Nemôžeme poprieť, že dnes je skôr doba malých a ľahkých objektívov a fotoaparátov. Mirrorless aparáty zaujímajú stále väčšiu skupinu fotografujúcich nadšencov i cestovateľov. Má v súčasnej technike ale miesto aj takýto veľký a drahý objektív, akým je Zeiss Otus 28mm f/1,4? Dostali sme ho na test do redakcie a prinášame vám niekoľko postrehov a záverov, ku ktorým sme počas testovania dospeli.
Moderný minimalistický dizajn je v línii s ostatnými Otus objektívmi značky a dáva najavo, že ide o objektív novej epochy. Spracovanie objektívu je na najvyššej úrovni, škoda však, že objektív nie je utesnený voči nepriaznivým poveternostným vplyvom. Teda, vzhľadom na absenciu gumovej manžety okolo bajonetu to predpokladám. Inak sa táto informácia nedá zistiť ani na stránkach výrobcu. Celokovový tubus, kvalitné matné pogumovanie zaostrovacieho prstenca i prstenca clony vás vyzývajú k ich používaniu.
Zaostrovací prstenec kladie malý odpor, má hladký chod a ide pohodlne ovládať dvoma prstami ľavej ruky. Tvar objektívu je od polovice dĺžky kónický a plynulo prechádza do slnečnej clony. Logo Zeiss v modrom štvorčeku na bočnej strane objektívu zaujímavo dopĺňa krikľavo žlté písmo na objektíve. Objektív je krásny a je na svoje ohnisko ozrutný! Je aj ťažký, 1,35kg železa a skla. Nie, street fotografiu ani cestovateľskú fotku si s ním neužijete. Ani ho pravdepodobne nevezmete na dovolenku. Prekvapení? Možno, ale objektív má inú ambíciu.
Vynikajúca svetelnosť f1,4, širokouhlé ohnisko a bezprecedentná kresba aj na plne otvorenej clone ho predurčujú na zaujímavú širokouhlú produktovú fotografiu v prostredí.
Ak ste zdatní v manuálnom ostrení, môžete si s týmto objektívom vychutnať aj širokouhlý portrét v prirodzenom prostredí.
Vynikajúco je vykorigované aj geometrické skreslenie, ktoré prakticky v obraze neuvidíte. Objektív je teda výborný aj na fotografovanie architektúry. Otus 28mm je jednoducho ostrý, aj pri plnom odclonení sa neprejavia optické chyby typické pre ultrasvetelné širokáče – pokles kresby, závoj, chromatická aberácia či purpurové kontúry na kontrastných hranách. Nič také u tohto objektívu neobjavíte. Vinetácia sa objaví pri odclonenom objektíve a postupne sa stratí pri clone f5,6.
Objektív perfektné kreslí až do extrémnych rohov obrazu. Konkurenciu v kresbe medzi širokouhlými objektívmi mu budete hľadať veľmi ťažko, možno márne. Podobne kontrast je pri všetkých clonách ukážkový. Obrázky v galérii sú kontrastne neupravené, lebo čokoľvek som urobil v RAW editore, kontrast bol už privysoký. Podobne ostrosť. Prenos kontrastu a rozlíšenia sa u toho objektívu stal etalónom. Všetko ale niečo stojí. A tento etalón stojí takmer 4500€. Je to vysoká suma a nemožno čakať, že sa bude predávať ako štandardná 28-ka alebo 35-ka. Ale na druhej strane si možno nájde niekoľko odhodlancov, ktorí sa neuspokoja priemernosťou a potrebujú vedieť spočítať všetky pixely aj v extrémnych oblastiach obrazu.
Rozmýšľali sme, akým spôsobom sa dá dosiahnuť takýto optický výkon. Keď sa pozriete na konštrukciu optickej sústavy, niečo napovie. Je na pevné ohnisko pomerne zložitá (16 optických členov v 13 skupinách) plná veľkých optických členov špeciálneho dizajnu. V objektíve nájdete dva asférické optické členy a až 8 optických členov špeciálnej konštrukcie pre presný lom jednotlivých farebných lúčov na rovinu zaostrenia. Tie majú za úlohu nielen sprostredkovať ostré zábery, ale aj potlačiť optické chyby. Najčastejšou u širokouhlých svetelných objektívov je chromatická aberácia, kedy sa jednotlivé lúče svetla o rôznych vlnových dĺžok (farieb) lomia iným spôsobom. V praxi sa chromatická aberácia prejavuje farebnými kontúrami na ostrých kontrastných hranách. Ďalší rekord pre Zeiss 28mm f/1,4 – chromatickú aberáciu musíte hľadať lupou. Prakticky neexistuje a objavia ju len najzarytejší pixel peepers. :-)
Tak či onak sa pozeráme na výstup, neviete, čo by ste tomu objektívu vytkli. A preto je naše hodnotenie optickej kvality na najvyššej úrovni. Ak chceme niečo kritizovať, vraj v dobrej recenzii by sa patrilo, ostáva nám veľkosť objektívu a jeho cena. K veľkosti patrí aj netradične veľký filtrový závit 95mm. Je na vás, či vám za bezprecedentný výkon stoja. Ak áno, tu si môžete dopriať najvyššiu širokouhlú kvalitu, akú sme doteraz vyskúšali.
+ kresba objektívu v celej ploche
+ prakticky neviditeľné geometrické skreslenie
+ prenos kontrastu a farieb
+ odolnosť voči protisvetlu
+ minimálna až žiadna chromatická aberácia
+ na 28mm pekný neutrálny až hladký bokeh
+ najvyššia kvalita spracovania
- veľkosť a váha - 95mm filtrový závit
- cena
- nie je utesnený voči nepriaznivým poveternostným vplyvom
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)