S fotoaparátom Fujifilm X-T3 som bol spokojný, stačil mi dynamickým rozsahom, rýchlosťou zaostrovania, megapixelmi, funkciami... Necítil som sa limitovaný technikou. Ale keď sa objavila na scéne X-T5, tak som začal pokukovať po tejto novinke. Fujifilm zvládol aj okamžitú dostupnosť takmer ihneď po zverejnení začiatkom novembra, dokonca aj na Slovensku. Na rozdiel od iných fotoznačiek, kedy sa dostupnosť naťahuje aj na mesiace.
Vnútorne som si našiel aj objektívnu obhajobu, kedy som skutočne pociťoval limity, už staručkej a legendárnej X-T1. Túto som ešte používal na foto-akciách, ako combo s FUJI X-T3 a rozdiel už bol cítiť predovšetkým v rýchlosti zaostrovania. Tak som sa rozhodol zachovať tradíciu a dokúpiť novinku s nepárnym typovým číslom X-T1, X-T3 a teraz X-T5.
V mnohom X-T 5 porovnávam s X-T3 z pohľadu už niekoľkoročného užívateľa Fujifilm X systému.
Nový snímač: X-T5 je vybavený 40,2Mpx APS-C snímačom piatej generácie X-TransTM CMOS 5 HR s technológiou BSI. ISO 125 je teraz k dispozícii ako štandardná možnosť, nie rozšírená, ako to bolo pri X-T4. Expozičný čas je možné nastaviť až na 1/180 000s.
Nový processor: vysokorýchlostný X-Processor 5, rýchlejší 4x v porovnaní s predchodcom, podporujúci AI processing to všetko pri efektívnejšej spotrebe
Nová stabilizácia: X-T5 je vybavený 5-osovou stabilizáciou obrazu v tele s účinnosťou až 7 EV krokov. Subjekt AF, založený na technológii hlbokého učenia, je schopný detegovať zvieratá, vtáky, autá, motocykle, lietadlá a vlaky pomocou technológie AI. Pri použití v režime Pixel Shift dokáže X-T5 skombinovať 20 snímok a vytvoriť tak kombinovaný obraz s rozlíšením viac ako 160 megapixelov.
Menšie telo: mechanizmus IBIS a ďalšie časti, vrátane EVF, viedli ku kompaktnému telu, ktoré váži iba 557g. Telo fotoaparátu je odolné voči poveternostným vplyvom
Nový hľadáčik: vybavený 3,69-miliónovým EVF so zväčšením 0,8x
Nový formát: X-T5 podporuje obrazový formát HEIF, ktorý poskytuje 10-bitovú kvalitu obrazu v súboroch až o 30% menších ako štandardné JPEG.
Nový digitálny teleconvertor: 1,4x / 2,0x / off
Nové video možnosti: videozáznamy s rozlíšením 6,2K je možné nahrávať interne s rozlíšením 30P v 10-bitových farbách s pomerom strán 4:2:2. X-T5 je vybavený režimom 4K HQ, ktorý využíva 6,2K prevzorkovanie na produkciu vysokokvalitného videa. X-T5 podporuje F-Log2, ktorý zaznamenáva rozšírený dynamický rozsah 13+ EV.
Fujifilm X-T5 klame telom, navonok ostáva iba s miernymi ergonomickými zmenami, ale vo vnútri je to kompletne nová elektronika. Nejde len o evolučný posun, aj keď Fujifilm sa príkladne stará o staršie modely formou udpate nového firmware. Táto nová výbava predstavuje revolúciu, ktorej nie je možné sa priblížiť softvérovými zlepšeniami starších modelov.
Novú X-T5 som si priniesol 2 hodiny pred poslednou tohtoročnou foto-akciou v polovici decembra. Stál som pred dilemou, či idem do osvedčeného comba X-T3 a X-T1 alebo si stihnem všetko nastaviť na novej X-T5.
Keďže som dlhoročný Fujista, tak som sa nebál, že by som nezvládol ovládanie. Obavy som mal, či nezabudnem nastaviť všetko tak, ako som zvyknutý: paralelné ukladanie na 2 karty, formáty, priradenie funkčných tlačidiel, nastavenie blesku…
A predovšetkým, či mi vystačí jedna batéria, keďže do X-T5 už nevložím akumulátory z X-T3 a nové náhradné NP-W235 som ešte neobjednal. Všetko som stihol, aj pohodlné nabitie cez dodaný USB-C kábel a adaptér.
Najviac času som strávil s nastavením X-T5 a bezdrôtového odpaľovača GODOX X1T-F. Zistil som jednu anomáliu tejto inak skvelej kombinácie. Keď som nasadil túto bezdrôtovú jednotku na telo a blesk GODOX TT685F som ovládal bezdrôtovo v manuálnom režime, tak mi v menu fotoaparátu v nastaveniach blesku stále signalizovalo automatický mód TTL. Keď som blesk umiestnil priamo na fotoaparát, tak zmeny v nastaveniach blesku sa bez problémov prenášali do nastavení vo fotoaparáte a prepínanie medzi TTL automatickým režimom a manuálnym fungovalo. Taktiež všetko fungovalo na staršej X-T3.
Som zarytý zástanca fotenia v plno manuálnom režime, o fotení s bleskom nehovoriac, tak som to musel vyriešiť. Keďže som sa chystal na akciu, kde nevyhnutne potrebujem diaľkové odpaľovanie blesku pri pódiu aj diaľkové manuálne ovládanie intenzity blesku. Po chvíli hľadania na internete som si stiahol najnovší firmvér GODOX X1T-F a cez USB káblik som túto jednotku aktualizoval. Našťastie sa to podarilo takto vyriešiť a mohol som zobrať X-T5 na prvú akciu, fotenie rýchleho tanca mladých folkloristov.
Mám tu česť byť dvorným fotografom detského folklórneho súboru Kremienok na ich vystúpeniach. Tentokrát na spoločnom podujatí so slávnym vysokoškolským folklórnym súborom Technik na scéne Radošinského naivného divadla v Bratislave.
Tento divadelný priestor je pre mňa nový, ako aj fotoaparát. Tak som si včas všetko otestoval aj generálku, aj fotenie back-stage.
A potom už začal oficiálny program. Na Fujifilm X-T5 mám nasadené kratšie ohnisko Fujinon XF 16-55 f/2.8 aj diaľkovú odpaľovaciu jednotku Godox X1T-F, toto bol hlavný systém. Druhý systém Fujifilm X-T3 som vybavil tele-zoomom Fujinon XF 50-140 f/2.8 na fotenie detailov.
Po zhasnutí svetiel a prvých cvakoch som sa okamžite zžil s novou Fudžinou. Mal som samozrejme výhodu, že FUJIFILM ostal verný svojmu spôsobu ovládania.
Je to suverénny fotoaparát, okamžite zaostruje a bez zaváhania reaguje na stlačenie spúšte. Je to veľký skok z X-T3, s ktorou som bol spokojný, ale tá váhala v ťažkých svetelných podmienkach oveľa viac.
Keď to porovnám s predchádzajúcimi podobným tanečnými akciami a zjednoduším, tak pri X-T3 som mal približne tretinu nezaostreného odpadu, teraz pri X-T5 bolo viac ako 90% fotiek dobre zaostrených. Aj tých 10% môžem pripísať na vrub mojej nešikovnosti. Paradoxne som sa dostal do zložitejšej situácie, že som v post-produkcii viacej času trávil pri dileme, ktorý z dobrých záberov vyradiť. :)
Ja som trochu staromódny a dlho som využíval klasický spôsob ostrenia pod vlastnou kontrolou – zaostri stredovým bodom a prekomponuj. Počas folklórneho vystúpenia som začal skúšať automatické ostrenia na postavu a tvár a bol som prekvapený ako suverénne a okamžite zachytil aj na tmavšom pódiu tanečníkov. Tak som už počas vystúpenia kombinoval, môj klasický spôsob ostrenia pre pódium plné tanečníkov a automatický pre menšie skupinky a páry.
Predstavenie som fotil osvedčeným časom pre tento druh tanca a to je minimálny čas 1/320, aby bol pohyb dokonale zmrazený. Ostrenie som testoval a bolo bezchybné aj na plne otvorenej clone f2.8, kedy hlavní tanečníci v prvom rade boli s istotu skvelo zaostrení. Citlivosť som používal v rozmedzí 400-800 ISO.
Fujifilm X-T5 ma preškolil na nový spôsob ostrenia a môžem sa teda plne spoľahnúť na nové automatické ostrenie na postavu a tvár. Fujina má aj ďalšie typy ostrenia na zvieratá, vtáky, autá, motocykle, bicykle, lietadlá a vlaky...
Ďalším veľkým zlepšením v porovnaní s X-T3 je výdrž a kapacita batérie NP-W235. Bol som zvyknutý na takomto 2-3 hodinovom fotení aspoň raz vymeniť akumulátor. Prekvapilo ma, keď som po skončení akcie mal k dispozícii ešte polovicu kapacity.
Fotoaparát je dodávaný už iba s USB-C káblom a adaptérom, tak sa predpokladá nabíjanie akumulátora vo fotoaparáte. Je to síce pohodlné, ale nepraktické na dlhšie trvajúce fotoakcie, na ktorých si nemôžem dovoliť nabíjať batériu vo fotoaparáte, keď ho potrebujem používať.
40Mpx... Počítač sa zapotil, ale výsledok stojí za to
Na akcii dopadlo fotenie super aspoň podľa prvých náhľadov, ale ďalšia v poradí je post-produkcia. Na veľké rozlíšenie senzora je fotoaparát stavaný, ale ako sa popasujem s rýchlosťou spracovania RAWov na mojej PC zostave?
Rozlíšenie senzora je téma na diskusiu, môže to byť marketingový ťah ale nemusí. Pravdupovediac aj ja som zvažoval, či to nepôjde na úkor šumu pri vyššej citlivosti. Načo mi bude tak veľa pixelov (7728 x 5152)?
Fujifilm X-T5 podporuje 14bit RAW (RAF), bez kompresie je to cca 70 MB. Ja som si hneď nastavil RAW s bezstratovou kompresiou, kedy sa veľkosť súborov pohybuje okolo 39-50 MB. Otestoval som aj s stratovú kompresiu – bolo to cca 28 MB. Ale keď už RAW, tak nech mám všetky informácie a vrátil som sa k bezstratovému RAWu.
Skúsil som rýchle sériové snímanie označované CL, kedy zvládne 20 snímok za sek. v RAW formáte aj pri priebežnom automatickom zaostrovaní. Vyššie hodnoty v móde CH (40 snímok v JPEGu) považujem za zbytočné.
Ale vráťme sa k počítaču a post-produkcii. Limity v rýchlosti som pocítil práve tam. Ja som verný Microsoft Surface PRO, viem že to nie je výkonovo ideálny notebook, ale portabilita, spoľahlivosť, dotykové pero Surface PEN sú pre mňa priorita. Na mojej aktuálnej konfigurácii MS Surface PRO 7, i5, 8GB RAM, 256 GB SSD je už citeľné spomalenie spracovania v Capture One 22 predovšetkým pri importe a exporte. Počas samotných úprav som nespozoroval spomalenie. Ale to nie je chyba fotoaparátu, ale počítača. Výsledky aké produkuje tento RAW konvertor patria k špičke, navyše s vynikajúcou podporou FUJIFILMu – CO v22 (15.4.2) pozná X-T5, samozrejme aj vynikajúce FUJIFILM filmové simulácie, tethering...
Takéto vysoké rozlíšenie je výnimočné v kategórii APS-C a nie každý objektív dokáže vykresliť toľko pixelov senzora. Samozrejme pri fotení to nie je problém, najskôr sa to môže prejaviť pri masívnom oreze. Každý X-mount objektív je kompatibilný, ale maximálny benefit zo 40 MP senzora vytiahnete s vybranými objektívmi.
Ja používam Red Badge objektívy Fujinon XF 16-55 f/2.8, XF 50-140 f/2.8, najnovší Fujinon XF 30 Macro f/2.8 a staručký XF 35 f/1.4. Prvé 3 objektívy sú navrhnuté pre tak vysoké rozlíšenie, posledný nie. Nedám dopustiť na tento môj prvý X-mount objektív, ktorý sa síce zrýchľuje s každým novým telom, ale rýchlosťou v zaostrovaní sa už nemôže dotiahnuť na novšie Fujinon sklá. Ale aj tak, vždy beriem túto vysokosvetelnú 35 na večerné akcie, prechádzky, kde dokazuje svojou jemnou tonalitou a charakteristickým bokehom, že je to stále výborný objektív. Navyše dokáže zachrániť situáciu, keď vám nefunguje dodatočné osvetlenie, blesk a pod.
Pokúsil som sa dať do priameho súboja X-T3 a X-T5 s rovnakým objektívom Fujinon XF 30 Macro f/2.8, aby som zistil možnosti orezu, ktoré majú fotky z 26 Mpx vs 40 Mpx senzora. Fotil som kávové zrno v detaile s bleskom aj odraznou plochou.
Najprv X-T3: base ISO 160, f13, 1/200, 30 mm, orez na cca 1/3 veľkosti senzora, 1679x1011px, veľkosť JPEGu 830 kB
A teraz X-T5: baseISO 125, f13, 1/200, 30 mm, orez na cca 1/3 veľkosti senzora, 2372x1488px, veľkosť JPEGu 1500 kB
Nie sú to skladané makro fotografie, ale pre porovnanie to stačí. Pri priblížení týchto výrezov na ďalších 170% vidno už raster pri X-T3. Pri X-T5 je raster vidno až od cca 320% priblíženia.
Ešte jeden makro záber z turistiky, suchý list presvetlený slnkom, orez z 7728 x 5152 na 1913 x 1362, pekne vidno štruktúru zblízka a bez rastra. 40 Mpx znamená kopec priestoru pre pohodlné, masívne cropovanie.
Dokonca aj v tmavých bútľavých stromoch, kde nájdete rôzne druhy húb a parazitov, využijete výbornú stabilizáciu. S prisvetlením LED lampičkou som potreboval čas 1/60, samozrejme stačilo fotografovať opäť z ruky.
Šumu som bál najviac, ten obrovský počet svetlo-citlivých buniek a ich veľkosť pri APS-C formáte? Pokrok nezastavíš a výsledok stojí za to. Otestoval som normálne hodnoty ISO, čo ja považujem za rozumné do cca 2500.
Opäť žiadny problém pri bežných hodnotách ISO, fotoaparát zvládne samozrejme aj vyššie hodnoty. Ale stabilizácia poskytuje komfort v podobe dlhších časov, ktoré môžem fotiť z ruky. Tak nemám potrebu prepínať na extrémne ISO čísla.
Žiadny problém pri bežných hodnotách ISO, zvládne to samozrejme a vyššie hodnoty. Ale stabilizácia čipu poskytuje komfort v podobe dlhších časov, ktoré môžem fotiť z ruky. Tak nemám potrebu prepínať na extrémne ISO čísla.
Priznávam, že mi doteraz nevadilo, že FUJIFILM veľmi pozvoľna pristupoval k stabilizácii čipu vo svojich fotoaparátoch, v línii X-T ju nasadil až na X-T4. Teraz je ešte výkonnejšia a kompaktnejšia. Tak som rád, že to nie je na úkor väčšieho tela. Tendencia postupného naberania na objeme sa obrátila a X-T5 je opäť menšia, takmer rovnaká ako X-T3.
Ja fotím predovšetkým pohybujúce sa objekty a X-TRANS snímač veľmi dobre zvládal aj vysoké ISO hodnoty, nepoužíval som dlhšie časy. Až kým som nevyrazil do večernej Bratislavy a Trnavy. Kombinácia so stabilizáciou v objektíve je neskutočná, všetky fotky boli fotené z ruky, úplne v pohode časy 1/30, 1/15, 1/8, 1/4.
Na 1/8 je výborná ostrosť ktorú môžete vidieť na listoch alebo zelenej tráve a dokonca aj 1/4 je použiteľných, ak chcete potôčik pekne odfotiť.
Záverečné zhodnotenie začnem citátom môjho kamaráta, keď uvidel fotky z prvej foto akcie a poznal aj moju tvorbu z predchádzajúcich podobných akcií: „Veľmi dobré, ale čakal som výraznejšie zlepšenie…“
Bezzrkadlovky sú už nejaký ten rok vyzretým systémom, ktorý nijako neobmedzuje fotografa, je to hlavne o zlepšovaní foto zručností každého z nás. Neskutočne sa mi zlepšil komfort počas fotenia, revolučné zlepšenie je v rýchlosti a suverenite zaostrovania. Žiadne oneskorenie, môžete pokojne vnímať scénu a v okamihu, ktorý chcete zachytiť stlačíte spúšť a je to pekne zaostrené. Keďže sa musíte zmestiť do určitého počtu finálnych záberov, tak áno, vo finále máte podobné počty fotiek, ale s lepšie zachytenými okamihmi.
Sú tu aj žánre, v ktorých sa prejavia ďalšie podstatné zlepšenia ako je stabilizácia čipu. Komfortne bez statívu som si užil večerné fotenie dávno po zlatej hodinke. Či už v kombinácii so svetelným pevným sklom alebo stabilizovaným telezoomom, pohodovými ISO hodnotami a časmi, o ktorých sa mi predtým z ruky nesnívalo.
Snažím sa mať fotoaparát pri vždy sebe. Preto uprednostňujem kompaktnú zostavu s pevným objektívom, ktorá nezaberie veľa miesta a je vždy pripravená k foteniu. Mám obľúbené ohnisko 30-35mm (FF ekvivalent 45-52mm), ale možnosť orezať rušivé veci z kompozície alebo si prizoomovať či už vo foťáku cez zabudovaný telekonvertor alebo v post-produkcii je úžasná. 40 Mpx senzor to umožňuje bez viditeľnej straty kvality. Najpodstatnejšie pre mňa je, že megapixely nie sú na úkor dynamického rozsahu alebo šumu.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)