Objektív RF 24-105mm F2.8L IS USM Z predstavuje významný míľnik v technológii objektívov, na ktorý čakalo mnoho fotografov a kameramanov. Tento objektív typu „všetko v jednom“ vlastne nahrádza niekoľko objektívov – možno ho používať na televízne vysielanie, natáčanie filmov aj ako štandardný fotografický objektív radu RF. Predstavuje teda skutočne univerzálnu koncepciu objektívu. Ide o prvý objektív radu RF s premenlivou ohniskovou vzdialenosťou, ktorý kombinuje špeciálny krúžok na ovládanie clony s funkciou servopohonu prostredníctvom voliteľných adaptérov pre motorový zoom.
Bol navrhnutý tak, aby uspokojil zvýšený dopyt v komunite profesionálnych tvorcov po hybridnom obsahu zahŕňajúcom statické snímky aj video. Profesionálny objektív s bohatými funkciami sa skvele hodí na natáčanie správ, dokumentov, korporátnych videí, svadieb, udalostí i obsahu na sociálne médiá.
Objektív RF 24-105mm F2.8L IS USM Z kombinuje praktickosť a široký rozsah ohniskových vzdialeností objektívu RF 24-105mm F4L IS USM s kreativitou a schopnosťou pracovať za slabého osvetlenia objektívu RF 24-70mm F2.8L IS USM - takže pri hľadaní dokonalého obrazu už nie je potrebné voliť medzi týmito dvoma parametrami. Objektív disponuje optickou stabilizáciou obrazu s výkonnosťou až 5,5 EV pre bezkonkurenčnú kvalitu obrazu (a až 8 EV v kombinácii so stabilizáciou obrazu integrovanou v tele fotoaparátu ), čo predstavuje extrémnu stabilitu pre natáčanie z ruky a vysokú kvalitu obrazu pri fotografovaní v dynamických situáciách , ako sú svadby alebo udalosti. Plynulé ovládanie clony krúžkom (pre video) umožňuje jemnú kontrolu nad zmenou expozície - to všetko v kombinácii s 11-lamelovou clonou pre nádherný bokeh.
Nový model vypĺňa medzeru na trhu hybridných objektívov a ponúka profesionálnym fotografom kvalitu, ktorú potrebujú pre statické snímky aj videá.
• Vynikajúca kvalita obrazu a utesnenie proti poveternostným vplyvom zvyšujúca odolnosť – a tiež ostré snímky s vysokým kontrastom vďaka štyrom UD šošovkám na korekciu chromatickej vady.
• Profesionálne elektronické parfokálne ostrenie a potlačenie zmeny ohniska pri zaostrovaní (focus breathing) zachovávajú konzistentné zorné pole pri natáčaní filmov.
• Interná transfokácia znamená, že sa dĺžka objektívu pri zmene ohniska nemení, čo je praktické pre rigovanie, odolnosť proti poveternostným vplyvom a tiež plynulejší chod.
• Plynulý chod krúžku clony s 32 krokmi medzi jednotlivými clonovými číslami (bez cvaknutia) a uvoľňovacím prepínačom do režimu „Auto“.
Schéma utesnenia objektívu.
Schéma optickej konštrukcie.
Funkcionalitu objektívu RF 24-105mm F2.8L IS USM Z je možné ďalej rozšíriť pomocou adaptérov pre zoomovanie s motorovým pohonom, ktoré ponúkajú filmárom väčšiu flexibilitu. Adaptéry s motorovým zoomom umožňujú plynulý zoom a diaľkové ovládanie prostredníctvom aplikácie Camera Connect alebo EOS Utility od spoločnosti Canon.
Adaptér PZ-E2B Power Zoom od spoločnosti Canon umožňuje komplexné ovládanie zoomu pre objektív RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z. Rýchlosť zoomu jednosmerného motora možno plynule nastaviť pomocou voliča, čo umožňuje rýchle alebo pomalé zoomovanie. PZ-E2B čerpá energiu z fotoaparátu prostredníctvom kontaktov na objektíve. Je dokonca kompatibilný s gripom Zoom Servo Grip ZSG-C10. V ponuke je aj adaptér PZ-E2B bez 20 pinového konektoru.
Canon PZ-E2B.
Ďalším dokúpiteľným príslušenstvom je držiak objektívu LH-E1. Je určený na uchytenie uchytenie objektívu na rôzne držiaky.
Canon LH-E1.
Objektív som dostal bez video príslušenstva a tak som sa zameral na jeho využitie vo fotografii.
Objektív je veľký. Vyzerá skôr ako teleobjektív a aj zaberie toľko miesta. Ak ho nasadíte na fotoaparát, do bežnej fototašky sa nezmestí. Kvôli veľkosti je vybavený statívovým prstencom. Má uhladený dizajn, dobre padne do ruky a príjemne sa ovláda. Zaostrovanie i transfokácia sú interné, objektív tak nikdy nemení svoju veľkosť.
Pozrime sa na jednotlivé časti objektívu. Začnime spredu. Filtrová obruba má 82 mm závit. Za charakteristickým červeným pásikom sa nachádza programovateľný prstenec, nasleduje prstenec manuálneho zaostrovania. Široký prstenec transfokácie príjemne padne do podpornej ruky. Clonový prstenec môže mať plynulý chod (vhodný pri videu), alebo klasický po 1/3 EV. Nechýbajú funkčné tlačidlá umiestnene medzi zoomom a zaostrovaním.
Príjemným prekvapením je limiter zaostrovacej vzdialenosti, ten by som hľadal skôr u teleobjektívu. Vie limitovať rozsah na 1 meter až nekonečno. Zabudovaný stabilizátor má až tri režimy. Prepínač nájdete na tradičnom mieste.
Rozsah 24-105 nie je neobvyklý. Veď Canon má hneď dva ďalšie RF objektívy s týmto rozsahom. Aj iný výrobcovia ponúkajú objektívy s týmto rozsahom. To svedčí o jeho popularite. Toto je ale jediný objektív, ktorý pri rozsahu 24-105 mm disponuje konštantnou svetelnosťou F2,8. Touto svetelnosťou štandardne disponujú objektívy 24-70 mm.
24 mm ohnisko je širokouhlé, hodí sa na fotografovanie krajiny, architektúry, skupiniek, reportáži, záberov s dramatickou perspektívou. 105 mm je krátky teleobjektív, ideálny na fotografovanie portrétov, ale aj detailov. Tiež má využitie pri fotografovaní krajiny a architektúry.
Na praktický rozsah som si rýchlo zvykol. Ale spojenie s dobrou svetelnosťou mení hru. Zlepšuje využitie objektívu za horších svetelných podmienok a bonusom je pekný bokeh.
Zaostrovanie je vnútorné, zabezpečuje ho dvojica Nano USM motorčekov. Tie dokážu rýchlo zaostrovať v obidvoch smeroch. Zaostrovanie je rýchle a bleskové. Vlastne o ňom ani neviete, len sa sústredíte na fotografovanie.
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 0,45 metra, pri ktorej je zväčšenie 0,29x. Na ohnisku 105 mm viete zachytiť objekt veľký približne 121 x 80 mm. To je priemerná hodnota. Lepší parameter by potešil napríklad svadobných fotografov, ktorí potrebujú fotografovať detaily snubných prstienkov alebo torty.
Videotvorcov poteší, že sa objektív správa parfokálne a udržuje objekty zaostrené aj počas zmien ohniskovej vzdialenosti.
Objektív má zabudovanú optickú stabilizáciu obrazu s udávanou účinnosťou 5,5 EV. Kombinovaná účinnosť má byť až 8 EV. Testoval som ho s Canon EOS R6 Mark II, ktorý má IBIS stabilizáciu obrazu. V tejto kombinácii sa mi podarilo udržať na širších ohniskách až 1 sekundu, na dlhších okolo 1/5 sekundy. Reálna účinnosť je menšia ako deklarovaná, ale zatiaľ som nenašiel plnoformátovú zostavu, u ktorej by tomu bolo inak.
33 mm, 1,3 sekundy z ruky.
105 mm, 1/5 sekundy z ruky.
Objektív v celom rozsahu poskytuje nadpriemernú ostrosť. V strede je mimoriadna a veľmi dobrá je aj v krajných rohoch, už pri otvorenej clone. Z hľadiska ostrosti nemá slabé miesto. Až je škoda, že tento objektív bude len málokto používať na fotografovanie krajiny a architektúry.
Bokeh je pekne hladký, na ohnisku 105 mm tak objektív poslúži aj na fotografovanie pekných portrétov s príjemne rozostreným pozadím.
Objektív si veľmi dobre vedie v protisvetle. Je odolný proti vzniku reflexov i duchov.
Cenou za nadštandardný rozsah pri svetelnosti F2,8 a ako tak kompaktných rozmerov (myslím tým priemeru) je, že pri návrhu sa vopred počítalo so softvérovou korekciou skreslenia a vinetácie. S tým konštruktéri kalkulujú čoraz častejšie. Na 24 mm má objektív veľmi výrazne súdkovité skreslenie a v rohoch obrazu je dokonca vidno filtrovú obrubu. Na 35 mm je súdkovité skreslenie malé, vinetácia je v najkrajnejších rohoch silná, ale už nevidno obrubu. Okol 50 mm sa sférické skreslenie zmení na mierne poduškovité. Vinetácia je slabšia, rovnako aj na 70 mm. Poduškovité skreslenie je výraznejšie. Na 105 mm je to podobne.
Canon RF 24-105mm f/2.8L IS USM Z je veľmi zaujímavý objektív. Jeho konštruktéri vycítili potreby moderných žurnalistov, ktorí musia už nielen fotografovať ale aj nakrúcať videa. Žiada si to presun publicistiky z papierových médii na digitálne.
Aj keď sa to možno nezdá, tých 35 mm naviac, oproti štandardnému rozsahu, môže byť dôvodom, prečo si pri mnohých príležitostiach vystačíte len s jedným objektívom a teleobjektív necháte doma.
Ostrosť objektívu je vynikajúca, ale výstup sa nezaobíde bez softvérovej korekcie skreslenia a vinetácie. Čo je dnes vlastne štandardom.
Canon RF 24-105mm f/2.8L IS USM Z je určený na fotografovanie a nakrúcanie dokumentov, reportáži, kultúrnych a spoločenských akcii, vrátane eventov a svadieb. Vďaka možnosti ho prispôsobiť nakrúcaniu videa to môže byť aj objektív pre videoštúdio. Môže byť aj skvelým objektívom pre cestovateľov, vďaka výbornej ostrosti sa uplatní pri snímaní krajiny a architektúry i keď to nieje jeho primárne využitie.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)