Letná olympiáda je celosvetová udalosť na ktorú sa pripravujú nie len športovci, ale aj médiá a dodávatelia techniky. Každý sa na túto udalosť snaží vyladiť formu a prísť s tým najlepším čo dokáže. Vo foto technike sú to modely určené pre športovú reportáž, ktorá kladie najvyššie nároky na kvalitu techniky. Aj tentokrát Canon zabalil to najlepšie čo má do TOP modelu 1D X mark III. Situácia sa skomplikovala. Počas testu už boli zakázané športové podujatia a aj olympiáda sa posúva na budúci rok. Nová 1D X je ale už tu, tak som ju vyskúšal, aj keď so zakázanými športovými podujatiami boli možnosti testovania obmedzené.
Na prvý pohľad sa z vonka v ergonómii veľa nezmenilo, takže ak používate fotoaparát z rady 1D, budete ako doma. Navonok pribudlo podsvietenie tlačidiel a smart AF ON tlačidlo. Pri detailnejšom pohľade bolo ale “pod kapotou” zmenené a vylepšené takmer všetko. Popis noviniek a zmien, čo som s fotoaparátom dostal mal vyše 100 strán a keď som ho celý prečítal, tak som bol veľmi príjemne prekvapený. Na rozdiel od minulosti, kde bolo často výkon a použiteľnosť funkcii limitovaný technickými obmedzeniami rýchlosti senzora, alebo procesora, tu je cítiť, že výkon procesora a jednotlivých komponentov je dimenzovný s dostatočnou rezervou aby nekládol obmedzenia.
Stručný zoznam noviniek ktoré ma zaujali:
Nový senzor
Telo
Procesor DiGIC X
Nárast výkonu je taký veľký, že umožnil s jedným procesorom dosiahnuť vyššie rýchlosti ako bolo doteraz možné s dvoma procesormi. Jedná sa o Canon procesor, takže technické detaily nevieme, ale tipujem, že dramaticky zvýšili počet jadier a tak sa okrem zmenšenia elektroniky podarilo aj znížiť spotrebu baterky (veľké množstvo jednoduchších jadier taktovaných na nižšej frekvencii ma nižšie výkonové nároky ako menší počet výkonných jadier). Okrem výkonu pribudli aj nové funkcie v SW a kodeky pre video.
Veľa drobných vychytávok
Autofocus je kompletne prepracovaný, nie len, čo sa týka počtu a citlivosti bodov, ale aj technológie jednotlivých bodov. Doteraz boli ostriace body čiarové, ak boli čiary do kríža, bod mal s niektorými objektívmi schopnosť „krížového“ zaostrenia na vertikálny aj horizontálny kontrast. V novom systéme sú body „štvorcové“. Technické detaily zatiaľ nie sú známe, ale v praxi sú menšie, takže sa ich na aktívnu plochu zmestí viac a ich citlivosť sa zvýšila. Ostriace body sú teraz schopné pracovať v rozsahu jasov -4 až 21EV. Zo 191 bodov je 155 krížových 65 krížových pri f/8. Žiaľ, stále sú natlačené pomerne husto v strede obrazového políčka, ale to je fyzikálny limit konštrukcie zrkadlovky s reálnym obrazom v hľadáčiku.
Zaostrovaciemu systému asistuje 400.000 bodový senzor pre meranie expozície, rozpoznávanie a sledovanie objektov, detekcie hlavy, tváre a očí. AF systém bol trénovaný pomocou umelej inteligencie na výkonných počítačoch a naučené výsledky boli vložené do pamäte fotoaparátu, ktorý ich dokáže využiť aj bez toho aby sám disponoval výkonom superpočítača. Na ľudoch funguje veľmi spoľahlivo. Aj keď pri tomto modeli zatiaľ nebol uvádzaný režim zaostrovania na zvieratá, často sa automatický výber AF bodu a sledovanie objektu chytalo správne aj na veľmi členitom pozadí, čo bolo pri zrkadlovkách zatiaľ skôr vec občasného štastia ako použiteľná technika práce.
Pri fotografovaní cez hľadáčik spracúva AF a AE informácie vyhradený DiGIC 8 procesor, pri fotografovaní cez LiveView sa o ostrenie a expozíciu AF stará hlavný procesor DiGIC X. Je to len moja špekulácia, ale možno z DiGIC X úplne vynechali časti potrebné pre DSLR.
Mal som možnosť si na test požičať aj pár zaujímavých objektívov, tak som si vybral:
Prvej verzii DO optiky bol vyčítaný slabší kontrast. S touto verziou som toho veľa v praxi nenafotil, ale zábery aj s priamym protisvetlom zvládal výborne a s kompaktnými rozmermi je to výborný objektív na safari.
Počas lockdownu mi modely robili väčšinou voľne žijúce vtáky a 600mm je wildlife v našich podmienkach optimálny objektív. Canonu sa v tejto generácii podarilo 400/2.8 a 600/4 výrazne odľahčiť a presunúť ťažisko bližšie k telu fotoaparátu. Výrazne to zlepšilo ergonómiu pri fotografovaní z ruky až natoľko, že keď som si potreboval oddýchnuť od krompáča a lopaty, tak som si išiel zafotiť. Samozrejme na dlhšie striehnutie na správny okamih monopod, alebo statív oceníte, ale s fotografovvaním letoviek som nemal s touto zostavou problémy ani z kanoe. Táto zostava bola ľahšia a lepšie vyvážená ako 5D4 so 400/2.8 II IS (predchádzajúca generácia)
Mám predchádzajúcu verziu II, ale táto verzia III ma vylepšené antireflexné vrstvy a lepšie by mal zvládať protisvetlo. Na detailnejšie porovnanie som veľa času a príležitostí nemal, ale z rýchleho porovnania bol rozdiel zanedbateľný.
Nie som kameraman, takže video neviem fundovane zhodnotiť z praxe. Ale možnosť exportovat 16MP fotografie z RAW videa pomocou Canon DPP (nie vo fotoaparáte) je veľmi zaujímavá vlastnosť aj pre fotografa striehnucého na ten správny moment. Vo fotoaparáte je možné exportovat 8.8/8.3MP JPEG.
Jediným limitom je, že AF nie je dostupné pri 4K 60p video režimoch s oversamplingom z celého senzora.
Jedná sa o nástroj pre profíkov, ktorý sa živia foto reportážou a potrebujú sa na svoje vybavenie spoľahnúť každom počasí, drsných podmienkach a za všetkých svetelných podmienok doručiť čo najlepší výsledok v čo najkratšom čase, najlepšie hneď online. Všetko toto 1DX3 spĺňa asi najlepšie zo všetkých dostupných fotoaparátov na trhu a navyše sa s ňou fotí veľmi dobre a produkuje kvalitný výstup. Je to model určený ako pracovný nástroj pomerne úzkej skupine fotografov a tomu zodpovedá aj cena.
Klady
rýchlosť
spoľahlivosť
výborná konektivita
spoľahlivý AF aj pri náročných svetelných podmienkach
nízky šum aj pri vysokom ISO
Veľa kvalitných video režimov, 5 .5K RAW video, 4K, 4:2:2 10 bit CanonLog, H264,H265
Zápory
cena (pre hobby fotenie je to drahé)
výborný LiveView a video režim nie je podporený elektronickým hľadáčikom (aspoň Canon EVF-DC1/2 do bleskovej pätice by bol veľký prínos)
ak nepoužívate Canon DPP, alebo Adobe Lightroom máte smolu, s podporou CR3 formátu v iných SW je to stále bieda a Canon na riešení tohto problému nespolupracuje
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)