clone EW-82 jednoduchšie prenáša, ak podobne ako ja so sebou s objektívom nosíte aj slnečnú clonu, tú má 16-35 oveľa kompaktnejšiu. Osobne slnečnú clonu používam takmer vždy, ale pri 17-40 mala taký nespratný tvar, že som ju väčšinou nechal doma.
Nový 16-35/4L IS je ostrejší ako 17-40/4L aj 16-35/2.8L. Výrazný rozdiel je najmä v rohoch na fullframe snímačoch, kde staršie objektívy výrazne strácali kresbu. Výrazné zlepšenie ostrosti v rohoch od novej generácie objektívov asi očakával každý a môžem potvrdiť, že sme sa ho dočkali:-) Lepšia ostrosť je viditeľná aj na APS-C senzoroch najmä na nižších clonových číslach.
17 mm | 35mm | |
stred | ||
roh |
Najvýraznejšie zlepšenie je vidieť v rohoch na väčšom FullFrame senzore, kde novší objektív podáva aj odclonený viditeľne lepšie výsledky ako 17-40 po priclonení.
Staršie objektívy s krátkymi ohniskami mali často problémy s chromatickými chybami, ktoré zhoršovali kresbu a detaily ďalej od stredu obrazu. Na pomoc prichádzali RAW konvertory s profilmi objektívov a neskôr tieto chyby vedeli korigovať aj priamo fotoaparáty. Fotoaparáty dokážu niektoré optické chyby korigovať (cez EOS Utility sa dajú vybrať profily objektívov, ktoré sa majú nahrať do fotoaparátu), ale tieto korekcie sa premietnu len do JPG výstupu. Pri RAW formáte je potrebné, aby Vami používaný RAW konvertor mal profil pre daný objektív. Canon DPP, ktorý je pribalený ku každému Canon fotoaparátu to vie, ale fotografi z rôznych dôvodov často používajú iné RAW konvertory. Ak má objektív menej optických chýb, netreba sa týmito korekciami pri bežnej práci zaoberať. 16-35 má chromatické chyby skorigované veľmi dobre a až na prípady extrémneho kontrastu nie sú vôbec viditeľné.
Trocha s obavami som pristupoval k testovaniu odolnosti na protisvetlo. Čím je objektív zložitejší (má viac optických členov), tým viac trpí kontrast v protisvetle. 16-35/4 IS obsahuje stabilizátor a je zložený zo 16 optických členov (17-40 ich má len 12). Nové antireflexné úpravy optických povrchov pomohli a 16-35/4 IS zvláda protisvetlo veľmi dobre. Spravil som si doma test s kontrolovanými svetelnými podmienkami a porovnal super-širokáče čo som mal k dispozícii (Canon EF 17-40/4L USM, Canon EF 16-35/4L IS USM a Olympus m.zuiko 9-18/4-5.6 ED). Napriek optickým členom navyše sa ukázal 16-35 ako najlepší v odolnosti na priame protisvetlo.
Vinetácia sa vyskytuje pri objektívoch tejto kategórie pri každom objektíve a ani 16-35 nie je výnimkou. Vinetácia nedosahuje nejaké extrémne hodnoty, v porovnaní so starším objektívom je dokonca slabšia. Najsilnejšia je pri f/4 na 16mm (okolo 2EV). Priclonením, alebo dlhším ohniskom sa zoslabuje.
V recenziách sa takáto informácia objavuje zriedka, ale keďže vlastním telo Canon 5D mark II prerobené na infra-fotografiu, tak väčšinu objektívov vyskúšam. Pri týchto situáciach podáva väčšina inak výborných zoom objektívov podpriemerné výsledky, ale 17-40/4L ich zvláda dobre. V infračervenom spektre sú najlepšie pevné objektívy, ale zo zoom objektívov, čo som vyskúšal bol 17-40/4L môj favorit. 16-35/4L IS si počínal tiež veľmi dobre, nepostrehol som žiadne „hot/dark-spoty“. Ostrosť obrazu je v strede výborná, ale už relatívne blízko od stredu sa kresba (na fullframe) zmäkčuje. V priamom protisvetle vzniká o niečo viac odleskov ako pri 17-40, ale pri infra-fotografii je aj tak vhodné sa vyhnúť záberom so slnkom v zábere (odlesky vznikajú na každom objektíve a navyše riziko poškodenia senzoru je väčšie ako pri bežnej fotografii vo viditeľnom spektre). Pri použití s APS-C telom sa dajú očakávať veľmi dobré výsledky.
Pri každom novom kúsku techniky sa snažím zistiť limity, v akých podmienkach je daná technika podať 100% výkon a kde začína strácať (ostrosť, rýchlosť zaostrovania....). Po úvodných testoch som rýchlo získal k objektívu dôveru. 16-35 v celom svojom rozsahu ohniskových vzdialeností, vzdialenosti zaostrenia a svetelných podmienkach podával výborný a vyrovnaný výkon a keď tento rozsah potrebujete, môžete sa spoľahnúť, že objektív svoju časť práce na fotografii spraví spoľahlivo pri každom ohnisku, clone a svetelnej situácii. Osobne častejšie používam teleobjektívy a pre široký záber som väčšinou preferoval rybie oko, ale 16-35 podáva natoľko presvedčivý výkon, že som si hneď po vrátení testovacieho kusu išiel kúpiť svoj vlastný. :)
Pri Canon EF 16-35/4L IS USM je jasne viditeľný pokrok oproti objektívom staršej generácie. Ostrosť sa viditeľne zlepšila a chromatické chyby sú takmer neviditeľné. Ak k tomu pridáme praktickejšiu slnečnú clonu je z neho veľmi atraktívny objektív. Nárast hmotnosti (v porovnaní so starším 17-40/4L síce nepoteší, ale stále je to najľahší objektív s rozsahom 16-35 (ľahší ako Canon f/2.8 a Nikon f/4 VR). Aj keď cena citeľne stúpla, za peniaze navyše získame stabilizátor, lepší optický výkon a stále je to jeden z najlacnejších L-kových objektívov
Ak vlastníte fullframe Canon zrkadlovku, tak nová 16-35/4L IS USM je výborná voľba, nad 2.8 verziou má význam uvažovať len ak fotíte reportáž so zoom objektívmi a viac ako ostrosť až do rohov využijete vyššiu svetelnosť.
Ak vlastníte APS-C zrkadlovku, rozsah 16-35 nie je veľmi atraktívny na APS-C je ako super-šírokáč vhodnejší Canon EF-S 10-18mm IS STM. Ak vám ide o kvalitnejšie pokrytie základných ohnísk, pre APS-C zrkadlovky je výborný základný objektív EF-S 17-55/2.8 USM , alebo s väčším rozsahom Canon EF-S 15-85 IS STM.
Ak už máte EF 17-40/4L USM, a čítate túto recenziu, určite uvažujete nad upgrade. Toto je moja situácia a mňa si nová 16-35/4L IS získala a aj keď som pôvodne upgrade neplánoval, zmenil som počas testu názor. Pri výbere nového objektívu by som neváhal odporúčal 16-35/4L IS USM.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)