Ešte len pred nedávnom sme vás informovali o novinkách z dielne Canonu, konkrétne o nových ultraširokouhlých objektívoch určených pre zrkadlovky s APS-C a Full-Frame senzormi. Dnes si predstavíme ten, ktorý poteší najmä tých, ktorí používajú zrkadlovky s menším snímačom a hľadajú cenovo dostupný ultraširokáč. Keď sme pri cene, tak tá je na začiatok predaja stanovená na 279€.
Tu sa nebudem veľmi rozpisovať, nie je totiž o čom. Za 279€ dostanete objektív, ktorý sa podobá na klasickú setovú 18-55-ku STM nie len svojim výzorom, ale aj použitými materiálmi. Objektív je plastový, vrátane bajonetu. Tiež dostanete dva prepínače, jeden AF/MF a druhý na stabilizáciu obrazu, ON/OFF. Aj napriek plastovej konštrukcii v objektíve nič nehrkoce, neviklá sa a navyše, zoom prstenec má veľmi príjemný a hladký chod, ktorý by ste chceli mať aj na „L-kovom“ objektíve za tisíce eur.
Optická konštrukcia sa skladá zo 14 prvkov v 11 skupinách s maximálnou clonou f/4.5-5.6. Clona je tvorená zo siedmich lamiel a v objektíve je zabudovaný optický, 4-stopový stabilizátor obrazu (IS). Zaostrovanie má na starosti nový typ krokového motorčeka so skratkou STM. Priemer filtrovej obruby je 67mm, no a to bude asi v tejto kapitolke všetko.
10-18-tka je malá a ľahká. Váži len 240 gramov čo vnímam ako výhodu. Bez problémov som sa dlhší čas prechádzal po meste s fotoaparátom EOS 7D a objektívom na krku a krčná chrbtica na konci ani len nestonala. Super!
Rozdiel oproti klasickému setovému objektívu typu 18-55mm je citeľný. 10-18 otvára nové možnosti fotografovania predovšetkým pre cestovateľov, ktorí nemájú veľa krát čas alebo možnosť kúsok odstúpiť, aby vyfotili pamiatku alebo iný motív v celku. Aby ste si vedeli urobiť predstavu, aký rozdiel je ohnisková vzdialenosť 10mm a 18mm, pozrite si túto fotografiu ktorá bola vytvorená z rovnakého miesta.
Poďme ale trošku poohovárať tohto plastového drobca a pozrieť sa ako zvláda najčastejšie optické chyby.
Vinetácia: vždy opakujem to isté. Vinetáciu odstránite v pokročilom fotoeditore raz-dva, preto sa ňou netreba príliš zaťažovať. Ale aj tak, ak by vás to náhodou trápilo, objektív vinetuje a to predovšetkým na najširšom ohnisku a plne odclonený.
Canon EOS 7D | 10mm, F4.5, 1/2000, ISO100
Chromatická aberácia: prejavuje sa v krajných častiach obrazu, ale nie je to nič katastrofálne a v strednej časti ju ani nenájdete. Môžete sa spoľahnúť, že setový objektív 18-55 je na tom o dosť horšie.
Protisvetlo: tu ma objektív naozaj prekvapil. Snažil som sa nájsť podmienky kde by vrhal „prasiatka“, ale márne. Najhorší snímok ktorý sa mi podaril v protisvetle môžete vidieť nižššie a verte mi, snažil som sa.
Canon EOS 7D | 10mm, F7.1, 1/640, ISO100
Skreslenie: pri najširšom ohnisku je skreslenie pozorovateľné, ale opäť platí, že ak nebudete fotiť mriežku, na fotografiách si ho nevšimnete. Ak by vám predsa vadilo, myslite na dve veci. Prvou je, že skreslenie môžete odstrániť v posprocese a tou druhou, že objektív stál iba 279€ a na tak lacný ultraširokáč je to skvelé!
Skreslenie pri ohnisku 10mm.
Skreslenie pri ohnisku 18mm.
Už mi nenapadá nič, čo by som mohol objektívu vytknúť, tak môžeme ísť na tú príjemnejšiu časť.
Pri takomto objektíve by človek čakal, že na plne otvorenej clone to bude úplná katastrofa. Omyl! Fotografia exponovaná na plne otvorenú clonu je stále technicky veľmi dobrá. Samozrejme, mierne priclonenie objektívu pomôže, no nie je nutnosťou.
Canon EOS 7D | 10mm, F4.5, 1/800, ISO100
Hodnoty clony ktoré sa mi pri fotení najviac osvedčili sú od f/6.3 do f/8. Ak ste sa spýtali prečo iba do f/8, odpoviem vám. Je to preto, lebo pri vyšších clonových číslach sa začína prejavovať difrakcia obrazu, ktorú dnes už nespôsobujú ani tak objektívy, ako vysoké rozlíšenie fotoaparátov. Ak by ste využívali príliš vysoké clonové čísla došlo by ku zhoršeniu kresby, ako môžete vidieť na tejto fotografii.
Canon EOS 7D | 16mm, F29, 1/30, ISO100
Ak vás teraz trápi otázka, ktorý s ultraširokouhlých objektívov na Canon s APS-C snímačom si máte kúpiť, čítajte ďalej.
Zaujímalo ma, ako si povedie nový objektív EF-S 10-18 IS STM proti „klasike“, rokmi overenej EF-S 10-22mm USM. Zistenie? V stredovej časti obrazu nenájdete najmenší rozdiel. Fotografie vyzerajú ako keby boli exponované na rovnaký objektív. Rozdiel môžeme pozorovať až v krajných častiach fotografie. Niektorých poteším, iných sklamem, ale nový objektív vyhráva. Však posúďte sami.
Canon EF-S 10-18mm IS STM, 1/100s., f/7.1, ISO100
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM, 1/100s., f/7.1, ISO100
Ak hľadáte zaujímavý objektív, ktorý vám poskytne iný pohľad na svet, vrelo odporúčam práve nový Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM. Odpoveď na otázku „prečo“ je jednoduchá. V prvom rade je objektív menší a ľahší ako jeho drahšia alternatíva EF-S 10-22 USM. V druhom rade preto, že za menej peňazí dostanete oveľa viac muziky v podobe stabilizácie obrazu ktorá vám pri troške šikovnosti umožní snímať dlhé časy bez statívu a rovnako dobre ju využijú všetci tí, ktorí natáčajú video. Menší priemer filtrovej obruby znamená lacnejšie filtre. Mňa tento objektív oslovil najmä kvôli tomu, že som hľadal širokouhlý objektív na fotoaparát EOS M. Samozrejme, v ponuke je aj Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM ktorý je ešte menší ako recenzovaný objektív, avšak za podstatne vyššiu cenu a dá sa použiť iba na systém EOS M. To je dôvod, prečo ma tento objektív tak nadchol.
Na záver vám tento objektív môžem len vrelo doporučiť, lebo za cenu 279€ nič lepšie nenájdete.
+ plastová konštrukcia (ľahký objektív)
+ malé rozmery
+ optická stabilizácia obrazu
+ veľmi dobré optické vlastnosti
+ menší priemer filtrovej obruby
+ príjemný chod zoom prstenca
+ rýchle a tiché zaostrovanie STM
+ skvelá cena
- plastová konštrukcia (náchylnejšia na poškodenie pri neopatrnom zaobchádzaní)
- plastový bajonet
- v balení nie je slnečná clona
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)