Na predajňu a do redakcie sa nám podarilo získať na krátky test horúcu novinky od značky Canon. Profesionálny svetelný zoom pre nový R systém bezzrkadloviek Canon. Ide o objektív, ktorý by mal byť tým dennodenným pracantom, ktorý znesie všetko a zároveň poskytne vynikajúci optický výkon, ktorý profíci vyžadujú.
Hneď na začiatku chceme upozorniť, že vzorka, ktorú sme mali požičanú, nebola finálna a preto nemôžeme podľa dohody so spoločnosťou Canon zverejniť fotografie v pôvodnom rozlíšení. Sme presvedčení, že by sa nič zlé nestalo, ani keby sme tak neurobili, pretože optická kvalita aj tohto predprodukčného modelu objektívu Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM bola vynikajúca. Ale dohody sa dodržiavajú a tak vám k nahliadnutiu ponúkame fotky stále s pomerne vysokým rozlíšením 15MPix, aby ste videli, ako objektív pekne kreslí a ako rendruje bokeh.
Matný povrch tela objektívu ladí s telom Canonu EOS R, veľkosťou už trochu menej. Jeho rozmery a váha naznačujú, že ide o naozaj profesionálne „sklo“ s komplexným optickým návrhom. Na tele EOS R je objektív tak trochu veľký, ale keď na telo nasadíte grip BG22, okamžite sa vyváži, dobre sa drží a pôsobí vážnejšie. Táto kombinácia už neurazí nijakého profíka, ani toho, ktorý je zvyknutý fotografovať najvyššími modelmi zrkadloviek EOS 1DX. Nemusíte sa tak hanbiť ani pri náročnom klientovi, ktorý má názor, že profi fotoaparát musí byť veľký.
Objektív je utesnený voči nepriaznivým vplyvom okolia, proti prachu a stekajúcej vode. Odolnosť voči stekajúcej vode sme nemali príležitosť vyskúšať, ale otestovali sme predný optický člen, ktorý je chránený fluoridovou vrstvou, ktorá odpudzuje nečistoty a v prípade znečistenia sa ľahšie čistí. Je to pravda a aj v prašnejšom prostredí stačí objektív ofúknuť balónikom a špiny z predného člena sú preč. Keď sa predného člena nechtiac dotknete a zanecháte odtlačok prsta, jemnou optickou utierkou ho rýchlo a jemne odstránite. Na matnom povrchu tela objektívu sa nejaké tie nečistoty udržia, ale stačí jemný štetec alebo mikrovláknová handrička a udržíte si objektív čistý.
Objektív má zoom prstenec, zaostrovací prstenec a úplne vpredu programovateľný prstenec s klikmi pre pohodlné rozpoznanie účinku zmeny (napríklad clony). Objektív je zároveň vybavený optickou stabilizáciou obrazu, ktorá je naozaj účinná, podľa údajov až 5EV. Pri elektronickej závierke ňou vyfotíte ostré zábery aj so závierkou 1/2s, s mechanickou závierkou o niečo menej.
Zaostrovanie je rýchle a bezhlučné a, ako sme už u mirrorless fotoaparátov zvyknutí, na chlp presné. Neruší tak ani pri delikátnom fotení, ani pri natáčaní videa. S tým, že ide o predprodukčný kus, sme kontinuálne preostrovanie na pohyblivé objekty nijako špeciálne netestovali, ale na prvý pohľad funguje dobre, citlivo a spoľahlivo pri bežne sa pohybujúcich objektoch.
Túto časť recenzie píšeme s tým, že posledné slovo povieme pri teste ostrej vzorky, ale priznávame, že nevieme, v čom by sa ešte ostrý kus mohol nejako podstatnejšie vylepšiť. Kresba objektívu aj pri plnom odclonení je perfektná a len nepatrne klesá k extrémnym rohom. Tie sa samozrejme dotiahnu priclonením. Krajinkári či reklamní fotografi sa tak môžu tešiť z perfektnej kresby v celej ploche obrazu. Navyše v obraze necítiť problémy s chromatickou aberáciou (farebné kontúry pri ostrých kontrastných hranách) ani s prežarovaním ostrých svetiel do fialových okrajov. Ani v kritických situáciách (napríklad kvapky vody v protisvetle) nie je badať výraznejšiu pozdĺžnu farebnú vadu.
Oproti iným Canon Zoom objektívom v tomto rozsahu sa výrazne zmenšila aj minimálna vzdialenosť zaostrenia. Tá na širokouhlom ohnisku činí 21cm a na 70 mm ohnisku 38 cm. Môžete tak vytvoriť efektné blízke zábery. Nie makro, ale takzvané close-up zábery veľmi dobre. Pri minimálnej vzdialenosti zaostrenia kresba pri plnom odclonení klesá, ale je to štandardné správanie väčšiny objektívov. Na blízke zábery a optimálnu kresbu je treba pricloniť objektív o dve clonové čísla. Ale opäť pripomínam, že nejde o finálnu vzorku s finálnou kvalitu, tá sa v ostrej predajnej vzorke môže ešte meniť.
Bokeh pri bežnom pozadí i popredí je príjemne hladký a 70 mm ohnisko sa tak dá použiť na fotografovanie portrétov s efektne rozostreným pozadím. V ostrých svetlách v pozadí sa občasne môžu vyskytnúť štruktúry – sústredené kružnice, pravdepodobne odlesky na asférických členoch. V angličtine ich nazývajú „onion rings“. Vyskytujú sa ale len sporadicky v určitých svetelných podmienkach. Vo všeobecnosti sa môžete spoľahnúť na hladký a príjemný bokeh.
Objektív je zároveň odolný voči protisvetlu a závoje či odlesky budete hľadať len veľmi ťažko.
S objektívom sa nám fotilo veľmi dobre. Je spoľahlivý, rýchly a tichý. Veľkosť a odolnosť ho predurčuje na denné náročné použitie profíkom. Má vynikajúcu stabilizáciu obrazu, blízke zaostrenie a vo väčšine fotografovaných scén atraktívny bokeh. Špičková kresba a účinné antireflexné vrstvy zabezečujú ostrý, detailný a kontrastný obraz. Určite sa ale ozveme ešte s ostrou vzorkou, ktorú pre vás otestujeme, keď bude dostupná.
Objektív by mal byť v predaji v priebehu septembra a už teraz si ho môžete predobjednať na uvedenom linku.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)