Len minulý týždeň predstavila spoločnosť Canon nový prémiový kompakt pre náročných s označením PowerShot G7 X. Ak ste sledovali predstavovanie noviniek na tohtoročnej Photokine, určite viete, že práve tento model rozprúdil veľkú diskusiu. Prečo? Dôvod je jednoduchý. Príliš sa svojimi parametrami podobá na konkurenčný model Sony RX-100.
Páči sa mi trend ktorý začali výrobcovia fotoaparátov podporovať. Kompaktné fotoaparáty ponúkajú väčšie snímače a svetelné objektívy, ktoré pre fotografa znamenajú väčšiu slobodu pri tvorení výsledného záberu. Niekto by mohol namietať, že takéto fotoaparáty sú tu už dlho. Áno, sú. Však aj Canon má už nejaký ten piatok v portfóliu kompakt s veľkým snímačom (PowerShot G1x). Nechcem tu však rozozberať prvenstvá. Chcem iba naznačiť, že ak niekto fotografuje s určitou značkou, v mojom prípade s Canonom, nie vždy má záujem kúpiť fotoaparát s odlišnou filozofiou ovládania. Je preto pozitívne, že sa ponuka rozrastá a fotograf má na výber.
Ak niekto tvrdí, že sa G7 X podobá na Sony RX100, tak má pravdu. Rozmerovo a parametrovo sú si podobné. Ak si však odmyslíte o chlp väčšie rozmery, fotoaparát sa dizajnovo veľmi podobá na rad PowerShot S. Napomáhajú tomu najme horný kotúč expozičných režimov a predný otočný volič okolo objektívu. Opak platí pre zadný panel, kde sa nachádza displej s možnosťou vyklopenia o 180°. Áno, aj Canon prepadol svetovému trendu menom selfie. :)
Teraz už vážne. Vzhľad je striedmy a uhľadený. Fotoaparát na ulici zaujme len málokoho, čo vnímam ako výhodu. Dizajnéri v Canone sa ale nechali trošku uniesť a čierno-čierny fotoaparát sa rozhodli trošku oživiť červeným lemom pod spúšťou a voličom expozičných režimov. Je to len drobnosť, ale inak klasicky vyzerajúci fotoaparát to príjemne osvieži.
Každému vyhovuje niečo iné. Iné ovládanie, iná ergonómia a podobne. Za seba môžem povedať, že sa fotoaparát drží dobre. Držal by sa však lepšie, ak by v prednej časti bol aspoň malý grip. Naopak, na zadnej strane je veľmi dobre vytvarovaná opierka pre palec. Páči sa mi, že sa vrátil kotúč na korekciu expozície, ktorý sa nachádza pod voličom expozičných režimov. Má trošku tuhší chod, ale dá sa pohotovo ovládať palcom pravej ruky. Ďalšie tlačidlá sú zhodné s modelom PowerShot S120, vrátane predného otočného voliča. Ten s obľubou používam aj na svojej staršej S100, tu je však o niečo masívnejší a ľahšie sa sním manipuluje. Čo ma však sklamalo, je zvuk, ktorý pri otáčaní vydáva.
Objektív je praktický. Rozsah 24-100mm stačí na väčšinu scén ktoré bežne človek fotografuje. Svetelnosť f/1.8 – f/2.8 v kombinácii so stabilizáciou obrazu a väčším, 1 palcovým senzorom (13.2 x 8.8 mm) umožňuje fotografovi snímať aj v horších svetelných podmienkach pri zachovaní vysokej kvality obrazu. A kvalita výsledných fotografií je to, čo vás zaujíma. Je však ťažké ju hodnotiť. Som zvyknutý hodnotiť fotografie podľa toho, čo dokáže fotoaparát zaznamenať do formátu RAW. Pre G7 X však ešte RAW konvertor nie je dostupný a tak si musíme vystačiť s JPG fotografiami.
Pri fotografovaní do formátu JPG je dôležité, ako fotoaparát nastavíte. Mám na mysli obrazový profil (picture style), redukcie šumu (noise reduction) a samozrejme vyváženie bielej. V RAW-e môžeme tieto parametre nastaviť po expozícii vo fotoeditore a upraviť ich podľa konkrétnej snímky. Prístroj som nastavil na základné hodnoty, profil Standard, odšumenie Standard a automatické vyváženie bielej. Výsledok? Vcelku dobrý! Zhodnoťte sami.
Fotografie sú ostré a pomocou výklopného displeja môžete bez problémov snímať z podhľadu.
Dynamický rozsah snímača je vemľmi dobrý.
Optická stabilizácia obrazu (IS) detekuje smer pohybu.
24mm objektív vám umožní zachytiť väčší celok.
Test vysokej citlivosti ISO v tmavom priestore. V tomto prípade je použité ISO 3200 a fotografia je stále použiteľná.
Zatiaľ síce máme možnosť hodnotiť iba JPG fotografie, avšak keď bude dostupný RAW konvertor, prinesieme vám plnohodnotnú recenziu kde nájdete aj vyvolané a upravené fotografie z RAWu.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)