V roku 2012 spoločnosť Canon uviedla na trh novú generáciu svojej vlajkovej lode ktorý zlučoval výhody existujúcich rád EOS 1D a 1Ds. Nový prístroj EOS 1Dx predstavoval kombináciu výbornej obrazovej kvality, rýchleho automatického zaostrovania a snímania, vysokej citlivosti ISO … Dnes už poznáme jeho nástupcu, Canon EOS 1Dx mark II, ktorý by mal hranice kvality, rýchlosti a použiteľnosti posunúť ešte ďalej.
Nový snímač, rýchle sériové snímanie, 4K video, natívne ISO od hodnoty 100 po 51200 a mnoho ďalších funkcií nás v redakcii zaujalo a rozhodli sme sa tento fotoaparát otestovať v praxi.
Rad fotoaparátov EOS 1D netreba nijako zvlášť predstavovať. Jeho charakteristické krivky už veľa fotografov dôverne pozná a ešte viac fotografov by ich chcelo poznať :)
Telo je vyhotovené z horčíkovej zliatiny a je plne utesnené voči nepriaznivým vplyvom (stekajúca voda, prach, mráz). Odolná konštrukcia je v tejto triede prístrojov samozrejmosťou. Profi fotografi (česť výnimkám) o svoju foto-výbavu nemajú takú starosť ako nadšenci a prístroj musí ustáť rôzne ťukance a nárazy.
Ovládanie fotoaparátu prešlo len malými zmenami. Treba podotknúť, že to nie je na škodu. Ak denno denne používate jeden typ fotoaparátu, navyknete si na spôsob ovládania a rozmiestnenie tlačidiel. Zmena preto nemusí byť výhodou. To však neplatí o prepínači FOTO/VIDEO módu a tlačidle živého náhľadu. Prvý krát sa tento prepínač objavil v modeli EOS 7D, kde potvrdil že sa jedná o rýchly a prehľadný spôsob nastavenia. Aktuálne je použitý vo všetkých vyšších radoch EOS zrkadloviek.
Ergonómia držania a ovládania fotoaparátu je kapitola sama o sebe a je veľmi subjektívna. Fotoaparát je masívny a človeku s menšími rukami sa bude držať dobre, ale prstami nedočiahne na horné ovládacie prvky pri stavovom displeji. Subjektívne však ergonómiu hodnotím kladne. Predný grip je perfektne vytvarovaný a v kombinácii s opierkou na palec na zadnej strane poskytuje pevný a istý úchop prístroja. Tak, ako aj k predchádzajúcim modelom, aj tu mám len jednu miernu výčitku k spodnému gripu, ktorý je oproti štandardnému plytký. Preto sa trochu horšie drží pri fotografovaní na výšku.
Premýšľal som, čo s fotoaparátom podniknúť a ako ho čo najlepšie otestovať. Zaujímal ma predovšetkým nový AF a rýchle sériové snímanie. Naskytla sa možnosť ísť fotografovať dvoch dobre vycvičených psíkov, no netušil som, čo ma čaká :)
V úvode som spomínal o zlúčení dvoch 1D radov ktoré v minulosti kraľovali zrkadlovkám Canon EOS. Tá rýchlejšia, EOS 1D mark IV, dosahovala rýchlosť 10 obrázkov za sekundu. Nový model EOS 1Dx priniesol 12 obr/s. Dnes jeho nástupca ponúka až 14 obr/s. s kontinuálnym preostrovaním a 16 obr/s. v režime živého náhľadu bez preostrovania.
Rovnako ako rýchlosť snímania, aj zaostrovací modul prešiel množstvom vylepšení. Tvorí ho 61 zaostrovacích bodov, z toho 41 krížového typu. Stredový AF bod je citlivý do -3EV v režime One Shot AF (1Dx do -2EV). Oblasť zaostrovania sa rozšírila o 24% smerom hore a dole, a o 8% do strán. Novinkou je aj automatické zaostrovanie pri clone f/8 so všetkými AF bodmi. V predchádzajúcich modeloch, ak bolo možné automatické zaostrenie pri clone f/8, tak bolo možné len sa stredový AF bod (1Dx stredový zaostrovací bod + 4 pomocné body).
Automatickému zaostrovaniu pomáha nový senzor na meranie expozície s rozlíšením 360 tisíc bodov s citlivosťou na RGB+IR svetlo. Vďaka tomu je možné prvý krát v rade EOS 1D použiť systém Anti-flicker, ktorý zabezpečuje rovnomerne osvetlené fotografie pri žiarivkovom osvetlení. To oceníte najmä vtedy, ak fotografujete halové športy, alebo tam, kde je časté umelé osvetlenie.
Fotoaparát 1Dx so senzorom s vysokým rozlíšenom priniesol novinku nazvanú iTR. Automatickému zaostrovaniu pomáha senzor na meranie expozície tak, že sleduje počiatočný bod zaostrenia. Vo výsledku to znamená, že ak fotíte pohybujúci sa objekt, zaostríte naň a automatické zaostrovanie si samo ďalej volí AF body podľa toho, kde sa objekt v hľadáčiku nachádza. 1Dx mark II túto funkciu ďalej vylepšuje systémom EOS iSA (Intelligent Subjekt Analysis). Vo fotoaparáte je samostatný procesor DIGIC6, ktorý tieto hodnoty prepočítava. V porovnaní so starším prístrojom je tento systém rýchlejší, presnejší a lepšie pracuje aj rozoznávanie tváre.
Fotografovanie psíkov bola výzva nie len pre mňa, ale aj pre fotoaparát. Zvolili sme jedny z najťažších podmienok ktoré mali preveriť nový prístroj. Relatívne malý objekt na fotografovanie, ktorý bežal priamo k fotoaparátu a často menil smer. Prvé pokusy nevyšli najlepšie. Prvá fotografia bola ostrá a ďalšie vyzerali akoby fotoaparát nestíhal. Mohlo za to zlé nastavenie kontinuálneho zaostrovania, ktoré má v menu samostatnú záložku. Po zvolení správneho prediktívneho režimu kontinuálneho zaostrovania vo fialovom menu sa úspech rapídne zvýšil. Fotoaparátu musíte zadefinovať o aký pohyb sa jedná. Či je rýchlosť a smer kontinuálna, alebo sa často mení. Podľa toho prispôsobí predostrenie na ďalšom snímku. Ak vám nevyhovie ani jeden prednastavený profil, môžete si vytvoriť vlastný.
Okrem správneho nastavenia fotoaparátu som si musel zvyknúť aj na pohyb psov. Fotoaparát nebol obmedzujúci ani zďaleka. Ak sa mi podarilo psíka udržať v hľadáčiku, mohol som si byť istý, že fotka bude správne zaostrená. Rýchlosť 14 snímok za sekundu je až neskutočná a neviem pochopiť, kedy ten foťák stíha zaostriť na ďalší a ďalší snímok!
Pri snímaní je ešte dôležité spomenúť, že 1Dx mark II je vybavená novým typom uchytenia zrkadla. Zrkadlo je fixované po celú dobu jeho transportu – smerom hore aj dole. To predchádza nežiadúcim vibráciám zrkadla pri sériovom snímaní, ktoré by malo za následok nepresné zaostrenie.
Rýchlosť kontinuálneho snímania by bola ale na nič, ak by prístroj nemal dostatočne veľký buffer (vyrovnávaciu pamäť). Podľa toho, akú kartu vo fotoaparáte použijete, môžete nepretržite fotiť. So štandardnou CF kartou urobíte 59 snímok, s rýchlou CF kartou 73 a nový typ karty CFast až 170.
Rýchlosť a presnosť zaostrovania je fantastická. Na karte som mal aj dosť odpadu, ale ten nemôžem prisúdiť fotoaparátu. Nie je jednoduché udržať v hľadáčiku šprintujúceho psa s následným výskokom a chňapnutím za tanierom. Ak by som podobné disciplíny fotografoval častejšie, zredukoval by sa počet zlých fotiek.
1Dx mark II ponúka aj nové tiché režimy snímania. Klasický režim „S“ (silent) funguje rovnako ako na predchádzajúcich modeloch. Po zatlačení spúšte fotoaparát exponuje a až po jej pustení sa zrkadlo vráti do pôvodného stavu. Nové dva režimy tichého snímania sú inšpirované modelovým radom EOS 5D. SL ponúka pomalé tiché a SH rýchle tiché kontinuálne snímanie. Hlučnosť je však stále relatívne vysoká. Ak potrebujete fotoaparát, odporúčam rad EOS 5D, alebo ešte tichší EOS 6D.
Mark II ako prvý EOS 1D ponúka nový snímač typu Dual CMOS AF, ktorý bol prvý krát použitý vo fotoaparáte EOS 70D. Jeho výhoda je jednoznačná. Fázové zaostrovanie implementované v senzore umožňuje bleskové a presné zaostrenie pri živom náhľade.
Rozlíšenie snímača je príjemných 20,2 megapixelov. Podľa môjho názoru takéto rozlíšenie dnes dostačuje takmer na všetko. Ak má ale fotograf potrebu siahnuť po vyššom rozlíšení, je tu EOS 5Ds (R) so svojimi 50 megapixelmi. Na reportáž a akčné fotenie je nižšie rozlíšenie výhodou z niekoľkých dôvodov. Napríklad, súbory sú dátovo menšie, čo znamená, že na rovnako veľkú kartu uložíte viac fotografií. Menší súbor sa rýchlejšie zapisuje na kartu. Nižšie rozlíšenie zaznamená väčšie jednotlivé pixely na ktoré dopadne viac svetla a fotografia je technicky kvalitnejšia pri zhoršených podmienkach.
Dynamický rozsah snímača je „taký akurát“. Ak by bol príliš vysoký, fotografie by boli bez kontrastu a vyžadovali by o to náročnejší postproces. Ak by tomu bolo naopak, detaily by boli utopené v tieňoch a svetlách. Fotografoval som do formátu RAW a následne materiál spracoval v programe Lightroom vo verzii 6.5. V postprocese môžete zo snímača vyžmýkať maximum. Bol som fotografovať bociany a pri niektorých scénach som mal fotografie zle exponované. Boli to najmä tie, kde bocian prelietal z tmavého pozadia na svetlé. Tie na svetlom pozadí boli podexponované. V editore som ich teda upravil a výsledok je vynikajúci. Ani pri výraznom zosvetlení sa neprejavila vyššia miera šumu.
Tiež ma zaujímalo, ako si povedie nový Dual CMOS AF proti staršiemu typu snímaču v EOS 1Dx.
Už pôvodný EOS 1Dx fotografovi odpustil mierne expozičné chyby, ale nový mark II to posúva ešte o kúsok ďalej. V 100% výrezoch si môžete všimnúť, že pri zosvetlení je fotografia technicky kvalitnejšia. Miera šumu v tmavých miestach je nižšia a tonalita neutrálnejšia. Na fotografiách bola vykonaná úprava len +2 EV v Lightroom 6.5.
K dokonalému reportážnemu fotoaparát neodmysliteľne patrí aj možnosť fotografovať na vysoké citlivosti ISO. Tu sa EOS 1Dx mark II ako prvý chváli natívnym rozsahom citlivostí od hodnoty 100 až po extrémnych 51 200. Ak by to bolo málo, softwérovo je rozšíriteľná až na hodnotu ISO 409 600. Nechýba ani rozšírenie na spodnej úrovni, ISO 50.
Vysoké citlivosti pre fotoaparát nie sú prekážkou. Nasledujúce fotografie vznikli na tanečnej súťaži a boli snímané v zlých svetelných podmienkach. Tu dobre zafungoval aj AF do -3EV ktorý sa postaral o ostré snímky. ISO 1600 je takmer bez šumu. Šum ktorý na fotke môžete vidieť vytvára jemnú štruktúru pripomínajúcu filmové zrno. Je monochromatický a na snímku nevyzerá rušivo
Hodnota 3200 je na tom veľmi podobne, len „zrno“ je trošku hrubšie. Rovnako ale nie je rušivé a v postprocese je ľahko odstrániteľné.
Citlivosť 6400 je bezkonkurenčná. Stále platí to, čo som spomínal pri nižších hodnotách. Posúďte sami.
Obraz je taký, aký sa očakáva od modernej profi zrkadlovky. Je bezkonkurenčná! Slušný dynamický rozsah s možnosťou ďalšej úpravy v editore a perfektné výsledky na vysokých citlivostiach predurčujú tento fotoaparát do tých najťažších podmienok. A nie len tých svetelných.
Systém Canon EOS ako prvý priniesol červeno podsvietené zaostrovacie body ktoré dnes berieme ako samozrejmosť. Podsvietenie uľahčuje snímanie v zhoršených svetelných podmienkach a signalizuje správne zaostrenie. 1Dx mark II sa trošku vracia ku koreňom a podporuje červené podsvietenie bodov ako to bolo na staršom prístroji 1D mark IV. Je to drobnosť, ale aj takáto maličkosť môže pomôcť zachytiť netradičný záber alebo uľahčiť fotografovanie.
Vo veľkom optickom hľadáčiku nájdete všetky podstatné informácie nie len o expozičných hodnotách, ale aj celkom nastavení fotoaparátu. Na hľadáčiku nechýba korekcia dioptrií a tradičná záslepka ktorú využijú najmä tí, ktorí snímajú dlhé expozície.
V tejto triede fotoaparátov Canon prvý krát použil dotykový displej. Jeho rozlíšenie je 1.62 miliónov bodov a má pomer strán 3:2. Pri bežnom fotografovaní dotykovú obrazovku nevyužijete, ale akonáhle sa prepnete do režimu živého náhľadu, jeho výhody sa ihneď prejavia. Vďaka systému zaostrovania na snímači je 1Dx veľmi rýchly. Stačí, aby ste na displeji zvolili miesto kam má fotoaparát zaostriť a on tam bleskovo zaostrí. Túto funkciu využijete predovšetkým pri nahrávaní videosekvencií. O videu ale viac v samostatnej recenzii.
Rovnako, ako rastú prenosové rýchlosti v IT oblasti, rastú aj v ostatných segmentoch. Fototechnika nie je výnimkou a preto si upgrade vyžiadal nový typ pamäťovej karty. Narozdiel od konkurenčného modelu Nikon D5, Canon zvolil pozvoľnejší prístup.
Vo fotoaparáte nájdeme dva sloty. Prvý je pre klasické CF karty, ten druhý pre nový typ média nazývaný Cfast. Ide o podobný formát karty ako je CF, no s vyššou prenosovou rýchlosťou (zápis cca 250MB/s, čítanie cca 500MB/s) a lepšie riešenými kontaktami. Problém CF kariet bolo často to, že pri nesprávnom vložení sa ohli jednotlivé piny v slote. Cfast karty majú kontakty podobný tým, aké majú SD karty. Sú ploché a sú vo vnútri karty kde sú chránené pred prípadným poškodením.
Prvý krát sa v rade EOS 1D nachádza vstavaný GPS Logger. Môžete si ho všimnúť v malom hrbe pri sánkach na blesk. GPS sa jednoducho zapne v žltom menu. Medzi jeho hlavné nastavenia patrí frekvencia akou GPS sníma vašu polohu. Čím je kratšia, tým je poloha presnejšia. O GPS som bližšie písal v recenzii na jednotku GP-E2. Nastavenia a funkcie sú rovnaké.
Fotografovanie s EOS 1Dx mark II som si naplno užil. S Canonom mám veľa skúseností. Po chvíľke nastavovania funkcií v menu som sa s fotoaparátom rýchlo zžil a vyrazil fotografovať. Prvá zastávka bola pri bocianoch. Ešte pred príchodom na lokalitu mi ušiel moment, ako bocian útočí na iného bociana na hniezde. Objektív som mal v ruke, ale fotoaparát v batohu. Popri čakaní na boj samcov o hniezdisko sa ale podarilo niekoľko iných zaujímavých fotografií. Fotoaparát nesklamal pri rýchlych preletoch, ani pri pristávaní. Odpadu bolo minimum a na karte sa hromadili desiatky ostrých fotografií.
Rýchlosť AF však mala preveriť až ďalšia skúška. Psíci aportujúci lietajúce taniere. Malý a rýchlo pohybujúci sa objekt nebol pre 1Dx makr II žiadnou prekážkou. Prekážka sa nachádzala medzi zemou a fotoaparátom. Nie je to nič jednoduché udržať šprintujúceho psa v hľadáčiku. A to nehovorím o rôznych akrobatických kúskoch vo výskoku :)
V každom prípade, toto je stroj bez najmenšieho kompromisu. Má azda len jednu chybu, a tou je jeho cena. Väčšina z nás by ho chcela, možno aj využila jeho obrovský potenciál, ale cena je pre nás vysoká. Je to skrátka fotoaparát určený pre profesionálov …
+ vynikajúca obrazová kvalita
+ rýchle a presné automatické zaostrovanie
+ sériové snímanie 14 alebo 16 obr./s.
+ možnosti nastavenia AF
+ inteligentný hľadáčik
+ dotykový displej
+ odolná konštrukcia
+ nový systém sklápania zrkadla a uzávierka
+ nastaviteľné Q menu ako má EOS 5Ds
+ slot na nový typ karty Cfast
+ pokročilé video
+vstavený GPS modul
- horšia ergonómia spodného gripu
- hlučný aj v tichom režime
- vyššia cena
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)