Poloprofesionálny model Canon ROS R6 mark II prišiel relatívne krátko po predchodcovi R6. Aj keď R6 bol výborný model, jeho potenciál bol v niektorých oblastiach brzdený rýchlosťou senzoru, ktorý bol primárne navrhnutý pre zrkadlovku. R6 mark II síce nemá BSI senzor z R3, ale oproti predchádzajúcej generácii je to výrazne rýchlejší senzor s 24MP rozlíšením a nová R6 jeho možnosti naplno využíva.
Rozlíšenie | 24 mil bodov, rozlíšenie 6000 x 4000 |
Senzor | CMOS 36x24mm s DualPixel AF2 |
Bajonet | Canon RF |
Rýchlosť | 40fps elektronická / 12fps mechanická uzávierka |
Video | 4K/60p (prevzorkované zo 6K), 6K ProRes RAW s kompatibilným Atomos rekorderom, 1080p až do 180fps |
ISO | Auto, 100-102400 (SW 50 to 204800) |
LCD | 3“ 1.62mil bodov (otočný a výklopný) |
Hľadáčik | elektronický 100% pokrytie 0.76x zväčšenie 3,69 mil bodov |
čas uzávierky | 30s-1/8000s (elektronická do 1/16000) |
Batéria | LP-E6NH (funguje aj staršia LP-E6) – 370 záberov podľa CIPA |
Karty | 2 sloty SD (UHS-II) |
Porty | USB 3.2 Gen 2 (10 Gbit/sec), Micro HDMI, mikrofón, slúchadla, diaľková spúšť (2.5mm jack), multifunkčná hotshoe |
Hmotnosť | 670 g |
Rozmery | 138 x 98 x 88 mm |
Iné | senzor natočenia, bluetooth, WiFi, utesnenie proti prachu a vlhkosti |
Super, konečne sa to podarilo. Telo je dobre tvarované, aby padlo do ruky a ovládacie prvky sú v dosahu. Asi prvý krát sa mi stalo, že som si dokázal fotoaparát prispôsobiť presne podľa požiadaviek. Nenarazil som na obmedzenie, že danú funkciu nie je možné priradiť na tlačidlo, kde som chcel. Jediné čo sa dá kritizovať, je nesúlad medzi rôznymi modelmi. Je to vec zvyku, ale navyknutý na R5 som namiesto vypnutia často zapínal video režim. Dúfam, že Canon už ďalšie zmeny ergonómie obmedzí na minimum. Takmer identický vrchný panel R8 vyzerá v tomto smere optimisticky. Niekomu možno bude chýbať stavový displej. Jediné, čo by som fyzickej ergonómii vytkol je chýbajúci zámok na voliteľ režimov (postačovalo by, ak by bol zablokovaný vo vypnutom stave).
Na prednej strane zmiol senzor pre infračervenú diaľkovú spúšť (bluettoth náhradu máme vždy pri sebe).
Ergonómia firmware má stále ešte rezervy. SW fotoaparátu je stabilný a funguje spoľahlivo, ani raz sa mi nestalo, že by niečo zamrzlo. Priestor na zlepšenie vidím usporiadaní menu a ovládaní niektorých funkcii čo vyzerajú, že zostali v stave ako začali fungovať bez hlbšieho zamyslenia ako sa budú používať a či by to nešlo spraviť elegantnejšie. Niektoré funkcie sa vo video a foto režime správajú inak. Trocha ma prekvapilo, že nie je možné vypnúť LCD, keď fotografujem iba cez hľadáčik ako to robím na R5. Snáď túto funkciu novší firmware prinesie. Možno priveľa používateľov chodilo do servisu s „pokazeným LCD“, mňa to tiež prvý krát trocha zmiatlo, keď som si to aktivoval, ale využívam to často.
Väčšinu ovládacích prvkov je možné prispôsobiť podľa potrieb foto a video režimu zvlášť.
Zmizli takmer všetky obmedzenia. 4K je v plnej kvalite pri 60fps prevzorkované zo 6K videa z celého senzoru. 6K je možné nahrávať len externe cez HDMI (limitom je asi SD karta). Spomalené zábery sú obmedzené na 1080p, ale zvýšila sa rýchlosť až do 180fps. Potešujúca správa je, že sa odstránil 30min limit na kontunuálne nahrávanie.
4K video.
Full HD video.
Full HD spomalené video.
Už to nie je ako kedysi, že pokročilé zaostrovanie mali len najdrahšie modely. Pri DigicX dáva Canon rovnaký AF do všetkých modelov. To pri lacnejších modeloch, kde do istej miery možno zaradiť aj R6 mark II dáva značnú výhodu v porovnaní s konkurenciou. Pribudla možnosť automatickej detekcie objektu (stále je aj možnosť zvoliť manuálne človek, zviera, vozidlo ak chcete zvýšiť presnosť, alebo rýchlosť detekcie). Už pre zmenu nie je potrebné chodiť do menu, ale dá sa namapovať na vybrané tlačidlo. Zlepšili sa aj možnosti AF vo videu, kde je možnosť vypnúť preostrovanie ak hlavný objekt zmizne zo scény.
Všetko potrebné tu je (zoznam v špecifikáciách), len filmári by asi radšej videli HDMI v plnom, alebo aspoň mini a nie len v mikro formáte. Streamovať sa už ale dá aj cez USB-C a možnosti kvalitného interného záznamu sú bohatšie ako boli v minulosti, tak možno to micro HDMI už nebude v praxi až taký problém.
možnosti prepojenia sú bohaté
Aktiváciou funkcie sa prepne fotoaparát do režimu elektronickej uzávierky automaticky, takže to už nie je potrebné prepínať v menu. Ak aktivujete pre-shooting, tak sa do pamäte fotoaparátu zbierajú snímky zo senzoru už pri 1. polohe spúšte a keď ju dotlačíte, uloží sa do špeciálneho RAW súboru pol sekundu pred dotlačením spúšte a pokračuje sériove snímanie pokiaľ sa nezaplní zápisový buffer. Fotoaparát je následne blokovaný, kým sa RAW dáta nezapíšu na kartu. Ak plánujete túto funkciu používať, odporúčam investovať do rýchlej UHS-II karty a nemať príliš ťažký prst na spúšti. Pracovať s týmito dávkami RAW môžete priamo vo fotoaparáte, alebo Canon SW na PC, iný SW ich zatiaľ otvoriť nevie. Vo fotoaparáte môžete odrezať nezaujímavý začiatok, alebo koniec ako aj exportovať správne momenty do RAW, Jpeg, alebo HEIF. Keď z dávky vyberiete úlovok, môžete celú RAW dávku zmazať. Ušetríte tak nie len uzávierku, ale aj čas a jednotlivé snímky už ide otvoriť v RAW konvertore. Prijal by som ešte možnosť uložiť celú dávku ako video, alebo sériu záberov (robiť to ručne po snímkoch je nuda). Pri takomto fotení vznikne oveľa menej odpadu, ktorý treba následne v PC vymazať.
RAW Burst pomôže zachytiť aj okamih, ktorý neviete kedy presne nastane.
Dodávaná batéria LP-E6NH (externá nabíjačka je tiež súčasťou balenia) vydrží podľa CIPA 580 záberov (v praxi je to väčšinou oveľa viac, najmä ak fotíte sériovo). Batériu je možné na cestách dobiť aj priamo v tele cez USB-C port (USB zdroj/powerbank musí mať USB-C port s podporou PD – Power Delivery). Keďže som zo zvyku namiesto vypnutia zapínal video režim, musel som nabíjať o niečo častejšie. 2 krát sa mi stalo, že som chcel fotografovať, ale batéria bola vybitá. Bolo to vždy po tom, ako som predchádzjúci deň spojil fotoaparát s telefónom cez WiFi. Aj keď som bol presvedčený, že som spojenie ukončil, asi by bolo istejšie pri odkladaní fotoaparátu aktivovať letecký režim, alebo ak by hlavný prepínač nemal polohu LOCK, ale WiFi a poloha OFF by naozaj vypla všetko.
S bluetooth umožňuje použiť telefón ako diaľkovú spúšť, GPS prijímač a tiež sa dá pomocou BT aktivovať WiFi spojenie na fotoaparáte a preniesť fotografie. Wifi je možné použiť na prenos fotografii aj diaľkové ovládanie fotoaparátu. Pribudla podpora 5GHz WiFi, čo výrazne zrýchli prenos. Ja napríklad už kartu z fotoaparátu nevyberám, ale na fotoaparáte naštartujem prenos fotiek na FTP server. FTP server jednoducho vytvoríte na väčšine NAS, alebo na cestách ho pustím na notebooku. Ovládanie a nastavenie je trocha nemotorné a chybové hlášky hľadaniu problému nepomôžu, ale keď sa Vám to podarí nastaviť, funguje to spoľahlivo a cez WiFi je možné preniesť RAW aj video v plnej kvalite. Ja dosahujem rýchlosti prenosu 200-500mbit (20-50MB/s).
Senzor je stabilizovaný a v spolupráci so stabilizáciou v niektorých objektívoch dokáže pomôcť udržať až 256x dlhší čas (8 EV krokov) ako je bežné pri fotografovaní z ruky. Kvalita fotografii a dynamický rozsah je na úrovni moderných fullframe senzorov. Pri elektronickej uzávierke, číta senzor 12-bitové dáta (pri mechanickej 14-bitové). Pri úprave RAW z elektronickej uzávierky bude teda šum pri zosvetľovaní tieňov výraznejší ako pri použití mechanickej, alebo elektronickej uzávierky len na 1. lamelu. 12Bit RAW je stále lepší ako 8bit JPEG, čo majú pri vysokom fps niektoré iné značky.
Rýchle čítanie dát zo senzoru pomôže zachytiť aj rýchle pohyby s akceptovateľným skreslením rolling shutter.
OLED EVF s rozlíšením 3.69 milliónov bodov so 100% pokrytím a zväčšením 0.76x. Je to nižšie rozlíšenie ako má R5, ale obraz je dostatočne detailný. Expozícia v hľadáčiku môže simulovať optický hľadáčik (užitočné v štúdiu so zábleskami), alebo reprezentovať aktuálne expozičné nastavenie. V úspornom režime sa obnovuje rýchlosťou 60fps, ale je možné nastaviť aj 120fps.
Toto je skôr také snívanie, ale keďže už R6 mark II spĺňa takmer všetko, o čom sme dlhé roky len snívali, treba pozerať aj do budúcnosti.
Indukčné nabíjanie, bolo by super, len fotoaparát doma položiť na indukčnú nabíjačku bez potreby otvárať dvierka a hľadať správny kábel, alebo nabíjačku. Ak by pri detekcii indukčného nabíjania bola možnosť hneď spustiť aj FTP prenos fotiek to by už bola čerešnička na torte.
Možnosť úspešnom FTP prenose prenesene fotografie z karty zmazať.
Podporu objektívov tretích strán. Ponuka Canon objektívov je široká, ale nie kompletná.
Plne elektronickú uzávierku. Toto je zatiaľ len v drahých filmových kamerách, alebo malých senzoroch s nízkym rozlíšením, ale snáď sa časom dočkáme.
Cenovo dostupný ultra široký zoom, vhodný na krajinky, a vďaka kompaktným rozmerom a nižšej hmotnosti aj na turistiku. Canon ponúka v tomto rozsahu 3 objektívy pre fullframe RF systém a 15-30 je z nich najľahší, najmenší a najlacnejší. Konštrukčne ide o lacnejšiu triedu bez utesnenia, ale má kovový bajonet a zoom prstenec ide hladko a plynulo. Funkciu predného prstenca je možné prepnúť prepínačom na tele medzi zaostrovaním a funkciou ktorú mu priradíte v nastavení fotoaparátu. Obraz je ostrý (na 15mm v rohoch pomôže trocha pricloniť). Objektív vyžaduje, aby boli vo fotoaparáte, alebo RAW SW aktívne korekcie, bez nich sú viditeľné tmavšie rohy a geometrické skreslenie.
Drahšia alternatíva: Canon RF 14-35mm F4 L IS USM - Získate lepšiu svetelnosť, širší rozsah a možnosť zaostriť bližšie.
Lacnejšia alternatíva: Canon RF 16mm f2.8 – Prídete o zoom, ale získate svetelnejší a kompaktnejší objektív.
Dvojička k RF 35mm f/1.8, ak máte v batohu oba, líšia sa len popisom a prednou šošovkou, ktorá je na 24mm väčšia. Kompaktné rozmery, dobrá svetelnosť a krátka zaostrovacia vzdialenosť umožňuje dobré využitie v interiérovej reportáži, alebo cestovaní. Objektív vyžaduje, aby boli vo fotoaparáte, alebo RAW SW aktívne korekcie, bez nich sú viditeľné tmavšie rohy a geometrické skreslenie. Makro funkcia spolu s krátkym ohniskom umožňuje fotografovanie detailov so zasadením do prostredia.
Tento fotoaparát má všetky potrebné funkcie a schopnosti, aby uspokojil nie len amatérov, ale aj profesionálov. Ak nepotrebujete často robiť väčšie výrezy, je to výborná voľba (ak áno, je tu R5). Nižšie rozlíšenie prináša aj výhody, nemusíte vymeniť počítač a fotky sa dajú spracovať aj na staršom notebooku. Automatické zaostrovanie je na najvyššej úrovni, rýchlosť snímania 40fps s možnosťou uložiť aj zábery pred stlačením spúšte zabezpečí, že vám neunikne dôležitý moment. Video režim tiež ponúka maximálnu kvalitu bez obmedzenia časového limitu. Ťažko vôbec hľadať nejaké negatívum. Snáď len to, že ak sa Vám záber nepodarí, bude už možné sa vyhovárať na techniku. SW by mohol mať trocha uhladenejšie používateľské rozhranie, ale toto je problém japonského SW všeobecne (Canon, Sony, Toyota, Panasonic, Sharp ….).
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)